بررسی قدم به قدم لمینت سرامیکی در دندان‌پزشکی زیبایی

1,255

نام لمینت سرامیکی این روزها بیش‌ازپیش به گوش بسیاری از ما می‌رسد. احتمالاً افراد زیادی از اطرافیان شما هستند که تمایل به داشتن لبخند زیبا، لبخند هالیوودی و یا اصلاح طرح لبخند دارند. یکی از پرطرف‌دارترین روش‌هایی که به اصلاح طرح لبخند کمک می‌کند، لمینت سرامیکی است.

لمینت سرامیکی نوعی ونیر یا همان پوشش سطحی است که بر روی سطح خارجی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و به زیبایی لبخند شما افزوده و اشکالات ظاهری دندان‌های شما را می‌پوشاند. اما به‌راستی:

  • لمینت سرامیکی چگونه عمل می‌کند؟
  • فرایند جای‌گذاری و نصب لمینت دندان به چه صورت است؟
  • چه کسانی واجد شرایط استفاده از این روکش‌های زیبایی دندان هستند؟
  • آیا لمینت جنبه‌ی درمانی و محافظتی از دندان نیز دارد؟
  • لمینت دندان نسبت به روش‌های دیگر چه مزایا و معایبی دارد؟

در این مقاله به طور گسترده درباره‌ی ویژگی‌های لمینت سرامیکی و مراحل جای‌گذاری آن، قدم‌به‌قدم صحبت خواهیم کرد و شما را با کاستی‌ها و نقاط قوت این روش آشنا خواهیم ساخت. با ما همراه باشد!

 در ویدئو زیر دکتر محمد نیک‌زاد متخصص دندان‌پزشکی زیبایی توضیح می‌دهند لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر برای چه افرادی مناسب نیست و راه‌های مراقبت بعد از کامپوزیت و لمینت را به‌صورت اجمالی شرح می‌دهند.

معرفی لمینت سرامیکی و ویژگی‌های آن

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، لمینت سرامیکی نوعی پوشش سطحی دندان است که بر روی مینای دندان می‌چسبد. البته که این ونیر، تنها بخش بیرونی و در معرض دید دندان را می‌پوشاند و زیبایی فوق‌العاده‌ای به دندان‌های فرد می‌بخشد.

مانند هر روش دیگری در دندان پزشکی زیبایی، این روش برای برخی افراد قابل‌استفاده است و درعین‌حال دارای نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود است. در ادامه به ذکر تمامی این نکات می‌پردازیم؛

در چه صورت و تحت چه شرایطی می‌توان از لمینت سرامیکی استفاده کرد؟

لمینت دندان از روش‌های زیبایی در دندان‌پزشکی است و اولین شرط استفاده از روش‌های این گروه، داشتن سلامت نسبی دندان‌ها است. درصورتی‌که دندان‌های شما پوسیدگی‌های وسیع داشته باشند و یا شکستگی‌های آن‌ها بزرگ‌تر از حد معمول باشد، باید در ابتدا به درمان مشکلات موجود بپردازید و سپس به زیبایی لبخند خود بیندیشید.

از طرفی، روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی برای افرادی مناسب است که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنند و به طور منظم به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند.

درصورتی‌که از آن دسته افرادی هستید که دو بار در روز مسواک نمی‌زنید و نخ دندان نمی‌کشید، بهتر است عادات خود را اصلاح کنید و سپس به زیبایی لبخند و رفع اشکالات ظاهری بپردازید.

لمینت دندان چیست

لمینت سرامیکی دندان برای چه کسانی مناسب است؟

  • دندان‌های آن‌ها ظاهری بدشکل دارند.
  • دندان‌های آن‌ها لب‌پریده شده است و لبه‌های ناصافی دارد.
  • فاصله‌ی اندکی بین دندان‌ها وجود دارد که از زیبایی لبخند می‌کاهد اما به‌قدری نیست که نیاز به ارتودنسی باشد.
  • رنگ دندان‌های آن‌ها به طور دائم تغییر کرده است و بلیچینگ دندان و وایتنینگ و حتی جرم گیری دندان بر روی آن تاثیری ندارد.
  • دندان‌های کوتاه و بلندی دارد و از لبخند خود رضایت ندارند.
  • دندان‌های آن‌ها به هم نزدیک و در بعضی موارد روی‌هم افتاده است.
  • سطح دندان‌های ناصافی دارند و این از زیبایی آن‌ها می‌کاهد.
  • تمایل به اصلاح طرح لبخند خود دارند و می‌خواهند لبخندی فوق‌العاده و گیرا داشته باشند (افرادی مثل سیاست‌مداران، بازیگران و آن‌هایی که نحوی حضور آن‌ها در اجتماع بسیار مهم و تعیین‌کننده است).

آیا بهترین روش زیباتر کردن لبخند استفاده از لمینت سرامیکی است؟

نکته‌ای که در انتخاب بهترین روش برای هر فرد وجود دارد، اولویت‌های مراجعه‌کننده و شرایط مالی، بهداشتی، سنی و اجتماعی اوست. اگر می‌توانید از عهده‌ی هزینه‌های لمینت سرامیکی برآیید و بعد از معاینه‌ی دندان‌پزشک واجد شرایط استفاده از این روش هستید، بدون شک بادوام‌ترین و طبیعی‌ترین روشی که می‌توانید از آن استفاده کنید لمینت است.

درصورتی‌که دندان‌های شما وضعیت سلامت خوبی نداشته باشند، بهتر است از روش‌های درمانی استفاده کنید و اقدامات لازم قبل از اصلاح طرح لبخند را زیر نظر دندانپزشکتان پیش ببرید. و درصورتی‌که برای استفاده از ونیرها مجاز شدید، لمینت سرامیکی را انتخاب کنید.

