لومینیرز دندان چیست؟ تفاوت لومینیرز با لمینت

840

دندان‌پزشکی زیبایی راهکارهای بسیاری برای رفع مشکلات ظاهری دندان‌ها و برطرف‌کردن نقص‌های آنان ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها لومینیرز است. اگر تا کنون اسم لومینیرز به گوشتان نرسیده است بهتر است این مقاله را به‌دقت بخوانید تا با آن و ویژگی‌هایش آشنا شوید.

اگر دندان‌های شما بدرنگ شده‌اند و یا شکسته شده‌اند، کوتاه و بلندند و حاشیه‌های ناصاف دارند، احتمالاً از اعتمادبه‌نفس شما برای لبخند زدن کاسته‌اند و نمی‌توانید به‌خوبی خود را در اجتماع ظاهر کنید. طبق تحقیقاتی که بر روی زنان و مردان آمریکایی انجام شده بود، ۷۰% افرادی که مشکلات زیبایی دندان داشتند از خندیدن با نمایان شدن دندان‌ها آگاهانه پرهیز می‌کردند و از لبخند خود راضی نبودند.

اگر چنین مشکلاتی دارید بهتر است به روش‌های ارائه شده توسط دندان‌پزشکی زیبایی توجه بیشتری نشان دهید. احتمالاً اسم لمینت و کامپوزیت (و به‌طورکلی ونیرها) به گوش شما رسیده است. اگر دندان‌های شما ظاهر زیبایی ندارند و درعین‌حال از سلامت کافی برخوردار هستند می‌توانید از با استفاده از این روش‌ها ظاهر نامناسب دندان‌های خود را با نمایی زیبا و طبیعی جایگزین کنید.

لمینت و کامپوزیت پوشش‌های سطحی هستند که بر روی سطح بیرونی دندان متصل می‌شوند و ظاهر دندان‌ها را زیبا می‌کنند. اما نوع دیگری از پوشش‌های سطحی دندان‌ها وجود دارند که به آن‌ها لومینیرز گفته می‌شود. در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم و به تفاوت لومینیرز با لمینت و کامپوزیت می‌پردازیم.

لومینیرز چیست؟

احتمالاً نام لمینت را بارها در کلینیک‌های دندان‌پزشکی دیده و یا شنیده‌اید. لمینت‌ها نوعی ونیرند که پوشش‌های بسیار نازکی هستند که بر روی سطح خارجی دندان قرار می‌گیرند و زشتی‌ها و کمبودهای زیبایی دندان را برطرف می‌کنند. این پوشش‌های سطحی براق و شبیه دندان هستند و بسیار نازک‌اند.

لمینت‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و نیازمند انجام یکسری آماده‌سازی‌ها برای جای‌گذاری بر روی دندان هستند. مثلاً برای جای‌گذاری لمینت سرامیکی باید دندان اندکی تراشیده شود و سپس فرد منتظر بماند تا پرسلن ونیر مناسبش آماده شده و در جلسه‌ی بعدی بر روی دندان چسبانیده شود.

*توجه: لازم به ذکر است که تکنولوژی ساخت لومینیرز انحصاری و مختص چند کشور است و در ایران نیست؛ بنابراین نسب به لمینت هم گران‌تر است و هم طولانی‌تر ساخته می‌شود.

لومینیرز بر روی سطح خارجی دندان

 یک نوع ونیر دیگر در دندان‌پزشکی زیبایی وجود دارد که لومینیرز نامیده می‌شود و آن‌ها نیز پوشش‌های بسیار نازکی هستند که بر روی سطح بیرونی دندان قرار گرفته و در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و مختص هر فرد هستند؛ بنابراین معمولا لومینیرز دندان هزینه بیشتری نسبت به لمینت دندان دارد.

لومینیرزها به آماده‌سازی خاصی همچون لمینت سرامیکی نیاز ندارند.

در کل بهتر است به این دو نکته توجه داشته باشید که؛

  • لمینت سرامیکی باعث می‌شود دندان شما سفیدتر و براق‌تر به نظر برسد. به طور دائم به دندان‌های شما متصل می‌شوند و جای‌گذاری آن‌ها اندکی زمان بر است.
  • لومینیرز نیازمند آماده‌سازی کمتری برای جای‌گذاری است و نسبت به لمینت‌ها کمتر عمر می‌کنند. همچنین پوشش‌دهی آن‌ها برای مشکلات زیبایی نسبت به لمینت کمتر است.

