لمینت برای دندان‌های کج امکان‌پذیر است؟

1,654

شرایطی از قبیل تغییر رنگ زیاد و کج بودن دندان‌ها از رایج‌ترین چالش‌هایی است که تعداد زیادی از افراد به دنبال بهترین راهکار برای برطرف‌کردن آن‌ها هستند. ولی این نکته باعث نمی‌شود که یک راه‌حل یکسان برای تمام این افراد مناسب‌ترین روش باشد و عوامل مختلفی می‌تواند به این امر منجر شود که هر شخص دقیقاً بسته به موقعیتی که در آن قرار دارد، به انتخاب نهایی خاص خود برسد.

یکی از رایج‌ترین راهکارها در زمینه‌ی زیبایی دندان‌ها، استفاده از لمینت دندان است. افراد متعددی روزانه اقدام به استفاده از لمینت می‌کنند. حال محرک این اقدام ممکن است اصلاح تغییر رنگ دندان‌ها باشد و یا حتی برطرف‌کردن ظاهر کج دندان‌های این افراد.

اما این سؤال که آیا همه می‌توانند دندان‌هایشان را لمینت کنند؟ یا خیر! در اینجا مطرح می‌شود. موضوعی که در اینجا قصد بررسی دقیق آن را از تمامی جوانب داریم، استفاده از لمینت دندان برای دندان‌های کج افراد است.

آیا لمینت دندان بهترین انتخاب برای این دسته از افراد است و یا راهکارهای بهتری نیز پیش روی این افراد واقع شده است؟ آیا کجی دندان برای استفاده از لمینت یک مشکل محسوب می‌شود؟ برای درک بهتر این مسئله بهتر است چالش کجی دندان و استفاده از لمینت دندان را جداگانه بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

لمینت دندان و ویژگی‌های آن

لمینت یک نوع پوشش سطحی دندان محسوب می‌شود که افراد بیشتر برای اهداف زیبایی از آن استفاده می‌کنند. لمینت سرامیکی رایج‌ترین نوع لمینت، یک‌لایه نازک است که از موادی همچون پرسلین تهیه می‌شود و روی دندان‌های افراد قرار می‌گیرد.

اکثر افراد برای برطرف‌کردن تغییر رنگ دندان‌ها و یا نامرتب بودن آن‌ها اقدام به استفاده از لمینت می‌کنند. از دیگر مواردی که می‌توان به آن بری استفاده از لمینت اشاره کرد، شکستن و یا ترک خوردن دندان‌ها است.

چند دندان باید لمینت شود؟

البته اصولاً استفاده از لمینت محدود به یک دندان نمی‌شود و شما برای داشتن دندان‌های متوازن نیاز دارید که برای شش تا هشت دندان خود از آن استفاده کنید تا دندان‌ها ظاهر طبیعی داشته باشند و تفاوتی بین آن‌ها به وجود نیاید. امروزه پوشش‌های مختلفی در دسترس افراد قرار گرفته است پوشش‌های همچون کامپوزیت ونیر و لومینیرز و …که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند.

لمینت دندان چیست

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مزایای لمینت دندان

اگر بخواهیم مزیت‌های لمینت دندان را به طور خلاصه مرور کنیم، می‌توانیم:

۱- به طول عمر بالا و زیبایی ظاهری آن اشاره کنیم. طبق تحقیقات انجام‌گرفته لمینت دندان بین هشت تا ده سال عمر مفید دارد و این مدت‌زمان بسیار مناسبی در این زمینه به شمار می‌آید.

۲- یکی از ویژگی‌هایی که لمینت‌های دندانی را منحصربه‌فرد می‌کند مراحل ساخت آن است درصورتی‌که قصد آشنایی با این مراحل را دارید مراحل ساخت لمینت و نصب آن روی دندان  را مطالعه کنید.

۳- از لحاظ زیبایی نیز باید گفت که لمینت یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در مقابل افراد قرار دارد و این امکان را به وجود می‌آورند که یک ظاهر بسیار زیبا برای این افراد به ارمغان بیاید.

