کورتاژ لثه: هزینه کورتاژ لثه و مراقبت‌های ضروری

بیماری‌های مربوط به لثه در صورت تشخیص به موقع، به راحتی قابل درمان هستند. اما اگر درمان بیماری‌های لثه را به تاخیر بیاندازید، خطرات ناگواری برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت. یکی از روش‌های درمانی برای درمان بیماری‌های لثه، کورتاژ لثه است. کورتاژ لثه چیست؟ زمان مناسب کورتاژ لثه چه زمانی است؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کورتاژ باز یا زیرلثه‌ای و کورتاژ بسته یا لثه‌ای

در حین عمل کورتاژ لثه با تزریق داروی بی‌حسی، شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

بعد از ۷ الی ۱۴ روز بعد از کورتاژ، بخیه‌ها باز کشیده می‌شوند.

اگر عمل کورتاژ لثه صرفا برای درمان انجام شده باشد، ممکن است تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

کورتاژ لثه چیست؟

بیماری‌های لثه با بیماری‌های پریودنتال شناخته می‌شوند. علمی که به بررسی و درمان بافت لثه و بافت‌های اطراف آن می‌پردازد، علم پریو است. کورتاژ در علم پریو، به معنی تراشیدن دیواره لثه یک دندان با هدف جداسازی بافت نرم است. در واقع کورتاژ لثه درمانی است که در آن دیواره لثه پاکت پریودنتال تراشیده و برداشته می‌شود. در این درمان بافت مخصوص جوانه پاکت پریودنتال یعنی بافت گرانولشین از بین می‌رود.

بافت گرانولشین یا جوانه‌ای، یک بافت التهابی و مزمن است که در دیواره کناری درونی لثه معمولی ایجاد می‌شود. این بافت اگر چه در ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما حاوی کلنی‌های میکروبی زیادی است که از ترمیم مجدد لثه جلوگیری می‌کنند. معمولا بعد از گذشت ۲ تا ۷ روز از کورتاژ، لثه بازسازی می‌شود. بعد از گذشت حدودا ۲ هفته در صورت مراقبت درست، لثه شکل، رنگ و قوام طبیعی خود را باز می‌یابد.

چه زمانی برای کورتاژ لثه باید اقدام کنیم؟

زمانی برای کورتاژ لثه باید اقدام کنید که علائم بیماری پریودنتال خود را نشان داده باشند. علائم بیماری پریودنتال عبارتند از:

• خارش و حساسیت لثه
  • شل شدن غیرمعمول لثه
  • ناراحتی و درد لثه در هنگام جویدن غذاها
  • خونریزی بدون دلیل لثه
  • ایجاد فاصله بین دندان‌ها و نامنظم شدن آن‌ها
  • لق‌شدگی دندان‌ها و ظاهرشدن ریشه دندان

*هرگاه این علائم را مشاهده کردید، باید فورا به دندانپزشکی مراجعه کنید. درمان دیرهنگام می‌تواند منجر به از بین رفتن یک یا دو تا از دندان‌های شما شود و برای جایگزین دندان از دست رفته متحمل هزینه زیادی خواهید شد.

چه زمانی برای کورتاژ لثه باید اقدام کنیم
مرحله پیشرفته بیماری لثه که به کورتاژ لثه نیاز است
عکس بعد از کورتاژ لثه

عوامل موثر در بروز بیماری‌های پریودنتال

بیماری‌های پریودنتال در اثر تجمع باکتری‌های مضر در دور خط لثه ایجاد می‌شوند. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان بیماری پریودنتال ایجاد می‌شود. برخی از عوامل موثر در ایجاد بیماری‌های پریودنتال عبارتند از:

• عوامل ژنتیکی و ارثی
  • قرارگیری در شرایط نامطلوب محیطی
  • نبودن نقاط تماس مناسب بین دندان‌های ترمیم شده و باقی‌ماندن غذاها در این فواصل
  • کمبود ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C
  • رژیم غذایی سرشار از مواد قندی
  • مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی
  • خطرات شغلی
  • بهداشت نامناسب دهان و دندان
  • تیزبودن لبه‌ دندان‌های ترمیم شده یا تیزی بر اثر لب پر شدن دندان

لیفت لثه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

انواع کورتاژ لثه

کورتاژ لثه به دو صورت بسته یا لثه‌ای و باز یا زیر لثه‌ای انجام می‌شود:

کورتاژ باز یا زیر لثه‌ای در نزدیکی ریشه و اتصالات لثه‌ای نزدیک به آن انجام می‌شود. کورتاژ باز باعث جداشدن اتصال بافت همبند از لبه استخوان می‌شود. در صورت برش روی قسمت داخلی دیواره پاکت پریودنتال، بهبودی لثه زودتر اتفاق خواهد افتاد.

کورتاژ بسته یا لثه‌ای، معمولا زمانی انجام می‌شود که نیاز به پاکسازی پاکت پریودنتال تا عمق ۴ الی ۵ میلی‌متری وجود داشته باشد. کورتاژ بسته روشی کلاسیک بوده و در آن امکان حذف و از بین بردن ۱۰۰ درصدی رسوبات زیر لثه وجود ندارد. زیرا در این روش جراح دندانپزشک به خوبی نمی‌تواند محل جراحی را ببیند.

کورتاژ باز یا زیر لثه‌ای

جرم گیری لثه چیست و چه تفاوتی با جرمگیری دندان دارد؟

آیا کورتاژ لثه درد دارد؟

درمان کورتاژ لثه حدودا ۲ ساعت طول می‌کشد. در طی این فرآیند، بیمار کاملا بی‌حس و بیهوش خواهد بود، در نتیجه او دردی را احساس نخواهد کرد. به طور کلی تنها دردی که برای کورتاژ لثه حس می‌کنید، مربوط به تزریق داروی بی‌حسی قبل از کورتاژ لثه است. در طی این جراحی شما هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.

