کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی برای همه مناسب است؟

1,007

یکی از بهترین روش‌هایی که دندان‌پزشکی زیبایی ارائه می‌کند ونیرها هستند. ونیرها انواع مختلفی دارند که معروف‌ترین آن‌ها لمینت و کامپوزیت هستند. بسیاری از افرادی که از لبخند خود راضی نیستند، با گذاشتن ونیر بر روی دندان‌های خود لبخند خود را زیبا می‌کنند و بدون این که نیازی به انجام فرایندهای تهاجمی باشد، از این روش سود می‌برند. 

 لمینت و کامپوزیت پوشش‌هایی نازک هستند که بر روی سطح جلویی دندان متصل می‌شوند و بسیاری از عیب‌های ظاهری دندان‌های شما را می‌پوشانند. اما چه کسانی می‌توانند از این روش در دندان‌پزشکی زیبایی استفاده کنند؟ چه کسانی می‌توانند کاندید مناسبی برای این کامپوزیت و لمینت باشند؟ 

کسانی که دندان‌های آن‌ها سالم است اما از زیبایی ظاهری برخوردار نیستند. نواقصی که لمینت و کامپوزیت به‌سادگی می‌توانند بپوشانند عبارت‌اند از:

  • دندان‌هایی که رنگ آن‌ها به طور دائمی تغییر کرده است.
  • افرادی که دندان‌های آن‌ها شکسته و یا لب‌پریده شده است.
  • افرادی که دندان‌های آن‌ها از یکدیگر به مقدار اندکی فاصله دارد یا این که روی هم افتاده است. (البته که این فاصله نباید بیش از اندازه باشد، در این صورت باید از ارتودنسی و بریس‌ها استفاده کرد)
  • افرادی که از شکل دندان‌های خود راضی نیستند.

همان‌طور که می‌بینید ونیرها می‌توانند بخش گسترده‌ای از نقص‌های زیبایی را در افراد بپوشانند. اما این بدان معنی نیست که برای همه‌ی افراد بهترین انتخاب هستند. در ادامه با مواردی آشنا خواهیم شد که لمینت و کامپوزیت نمی‌توانند روش مناسبی برای زیبا کردن دندان در این افراد باشند.  

مزایای لمینت و کامپوزیت کدام‌اند؟

همان‌طور که گفته شد لمینت و کامپوزیت از ونیرهای دندانی هستند که برای زیبا کردن لبخند شما کاربرد دارند. این‌ها در واقع پوشش‌هایی نازک و سطحی هستند که بر روی سطح خارجی دندان شما متصل می‌شوند و درصورتی‌که دندان شما مشکلات ظاهری داشته باشد، آن‌ها را می‌پوشانند و اعتمادبه‌نفس شما را دررابطه‌با زیبایی دندان‌هایتان افزایش می‌دهند.

این که ونیر شما لمینت سرامیکی باشد و یا کامپوزیت ساخته شده از رزین، در عمر آن و زیبایی و تأثیر آن بر لبخند شما تأثیر بسزایی دارد. به‌عنوان‌مثال پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی از بهترین روش‌های اصلاح طرح لبخند است و به علت دوام بالایی که دارند (این لمینت‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ سال عمر می‌کنند) می‌توانند روشی اطمینان‌بخش برای انتخاب باشند.

این مواد بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی شما هستند، به‌خصوص پرسلن ونیر، و لبخند شما را کاملاً طبیعی نشان می‌دهند. فرایند اتصال کامپوزیت و یا لمینت به دندان بسیار ساده و غیرتهاجمی است. همچنین اثربخشی و تأثیر این روش در زمانی بسیار کم امکان‌پذیر است.

با این که فرایند اتصال لمینت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت طول می‌کشد، این روش نیز بیش از دو مراجعه به دندان‌پزشکی نیاز ندارد و در مقایسه با بسیاری روش‌های دیگر در دندان‌پزشکی زیبایی سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

پیشنهاد می‌کنیم مراحل ساخت لمینت دندان و نصب آن بر روی دندان‌‌ها را مطالعه کنید تا با این روش پرطرف‌دار زیبایی دندان بیشتر آشنا شوید. لمینت سرامیکی نیازمند تراشیدن اندک سطح دندان است اما بااین‌حال این تراش به‌قدری کم است که آسیبی به دندان‌های شما نمی‌رسد.