اما آیا اگر دندان‌های فرد کج بوده و در یک خط قرار نگرفته باشند، بازهم می‌توانند از لمینت استفاده کنند؟ در ادامه راه‌کارهای برطرف کردن بی‌نظمی دندان‌ها از جمله لمینت دندان را بررسی می‌کنیم.

لمینت برای دندان‌های کج

آموزش نحوه نخ دندان کشیدن بعد از لمینت. خمیر دندان و مسواک مخصوص لمینت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

راهکارهای برطرف‌کردن کجی دندان و بررسی آن‌ها

اگر شما قصد دارید که اقدام به برطرف‌کردن کجی دندان‌های خود کنید، باید بدانید که انتخاب بهترین روش زیباسازی دندان برای هر شخص بسته به وضعیتی که در آن قرار دارد کاملاً متفاوت است. عواملی همچون سن فرد موردنظر و میزان کج بودن دندان‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که در انتخاب روش موردنظر تأثیرگذار خواهند بود.

راهکارهایی همچون ارتودنسی دندان و لمینت دندان از رایج‌ترین روش‌هایی هستند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها کجی دندان‌های خود را برطرف کنید. قبل از بررسی گزینه لمینت برای افرادی که دندان‌های کج دارند لازم است که دیگر گزینه‌ها را مرور کوتاهی کنیم.

ارتودنسی برای درمان دندان‌های کج

احتمالاً با نام ارتودنسی آشنا هستید. ارتودنسی انواع مختلفی دارد که از آن‌ها برای رفع کجی و نامتوازن بودن دندان‌ها استفاده می‌شود. یکی از عامل‌های مهم برای هر چه موفق‌تر بودن ارتودنسی، سن افراد است.

هر چه فرد سن کمتری داشته باشد، لثه و دندان‌های او انعطاف‌پذیرتر هستند و این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که ارتودنسی به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن به نتیجه برسد. البته این موضوع بدین معنی نیست که بزرگسالان قابلیت استفاده از ارتودنسی را ندارند. فقط باید این را در نظر گرفت که ممکن است به زمان بیشتری برای اثرگذاری ارتودنسی در این دسته از افراد نیاز باشد.

در اینجا به چند نوع از انواع ارتودنسی اشاره خواهیم کرد.

  • ارتودنسی با سیم فلزی
  • ارتودنسی با سیم سرامیکی
  • ارتودنسی با سیم نامرئی

جراحی فک برای درمان کجی دندان‌ها

دیگر راه حلی که برای برطرف‌کردن کجی دندان‌ها وجود دارد، جراحی است. مزیتی که جراحی نسبت به ارتودنسی دارد، اثرگذاری سریع‌تر آن است. البته از این راهکار بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که کجی و نامتوازن بودن دندان‌ها در جویدن و یا صحبت‌کردن افراد، تأثیر منفی گذاشته باشد. در این جراحی علاوه بر دندان‌ها، لثه و در بعضی از موارد استخوان فک نیز درگیر خواهد شد.

در انتها نیز باید به استفاده از لمینت دندان اشاره کنیم که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

ارتودنسی دندان

لمینت دندان برای دندان‌های کج، راه حلی فوق‌العاده

استفاده از لمینت دندان را می‌توان از دو زاویه بررسی کرد.

  • اولین مورد این است که شما استفاده از لمینت دندان را مدنظر دارید و کج بودن دندان‌ها در این روند برای شما یک چالش به‌حساب می‌آید.
  • دیگر مورد نیز این است که فرد برای برطرف‌کردن ظاهر کج دندان‌ها قصد استفاده از لمینت را دارد که البته جواب برای هر دو گزینه تقریباً یکسان است.

لمینت دندان این قابلیت را دارد که فاصله بین دندان‌ها را پوشش دهد و ظاهر آن‌ها را کاملاً اصلاح کند. حال اگر دندان‌های فرد در یک خط نباشد و اصطلاحاً به‌صورت کج رشد کرده باشند، ممکن است برای استفاده از لمینت با مشکل روبه‌رو شوند.

درصورتی‌که فاصله بین دندان‌ها باشد روش‌های مختلفی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد. به همین منظور مقاله بهترین روش بستن فاصله بین دندان‌ها را مطالعه کنید.