کورتاژ لثه درد دارد؟

فواید کورتاژ لثه چیست؟

کورتاژ لثه مزایا و فواید زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای کورتاژ لثه این است که در زمان کوتاهی انجام می‌شود. با کورتاژ لثه دیگر نیازی نیست ساعات زیادی را در مطب دندانپزشکی صرف کنید. همچنین کورتاژ لثه به نسبت دیگر روش‌های درمانی، استرس و اضطراب کمتری برای بیمار به همراه دارد.

درد و خونریزی کورتاژ لثه به قدری کم است که حتی بیمار متوجه آن نخواهد شد. به این ترتیب ریسک عفونت و التهاب بعد از کورتاژ لثه بسیار پایین آمده و سلامت دهان حفظ می‌شود.

مراحل درمان کورتاژ لثه

برای کورتاژ لثه، ابتدا نوع کورتاژ با توجه به التهاب لثه و عمق پاکت پریودنتال تعیین می‌شود. سپس پلاک‌های باکتریایی با استفاده از ابزار مخصوص برداشته می‌شوند. سطح ریشه تا انتها به خوبی تمیز می‌شود. در تمام این فرآیندها بافت نرم، یعنی لثه هیچ آسیبی نمی‌بیند و درمان کورتاژ با کمترین درد و ناراحتی انجام می‌شود. سپس دندانپزشک عمق پاکت‌های پریودنتال را بررسی کرده و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از التهاب را اتخاذ می‌کند.

عکس قبل و بعد از کورتاژ لثه

هزینه عمل کورتاژ لثه

هزینه کورتاژ لثه معمولا براساس شرایط فرد، تخصص دندانپزشک، نوع بیمه، شدت و میزان بیماری تعیین می‌شود. به طور قطعی نمی‌توان گفت که هزینه کورتاژ لثه شامل بیمه می‌شود، اما در صورت درمانی بودن این عمل ممکن است تحت پوشش بیمه قرار گیرد. شما می‌توانید درباره هزینه عمل کورتاژ و تحت پوشش بیمه قرارگرفتن آن، با شرکت بیمه طرف قرارداد خود صحبت کنید.

پیوند لثه چیست و چه کسانی نیاز به جراحی پیوند لثه دارند؟

مراقبت‌های ضروری بعد از کورتاژ لثه

همان‌طور که گفتیم مراقبت بعد از کورتاژ لثه در تکمیل این درمان و بهبود دوباره لثه‌ها اهمیت زیادی دارد. برای اینکه بهترین نتیجه را از درمان کورتاژ لثه بگیرید، لازم است در انجام مراقبت‌های بعد از کورتاژ لثه کوشا باشید. برخی از نکات مراقبتی ضروری بعد از کورتاژ لثه عبارتند از:

• درد، خونریزی و تورم بعد از کورتاژ لثه پس از ۲۴ ساعت از بین می‌رود.
  • برای کاهش تورم می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ را ۲ تا ۳ ساعت بعد از جراحی هر ۱۵ دقیقه روی گونه خود در محل جراحی بگذارید.
  • از هر گونه فعالیت بدنی سنگین و ورزش بعد از کورتاژ لثه بپرهیزید.
  • پس از کورتاژ لثه مصرف نوشیدنی‌ و خوراکی‌های خنک کمک‌کننده بوده و درد شما را تسکین می‌دهد.
  • در صورتی که دندانپزشک مسکن یا آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، داروها را تا انتهای دوره درمان و به طور منظم استفاده کنید.
  • بعد از گذشت ۷ تا ۱۴ روز، بخیه‌های کورتاژ لث برداشته می‌شوند. پس از کشیدن بخیه‌ها باید روش‌های اصولی مراقبت از دهان و دندان را یاد بگیرید.
  • هنگام مسواک زدن مراقب باشید و احتیاط کنید، باید از برخورد مسواک به محل جراحی جلوگیری کنید.
  • پس از هر بار غذاخوردن دهان خود را با آب خالی بشوئید.
  • از مصرف دخانیات، سیگار و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.
  • تا چند روز بعد از کورتاژ لثه مصرف غذاهای آبکی و نرم توصیه می‌شود.
درمان بیماری پریودنتال

نحوه ماساژ لثه تحلیل رفته را بیاموزید.

پیشگیری از بیماری‌های لثه

در هر صورتی، پیشگیری بهتر از درمان است. به این ترتیب وقتی شما مراقبت سلامت لثه‌های خود باشید، هیچ گاه به کورتاژ لثه نیاز پیدا نخواهید کرد. با رعایت نکات زیر می‌توانید از بیماری‌های پریودنتال و کورتاژ لثه جلوگیری کنید:

• روش‌های استاندارد مراقبت از دندان و دهان را یاد بگیرید. گاهی اوقات با وجود مراقبت زیاد، باز هم درگیر بیماری می‌شوید، دلیل این امر می‌تواند مراقبت نادرست باشد.
  • سعی کنید روزی حداقل دو بار به خصوص بعد از خوردن غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. در شرایطی که نمی‌توانید مسواک بزنید، دهان خود را با آب خالی بشوئید.
  • از خوردن و نوشیدن خوراکی‌هایی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند خودداری کنید.
  • بعد از هر بار غذاخوردن از آدامس بدون قند استفاده کنید.
  • به طور منظم برای چکاپ دندان‌های خود به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.
  • در صورت مشاهده هر علامتی از بیماری‌های پریودنتال، فورا به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • از خوراکی‌های ترد و سالمی چون هویج و سیب به عنوان میان وعده استفاده کنید.

منبع: ameldental