جراحی افزایش طول تاج دندان + عوارض

1,058

دندان‌پزشکی روش‌های متفاوتی را برای سلامت دندان‌ها و زیبایی آن‌ها ارائه می‌کند که یکی از این روش‌ها افزایش طول تاج دندان است. این فرایند یک فرایند جراحی محسوب می‌شود و روی لثه‌ها و گاهی روی استخوان انجام می‌شود. جراحی افزایش طول تاج دندان از جراحی‌های نسبتاً ساده است و توسط جراح دندان‌پزشک انجام می‌شود. این فرایند بدون بی‌هوشی صورت می‌گیرد و برای انجام آن تنها نیاز به بی‌حسی موضعی است.

دندان‌های انسان از دو بخش تشکیل می‌شوند که یک بخش آن تاج دندان است و در معرض دید است و بخش دیگر ریشه است و در میان لثه و استخوان قرار گرفته است. یکی از رایج‌ترین دلایلی که افراد دندان‌های خود را از دست می‌دهند، پوسیدگی‌ها هستند که به علت رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان و یا سایر علل اتفاق می‌افتند.

اگر پوسیدگی دندان به ریشه برسد، آسیب جدی به دندان رسیده است و می‌گویند که فرد دندانش را ازدست‌داده است. در گذشته به‌سرعت دندان‌های پوسیده را از دهان خارج می‌کردند اما امروز می‌توان آن‌ها را حفظ کرد. کاری که برای حفظ دندان انجام می‌شود، برداشتن پوسیدگی‌ها و پرکردن دندان پوسیده است. درصورتی‌که پوسیدگی بسیار عمیق باشد دیواره‌ی دندان نازک می‌شود و باید از روکش استفاده کرد.

  •  جراحی افزایش طول تاج دندان چه زمانی انجام می‌شود؟
  • برای چه کسانی روش جراحی افزایش طول تاج دندان پیشنهاد می‌شود؟
  • جراحی افزایش طول تاج دندان چگونه صورت می‌گیرد؟
  • بعد از انجام این جراحی چه مراقبت‌هایی باید انجام داد؟

اگر با روکش‌ها آشنایی ندارید، بهتر است درباره‌ی آنان مطالعه کنید. روکش از دندانی که پوسیدگی‌های گسترده داشته و در خطر شکستن و ازبین‌رفتن وجود دارد محافظت می‌کند. برخی افراد برای جای‌گذاری روکش‌ها نیاز به افزایش طول تاج دندان دارند. در این مقاله با افزایش طول تاج دندان‌ها، نحوه‌ی انجام آن، مواردی که به آن نیاز است و غیره می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فرایند افزایش طول تاج دندان چیست؟ 

افزایش طول تاج دندان یک فرایند جراحی است که در آن دندان‌پزشک جراح بافت لثه و گاهی استخوان را تراش می‌دهد و کانتور می‌کند و خط لثه‌ها یا پایین‌تر از آن چیزی که هستند می‌آورد. در این صورت بخشی از دندان‌ها که در زیر لثه‌ها پنهان بوده‌اند، نمایان می‌شوند.

 این مسئله باعث افزایش سلامت دندان‌ها می‌شود، زیرا بخش‌هایی از دندان که در زیر لثه‌ها قرار دارند به‌خوبی پاکیزه شده و شست‌وشو داده می‌شوند. این فرایند به علت‌های مختلفی ممکن است برای بیمار انجام شود. این علت‌ها می‌توانند بهداشتی و یا زیبایی باشند.

 از دلایل سلامت بهداشتی که این فرایند برای فرد ضروری می‌شود می‌توان به جای‌گذاری کراون یا روکش دندان نام برد. کراون‌ها روکش‌هایی هستند که بر روی دندان آسیب‌دیده، شکسته شده، پوسیده شده و یا دارای پرشدگی‌های گسترده قرار می‌گیرند و از آن‌ها حفاظت می‌کنند. 

کراون‌ها هنگام قرار‌گیری بر روی دندان، به بخش‌های پایینی دندان باید متصل شوند و این مسئله گاهی نیازمند انجام جراحی کوچک و بدون بی‌هوشی افزایش طول تاج دندان است. توجه کنید که همه‌ی متقاضیان روکش نیازمند چنین کاری نیستند.

 این جراحی یک جراحی معمولی است و معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. این جراحی با لیزر و یا تیغ جراحی قابل انجام است. جلوتر با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

جراحی افزایش طول تاج دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چرا فرایند افزایش طول تاج دندان انجام می‌شود؟

یکی از مواردی که انجام این فرایند ضروری است در مواقعی است که طول دندان به‌اندازه‌ای نیست که بتواند روکش را روی خود نگه دارد. دندان‌هایی که شکسته‌اند یا در اثر پوسیدگی به‌شدت آسیب‌دیده‌اند می‌توانند از قرارگیری کراون به طور مناسب جلوگیری کنند. در این صورت لازم است بخشی از لثه تراشیده شده و بخش بیشتری از دندان در معرض دید قرار بگیرد.