اگر میزان این کجی و نامرتبی جزئی باشد، مشکلی برای استفاده شخص از لمینت دندان به وجود نخواهد آمد و لمینت می‌تواند این ظاهر را اصلاح کند. ولی در مواردی که دندان‌ها به طور شدید از خط خود خارج شده باشند و کجی آن‌ها زیاد باشد برای استفاده از لمینت ممکن است با مشکل مواجه شوند.

حال اگر شما جزو دسته اول هستید باید به شما بگوییم که استفاده از لمینت دندان یکی از بهترین گزینه برای شما به شمار می‌آید و شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نامرتبی دندان‌های خود را با استفاده از لمینت اصلاح کنید.

اما اگر جزو دسته دوم هستید و میزان کجی دندان شما زیاد است احتمالاً دندان‌پزشک در ابتدا به اصلاح موقعیت دندان‌های شما با استفاده از روش‌هایی همچون ارتودنسی اقدام کند و پس از برطرف‌کردن آن از لمینت دندان به‌عنوان یک‌روند تکمیلی برای داشتن یک لبخند بی‌نقص استفاده کند.

بهتر است برای اطلاع پیداکردن از وضعیتی که در آن قرار دارید، با مراجعه به دندان‌پزشک متخصص  به‌صورت دقیق این موضوع را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید. .در ادامه این مطلب با دلایل کجی دندان‌ها آشنا خواهیم شد با ما همراه باشید

دندان‌های کج و نامرتب، مشکل اساسی در زیبایی

کجی و نامرتب بودن دندان‌ها یک پدیده‌ی تقریباً رایج است که در بین تعداد زیادی از خردسالان و همچنین بزرگسالان دیده می‌شود. باید گفت که در این شرایط شما به‌هیچ‌عنوان نباید حس کنید که حتماً نیاز به اصلاح آن‌ها دارید زیرا که دندان‌ها از لحاظ موقعیتی که در آن قرار دارند، بی‌نقص نبوده و برای هر شخص یک لبخند منحصربه‌فرد و جذاب را به وجود می‌آورند.

اما اگر شما از ظاهر دندان‌های خود رضایت ندارید و یا موقعیت نامناسب دندان شما باعث ایجاد مشکل در سلامت دهان و دندان شما شده و یا حتی در نحوه صحبت‌کردن شما چالش ایجاد می‌کند، باید بدانید که راهکارهای مختلفی پیش روی شما برای مرتب کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند قرار دارد.

اما لازم است بدانیم چه عواملی می‌توانند منجر به کجی و نامرتبی دندان‌های هر شخص شود و در نتیجه آن چه مشکلاتی می‌تواند برای این اشخاص به وجود بیاورد.

دلایل کجی دندان

چه دندان‌های کودکی و چه دندان‌های دائمی افراد این امکان را دارند که به‌صورت کج رشد کنند. گاهی بعد از اینکه دندان‌های کج کودکی می‌افتند، دندان‌های دائمی بدون هیچ‌گونه نامرتبی رشد می‌کنند و گاهی نیز دندان‌های دائم نیز همانند دندان‌های کودکی از ابتدا به‌صورت کج رشد خواهند کرد.

عوامل مختلفی مثل سایز دندان‌ها و یا فک افراد، عادت‌های نامناسب و عدم رعایت بهداشت دهان دندان می‌تواند به داشتن دندان‌های نامرتب منجر شود که در ادامه به طور خلاصه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

علت کجی دندان

راه‌های مراقبت از دندان لمینت شده را بدانید.

سایز فک

از آن جایی که در عادات غذایی مدرن، افراد به خوردن غذاهای نرم میل بیشتری دارند و کمتر از مواد غذایی سفت استفاده می‌کنند، اندازه فک انسان نسبت به اجداد خود به‌مرور کوچک‌تر شده است. محققان بر این عقیده‌اند که این فک کوچک‌تر و تکامل‌یافته یک عامل برای کج شدن و نامرتب بودن دندان‌های انسان نوین به‌حساب می‌آید.