در ادامه راجع به این ونیرها توضیحات مختصری می‌دهیم تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای دندان‌های خود انتخاب کنید.

سفید کردن دندان ها با لومینیرز

آشنایی مختصر با لمینت‌ها

ونیرها پوشش‌های نازکی هستند که برای زیبایی دندان استفاده می‌شوند.

۱- مقاوم در برابر رنگ‌پذیری

این پوشش‌ها ویژگی‌های یک دندان کامل و زیبا را دارند، سفید، براق و صاف. از آن جایی که همچون مینای دندان متخلخل نیستند، نسبت به رنگ‌پذیری مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. هرچند، لبه‌های ونیرها ممکن است نسبت به رنگ‌پذیری آسیب‌پذیر باشند و بعد از ۵ سال اندکی تغییر رنگ دهند. البته این در بین انواع مختلف ونیر متفاوت است. مثلاً بالاترین مقاومت را لمینت سرامیکی دارند.

۲- مناسب دندان‌های شکسته و شدیداً تغییر رنگ یافته

ونیرها زمانی مناسب هستند که دندان‌های شما زرد و یا قهوه‌ای شده باشند، به‌طوری‌که با بلیچینگ دندان و وایتنینگ دندان‌ها برطرف نشود. دندان‌هایی که لب پر شده‌اند، نسبت به سایر دندان‌ها کوچک‌ترند و یا شکل نامناسب دارند. پیشنهاد می‌کنیم با روش‌های درمان دندان شکسته آشنا شوید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

۳- فرایند جایگذاری

لمینت در یک جلسه جای‌گذاری نمی‌شود. بعد از جلسه‌ی مشاوره و معاینه و بررسی دندان‌های شما، درصورتی‌که کاندید مناسبی برای لمینت باشید، ابتدا دندان‌های شما به میزان ناچیز تراشیده شده و آماده‌ی اتصال لمینت بر روی آن می‌شود. سپس از دندان‌های شما قالب‌گیری می‌شود تا لمینت مناسب شما آماده گردد.

جالب است بدانید یکی از مواردی که لمینت‌های دندانی را نسبت به سایر روش‌های زیبایی در دندان‌پزشکی منحصر‌به‌فرد می‌کند؛ مراحل ساخت و نحوه تراشیدن این ونیر است برای آشنایی بیشتر با این فرایند مقاله مراحل ساخت لمینت و شیوه تراشیدن دندان را مطالعه کنید.

این قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا با مواد مخصوص و روش‌های پیشرفته برای شما ساخته شوند. معمولاً بیش از یک هفته برای ساخته‌شدن لمینت شما لازم است. بعد از آماده‌شدن لمینت، دندان‌پزشک آن را با مواد مخصوصی بر روی دندان شما می‌چسباند. این اتصال دائمی است. البته توجه داشته باشید که می‌توان آن‌ها را جای‌گزین کرد اما امکان ترمیم کردن آن‌ها بسیار کم است.

۴- طول عمر لمینت‌ها

درصورتی‌که به‌خوبی از لمینت خود مراقبت کنید و پیوسته به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید، لمینت‌ها بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند. البته لمینت سرامیکی بیشترین طول عمر را دارد و ۱۰ تا ۱۵ سال و یا حتی تا ۲۰ سال هم می‌تواند بر روی دندان شما عملکرد داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای مراقبت از ونیرهایتان می‌توانید مقاله مراقبت از لمینیت سرامیکی یا کامپوزیت دندان را در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد بخوانید.

برطرف کردن فاصله بین دندان ها با لومینیرز

همه چیز درباره‌ی لومینیرز

لومینیرز ونیرهای جدیدتری نسبت سایرین هستند و توسط روش‌های پیشرفته‌تری ساخته می‌شوند. معمولاً آنان را پوشش‌های “بدون آمادگی” یا “نو پرپ – no prep” می‌نامند. این پوشش‌ها به‌جای پرسلن از لمینت فرا نازک ساخته می‌شوند.