کامپوزیت ونیر دندان در بیشتر مواقع نیازی به تراشیدن دندان‌ها ندارد. البته که این مقاومت بستگی به نوع مواد استفاده شده در پوشش سطحی می‌باشند، مثلاً لمینت سرامیکی نسبت به تغییر رنگ مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهد و می‌تواند تا سال‌ها براق و صدفی بر روی دندان‌های شما باقی بماند.

توضیحات درباره ی مزایای کامپوزیت و ونیر

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

محدودیت‌های کامپوزیت و لمینت کدام‌اند؟ 

با وجود این که ونیرها مزایای بسیار زیادی دارند، در برخی موارد نمی‌توانند اثری کمک‌کننده داشته باشند؛ 

کامپوزیت و لمینت از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کنند 

توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان هنگامی که از ونیرها استفاده می‌کنید بسیار مهم است. زیرا کامپوزیت و لمینت از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کنند. اگر دندان‌های شما پوسیدگی داشته باشند، ممکن است که نیاز به درمان پوسیدگی و حتی عصب‌کشی دندان داشته باشید.

بهترین کار فبل از اقدام برای اصلاح طرح لبخند و استفاده از هر کدام از ونیرها درمان مشکلات ریشه‌ای دندان‌‌ها و اطمینان از سلامت آن‌هاست. از همین رو حتماً مقاله اقدامات لازم قبل از اصلاح طرح لبخند را مطالعه کنید.

دندان‌هایی که فاصله‌ی آن‌ها زیاد باشد و یا همگی روی هم افتاده باشند 

کامپوزیت ونیر و لمینت می‌توانند انتخاب فوق‌العاده‌ای برای افرادی که دندان‌های آن‌ها فاصله‌ی اندکی دارند و برخی از آن‌ها روی‌هم افتاده‌اند هستند. درصورتی‌که این فاصله بیش از اندازه باشد، باید روش‌های دیگری همچون ارتودنسی را انتخاب کرد.  

افرادی که دندان‌قروچه می‌کنند نمی‌توانند کاندید مناسبی برای ونیرها باشند 

افرادی که دندان‌ قروچه می‌کنند به دندان‌های خود فشار بیش از اندازه وارد می‌کنند. این مسئله می‌تواند آسیب جدی به دندان‌های طبیعی وارد کند. در صورتی که ونیر داشته باشید، این فشار می‌تواند به لمینت و کامپوزیت شما آسیب رسانیده و در نهایت به دندان‌های شما هم آسیب برساند.

 به همین دلیل پیش از آن که بخواهید از این روش‌ها استفاده کنید باید در ابتدا با مراجعه به مشاور این مشکل را برطرف کنید. کسانی که در هنگام خواب دندان‌قروچه می‌کنند می‌توانند در شب از نایت گارد و یا محافظ شبانه استفاده کنند.  

افرادی که از بهداشت دهان و دندان مناسبی پیروی نمی‌کنند 

ونیرها انتخاب مناسبی برای افرادی هستند که از بهداشت دهان و دندان مناسبی برخوردارند. اگر به طور پیوسته مسواک نمی‌زنید و یا نخ دندان نمی‌کشید، این روش برای شما مناسب نیست زیرا به‌احتمال‌قوی شکست خواهد خورد. 

درصورتی‌که از هر کدام از این ونیرها استفاده می‌کنید یا قصد استفاده از آنها را دارید شاید سؤالی که مطرح شود این باشد که آیا خمیردندان یا مسواک مناسب ونیرها با لوازم بهداشتی معمولی دهان و دندان متفاوت است؟ برای پاسخ به این سؤال مقاله بهترین برند خمیر دندان و نخ دندان مناسب کامپیوزیت و لمینت دندان چیست؟ را بخوانید.