عادت‌های عملکردی نامناسب

عادت‌های عملکردی ضعیفی که به‌صورت تکراری و مداوم بر عملکرد ماهیچه‌ای دهان و صورت تأثیر می‌گذارند، به‌مرورزمان این امکان را به وجود می‌آورند که دندان‌های افراد از خط صاف خارج شده و کج شوند. از این عادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکیدن انگشت
  • استفاده زیاد از پستانک
  • رانش زبان
  • نفس کشیدن همیشگی از دهان

فک نامتوازن

اگر فک بالا و پایین افراد متقارن نباشد و دندان‌های ردیف بالا و ردیف پایین به‌درستی روی‌هم قرار نگیرند، ممکن است دندان‌ها از خط خود خارج شوند و اصطلاحاً حالت کج به خود بگیرند.

آیا امکان ترمیم لمینت سرامیکی آسیب‌دیده وجود دارد؟

انحراف فک

ژنتیک

اگر یک و یا هر دوی والدین، دندان‌های کج و نامرتب داشته باشند، این احتمال وجود دارد که این نامرتبی دندان‌ها به فرزند منتقل شود و او نیز همچون والدین خود دندان‌های کج داشته باشد.

مراقبت ضعیف از دهان و دندان

اگر شما بهداشت دهان و دندان خود را به‌درستی رعایت نمی‌کنید و به‌صورت منظم به دندان‌پزشک برای معاینه مراجعه نمی‌کنید، ممکن است بیماری‌های لثه و یا پوسیدگی دندان به نامرتب شدن دندان‌های شما بیانجامد.

آسیب به‌ صورت

واردشدن ضربه به سر و صورت افراد ممکن است به کج شدن تدریجی دندان‌ها بیانجامد.

لمینت برای دندان‌های کج

عوارض احتمالی کجی دندان

کج بودن دندان‌ها ممکن است عوارضی را در آینده برای شما به وجود آورد که بهتر است از آن‌ها آگاهی داشته باشید. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • بیماری پریودنتال
  • مشکل در جویدن و هضم غذا
  • سایش مفرط
  • ایجاد مشکل در تکلم
  • کاهش اعتمادبه‌نفس

با نحوه لمینت دندان خرگوشی آشنا شوید.

سخن پایانی

همگی شنیده‌ایم که با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، به‌مرورزمان با مشکل‌های گوناگونی مواجه خواهیم شد که در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند برای ما چالش‌برانگیز باشد. اما صرفاً داشتن سلامت مناسب دهان و دندان کافی است؟

فارغ از اهمیت ویژه این موضوع باید در نظر داشته باشیم که شرایطی که دندان‌های ما دارد، تأثیر به سزایی در دیگر جوانب سلامتی ما را داراست. بعید است که تابه‌حال از اهمیت شرایط ظاهری و جنبه زیبایی دندان‌ها نشنیده باشیم و از آن بی‌اطلاع باشیم.

تأثیر مستقیمی که شرایط ظاهری دندان‌های هر فرد بر روی اعتمادبه‌نفس او دارد، باعث می‌شود تأیید کنیم که جنبه‌ی زیبایی این موضوع به طور مستقیم بر سلامت روان و ذهن هر فرد تأثیرگذار است و اگر شرایط مناسبی از نظر او نداشته باشد، می‌تواند آسیب‌های جدی در این زمینه به او وارد کند.

افراد زیادی به‌صورت روزانه با چالش‌های مختلفی در زمینه‌ی زیبایی ظاهری دندان‌های خود مواجه هستند و در نتیجه این افراد به دنبال بهترین راه‌حل برای برطرف‌کردن این مشکل بوده و سعی می‌کنند سلامت ذهنی خود را به طور کامل بازیابی کنند.

در اینجاست که احتمالاً هر فرد، بسته به موقعیت و شرایطی که در آن قرار دارد، با پیشنهادهای گوناگونی روبه‌رو خواهد شد که در نهایت باید از بین آن‌ها بهترین راه‌حل را برای خود انتخاب کند. نباید فراموش کرد که این افراد در موقعیت‌های متفاوتی قرار دارند و در نتیجه راهکارهای پیش روی آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

از اینکه تا انتها با ما همراه بودید از شما ممنونیم و برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: kfadental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.