جرم‌گیری دندان با روش ایرفلو + معایب و مزایا

1,289

جرم‌گیری دندان از ساده‌ترین روش‌های رسیدگی به سلامت و زیبایی دندان‌هاست. همان‌طور که می‌دانید بعد از مدتی دندان‌های هر فردی به علت رژیم غذایی، مصرف دخانیات و سایر موارد دچار گرفتگی جرم می‌شود. در این صورت ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندان و لثه برسد. بسیاری از مراجعه‌کنندگان دید مثبتی نسبت به جرم‌گیری دندان ندارند و تصور می‌کنند که با جرم‌گیری بخشی از بافت دندان و لثه از بین می‌رود.

 درصورتی‌که این باور اشتباه و رایج میان مردم است و این جرم‌گیری نیست که باعث ازبین‌رفتن دندان و لثه می‌شود، بلکه به واسطه‌ی جرم و باکتری‌های موجود در بین دندان‌ها و در زیر لثه، به‌مرور بافت دندان و لثه خورده شده و اندکی عقب‌نشینی می‌کند. با جرم‌گیری کردن این بخش که قبلاً ازدست‌رفته است، نمایان می‌شود.

جرم‌گیری دندان روشی به مقرون به‌صرفه و ساده است و با انجام دادن آن از کلونیزاسیون باکتری‌ها و ازبین‌رفتن دندان‌ها و لثه‌های خود جلوگیری می‌کنید. با گذر زمان باکتری‌ها و پلاک می‌توانند بر روی دندان‌های شما بنشینند. این مسئله می‌تواند باعث ژنژیویت یا التهاب لثه و چرک شود.

همچنین به‌مرورزمان بر روی دندان‌های شما لکه‌هایی ایجاد می‌شود که دائمی بر روی آن‌ها باقی خواهند ماند. در گذشته جرم‌گیری به روش‌های سنتی انجام می‌شد، اما امروزه با وجود تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته، روش نوین جرم‌گیری با عنوان جرم‌گیری دندان با روش ایرفلو آمده است که نسبت به روش‌های سنتی دارای برتری‌های ویژه‌ای است.

ابتدا به نحوه‌ی تشکیل پلاک و ایجاد لکه‌ها می‌پردازیم و در ادامه به بررسی این روش جرم‌گیری خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

پلاک دندان چیست؟

در ادامه‌ی این مقاله نام پلاک‌ها بارها و بارها خواهید دید. بهتر است پیش از خواندن مقاله بدانید که “پلاک” چیست و چرا زدودن آن از روی دندان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؟

پلاک یک ماده‌ی چسبناک است که محتوی باکتری‌های فراوان است. اگرچه برخی از باکتری‌های موجود در پلاک بی‌آزار هستند و به دندان‌های شما آسیبی نمی‌رسانند، اما برخی دیگر قدرت بیماری‌زایی دارند و می‌توانند عملکرد دندان و لثه‌ی شما را دچار مشکل کنند. از همین رو پاک‌سازی نکردن پلاک می‌تواند منجر به بیماری‌های لثه و از پوسیدگی دندان شود.

با گذر زمان، درحالی‌که پلاک از روی دندان برداشته نشده باشد، باکتری‌های موجود در آن مواد اسیدی تولید می‌کنند و این باعث ازبین‌رفتن لثه و دندان می‌شود. این مسئله حتی می‌تواند باعث قرمزی، ورم و خونریزی لثه‌ها نیز بشود. این مرحله، از مراحل ابتدایی بیماری لثه است که التهاب لثه و یا ژینژیویت نامیده می‌شود.

اسید تولید شده توسط باکتری‌ها همچنین می‌تواند سبب ازبین‌رفتن سطح رویی دندان و سپس ایجاد حفره در دندان شود. بنابراین ازبین‌بردن پلاک‌ها بهترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دندان و لثه است. جرم‌گیری با روش ایرفلو یکی از بهترین روش‌های خلاص شدن از شر پلاک‌ها و لکه‌هاست.

پلاک دندان چیست

جرم‌گیری دندان چیست و چرا باید انجام شود؟

در دهان شما تعداد زیادی باکتری وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند به دندان و لثه‌ی شما آسیب برسانند. مراجعات دندان‌پزشکی برای جرم‌گیری و پاک‌سازی حرفه‌ای از ضروریات مراقبت‌های دهان و دندان است.

جرم‌گیری از دندان‌ها و لثه‌های شما به‌خوبی محافظت می‌کند و باعث می‌شود که پلاک‌ها و جرم‌های قرار گرفته بر روی دندان و در زیر لثه از بین رفته و التهاب لثه رخ ندهد، همچنین دندان‌ها از پوسیدگی حفظ خواهند شد.