هنگامی که کراون به طور مناسب بر روی دندان قرار بگیرد از ایجاد مشکلات بهداشتی و التهاب لثه جلوگیری می‌شود. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است فرایند افزایش طول تاج دندان انجام شود در رفع لبخند لثه‌ای است. 

لبخند لثه‌ای لبخندی است که در آن بخش زیادی از لثه نمایش داده می‌شود و باعث کاهش زیبایی لبخند شما می‌گردد. در این صورت خط لثه‌ی شما اندکی عقب‌نشینی می‌کند و درصورتی‌که لبخند بزنید، بخش کمتری از لثه به نمایش گذاشته خواهد شد و لبخند شما زیباتر خواهد بود.

جراحی و ادامه ی روند طرح اصلاح لبخند با افزایش طول تاج دندان

آمادگی پیداکردن برای فرایند افزایش طول تاج دندان شامل چه مواردی هستند؟ 

معاینه و مشاوره 

در درجه‌ی اول باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و توسط او به‌خوبی معاینه شوید. همیشه نیاز به انجام این فرایند نیست و در صورت نیاز به انجام آن و یا بنا بر درخواست خود بیمار، باید فرد به‌خوبی مورد معاینه قرار بگیردبهتر است این بررسی توسط پریودونتیست باشد. 

  • شرح‌حال و معاینه به‌دقت از بیمار گرفته خواهد شد و تمامی سوابق پزشکی او مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • در صورت نیاز تصاویر با اشعه‌ی ایکس گرفته شده و بررسی می‌شود. 
  • در این مراجعه باید تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید را به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. 
  • درصورتی‌که لازم باشد باید مصرف برخی داروهای خاص را پیش از جراحی متوقف کنید.
معاینه برای جراحی افزایش طول تاج دندان

طی افزایش طول تاج دندان چه اتفاقاتی می‌افتد؟

این جراحی یک جراحی سرپایی است و طی یک جلسه مراجعه اتفاق می‌افتد و می‌توانید بعد از انجام جراحی به خانه‌ی خود بروید. زمانی که برای انجام این فرایند لازم است کاملاً بستگی به تعداد دندان‌هایی دارد که باید لثه از روی آن‌ها زدوده شود و خط لثه مجدداً کانتور شود و همچنین اگر تراشیدن استخوان نیز موردنیاز بوده است. 

اگر کراون موقت بر روی دندان شما قرار گرفته باشد، ابتدا برداشته می‌شود و فرایند افزایش طول تاج انجام می‌شود. برای انجام این فرایند دندان‌پزشک به بیمار بی‌حسی موضعی تزریق می‌کند و ممکن است برخی بیماران مسکن نیز دریافت بکنند. پریودونتیست بخشی از لثه را می‌برد و جدا می‌کند و ریشه و استخوان در معرض دید قرار می‌گیرند. 

در برخی بیماران تنها لثه باید برداشته شود اما در برخی افراد دیگر نیاز به برداشتن استخوان نیز است. سپس بخش بریده شده توسط نرمالین سالین شست‌وشو داده می‌شود تا از آلودگی‌ها پاک شود و بعد لثه مجدداً بخیه خواهد خورد. گاهی برای محافظت بیشتر از محلی که مورد جراحی قرار گرفته است، یک بانداژ قرار داده می‌شود.  

پس از این که بی‌حسی بیمار از بین می‌رود ممکن است اندکی درد و ناراحتی تجربه کند. ممکن است برای شما مسکن‌ها و آرام‌کننده‌های درد تجویز شوند و همچنین شوینده‌های مخصوص دهانی که سبب بهبود هر چه سریع‌تر لثه‌های شما می‌شوند.     

جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟ 

بعد از انجام جراحی افزایش طول تاج دندان ممکن است احتمال عفونت وجود داشته باشد ولی این خطر از سایر جراحی‌های سرپایی و سبک بیشتر نیست. باید تمامی توصیه‌هایی که به شما داده می‌شود برای مراقبت‌های بعد از جراحی را بادقت و حوصله انجام دهید تا احتمال عفونت کردن برای شما تاحدامکان کاهش پیدا کند.

 هر سؤالی در دوره‌ی بهبودی برای شما پیش آمد از متخصصین و پاسخگویان بپرسید. در صورت بروز هرگونه مشکل به‌سرعت با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و مورد پیش‌آمده را با او در میان بگذارید.

پس از انجام جراحی، ممکن است خونریزی خفیفی را تجربه کنید. همچنین دندان‌های شما ممکن است نسبت به سردی و گرمی حساسیت بالایی نشان دهند. این حساسیت به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کند و برطرف می‌شود.