۱- لومینیرزها، پوشش‌هایی شفاف‌تر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از استفاده‌های ونیرها پوشانیدن دندان‌هایی است که تغییر رنگ شدید داده‌اند. از طرفی گفته شد که لومینیرز نسبت به انواع لمینت، نازک‌تر و شفاف‌تر است.

برای این که درک درستی از شفافیت و نازکی لومینیرز داشته باشید می‌توانید به لنزهای رنگی چشمی بیندیشید. این پوشش‌های شفاف برای پوشانیدن لکه‌های بسیار پررنگ و تغییر رنگ‌های شدید مناسب نیستند.

۲- جای‌گذاری لومینیرز بدون نیاز به تراشیدن دندان

گفته شد که برای جای‌گذاری لمینت نیاز به تراشیدن دندان و اندکی نازک‌تر کردن آن است تا دندان آماده‌ی پذیرش لمینت بر روی سطح خارجی شود. از آن جایی که لومینیرزها بسیار نازک هستند، نیازی به نازک کردن دندان برای قرارگیری آنان و طبیعی جلوه‌دادن دندان نیست.

برای جای‌گذاری لومینیرز نیازی به تراشیدن دندان نیست تنها نیاز به آماده‌کردن لومینیرز مناسب دندان‌های هر فرد در آزمایشگاه است.

بنابراین همچنان نیازمند دو جلسه برای جای‌گذاری لومینیرز هستید. اما جلسه‌ی اول کوتاه‌تر از مراجعه‌ی اول برای جای‌گذاری لمینت است، زیرا دندان شما نیاز به آماده‌شدن ندارد. تنها کاری که در این مراجعه انجام می‌شود گرفتن قالب از دندان‌های شماست. سپس این قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

لومینیرز مختص شما طی ۱ تا ۳ هفته آماده می‌شود. در این مدت نیازی به پوشش‌های موقتی محافظ مینای دندان که معمولاً برای لمینت‌ها تجویز می‌شوند ندارید. هنگامی که لومینیرز شما آماده شد، برای اتصال آن‌ها به دندان به دندان‌پزشک خود مراجعه خواهید کرد.

لومینیرز دندان های جلو

۳- لومینیرز، پوششی نسبتاً دائمی

برخلاف لمینت که دائمی است و بعد از گذاشتنشان، نمی‌توان پشیمان شد، لومینیرزها به‌سادگی و بدون رسانیدن آسیبی به دندان‌های شما جدا می‌شوند. البته باید توجه داشت که همانند سایر ونیرها، باید به شست‌وشوی لثه و تمیزکردن محل اتصال ونیرها توجه بسیار نشان داد زیرا احتمال بیماری التهابی لثه افزایش خواهد یافت.

لومینیرز هم از طول عمر بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکات بهداشتی می‌توانند بیش از ۱۰ سال بر روی دندان‌ها باقی بمانند. توجه داشته باشید که باید پیوسته به دندان‌پزشک مراجعه کنید و با او در ارتباط باشید.

نقاط قوت و ضعف لمینت

همانند هر روش دیگری در دندان‌پزشکی زیبایی، لمینت‌ها نیز دارای نقاط قوت و ضعف هستند.

۱- نقاط قوت لمینت

  • طول عمر بالایی دارند.
  • مات‌تر هستند و توانایی بیشتری در پوشش‌دهی دارند؛ بنابراین تغییر رنگ‌ها و مشکلات ظاهری را بهتر می‌پوشانند.

۲-نقاط ضعف لمینت

  • روش‌هایی دائمی هستند، اما در صورت شکسته شدن یا آسیب‌دیدن می‌توان آن‌ها را جایگزین کرد.
  • گران‌تر هستند.
میزان نازک و شفاف بودن لومینیرز

نقاط قوت و ضعف لومینیرز

۱-نقاط قوت لومینیرز

  • نیازی به آماده‌سازی و تراشیدن دندان ندارند.
  • ارزان‌تر هستند.
  • نسبتاً دائمی هستند. در واقع هر زمان که بخواهید می‌توانید آن‌ها را بردارید.

۲-نقاط ضعف لومینیرز

  • به‌اندازه‌ی لمینت دوام ندارند.
  • شفافیت آن‌ها به‌قدری است که در پوشانیدن لکه‌های پررنگ دندان ناتوان عمل می‌کنند.

