روش‌های کاشت دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

1,052

عوامل متعددی به‌صورت روزانه سلامت دهان و دندان ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. اما باید گفت که میزان این خطر می‌تواند بازه کاملاً متفاوتی داشته باشد. تقریباً همه افراد در مقاطع مختلفی با چالش‌های مرتبط با دهان و دندان روبه‌رو می‌شوند ولی در اکثر موارد این چالش‌ها صرفاً به یک و یا چند دندان محدود می‌شود.

حال مشکل می‌تواند نشئت‌گرفته از قسمت‌های متفاوتی همچون لثه و یا… باشد اما در موارد محدودتری این بازه می‌تواند گسترده‌تر باشد. به صورتی که تمام دندان‌های فرد را در معرض خطر قرار دهند که در مواردی به ازدست‌دادن تمام آن‌ها منجر می‌شود.

این نوع از چالش‌ها می‌تواند به‌مرور و یا در یک بازه زمانی کوتاه به وقوع بپیوندد. عوامل مختلفی قابلیت این را دارند که در اتفاق تأثیرگذار باشند اما سؤال مهم این است که در این مواقع چه راهکارهایی پیش روی افراد قرار دارد؟ آیا ازدست‌دادن تمام دندان‌ها جبران‌پذیر است؟

جواب این سؤال مثبت است ولی نباید فراموش کرد که روند جبران این مشکلات می‌تواند مسیر چالش برانگیزی داشته باشد. ابتدایی‌ترین قدم در این روند تصمیم‌گیری افراد برای انتخاب راه‌های مقابله‌ای که در پیش روی آن‌ها است، به‌حساب می‌آید.

تصمیم‌گیری در این مواقع می‌تواند برای افراد سخت باشد. زیرا که هرکدام از راهکارها مزایا و معایب خاص خودش را دارد و هر فرد باید در این مرحله شرایط مختلفی را در نظر بگیرد تا بهترین انتخاب را نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد، داشته باشد.

در اینجا قصد بررسی یکی از این راهکارها را داریم. این روش ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت نام دارد. قبل از بررسی دقیق این راهکار بهتر است عواملی که می‌تواند شخص را به این نقطه برسانند را مرور کرده و دیگر روش‌هایی که پیش روی اشخاص قرار دارد را نیز نام ببریم. اگر راجع به این مسئله سؤالاتی در ذهن دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

ازدست‌دادن دندان‌ها

با اینکه در کودکان ازدست‌دادن دندان‌ها طبیعی محسوب می‌شود، در بزرگسالان می‌تواند باعث نگرانی افراد شود. دو عامل مهمی که می‌توانند در از دست دندان، در بزرگسالان تأثیرگذار باشد، لثه و استخوان فک است.

حال مشکل در سلامت این دو می‌تواند به ازدست‌دادن یک دندان و یا تمام دندان‌ها منجر شود. زمانی که فرد دندان‌های خود را از دست می‌دهد، می‌تواند با نشانه‌های زیر روبه‌رو شود.

این نشانه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که فرد دارای شرایط زمینه‌ای خاصی است. اطلاع داشتن از این زمینه‌ها می‌تواند کمک قابل‌توجهی به جلوگیری از این روند کند.

در واقع می‌توان گفت که ازدست‌دادن دندان‌ها در بزرگسالان نمی‌تواند بدون دلیل باشد. اصولاً به‌صورت اولیه فرد هنگام مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن متوجه لق بودن دندان خود می‌شود.

این اتفاق می‌تواند هنگام معاینه دندان‌پزشک نیز بیافتد. اما چه عواملی می‌توانند در ازدست‌دادن دندان‌ها مؤثر باشند؟ شایع‌ترین عامل دراین‌بین، بیماری لثه است. در این مورد باکتری‌ها باعث عفونت در لثه، بافت و استخوان‌های اطراف می‌شوند.

معمولاً این عفونت می‌تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها باشد. زمانی که فرد از مسواک و نخ دندان استفاده نکند، به‌مرور باکتری در بافت‌های زیرین لثه رخنه می‌کند و باعث می‌شود پشتیبانی لازم از دندان‌ها انجام نشود.

نشانه‌های از بین رفتن دندان‌‌ها

مراجعه به دندان‌پزشک و معاینه منظم می‌تواند از پیشرفت این روند جلوگیری کند. اما اگر فرد اقدام لازم را برای جلوگیری از این روند در نظر نگیرد، این مشکل می‌تواند به ازدست‌دادن تمام دندان‌های فرد منجر شود.

از دیگر دلایلی که می‌تواند به، به ازدست‌دادن دندان‌ها منجر شود می‌توان به دندان‌قروچه، پریودنتیت دندان و یا ضربه به دندان‌ها اشاره کرد. ضربه به دندان‌ها می‌تواند باعث شود که فرد یک و یا تمام دندان‌های خود را از دست بدهد.

