بلیچینگ یا کامپوزیت ونیر؟ | مزایا + معایب

710

از رایج‌ترین روش‌هایی که برای اصلاح تغییر رنگ دندان‌ها استفاده می‌شود، می‌توان بلیچینگ و کامپوزیت ونیر را نام برد. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که شما برای داشتن بهترین انتخاب بهتر است از آن‌ها اطلاع داشته باشید. ولی لازم است قبل از بررسی این دو روش، راجع به تغییر رنگ دندان‌ها نکاتی را با هم مرور کنیم و عواملی که می‌توانند در وقوع آن نقش داشته باشند را در نظر بگیریم.

با این که زیبایی یک امر کاملاً سلیقه‌ای محسوب می‌شود، کمتر کسی می‌تواند تأثیر ظاهر دندان‌ها را در این موضوع نادیده بگیرد. داشتن یک لبخند زیبا با کم‌ترین نقص، خواسته‌ای است که می‌توان گفت همه افراد بر روی داشتن آن اجماع نظر دارند. به همین دلیل است که روزانه افراد زیادی برای اصلاح نواقصی که به نظرشان در لبخند خود دارند، اقدام می‌کنند.

باید گفت که در سال‌های گذشته گزینه‌هایی که در مقابل این افراد می‌تواند قرار بگیرد رشد چشمگیری داشته و هر شخص می‌تواند بسته به نیاز خود از هرکدام از این راهکارها و روش‌ها استفاده کند. مهم‌ترین عواملی که می‌توانند در ظاهر دندان‌ها و لبخند افراد تأثیرگذار باشند، رنگ دندان‌ها و موقعیتی که در آن قرار دارند، می‌باشد.

البته احتمالاً قبل از شروع هر گونه اقدامی برای اصلاح این دو، سؤالی که برای اشخاص ایجاد می‌شود این است که شرایط حال حاضرشان به چه دلیلی حاصل شده است و چه عواملی در به‌وجودآمدن این شرایط نقش داشته‌اند. اطلاع داشتن از این نکته علاوه بر تأثیری که در انتخاب بهتر برای اصلاح آن دارد، باعث می‌شود که افراد بتوانند از وقوع آن جلوگیری کنند و یا در قدم بعد جلوی پیشرفت آن را بگیرند.

اگر شما نسبت به ‌ظاهر دندان‌های خود حس خوبی ندارید، حتماً تا انتها با ما همراه باشید تا بعد از ریشه‌یابی علت تغییر رنگ دندان‌ها، راهکارهای پیش روی شما را به طور کامل بررسی کرده و مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها را ذکر کنیم.

تغییر رنگ دندان‌ها، معضلی نازیبا!

به‌طورکلی عواملی که منجر به تغییر رنگ دندان‌ می‌شوند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که راهکارهای مقابله با آن‌ها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در ادامه تفاوت‌های این دو را بررسی خواهیم کرد.

تغییر رنگ بیرونی دندان‌ها

زمانی که تغییر رنگ دندان شما حاصل از عوامل بیرونی باشد، این تغییر رنگ در این دسته قرار می‌گیرد. مصرف بعضی از مواد غذایی از جمله عواملی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شما شود. از عوامل دیگری که در این دسته می‌توانیم از آن‌ها نام ببریم، استعمال دخانیات و بعضی از نوشیدنی‌هاست.

استفاده از مواد غذایی حاوی رنگ می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های شما شود. به‌عنوان‌مثال استفاده از بعضی از ادویه‌ها همچون زردچوبه می‌تواند غذای شما را رنگی کند. استفاده مکرر از نوشیدنی‌هایی همچون قهوه و یا شراب قرمز نیز می‌تواند به تغییر رنگ دندان‌ها بیانجامد.

تأثیر استعمال دخانیات و تنباکو را نیز در این جا نباید به‌هیچ‌عنوان نادیده گرفت. اگر عامل تغییر رنگ دندان شما در این دسته قرار می‌گیرد، اصلاح آن احتمالاً ساده‌تر از تغییر رنگ داخلی دندان‌ها خواهد بود.

تغییر رنگ داخلی دندان‌ها

تغییر رنگی که در داخل دندان شکل‌گرفته باشد در این دسته قرار می‌گیرد. این نوع تغییر رنگ دندان می‌تواند ناشی از مصرف برخی از داروها، تجربه بیماری‌های خاص در کودکی، عفونت و یا افزایش سن باشد. اگر عواملی که در این دسته قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ دندان شما شده است، احتمالاً برای اصلاح آن به کمک حرفه‌ای نیاز خواهید داشت.

شما می‌توانید با مراجعه به دندان‌پزشک متخصص و پس از معاینه از دلیلی که باعث تغییر رنگ دندان‌های شما شده است، اطلاع پیدا کنید.