لومینیرز برای افرادی که دندان‌های روی هم افتاده دارند و بیمارانی که دچار بروکسیسم هستند به دلیل نازک بودن و نداشتن ضخامت استفاده نمی‌شود.

برطرف کردن مشکلات جدی دندان قبل از لومینیرز

چه کسانی نمی‌توانند از لومینیرز دندان استفاده کنند؟

  • توجه داشته باشید که لومینیرز یکی از روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی است و نمی‌توان از آن به‌عنوان روش درمانی استفاده کرد.

مثلاً اگر لثه‌های شما مبتلا به یک بیماری التهابی و عفونی هستند، در ابتدا باید این مشکل را برطرف کنید و سپس درصورتی‌که سایر مسائل مانع نبودند از لومینیرز استفاده کنید.

  • گاهی دندان‌های شما به علت مصرف دخانیات و یا مصرف مواد غذایی رنگی و یا گذر زمان و پا به سن گذاشتن رنگشان تغییر می‌کند و این مسئله از زیبایی لبخند شما می‌کاهد.

روش‌های متنوعی برای بازگرداندن دندان به رنگ طبیعی خودش و یا حتی روشن‌تر کردن آن وجود دارد. وایتنینگ و بلیچینگ از این روش‌ها هستند. اما اگر این روش‌ها جوابگو نبودند، می‌توانید به لمینت، کامپوزیت و یا لومینیرز بیندیشید.

البته تفاوت‌هایی در  روش‌های مختلف زیبا سازی لبخند وجود دارد به همین منظور مقاله تفاوت کامپوزیت ونیر، لمینت و بلیچینگ دندان را بخوانید.

  • لومینیرز در مقابل تغییر رنگ مقاومت بالایی نشان می‌دهد و می‌تواند برای مدتی طولانی به شما لبخندی روشن هدیه کند.

اما اگر دندان‌های شما تغییر رنگ زیادی داده باشد نمی‌توان از آن استفاده کرد و باید به کامپوزیت و لمینت بیندیشید.

  • یکی از مواردی که لومینیرز پیشنهاد می‌شود، برای افرادی است که دندان‌هایشان فاصله دارد.

این فواصل اندک را به‌سادگی و بدون درد می‌توان با لومینیرز پوشاند. اما اگر فاصله‌ی بین دندان‌ها بیش از اندازه باشد بریس‌ها و ارتودنسی پیشنهاد می‌شوند. در واقع باید فاصله‌های بزرگ‌تر از حد معمول را درمان کرد و روش‌های زیبایی از پوشانیدن آن عاجز هستند.

همچنین اگر یک دندان ازدست‌رفته باشد لومینیرز نمی‌تواند آن را بپوشاند. در ابتدا باید با یکی از روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته استفاده کنید و سپس به فکر ظاهر زیبای لبخندتان باشید.

  • درصورتی‌که بهداشت فردی دهان و دندان را رعایت نمی‌کنید، نمی‌توانید از این روش استفاده کنید.

درصورتی‌که حداقل روزی دو بار مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، احتمال شکست لومینیرز و آسیب رسیدن به دندان‌ها و لثه وجود خواهد داشت.

  • اگر از سیگار و مواد مخدر استفاده می‌کنید کاندید مناسبی برای استفاده از لومینیرز نیستید.

هرچند لومینیرز نسبت به تغییر رنگ مقاوم است اما این بدان معنی نیست که می‌توانید تمامی نکات بهداشتی را کنار بگذارید. همچنین مصرف دخانیات گردش خون را به لثه کاهش می‌دهد و این کاهش خون‌رسانی می‌تواند باعث بیماری‌های التهابی و عفونی لثه شده و سلامت لثه را دچار مشکل کنند.

درصورتی‌که لثه‌ها دچار مشکل شوند، دندان‌ها نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند و دندان‌های ناسالم نمی‌توانند لومینیرز را تحمل کنند و این روش شکست خواهد خورد.

در کل بهتر است بدانید که دندان‌های طبیعی هر فرد، بهترین نعمتی است که خداوند در اختیار او قرار داده است. اما این دندان‌ها تا ابد به یک‌شکل باقی نمی‌مانند و برای حفظ سلامتی و زیبایی آن‌ها باید نکات بهداشتی را رعایت کنید و از انجام کارهای پرخطر و ناسالم بپرهیزید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: .healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.