در اینجا باید گفت که اصولاً زمانی که شخص، یک و یا تعداد محدودی از دندان‌های خود را از دست می‌دهد، راهکارهای بسیاری برای جبران این مسئله پیش روی او قرار دارد.

اما آیا این موضوع در مواردی که فرد تقریباً تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهد نیز صدق می‌کند؟ بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته چیست؟ در ادامه روش‌هایی که فرد می‌تواند ست کامل دندان مصنوعی دریافت کند را مرور خواهیم کرد.

عوارض از دست دادن دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ست کامل دندان مصنوعی

زمانی که یک شخص تمام دندان‌های خود را ازدست‌داده است، احتمالاً با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد که مقابله با هرکدام از آن‌ها می‌تواند برای فرد مشکل‌ساز باشد. عواقب اولیه‌ای که در این جا به ذهن می‌رسد، مشکل در خوردن و جویدن غذا و ایجاد مشکل در ظاهر و زیبایی شخص است.

ولی این موضوع به همین‌جا محدود نمی‌شود. ایجاد مشکل در صحبت‌کردن نیز از عواقبی است که در انتظار افرادی که تمام دندان‌ها خود را ازدست‌داده‌اند هست. در نهایت نیز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به‌مرور ماهیچه‌های صورت به‌ویژه در ناحیه فک نیز می‌تواند دچار مشکل شده و شکل ظاهری خود را به‌مرور از دست بدهد.

با درنظرگرفتن این عوامل می‌توان گفت که اشخاصی که در این موقعیت قرار گرفته‌اند، اصولاً در پی جبران آن هستند. اما از چه روش‌هایی برای جبران این مسئله می‌توان استفاده کرد؟ اولین روشی که در این مواقع مورداستفاده قرار می‌گیرد، ست کامل دندان مصنوعی متحرک است.

روش دیگری که افراد در این موقعیت می‌توانند از آن استفاده کنند، ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت است. هرکدام از روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ست کامل دندان مصنوعی

ایمپلنت همه دندان‌ها برای افرادی که تمام دنداهای خود را از دست داده‌اند چگونه انجام می‌شود؟

ست کامل دندان مصنوعی متحرک

این نوع از دندان مصنوعی شاید مرسوم‌ترین روشی باشد که افراد از آن استفاده می‌کنند. در این روش پس از قالب‌گیری از ردیف بالا و پایین، قالب برای ساخت دندان‌ها به لابراتوار ارسال می‌شود.

هدف از قالب‌گیری این است که ست کامل تا حد ممکن به‌خوبی در دهان فرد قرار بگیرد تا فرد به‌راحتی از آن استفاده کند. بزرگ‌ترین مزیتی که این نوع دارد، نظافت راحت آن است. زیرا که فرد می‌تواند هر زمانی که می‌خواهد آن را از دهان خود خارج کرده و به نظافت آن بپردازد.

با اینکه متحرک بودن این نوع از دندان مصنوعی از این زاویه مزیت محسوب شود، می‌تواند هم‌زمان بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این روش نیز باشد.

زیرا که به‌عنوان‌مثال:

  • هنگام غذا خوردن و یا حتی صحبت‌کردن می تواند از دهان خارج شود. به همین دلیل افرادی که از این مدل دندان مصنوعی استفاده می‌کنند باید در نظر داشته باشند که نمی‌توانند از مصرف بعضی از مواد غذایی لذت ببرند.
  •  مواد غذایی چسبنده می‌توانند باعث خارج‌شدن راحت این نوع از دندان مصنوعی از دهان شوند.
  • قیمت پایین این روش نیز از دیگر مزایایی است که افراد را به آن علاقه‌مند می‌کند.

این نوع از دندان مصنوعی می‌تواند از جنس‌های مختلفی همچون اکریلیک، پرسلین و یا حتی فلز تهیه شود که هرکدام از لحاظ هزینه و استحکام کاملاً متغیر هستند. می‌توانید در کلینیک دندان پزشکی دکتر نیکزاد دندان مصنوعی باکیفیت و استحکام بالا را داشته باشید.

دندان مصنوعی متحرک

ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

اگر با ایمپلنت دندان آشنایی داشته باشید، می‌توانید حدس بزنید که تقریباً این روش چه خصوصیاتی دارد. اگر با ایمپلنت آشنایی ندارید به طور خلاصه آن را معرفی خواهیم کرد.

ایمپلنت

کارکرد ایمپلنت به این صورت است که شما بعد ازدست‌دادن دندان خود به جراح مراجعه می‌کنید تا بعد از معاینه و تهیه عکس ایکس ری و یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی دقیق وضعیت سلامت دهان و دندان‌ها و همچنین استخوان فک شما، جراح بعد از ایجاد شکاف در لثه، حفره‌ای را در استخوان فک ایجاد کند و ایمپلنت دندانی را در آن قرار دهد.

بعدازاین مرحله باید مدت زمانی منتظر ماند تا ایمپلنت با استخوان فک پیوند بخورد و بتواند از دندانی که روی آن نصب می‌شود، پشتیبانی کند. به این دوره درمانی هیلینگ ایمپلنت گفته می‌شود.

