تغییر رنگ دندان پس از عصب کشی | علت و درمان

914

هیچ کسی دندان‌های تیره را نمی‌پسندد؛ اما متاسفانه تغییر رنگ طبیعی دندان‌ها پدیده‌ی نادری نیست و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از بیمارانی که درمان ریشه، یا عصب کشی، انجام داده‌اند، از تیره شدن رنگ دندان‌هایشان شکایت کرده‌اند. باید گفت که این اتفاق ممکن است پس از عصب کشی رخ دهد.

در این مقاله از سایت دکتر نیک‌زاد، دلایل تیره شدن دندان پس از درمان ریشه را شرح داده و مناسب‌ترین روش‌های درمان تیره شده دندان بعد از عصب کشی را بررسی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

دلایل تیره شدن دندان بعد از عصب کشی

تیره شدن دندان پس از عصب کشی در همه‌ی بیماران رخ نمی‌دهد؛ اما پدیده‌ی نادری هم نیست. در ادامه مهم‌ترین علل رخ دادن این اتفاق را بررسی می‌کنیم؛

  • باقی ماندن مقداری از بافت پالپ درون کانال ریشه

پالپ بافت مرکزی دندان است که شامل سلول‌های عصبی و عروق خونی است. در طی عصب کشی دندانپزشک تمامی بافت عفونی پالپ را از کانال ریشه خارج کرده و سپس ریشه را با مواد مخصوص دندانپزشکی، مثل گوتا پرکا، پر می‌کند. کانال‌ یا کانال‌های ریشه مجراهای کوچکی هستند که خود نیز مجراهای فرعی کوچکتری دارند. ممکن است مقداری از بافت پالپ عفونی درون این کانال‌ها باقی بماند. پس از مدتی این پالپ باقی‌مانده شروع به گسترش می‌کند و رنگ دندان‌ها را تغییر می‌دهد.

  • باقی ماندن مواد آبچوریشن ریشه درون عاج

آبچوریشن به معنای پر کردن کانال ریشه‌ی دندان با مواد مخصوص و از مراحل نهایی درمان ریشه دندان است. موادی که در آبچوریشن مورد استفاده قرار می‌گیرند گوتا پرکا و سیلر نام دارند. اگر مقداری از سیلر درون عاج دندان باقی بماند می‌تواند رنگ دندان را تغییر دهد.

  • استفاده از آمالگام

آمالگام یکی از موادی‌ست که برای پر کردن دندان‌ از آن استفاده می‌شود. استفاده از آمالگام فواید بسیاری دارد زیرا ماده‌ای بسیار مستحکم است؛ با این حال دندانپزشکان ترجیح می‌دهند از امالگام برای پر کردن دندان‌ هایی که قابل مشاهده هستند استفاده نکنند؛ مخصوصا اگر عصب کشی دندان جلو انجام شده باشد؛ زیرا آمالگام می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. رنگ خاکستری مایل به آبی ناشی از آمالگام، به سختی پاک می‌شود.

دندان پر شده با امالگام
  • نکروز دندان

نکروز به معنای تجمع بافت‌های مرده در قسمتی از بدن است. ممکن است تمامی مجراهای کانال به خوبی با گوتا پرکا و سیلر پر نشده باشند؛ در این صورت ممکن است دندان دچار نکروز و تجمع بافت مرده شود. این بافت‌های مرده تجزیه می‌شوند و در نتیجه‌ی این عمل رنگ دندان خاکستری می‌شود.

  • داروهای مخصوص

برخی از اوقات اندودنتیست در طی پروسه‌ی عصب کشی از داروهای مخصوصی استفاده می‌کند. بعضی از این داروها می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند. این داروها در صورت تماس مستقیم با عاج دندان می‌توانند در تغییر رنگ دندان‌ها اثرگذار باشند.

علت خاکستری شدن رنگ دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

روش‌های سفید کردن دندان پس از عصب کشی

بیمارانی که دچار تغییر رنگ دندان پس از درمان ریشه شده‌اند، اغلب به دنبال روش‌هایی برای سفید کردن دندان و بازگرداندن زیبایی به لبخندشان می‌گردند. خوشبختانه در این زمینه دندانپزشکان زیبایی می‌توانند کمک شایانی که بیماران بکنند. چند روش رایج برای زیباسازی ظاهر دندان پس از عصب کشی وجود دارد؛ استفاده از:

  • روکش دندان
  • ونیرهای کامپوزیتی و سرامیکی
  • بلیچینگ داخلی

در ادامه هر یک را شرح می‌دهیم.