چرا جرم‌گیری دندان مهم است؟

درصورتی‌که سلامت دندان‌ها و لثه‌ی شما برایتان اهمیت دارد و دوست دارید لبخندی براق و زیبا داشته باشید، جرم‌گیری دندان می‌تواند قدم مثبتی برای همه‌ی این خواسته‌ها باشد. جرم‌گیری ممکن است سبب موارد زیر شود؛

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

  • پیشگیری از ایجاد حفره در دندان

درصورتی‌که پلاک‌ها از روی دندان پاک نشوند، می‌توانند در دندان ایجاد پوسیدگی و سپس حفره کنند. پیشگیری از چنین رخدادی با انجام یک جرم‌گیری ساده بهترین کار است.

  • پیشگیری از، از دست رفتن دندان

با مراجعه به دندان‌پزشکی برای جرم‌گیری، بسیاری از مشکلات شما توسط متخصص دندان پزشک تشخیص داده می‌شوند و از این طریق می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد. درصورتی‌که دندان شما پوسیدگی‌های وسیع داشته باشد و نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، این مورد تشخیص داده شده و از از دست رفتن دندان به طور کامل جلوگیری خواهد شد.

  • ایجاد نفس خوشبوتر

یکی دیگر از مسائلی که با جرم‌گیری می‌توانید به آن دست پیدا کنید، نفس تازه‌تر و خوشبوتر است. اگر دندان‌های شما جرم داشته باشند، باکتری‌های موجود در آن‌ها ایجاد مواد بدبو می‌کنند. همچنین ممکن است سبب التهاب و عفونت در لثه‌های شما شوند و ایجاد بوی بد به دنبال عفونت امری اجتناب‌ناپذیر است. با جرم‌گیری می‌توانید از رخ‌دادن چنین مسائلی پیشگیری کنید.

  • پیشگیری از پرداخت هزینه‌های هنگفت

جرم‌گیری فرایندی ساده و ارزان قیمت است و می‌تواند پیشگیری‌کننده‌ی بسیاری از مشکلات دیگر باشد. از این رو می‌توان با انجام‌دادن فرایندی مقرون به‌صرفه‌ای پدید آمدن مشکلات دیگری که می‌توانند بسیار هزینه بر باشند، پیشگیری کرد.

  • بهبود سلامت فرد

با انجام فرایند ساده‌ی جرم‌گیری می‌توانید از بیماری‌های پریودنتال پیشگیری کنید. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند مشکلات جدی برای فرد رقم بزنند که از جمله‌های آن‌ها می‌توان به عفونت‌های متنوع و آسیب به ارگان‌های اصلی بدن مثل قلب و ریه اشاره کرد.

پس با جرم‌گیری و زدودن پلاک‌ها می‌توانید سلامت فردی خود را به ساده‌ترین روش ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباری بیماری‌های پریودنتال مقاله‌ی قبل از اقدام به اصلاح طرح لبخند چه مشکلاتی را برطرف کنیم؟ را مطالعه فرمایید.

جرم گیری دندان

جرم‌گیری با روش ایرفلو چگونه است و چه تفاوتی با روش‌های سنتی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای این که لثه‌های خود را سالم نگه دارید، می‌توانید از جرم‌گیری استفاده کنید. در جرم‌گیری پلاک‌ها و جرم‌ها از روی دندان و در زیر لثه زدوده می‌شوند و این کار به حفظ سلامت دندان و لثه می‌انجامد.

در روش سنتی زدودن پلاک‌ها و جرم‌ها با تراشیدن و زدودن با استفاده از ابزار متفاوت انجام می‌شود که زمان بر و معمولاً برای بیمار ناخوشایند است. گاهی نیز از برخی ابزار اولتراسونیک استفاده می‌شود.

اما با روش جدید و فوق‌العاده‌ی ایرفلو می‌توانید در زمان بسیار کم‌تر و با راحتی بیشتر به پاک‌سازی دندان‌ها و لثه‌های خود بپردازید. ایرفلو بهترین روش برای زدودن پلاک‌هاست که منجر به بیماری‌های لثه، پوسیدگی و ایجاد حفره و سایر مشکلات دهان و دندان می‌شوند.

جرم گیری دندان با ایرفلو

روش ایرفلو؛ بهترین راه زدودن پلاک

ایرفلو، روش نوین و پیشرفته‌ای است که در آن از آب، هوا و پودر خاصی که برای زدودن و ازبین‌بردن پلاک کاربرد دارد استفاده می‌شود. دندان‌پزشک با یک ابزار دستی، جریان کنترل شده و هدایت شده‌ای را بر روی دندان‌ها و لثه‌های شما می‌گیرد. هم زمان با جریانی که با فشار بر روی دندان‌ها و لثه‌های شما قرار می‌گیرد، جرم‌ها، پلاک‌ها، لکه‌ها، باقیمانده‌های مواد غذایی و هر ماده‌ای که بر روی دندان‌های شما قرار دارد، زدوده می‌شوند.