علت تغییر رنگ دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

اصلاح تغییر رنگ دندان‌ها

شما می‌توانید پس از مشورت با دندان‌پزشک خود برای اصلاح تغییر رنگی که در دندان‌هایتان ایجاد شده، اقدام کنید. امروزه راهکارهای متعددی برای این اصلاح پیش روی شماست که در ذیل به چند عامل که می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری شما در بین این راهکارها تأثیرگذار باشند، نام خواهیم برد:

  • دلیلی که باعث تغییر رنگ دندان‌های شما شده است.
  • هزینه‌ای که برای این روند در نظر دارید.
  • سنی که فرد موردنظر دارد.
  • سابقه‌ی وضعیت سلامت دهان و دندان شما از جمله داشتن دندان پر شده و یا روکش دندان

در بین این راهکارها، رایج‌ترین روش‌ها بلیچینگ و کامپوزیت ونیر هستند که در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

درمان تغییر رنگ دندان

تفاوت‌های بلیچینگ دندان و کامپوزیت ونیر

گذشته از تفاوتی که در بین روند این دو وجود دارد، می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد که باعث تمایز مابین بلیچینگ دندان و کامپوزیت ونیر می‌شود.

مهم‌ترین تفاوتی که در بین این دو روش وجود دارد، این موضوع است که در بلیچینگ صرفاً رنگ دندان‌های شما اصلاح خواهد شد و اگر شما اصلاح موقعیت دندان‌های خود را نیز به دلیل نامرتبی و یا کج بودن مدنظر دارید، این روش برای شما مناسب نخواهد بود.

از طرف دیگر در کامپوزیت ونیر شما علاوه بر اصلاح تغییر رنگ دندان‌ها، می‌توانید موقعیت آن‌ها را نیز اصلاح کنید. از دیگر تفاوت‌های این دو روش می‌توانیم به میزان هزینه‌ای که هر کدام از آن‌ها نیاز دارد، اشاره کنیم.

نباید فراموش کرد که بلیچینگ دندان به‌تنهایی می‌تواند با روندهای مختلفی انجام بپذیرد که این موضوع نیز در میزان هزینه‌ای که شما متحمل خواهید شد، تأثیر خواهد گذاشت. مدت‌زمان تأثیر و ماندگاری نیز دیگر عاملی است که این دو روش را از یکدیگر متمایز می‌کند.

این موضوع که شما چه میزان زمانی را برای تأثیرگذاری مفید اصلاح رنگ دندان‌های خود در نظر دارید، در این انتخاب بسیار مهم است. زیرا که این مدت‌زمان در هرکدام از این روش‌ها نسبت به یکدیگر متغیر می‌باشد.

صرفاً در بلیچینگ دندان، بسته به نوع انجام روند و نوع موادی که در این روند استفاده خواهد شد، مدت‌زمان ماندگاری این اصلاح تغییر رنگ متفاوت می‌باشد. مطمئناً بعد از بررسی جداگانه هر کدام از این روش‌ها، شما می‌توانید تصمیم‌گیری مناسب‌تری را داشته باشید.

کامپوزیت ونیر

بهترین رنگ کامپوزیت ونیر برای من کدام است؟

همه چیز درباره‌ی بلیچینگ دندان

نام دیگری که می‌توانیم در اینجا از آن استفاده کنیم، سفیدکردن دندان‌ها است که میزان این سفیدی و اصلاح تغییر رنگ می‌تواند بسته به نظر شما و دندان‌پزشک کاملاً متغیر باشد. به‌طورکلی در این روش با استفاده از یک سری مواد خاص، سعی می‌شود که رنگ دندان‌های شما به حالت اولیه خود بازگردد و یا حتی بهتر از آن شود.

بلیچینگ دندان را می‌توان با دو روش انجام داد که چند عامل برای تبیین نوع آن مهم می‌باشد. اولین مسئله وضعیت سلامت دهان و دندان فرد است. به‌عنوان‌مثال اگر شما در ناحیه لثه خود دچار بیماری پیشرفته‌ای باشید، ممکن است دندان‌پزشک ایمن‌ترین روش را به شما پیشنهاد دهد تا کاملاً وضعیت شما را زیر نظر داشته باشد.

دلیل دیگری که در این بین تعیین‌کننده است، ریشه تغییر رنگ دندان شماست. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم بسته به این اینکه عامل تغییر رنگ دندان‌های شما در دسته بیرونی و یا داخلی قرار می‌گیرد، بر روی تصمیم‌گیری نهایی نوع روند مؤثر خواهد بود.

  • اولین روشی که روند بلیچینگ انجام می‌پذیرد نوع خانگی است.
  • روش دوم نیز در مطب و زیر نظر مستقیم دندان‌پزشک شما صورت خواهد گرفت.

تفاوت اصلی این دو را می‌توانیم نوع موادی که در آن‌ها استفاده خواهند شد را ذکر کنیم. ماده‌ای که دندان‌پزشک در مطب استفاده می‌کند قدرت بیشتری نسبت به نوع خانگی داشته و در نتیجه آن تأثیرگذاری سریع‌تر و بیشتری خواهد داشت.

البته همین موضوع است که اهمیت زیر نظر مستقیم دندان‌پزشک بودن را دوچندان می‌کند. در ادامه هر کدام از این روندها را مرور کوتاهی خواهیم کرد.