حداقل دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای موفقیت این روش‌ها ضروری است. در صورتی که مسواک نزنید و نخ دندان نکشید ممکن است پشت دندان‌های شما که ونیر بر روی آن‌ها قرار ندارد در معرض کلونیزاسیون میکروب‌ها قرار بگیرد و باعث ازبین‌رفتن دندان و در نتیجه ازبین‌رفتن ونیر شما شود.  

ونیر دندان

چه بیمارانی نمی‌توانند از لمینت و یا کامپوزیت استفاده کنند؟ 

درصورتی‌که متقاضی لمینت و یا کامپوزیت هستید اما دارای شرایط زیر هستید نمی‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند؛ 

افرادی که لثه‌های آن‌ها دچار بیماری شده است و یا دارای لثه‌هایی ضعیف هستند 

درصورتی‌که لثه‌های شما بیمار باشند، ضعیف خواهند شد و این ضعف بر روی دندان‌های شما و استخوان فک تأثیر منفی خواهد گذاشت و ممکن است دندان شما لق شود و از جا خارج شود. اگر دچار بیماری‌های التهابی لثه هستید در ابتدا باید این مشکل را رفع کنید. زیرا لثه‌های ملتهب و دارای عفونت دندان را تضعیف می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید لمینت و کامپوزیت به سطح خارجی دندان اتصال می‌یابند، درصورتی‌که این دندان پشتیبانی نشود (چه لثه‌ها ضعیف باشند و چه استخوان مقاوم نباشد) ونیر آسیب خواهد دید و این روش برای فرد متقاضی ناموفق خواهد بود. 

نقش لثه ها در سلامت دندان

درصورتی‌که مینای دندان فرد ضعیف باشد و از سلامت کافی برخوردار نباشد 

مجدداً تاکید می‌کنیم که کامپوزیت و لمینت بر روی مینای دندان سوار می‌شوند. این بدان معنی است که سلامت مینای دندان از مهم‌ترین دلایلی است که به موفقیت این روش کمک می‌کند. اگر مینای دندان شما از بین رفته باشد و نازک شده باشد نمی‌توانید از کامپوزیت و یا لمینت استفاده کنید. یادآوری می‌کنیم که لمینتی همچون لمینت سرامیکی نیازمند تراشیدن اندک سطح مینای دندان است.

درصورتی‌که مینای دندان شما نازک باشد، این فرایند امکان‌پذیر نیست (درصورتی‌که این تراش به حدی ناچیز است که به دندان‌های طبیعی فرد آسیبی نمی‌رساند). یکی از فاکتورها‌ی مهم برای داشتن لثه و دهان و دندان‌های سالم عدم وجود کیست‌های دندانی است برای اینکه از نبودن کیست در فک‌تان اطمینان حاصل کنید مقاله کیست دندان چیست؟ و چه عواملی باعث ایجاد کیست‌های دندانی می‌شوند را بخوانید.

بیمارانی که دندان‌قروچه دارند 

قبلاً هم گفته شد که دندان‌قروچه می‌تواند ریسک فاکتور مهمی برای آسیب‌زدن به دندان‌های سالم باشد. درصورتی‌که ونیر روی دندان‌های شما قرار گرفته باشد، این ساییدن می‌تواند به پوشش سطحی روی دندان‌های شما آسیب برساند و ونیر شکسته شود و یا ترک بخورد.  

افرادی که با بیماری‌های پریودنتال درگیر هستند 

بیماری پریودنتال می‌تواند روی لثه، استخوان و دندان شما تأثیرات مخربی بگذارند. این بیماری‌ها بسیار جدی هستند و باید با آن‌ها برخورد مناسب داشته باشید. درصورتی‌که فرد با این بیماری‌ها درگیر باشد باید ابتدا برای درمان آن‌ها اقدام کند و سپس به زیبایی دندان‌های خود بیندیشد.