بلیچینگ داخلی چیست؟

بلیچینگ داخلی روشی مطمئن برای سفیدسازی دندان‌هاییست که در اثر عصب کشی تیره شده‌اند. این روش با بلیچینگ عادی که تمامی دندان‌ها را در بر می‌گیرد تفاوت‌هایی دارد. در بلیچینگ عادی، یا بلیچینگ خارجی، مواد مخصوص سفیدکننده‌ی دندان بر روی سطح دندان‌ها قرار داده می‌شوند. بلیچینگ دندان در مطب توسط دندانپزشک و یا در خانه توسط خود فرد انجام می‌شود؛ اما در بلیچینگ داخلی دندانپزشک باید مواد سفید کننده را به درون دندان تزریق کند.

روش انجام بلیچینگ داخلی به این صورت است که:

۱- دندانپزشک یک حفره درون دندان ایجاد می‌کند تا بتواند به محفظه‌ی پالپ درون دندان دسترسی پیدا کند. وی برای این کار ممکن است مقداری از گوتا پرکاهای داخل کانال را خارج کند.

۲- دندانپزشک مواد بلیچینگ را از طریق این حفره به درون دندان تزریق می‌کند و سپس دندان با با یک پانسمان موقت مهر و موم خواهد کرد.

۳- بیمار پس از یک هفته به مطب بازمی‌گردد و دندانپزشک بسته به میزان تیرگی دندان، این پروسه را هر چند بار که لازم باشد تکرار می‌کند.

۴- تاثیر بلیچینگ داخلی خیلی سریع است بطوری که شما در روزهای اول هم به خوبی متوجه روشن شدن دندان‌هایتان می‌شوید.

روش‌های مختلفی برای انجام بلیچینگ داخلی وجود دارد، مثل روش:

  • in office
  • روش walking
  • روش‌های ترکیبی

گاهی نیز دندانپزشک برای دستیابی به نتیجه‌ی دلخواه، همزمان بلیچینگ دخلی و خارجی را انجام می‌دهد.

بلیچینگ داخلی دندان

بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت دندان + هر کدام این روش‌ها چه مزایا و معایبی دارند؟

آیا بلیچینگ داخلی عوارض جانبی دارد؟

بلیچینگ داخلی نیز همچون تمامی روش‌های درمانی دارای عوارض جانبی است؛ اما این عوارض تا حد زیادی به مهارت دندانپزشک مربوط هستند. یکی از عوارضی که ممکن است در اثر انجام بلیچینگ دندان مرده انجام شود، نشت مواد سفیدکننده به دیگر بخش‌های دندان است. این پدیده سوختگی شیمیایی نام دارد و هنگامی رخ می‌دهد که دندانپزشک در هنگام پر کردن دندان دقت کافی به خرج نداده باشد و یا ایزوله سازی را به شکل درست انجام نداده باشد. به همین دلیل است که انتخاب دندانپزشک ماهر در موفقیت بلیچینگ داخلی بسیار مهم است.

تغییر رنگ دندان جلو بعد از عصب کشی
کامپوزیت دندان جلو بعد از عصب کشی

آیا من کاندید مناسبی برای انجام بلیچینگ داخلی هستم؟

بسیاری از بیمارانی که درمان ریشه انجام داده و دچار تغییر رنگ دندان شده‌اند، می‌توانند روش بلیچینگ داخلی را انتخاب کنند؛ اما در شرایط به‌خصوصی دندانپزشکان انجام بلیچینگ را توصیه نمی‌کنند؛

  • اگر ساختار دندان باقی‌مانده ضعیف باشد، بهتر است از روش‎‌‌های دیگری چون روکش دندان استفاده کرد.
  • اگر بیمار نیاز به اصلاح فرم دندان داشته باشد، دکتر در ابتدا ارتودنسی را پیشنهاد می‌کند.
  • اگر بیمار قصد انجام لمینت یا کامپوزیت ونیر را برای دیگر دندان‌های خود داشته باشد، دندانپزشک بلیچینگ داخلی را توصیه نخواهد کرد.

لمینت دندان چیست + تصاویر واقعی لمینت دندان را ببینید

کامپوزیت ونیر و پرسلن ونیر(لمینت)

یکی دیگر از روش‌های تغییر رنگ دندان‌ها، استفاده از ونیرهای کامپوزیتی یا پرسلن است. البته در این روش‌ها رنگ دندان طبیعی شما تغییر نمی‌کند؛ بلکه پوسته‌ای نازک از جنس کامپوزیت یا پرسلن بر روی آن قرار می‌گیرد. این دو ماده در طیف رنگی وسیعی عرضه می‌شوند. شما می‌توانید شبیه‌ترین رنگ را به رنگ دندان‌های طبیعی خودتان انتخاب کنید.

