ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

296

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری یکی از چالش‌ها در میزان موفقیت این روش محسوب می‌شود. سیگار کشیدن یکی از عواملی است که می‌تواند موفقیت جراحی کاشت ایملپنت دندان را کاهش دهد. حتی اگر در همان مدت اولیه، ایمپلنت با موفقیت در درون استخوان فک جوش بخورد اما باز هم استعمال دخانیات می‌تواند به عنوان یک چالش مخرب برای استخوان‌های فک و دندانی عمل کرده و استخوان مربوط به قسمت ایمپلنت شده را تحلیل دهد.

به علاوه سیگار کشیدن می‌تواند با ایجاد التهاب لثه و نیز عفونت در بخش جراحی شده، باعث شکست ایمپلنت دندان شود. در این مقاله قصد داریم تا با تهدیداتی که سیگار کشیدن ممکن است برای ایمپلنت‌های دندانی ایجاد کند آشنا شویم و ببینیم که استعمال دخانیات چه عوارضی برای این روش درمانی در افراد سیگاری دارد. در ادامه نیز با راهکارهایی برای کم کردن عوارض کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری آشنا خواهیم شد.

آیا جراحی ایمپلنت برای افراد سیگاری انجام می‌شود؟

به طور کلی می‌توان گفت که انجام ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری ممکن است و دندان‌پزشکان نیز ایمپلنت دندان را برای این افراد انجام می‌دهند. اما باید گفت که نرخ موفقیت اولیه ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری بسیار کمتر است و تا ۱۵ درصد از افرادی که سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند و کاشت و یا ایمپلنت دندانی را انجام می‌دهند، مجبور به تعویض ایمپلنت دندان خود خواهند شد.

در نتیجه می‌توان گفت که ایمپلنت یکی از راه‌های مناسب برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته برای تمامی افراد به خصوص افراد سیگاری است و این افراد نیز نباید از این روش درمانی محروم شوند اما خطرات سیگار بر روی موفقیت ایمپلنت نیز چشمگیر است. به همین دلیل بیشتر دندانپزشکان و متخصصان قبل از انجام این عمل برای قطع مصرف سیگار و یا کاهش استفاده از آن، به بیماران هشدارهای لازم را می‌دهند.

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

جراحی کاشت ایمپلنت دندان با توصیه اکید پزشکان برای قطع مصرف سیگار برای همیشه به بیماران انجام می‌شود. دندانپزشک همچنین بیمار را به کم کردن میزان مصرف سیگار و یا قطع آن در مدتی قبل و بعد از انجام عمل کاشت ایمپنت ترغیب خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده است که میزان تحلیل استخوان فک، در افراد سیگاری یا افرادی که به طور منظم از دخانیات استفاده می‌کنند، بیشتر از افراد غیر سیگاری است. از بین رفتن سریع‌تر استخوان فک، می‌تواند تأثیر منفی بر یکپارچگی و بهبود زخم ناشی از جراحی ایمپلنت داشته باشد، به این معنی که سیگار کشیدن ممکن است احتمال پس زدن ایمپلنت دندان در آینده را افزایش دهد.

سیگار کشیدن، مراحل جراحی ایمپلنت دندان را پیچیده‌تر می‌کند، بنابراین این روش درمانی باید توسط یک جراح دهان با تجربه که در این روش جایگزینی دندان تخصص دارد، تکمیل شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

عوارض سیگار و دخانیات بر ایمپلنت دندان

روند بهبودی ایمپلنت‌های دندانی در افراد سیگاری و غیرسیگاری، مشابه نیست و کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری، همواره با مخاطراتی مثل عفونت ایمپلنت دندان رو‌به رو است. به طور کلی استفاده از دخانیات میزان بهداشت دهان و دندان را کاهش داده و افراد را با عوارضی در دراز مدت روبه‌رو خواهد کرد.

  • سیگار کشیدن باعث آسیب به بافت‌های دهان و دندان شده و باعث ضخیم‌تر شدن لایه‌های بالایی در پوست سلول‌های دهانی در این افراد می‌شود.
  • استعمال دخانیات، به غدد بزاقی افراد آسیب رسانده و در مدت طولانی باعث خشک‌تر شدن آن‌ها خواهد شد. بزاق دهان یکی از عواملی طبیعی است که می‌تواند با رشد سریع باکتری‌های دهانی مقابله کرده و رشد آن‌ها را کند کند. کم شدن بزاق در این افراد باعث رشد بیشتر باکتری‌ها شده و بیماری‌های پریودنتال دندانی را سرعت می‌بخشد.
  •  نیکوتین و سایر مواد سمی که در دود سیگار به وفور یافت می‌شود، عروق محیطی درون دهان را با مخاطراتی روبه‌رو کرده و جریان خون در درون دهان را کم می‌کند.
  • به علاوه سیستم ایمنی سلول‌های درون دهانی نیز با مصرف مداوم دخانیات دچار مشکل شده و توانایی آن‌ها برای بهبود زخم‌ها را کم می‌کند.

درباره کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان بیشتر بخوانید

عارضه حفره خشک برای افراد سیگاری

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف دخانیات برای سلامت دهان و دندان، عارضه‌ای به نام حفره خشک و یا dry socket است. وقتی دندانی از دست می‌رود و یا بعد از کشیدن دندان، در جای خالی و یا حفره ایجاد شده، لخته خونی ایجاد می‌شود. این لخته خون، بهبودی منطقه آسیب دیده را آغاز کرده و از استخوان فک و اعصاب محافظت می‌کند.