 دندانی که افزایش طول تاج برای آن انجام شده است ممکن است نسبت به دندان‌های کناری بلندتر به نظر برسد و اگر علاوه بر لثه، استخوان نیز برداشت شده است ممکن است دندان شما به نظر لق و سست برسد.

اگر دندان خود را در آینده از دست بدهید (همان دندانی که بر روی آن فرایند افزایش طول تاج انجام شده است) ممکن است برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان دشواری‌هایی داشته باشید.

افزایش طول تاج دندان

فرایند بهبودی پس از جراحی افزایش طول تاج دندان به چه شکلی است؟ 

بهبودی این جراحی حدوداً سه ماه طول می‌کشد، هرچند در حینی که لثه‌های شما در حال بهبودی هستند، دندان‌های شما عملکرد معمول خود را بازمی‌یابند. البته باید توجه داشته باشید که در دو سه روز اول بعد از جراحی از انجام فعالیت شدید بپرهیزید.

 درصورتی‌که از انجام فعالیت‌های شدید مثل بلندکردن وزنه‌های سنگین و ورزش‌های شدید خودداری نکنید، ممکن است دچار خونریزی شوید و پروسه‌ی بهبودی لثه‌های شما به طول بینجامد. دررابطه‌با جزئیات مراقبت‌هایی که باید انجام دهید با دندان‌پزشک خود صحبت کنید، اما به طور معمول نکات زیر باید موردتوجه واقع شوند؛ 

  • درصورتی‌که درد داشتید، از داروهای تجویزشده توسط پزشک استفاده کنید.

اگر داروی مسکن برای شما تجویز نشده از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و تایلنول که نیازی به نسخه ندارند استفاده کنید و درد خود را در ساعت‌ها و روزهای اولیه‌ی بعد از انجام فرایند تسکین دهید. ممکن است دندان‌پزشک شما برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا از عفونت بعد از انجام جراحی پیشگیری شود.  

  • از کمپرس یخ استفاده کنید. 

استفاده از کمپرس یخ بر روی صورت در ساعت اولیه‌ی بعد از جراحی می‌تواند از تورم جلوگیری کند و درد شما را تسکین دهد. از این کمپرس با فواصل بیست‌دقیقه‌ای استفاده کنید، به شکلی که آن را بیست دقیقه بر روی صورت خود قرار می‌دهید و ۲۰ دقیقه استراحت می‌کنید.  

  • در ۲۴ ساعت اول بعد از انجام جراحی از مصرف مواد غذایی داغ بپرهیزید. همچنین در این ۲۴ ساعت از آبکشی دهان خود بپرهیزد.

رعایت نکردن هر دو موارد ذکر شده می‌توانند باعث طولانی‌تر شدن خونریزی شوند. اگر خونریزی ادامه پیداکردن، از یک تی بگ مرطوب و یا گاز مرطوب برای فشردن و کمپرس کردن محل جراحی با فشار اندک و برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استفاده کنید.  

  • پانسمان را به مدت ۷ تا ۱۴ روز بر روی لثه‌های خود باقی بگذارید. ممکن است دندان‌پزشک این پانسمان را یکبار یا دو بار تعویض کند.  
  • محل پانسمان را به‌آهستگی و بااحتیاط مسواک بزنید و سایر بخش‌های دهان را به شکل عادی و روتین معمول همیشگی خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. 
  • جویدن مواد غذایی را به بخش دیگر (بخش مخالف محل جراحی) محول کنید.  
  • سعی کنید رژیم غذایی نرمی را دنبال کنید. 
  • هنگام خوردن از محل جراحی استفاده نکنید یا استفاده از آن را به حداقل برسانید. 
  • از خوردن مواد غذایی چسبنده و اسیدی و سخت را ممنوع کنید تا بهبودی شما پیشرفت بیشتری کنید. 
  • از خوردن دانه‌ها و آجیل بپرهیزید و نوشیدنی زیادی مصرف کنید.  
  • از مصرف الکل جدا خودداری کنید. حداقل تا زمانی که بهبودی شما به طور کامل حاصل نشده است از این کار بپرهیزید.  
  • از مصرف سیگار و دخانیات جدا خودداری کنید. 

این بازه را در صورت امکان به بیش از ۷ تا ۱۰ روز برسانید. سیگارکشیدن جریان خون را به لثه‌ها کاهش می‌دهد و این مسئله مساوی با کاهش تغذیه‌ی بافت و در نتیجه کاهش سرعت بهبودی است.  

  • از ور رفتن و دست زدن و زبان زدن و به‌طورکلی از تحریک کردن محل جراحی بپرهیزید. این کار می‌تواند باعث خونریزی و درد شود. همچنین از پایین کشیدن لب خود برای بررسی محل جراحی خودداری کنید.  

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.