روکش یا تاج دندان

روکش‌ یا تاج کلینیکالی دندان، کلاهکی‌ست که بر روی دندان قرار می‌گیرد و از دندان ضعیف در برابر پوسیدگی و آسیب بیشتر محافظت می‌کند. کاربرد اصلی روکش‌ها برای حفظ دندان طبیعی انسان است. در بسیاری از اوقات پس از اتمام عصب کشی ساختار باقی‌مانده‌ی دندان بیمار نیاز به حفاظت توسط روکش دارد. روکش‌‌ها به صورت سفارشی برای هر فرد ساخته می‌شوند.

امروزه انواع مختلف روکش دندان ساخته می‌شود و دندانپزشک با در نظر گرفتن موارد زیر مناسب‌ترین روکش دندان را با توجه به شرایط بیماران پیشنهاد می‌دهند.

  • موقعیت دندان عصب کشی شده
  • سن بیمار
  • بودجه اختصاص یافته توسط بیمار برای انجام روکش
  • بررسی سابقه حساسیت بیمار به تاج کلینیکی
  • میزان استحکام دندان زیر روکش

جنس موادی که در ساخت روکش به کار می‎رود در زیبایی ظاهری آن تاثیر بالایی دارد. امروزه دندانپزشکان استفاده از روکش‌های تمام سرامیکی را توصیه می‌کنند؛ زیرا این نوع از تاج‌ها هم استحکام بالایی داشته و هم رنگی مشابه با مینای دندان دارند و به سادگی قابل هماهنگ شدن با دیگر دندان‌های فرد می‎‌باشند.

عصب کشی دندان جلو و تراش دندان قبل از روکش
روکش دندان جلو

دلایل دیگر تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان‌ها تنها پس از عصب کشی رخ نمی‌دهد. موارد دیگری نیز برای این اتفاق وجود دارد. این افراد بیشتر در معرض تغییر رنگ دندان قرار دارند.

  • برخی از عوامل ژنتیکی و اکتسابی نیز می‌توانند باعث تیره‌تر شدن دندان‌ها بشوند.
  • سبک زندگی افراد در این مسئله خیلی تاثیرگذار است.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندانشان را به درستی رعایت نمی‌کنند،
  • کسانی که سیگار و قلیان می‌کشند یا از تنباکوی جویدنی استفاده می‌کنند،
  • افرادی که به وفور نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و شراب قرمز می‌نوشند،
  • افرادی که بطور منظم برای تمیز کردن تخصصی دندان‌هایشان به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند.

غیر از سبک زندگی عوامل دیگری نیز بر روی تغییر کردن رنگ دندان تاثیرگذار است. مثلاً برخی از افراد به دلایل ژنتیکی مینای نازک‌تری دارند؛ به همین دلیل عاج دندان‌هایشان واضح‌تر است. این موضوع باعث می‌شود که رنگ دندان‌های این افراد به زردی میل کند.

افزایش سن نیز  از دلایل مهم تغییر رنگ دندان‌ها به شمار می‎آید؛ با بالا رفتن سن، مینای دندان به تدریج تحلیل رفته و عاج دندان مشخص‌تر می‌شود؛ در نتیجه رنگ دندان‌ها زردتر از قبل خواهد شد.

از دیگر دلایل لکه گرفتن دندان، مصرف بیش از حد فلوراید است؛ البته در اینجا منظور مصرف موضعی در روش فلوراید تراپی نیست. فلوراید می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید و قهوه‌ای بر روی دندان شود.

روکش دندان زیرکونیا در دسته روکش‌های سرامیکی قرار می‌گیرد و در سال‌های اخیر استفاده از آن نسبت به روکش‌های پی اف ام افزایش چشمگیری داشته است.

تفاوت روکش زیرکونیا با روکش دندان معمولی

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ دندان‌ها پس از انجام عصب کشی صحبت کردیم و سپس بهترین متدهای درمان این مشکل را بررسی کردیم. به یاد داشته باشید که انتخاب دندانپزشک ماهر و مجرب اولین و مهم‌ترین قدم در پروسه‌ی درمانی شماست. یک دندانپزشک زیبایی ماهر علت تغییر رنگ دندانتان را تشخیص داده و بر اساس علت آن و شرایط خود شما بهترین روش برای سفید کردن دندان‌تان را به کار می‌گیرد. همچنین احتمال عوارض جانبی روش‌های زیبایی دندانپزشکی در صورت انتخاب دندانپزشکان متخصص خیلی کمتر است.

در کلینیک دکتر نیکزاد، تمامی خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی با مدرن‌ترین متدهای روز دنیا و بهترین تجهیزات موجود در کشور انجام می‌گیرد. برای سوالات بیشتر و تنظیم وقت می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: docklandsdental.ie

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.