اگر این لخته خون از جای خود در این حفره جابه‌جا شود، یک حفره خشک در دهان ایجاد می‌شود که می‌تواند سبب تحریک استخوان فک و اعصاب در این ناحیه از دهان شود. تحقیقات نشان داده است که در هنگام کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری بروز این عارضه در این افراد، به مراتب از دیگر افراد بیشتر است.

حفره خشک بعد از کشیدن دندان

افراد سیگاری بعد از کاشت ایمپلنت، چگونه از عارضه حفره خشک جلوگیری کنند؟

  • مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کار برای جلوگیری از بروز این مشکل ترک سیگار است.
  • برای ترک سیگار از patch نیکوتین استفاده کنید
  • از جویدن آدامس‌های نیکوتین‌دار و یا تنباکو جدا خودداری نمایید.
  • اگر به هر دلیلی نمی‌توانید سیگار را برای مدت طولانی ترک کنید، تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت به هیچ عنوان سیگار مصرف نکنید.
  • در هنگام سیگار کشیدن، از گاز استریل بر روی ناحیه جراحی شده استفاده کنید.
  • بخیه کردن زخم نیز می‌تواند جلوی بروز این عارضه را بگیرد.

با این روش‌ها جوش خوردن ایمپلنت در کم‌ترین زمان را تجربه کنید.

چند وقت بعد از کاشت ایمپلنت دندان می‌توانم سیگار بکشم؟

گفتیم که بهتر است برای حفظ بهداشت دهان و دندان و نیز بالا رفتن موفقیت روش ایمپلنت دندان، سیگار را ترک کنید. اما اگر این کار ممکن نیست، این اقدامات حداقلی، شانس موفقیت این روش درمانی را بهبود می‌دهد. به طور کلی توصیه می‌شود تا ۴۸ ساعت پس از جراحی کاشت ایمپلنت و یا پیوند استخوان فک، به هیچ عنوان از سیگار و دخانیات استفاده نشود. به علاوه تا دو هفته پس از این عمل نیز نباید سیگار مصرف کنید.

ایمپلنت دندان جلو برای افراد سیگاری

راه‌های کاهش عوارض سیگار کشیدن بر ایمپلنت دندان

این توصیه‌ها ممکن است برای بسیاری از افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، راهگشا باشد:

۱. سیگار را به طور کلی ترک کنید

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری، مخاطراتی دارد. توصیه به ترک سیگار، آسان‌تر از انجام آن است، اما ترک سیگار سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشد و حال خطر شکست ایمپلنت را تا حد زیادی، کاهش می‌دهد. اگر به هر دلیلی واقعاً نمی‌توانید به طور دائم سیگار نکشید، بهتر است یک هفته قبل از جراحی  ایمپلنت دندان و ۲ تا ۵ ماه بعد از آن، از مصرف سیگار خودداری کنید.

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات می‌تواند باعث افتادن هیلینگ ایمپلنت شود و این اصلا اتفاق خوبی نیست و به معنی شکست ایمپلنت است. جایگذاری ایمپلنت اصلا کار راحتی نیست و در صورت این اتفاق هم برای پزشک هم متقاضی بسیار ناراحت کننده است.

در چند روز اول پس از کاشت دندان، بدن شما لخته‌های خونی را در داخل و اطراف محل ایمپلنت تولید می‌کند. این لخته‌های خون، برای تشکیل یک سد محافظ بر روی محل جراحی است و در عین حال از ورود غذا، باکتری‌ها و مواد زائد به داخل زخم جلوگیری می‌کند. اعمالی مانند استنشاق دود می‌تواند لخته‌های خون را شل کند و باعث ایجاد شرایط دردناکی به نام حفره خشک شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که پس از جراحی ایمپلنت دندان، سیگار نکشید.

۲. روال بهداشت دهان و دندان را افزایش دهید

توصیه می‌شود پس از انجام ایمپلنت‌های دندانی، بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت شود، اما این امر به ویژه در مورد افراد سیگاری مهم‌تر است. بنابراین افراد سیگاری باید دندان‌های خود را بعد از کشیدن سیگار و بعد از خوردن غذا مسواک بزنند.

۳. مراجعه منظم به دندانپزشک در کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

در حالی که مراجعه منظم به دندانپزشک برای سلامت دهان و دندان نیاز است، اما این امر، برای افراد سیگاری از اهمیت بیشتری برخوردار است. دندانپزشک شما مدت‌ها قبل از شما، متوجه هر گونه تغییر در ایمپلنت دندانی می‌شود و می‌تواند قبل از شکست آن، کاری انجام دهد.

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

نکات مهمی که سیگاری‌ها باید بدانند

  • برای حفظ بهداشت و دهان و دندان خود، بهتر است برای ترک سیگار برنامه‌ریزی کنید.
  • در صورتی که درمان ایمپلنت را دریافت کردید و نمی‌توانید به صورت کامل سیگار را ترک کنید، مصرف آن را نصف کرده و یا به حداقل برسانید.
  • در هنگام کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری، ویزیت‌های منظم را برای معاینه وضعیت آن را فراموش نکنید.

برای مشاوره جهت انجام روش‌های مختلف ایمپلنت دندان و نیز دریافت این روش درمانی، می‌توانید به مطب دکتر نیکزاد که تجربه و تخصص کاملی در این زمینه دارند، مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: bostonsmile

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.