بلیچینگ دندان در منزل

درصورتی که به بیماری‌های لثه یا عفونی دندان مبتلا باشید قبل از بلیچینگ و کامپوزیت باید برای درمان اقدام کنید.

علائم عفونت دندان

بلیچینگ خانگی

در این روش، دندان‌پزشک یک نوع قالب و میزانی از مواد موردنظر را در اختیار شما خواهد گذاشت، تا شما بتوانید در منزل روند بلیچینگ را انجام دهید. نوع عملکرد این روش به این صورت است که شما این قالب خاص را از ماده‌ای که در اختیار دارید پر کرده و روی دندان‌های خود قرار می‌دهید.

به طور متوسط شما نیاز دارید این عمل را روزانه بین سی دقیقه تا یک ساعت انجام دهید. مدت‌زمان دقیق این مسئله کاملاً به نظر دندان‌پزشک شما وابسته خواهد بود. این روند معمولاً چند هفته طول خواهد کشید تا شما به نتیجه مطلوب خود برسید.

بلیچینگ در مطب

مزیت اصلی که این روند نسبت به نوع خانگی خود دارد، سرعت بیشتر و ماندگاری بالاتر است. معمولاً شما در این روش صرفاً به چند جلسه نیاز خواهید داشت تا به نتیجه نهایی موردنظر خود برسید.  علت این موضوع استفاده از مواد قدرتمندتر در مطب است که زیر نظر مستقیم دندان‌پزشک و به‌صورت کاملاً ایمن انجام خواهد پذیرفت.

در ضمن اگر شما شرایطی همچون عقب نشینی لثه و یا دیگر بیماری‌ها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بلیچینگ در مطب را در نظر داشته باشید تا به‌هیچ‌عنوان دچار عوارض جانبی احتمالی نشوید. در نتیجه اگر شما مشکل زمینه‌ای خاصی دارید و یا برای رسیدن به نتیجه نهایی عجله دارید، این روش کاملاً برای شما مناسب خواهد بود.

بلچینگ دندان

عوارض احتمالی بلیچینگ دندان

عوارض احتمالی این روند را می‌توانیم به دودسته کلی تقسیم کنیم.

  • حساسیت دندان‌ها:

حساس شدن دندان‌ها شایع‌ترین عارضه احتمالی پس از بلیچینگ محسوب می‌شود. در بیشتر موارد ممکن است شما پس از جلسه اول و یا دوم این حساسیت را تجربه کنید. البته دندان‌پزشک برای جلوگیری از این موضوع احتمالاً محصولاتی مناسب را برای بعد از شروع بلیچینگ تجویز خواهد کرد تا جلو عارضه احتمالی تا حد ممکن گرفته شود.

  • تحریک شدن لثه:

در این مورد ممکن است به دلیل برخورد احتمالی مواد سفیدکننده با لثه، لثه شما مقداری تحریک شود. البته در اکثر موارد این موضوع پس از اتمام روند، کاملاً برطرف می‌شود و شما با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

مراقبت‌های بعد از بلیچینگ دندان

باید گفت که نوع رژیم غذایی و محصولاتی که برای نظافت دهان و دندان استفاده می‌کنید، بر روی ماندگاری این روند تأثیر خواهد گذاشت. از آن جایی که تا مدت‌زمان کوتاهی پس از اتمام روند دندان‌های شما قابلیت تغییر رنگ دارند، پیشنهاد می‌کنیم از مصرف مواد غذایی رنگی، نوشیدنی‌های مثل قهوه و یا استعمال دخانیات خودداری کنید.

کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ونیر

در این روش، دندان‌پزشک ابتدا از دندان‌های شما قالب‌گیری خواهد کرد. هدف از قالب‌گیری ساخت یک‌لایه است که روی دندان‌های شما قرار خواهد گرفت. اصولاً جنس این لایه از کامپوزیت رزین است ولی شما می‌توانید از پرسلین نیز استفاده کنید که نسبت به کامپوزیت رزین هزینه بالاتری خواهد داشت.

برای نصب این لایه دندان‌پزشک نیازی به تراشیدن دندان‌های شما نخواهد داشت و قالب را کاملاً متناسب با دندان‌های شما می‌گیرد. مزیت اصلی کامپوزیت ونیر نسبت به بلیچینگ دقیقاً در همین‌جاست که در پروسه قالب‌گیری، دندان‌پزشک این لایه را به‌طوری آماده می‌کند که نامرتبی دندان‌های شما بعد از نصب این لایه کاملاً برطرف شود و شما علاوه بر اصلاح تغییر رنگ، نامرتبی دندان‌ها خود را نیز اصلاح‌کرده باشید.

این روند سرعت بالاتری نسبت به بلیچینگ دارد و شما می‌توانید در یک یا دو جلسه کامپوزیت ونیر خود را دریافت کنید. طول عمر مفیدی که برای کامپوزیت ونیر می‌توان ذکر کرد بین پنج تا هفت سال است. البته این مدت‌زمان بسته به مراقبت‌های شما متغیر خواهد بود و قابلیت افزایش را خواهد داشت.

امیدواریم که مطالب ذکر شده برای شما مفید واقع شده باشد. برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.