این زمان می‌تواند بسته به وضعیتی که فرد در آن قرار دارد و سلامت لثه و استخوان فک او، بین سه تا شش ماه متغیر باشد. بعد از مطمئن شدن جراح از ایمن بودن موقعیت ایمپلنت، روند ساخت دندان مصنوعی شروع می‌شود.

در این مرحله از دهان شما قالب‌گیری می‌شود و قالب آن به لابراتوار ارسال می‌شود. (مراحل قالب‌گیری برای ایمپلنت دندان) بعد از ساخته‌شدن دندان، دندان‌پزشک از مناسب بودن آن برای فرد اطمینان حاصل می‌کند تا فرد کاملاً در استفاده از آن احساس راحتی کند.

چه ایمپلنت و چه دندانی که روی آن نصب می‌شود، انواع مختلفی دارند که می‌توانند در هزینه و میزان استحکام متغیر باشند.

مهم‌ترین عاملی که در دریافت ایمپلنت اهمیت دارد، وضعیت استخوان فک فرد دریافت‌کننده است. جراح باید اطمینان حاصل کند که استخوان فک شما شرایط لازم را برای دریافت ایمپلنت داشته باشد.

در غیر این صورت ممکن است شما به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع و روند دقیق دریافت ایمپلنت می‌توانید به مقاله مرتبط مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان

انواع ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

زمانی که شما نیازمند دریافت ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت دندان باشید، دندان‌پزشک می‌تواند انواع مختلفی را بسته به شرایطی که در آن قرار دارید، به شما پیشنهاد دهد. مهم‌ترین متغیری که در این بین وجود دارد، تعداد ایمپلنت‌هایی است که از آن استفاده خواهد شد.

تعداد ایمپلنت‌هایی که می‌تواند برای پشتیبانی از دندان مصنوعی شما استفاده شود، می‌تواند از دو تا حتی ده ایمپلنت متغیر باشد. می‌توانیم ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت را به دودسته تقسیم کنیم. ثابت و غیرثابت.

ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت غیرثابت

در این روش جراح دو و یا چهار ایمپلنت را در هر ردیف استفاده خواهد کرد. باید بدانید که غیرثابت بودن این نوع به این معنی نیست که شما می‌توانید هر زمانی آن را از دهان خود خارج کنید.

بلکه صرفاً این نوع از دندان مصنوعی می‌تواند توسط دندان‌پزشک از دهان شما خارج شود که نسبت به نوع ثابت آن، روند بسیار ساده‌تری خواهد داشت. در این روش بعد از ایمن شدن ایمپلنت‌ها در استخوان فک، دندان مصنوعی روی آن با استفاده از واسطه نصب می‌شود.

در این روش دندان‌ها به پشتیبانی لثه هم نیاز خواهند داشت و نمی‌توانند صرفاً به ایمپلنت‌ها تکیه کنند. حال هرچقدر تعداد ایمپلنت‌ها بیشتر باشد، میزان فشار روی لثه کاهش پیدا خواهد کرد.

ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت ثابت

در این روش اگر استخوان فک شما شرایط مناسبی داشته باشد، جراح تقریباً برای هر دندان یک ایمپلنت نصب خواهد کرد تا تمام فشار روی پایه‌ها وارد شود و لثه شما متحمل فشار نشود.

طبیعتاً در این روش دندان‌های شما استحکام بسیار بالاتری خواهند داشت و شما به‌عنوان‌مثال در مصرف مواد غذایی، راحتی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

ایمپلنت ثابت دندان

مزایای ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

از مزایایی که این روش نسبت به نوع سنتی دندان مصنوعی دارد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • پایداری بیشتر در دهان هنگام جویدن و صحبت‌کردن
  • جای‌گیری بهتر در دهان و تجربه راحتی بیشتر
  • ظاهر طبیعی‌تر و زیباتر نسبت به نوع سنتی
  • محافظت بیشتر از استخوان فک و جلوگیری از تحلیل رفتن آن

معایب ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

این روش می‌تواند معایب خاص خودش را داشته باشد که در اینجا از چند مورد نام خواهیم برد.

  • هزینه بالاتر نسبت به نوع سنتی دندان مصنوعی
  • نیاز به جراحی برای نصب ایمپلنت‌ها در استخوان فک
  • امکان نیاز به پیوند استخوان در بعضی از موارد

در نهایت برای جمع‌بندی می‌توان گفت که استفاده از ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت نسبت به نوع سنتی، راهکار مطمئن‌تری برای افراد نیازمند است که می‌تواند توانایی افراد را در مواردی همچون جویدن و صحبت‌کردن تقویت کند و علاوه بر آن زیبایی ظاهری آن‌ها را نیز به‌صورت قابل‌توجهی بهبود بخشد.

ممنون که تا انتها با ما همراه بودید. برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: dentistrytoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.