این مواد ممکن است روی، اطراف و یا بین دندان‌های شما جای گرفته باشند. همچنین با استفاده از این روش می‌توان جریان را به زیر بافت لثه نیز اسپری کردن تا باکتری‌های بیماری‌زا از بین رفته و یا پاک‌سازی شوند و درعین‌حال آسیبی به بافت لثه‌ی شما نرسد.

مزایای ایرفلو تراپی

جرم‌گیری با استفاده از ایرفلو برتری‌های بسیاری نسبت به روش سنتی دارد که عبارت‌اند از؛

  • سرعت عمل بالاتر در جرم‌گیری با ایرفلو

میانگین زمان صرف شده برای جرم‌گیری هر دندان با استفاده از روش سنتی و ابزارهای مورداستفاده در آن ۳۰ تا ۶۰ ثانیه برای هر دندان است. این زمان در روش ایرفلو به ۵ ثانیه برای هر دندان کاهش پیدا می‌کند.

این افزایش سرعت و کاهش زمان نهایی بودن در مطب دندان‌پزشکی برای جرم‌گیری در دنیایی که زندگی‌ها دچار شتاب شده است و تمایل همه‌ی افراد به مقرون به‌صرفه بودن زمان صرف شده در هر فرایندی است، نکته‌ی مثبتی محسوب می‌شود و برتری قابل تأملی در نظر گرفته می‌شود.

جرمگیری دندان به روش ایرفلو
  • بیمار با روش ایرفلو احساس راحتی بیشتری می‌کند

ابزارهای جرم‌گیری به روش‌های سنتی به ترسناک بودن، پر تنش بودن و گاهی دردناک بودن شهرت داشتند. اما بیماران اظهار کرده‌اند که روش ایرفلو روشی آرام‌تر، آرامش‌بخش‌تر و اطمینان‌بخش‌تر بوده است.

میزان راحتی گزارش شده توسط بیماران در روش ایرفلو تفاوت چشمگیری با روش‌های سنتی داشته است. در این روش یک جریان نرم و گرم آب به دندان‌های شما برخورد می‌کند و جرم‌ها را می‌زداید. بدون شک راحتی و آرامش بیشتری در آن مورد انتظار است.

  • ایرفلو بسیار انعطاف‌پذیر و کاربردی است

معمولاً در جرم‌گیری دسترسی به نقاطی که در از دسترس هستند و چالش‌برانگیز، برای دندان‌پزشک دشوار است. اما دسترسی در ایرفلو به تمامی نقاط و انواع سطوح آسان و امکان‌پذیر است. علاوه بر مینای دندان و بافت لثه، با ایرفلو می‌توان به ارتودنسی، ایمپلنت دندان و دندان‌های ترمیم شده نیز به راحتی دسترسی داشت و نتیجه‌ی خوبی از پاک‌سازی آن‌ها گرفت.

  • ایرفلو سلامت پریودنتال را بهبود می‌بخشد

مواد موجود در جریان ایرفلو نه تنها باعث زدودن جرم‌ها و پلاک‌های ایجاد شده‌ی کنونی می‌شوند، بلکه از رشد باکتری‌ها در آینده نیز تا حدی جلوگیری می‌کنند. پودر اریتریتول استفاده شده در ایرفلو نسبت به پودرهای آسیب‌زننده‌ای چون سدیم بیکربنات کم‌تر تهاجمی هستند و حداقل آسیب را به بافت لثه و دندان‌ها وارد می‌کنند. هم چنین این ماده از رشد و تقسیم باکتری‌ها جلوگیری می‌کند که سبب پیشگیری از بیماری‌های پریودنتال و آسیب‌های لثه می‌شود.

نقاط ضعف روش ایرفلو

این روش نسبت به سایر روش‌های جرم‌گیری نقطه‌ی ضعفی ندارد. تنها مسائلی که باید بدانید این است که ممکن است بعد از جرم‌گیری با ایرفلو دندان‌ها حساس شوند که این مسئله در روش سنتی نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

هم چنین مسئله‌ی موردتوجه دیگر این است که از جرم‌گیری با روش ایرفلو نمی‌توان برای درمان و بهبود حفره‌ها و تشخیص پوسیدگی‌های عمقی دندان استفاده کرد که این مورد هم بسیار واضح و مشخص است.

 

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: mouth.co.uk

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.