اگر فرد این بیماری‌ها را درمان نکند، لثه‌ها و استخوان فک بیمار تحلیل خواهد رفت و بیمار دندان خود را از دست می‌دهد. توجه داشته باشید که درصورتی‌که فرد به درمان این بیماری‌ها نپردازد ممکن است درگیر جراحی و فرایندهای پیچیده‌تری شود. خواندن مقاله آشنایی با انواع درمان عقب نشینی لثه را به شما توصیه می‌کنیم.

کامپوزیت ونیر

مراقبت‌های بعد از جای‌گذاری کامپوزیت و لمینت کدام‌اند؟ 

اگر برای انتخاب این روش‌ها مجاز شدید و کاندید خوبی برای جای‌گذاری این ونیرها بودید، باید از کامپوزیت و لمینت خود به‌خوبی مراقبت کنید. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر هستند؛ 

  • رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که به دوام کامپوزیت و لمینت شما کمک می‌کنند. درصورتی‌که بهداشت عمومی دهان و دندان را رعایت نکنید ممکن است ونیر خود را از دست بدهید.  
  • از مصرف دخانیات بپرهیزید

مصرف سیگار و سایر دخانیات می‌تواند علاوه بر آسیب رساندن به دندان‌های طبیعی کامپوزیت و لمینت شما را نیز در خطر قرار دهد. سعی کنید مصرف دخانیات خود را به حداقل ممکن برسانید تا طول عمر ونیر و همچنین دندان‌های طبیعی خود را افزایش دهید.  

  • مصرف خوراکی‌های سخت می‌توانند به لمینت و کامپوزیت شما آسیب جدی وارد کنند. 

با این که لمینتی همچون لمینت سرامیکی از ماده‌ای سخت و مقاوم ساخته شده است، اما به‌سختی دندان‌های طبیعی شما نیست و ممکن است با مصرف مواد سخت و خوراکی‌هایی همچون آجیل‌ها، جویدن اشیاء سخت و سایر موارد آسیب‌رسان، شکسته شود و در این صورت نیاز به تعویض داشته باشد.

  • مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی را به حداقل برسانید، بالاخص اگر ونیر دندان‌های شما از نوع کامپوزیت است.

 ونیرها نسبت به تغییر رنگ مقاومت از خود نشان می‌دهند اما به‌هرحال نسبت به آن آسیب‌پذیر هم هستند (البته لمینت سرامیکی در این مورد بسیار مقاوم است)؛ بنابراین باید مصرف خوراکی‌های رنگی خود را کاهش دهید تا رنگ این مواد برای مدت طولانی‌تری ثابت باقی بماند. حتماً مقاله را‌ه‌های جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان را مطالعه کنید.

  • از دهان‌شویه و مسواک و خمیردندان مناسب استفاده کنید.

 توجه داشته باشید که برخی از شوینده‌ها دارای الکل هستند و الکل می‌تواند بر ماده‌ی چسبنده‌ای که برای اتصال ونیر استفاده شده است تأثیر بگذارد. برای انتخاب مسواک، خمیردندان و دهان‌شویه‌ی مناسب با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. 

  • به طور منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که به‌سلامت دندان‌ها و طول عمر کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی شما کمک می‌کند مراجعه به دندان‌پزشکی در فواصل منظم هر شش ماه یکبار است. در این صورت، اگر دندان‌های شما مشکل جدی داشته باشد و یا در حال آسیب‌دیدن باشد می‌توان پیش از موعد از بروز آن‌ها پیشگیری کرد و در حفظ سلامت آن‌ها بهتر کوشید.

همچنین گاهی دندان‌های شما به شست‌وشوی حرفه‌ای نیاز دارد که ورای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمول روزانه است، در این صورت دندان‌پزشک وارد عمل خواهد شد. در کلینیک دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد از سلامت دندان و طول عمر کامپوزیت و لمینت خود خاطرجمع شوید.

  • درصورتی‌که ونیر شما آسیب دید بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر ونیر شما شکسته شد و یا دچار ترک شد بلافاصله به دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای شما صورت گیرد. 

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.