لمینت سرامیکی در صورت مراقبت‌های انجام‌شده‌ی صحیح و مراجعه‌ی منظم به دندان‌پزشک، می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ سال لبخند شما را زیبا و براق نگه دارد. حتی زمان‌های طولانی‌تر هم برای طول عمر لمینت سرامیکی گزارش شده است.

اگر نمی‌توانید هزینه‌ی پرسلن ونیر یا همان لمینت سرامیکی را پرداخت کنید، می‌توانید به کامپوزیت ونیر بیندیشید.

لمینت دندان نمونه کار دکتر نیکزاد

روش‌های سفید کردن کامپوزیت ونیر دندان بعد از لکه گرفتن

البته لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر برتری‌هایی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر طول عمر بیشتری دارد. در واقع کامپوزیت ونیر می‌تواند به مدت ۵ تا ۷ سال عمر کند اما این بازه برای پرسلن ونیر حدود ۱۵ تا ۲۰ و یا حتی بیشتر است.
  • لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر ظاهری بسیار طبیعی‌تر و نزدیک‌تر به دندان دارد. اگر به دنبال اصلاح طرح لبخند به طور طبیعی هستید، این روش می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.
  • لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر بسیار مقاوم‌تر و مستحکم‌تر بوده و کم‌تر آسیب می‌بیند. مثلاً دیرتر دچار شکستگی و لب‌پریدگی می‌شود.
  • پرسلن ونیر نسبت به کامپوزیت ونیر در برابر تغییر رنگ مقاومت بیشتری نشان می‌دهد و رنگ خود را حفظ می‌کند. معمولاً این ونیرها رنگ نمی‌گیرند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

بررسی قدم‌به‌قدم فرایند آماده‌سازی برای لمینت سرامیکی

برای این که لمینت سرامیکی بر روی دندان شما نصب شود و قرار بگیرد، نیازمند انجام فرایندهایی پیش از جای‌گذاری بر روی دندان است، در واقع دندان شما برای این پوشش سطحی باید آماده شود و این فرایند را آماده‌سازی دندان می‌نامند.

در ادامه به بررسی موشکافانه‌ی مراحل انجام لمینت دندان می‌پردازیم. هرچند که این مراحل برای یک دندان به‌تنهایی معرفی شده‌اند، توجه داشته باشید که بر روی هر تعداد دندانی که مراجعه‌کننده می‌خواهد انجام‌پذیرند؛ می‌توان این فرایندها را بر روی گروهی از دندان‌ها به طور هم‌زمان انجام داد.

در ابتدا باید به ذکر دو نکته بپردازیم؛

  • معمولاً نصب لمینت سرامیکی در دو جلسه برای بیماران انجام می‌شود. مرحله‌ی اول که در این بخش به توضیح آن می‌پردازیم، آماده‌سازی دندان است و در مرحله‌ی دوم لمینت ساخته شده برای بیمار، بر روی دندان‌های او نصب می‌شود.
  • ممکن است برای برخی بیماران و در شرایط خاص در یک جلسه هم این فرایند انجام شود.
اندازه تراش دندان برای لمینت کردن

آماده‌سازی؛ مرحله‌ی تراشیدن دندان

از آن جایی که پرسلن ونیر یک پوشش سطحی است و ضخامت اندکی دارد و بر روی دندان شما قرار می‌گیرد، مینای دندان اندکی تراشیده می‌شود تا بعد از قرارگیری این لمینت سرامیکی، ضخامت دندان به همان حد پیش از قرارگیری ونیر بازگردد.

*توجه داشته باشید که این تراشیدن به حدی ناچیز است که آسیبی به مینای دندان وارد نخواهد شد و این مرحله تنها به قرارگیری بهتر ونیر پرسلن و طبیعی‌تر نشان‌دادن لبخند شما کمک می‌کند.

درصورتی‌که دندان شما در برخی نقاط دچار پوسیدگی‌های سطحی شده باشد، دندان‌پزشک آن قسمت‌ها را بیشتر می‌تراشد تا پوسیدگی دندان جلو از بین برود و بعداً در زیر ونیر مشکلی برای دندان پیش نیاید.

مطالعات نشان داده‌اند که اتصال بین دندان و ونیر پرسلن به بهترین شکل خود انجام می‌شود، درصورتی‌که بین تراشیدن دندان و نصب ونیر حداقل دو هفته فاصله‌ی زمانی باشد.

دقیقاً چه مقدار از دندان برای نصب لمینت سرامیکی تراشیده می‌شود؟

میزانی که از مینای دندان برداشت می‌شود، بین ۰.۵ تا ۰.۷ میلی‌متر متغیر است. این مقدار تقریباً دوبرابر ضخامت پوسته‌ی تخم‌مرغ است که در مقایسه با سایر فرایندهای دندان‌پزشکی، مقداری ناچیز و فرایندی کم تهاجم است.

قالبگیری از دندان‌ها و دهان

چه زمانی دندان‌پزشک مجبور می‌شود مقدار بیشتری از مینای دندان را بتراشد و این مقدار تا چه حدی می‌تواند باشد؟

در موارد خاص، دندان‌پزشک مجبور می‌شود مقدار بیشتری از مینای دندان را بتراشد و این میزان حدود ۱.۵ میلی‌متر می‌تواند باشد. هنگامی که چنین تصمیمی گرفته می‌شود، دو مشکل مطرح می‌شوند؛

  • باید از ونیر ضخیم‌تری استفاده شود تا میزان برداشت شده‌ی دندان جایگزین شود، همچنین در شفافیت آن نیز تأثیر بسزایی دارد.
  • همچنین با تراشیدن بیشتر مینا، ونیر به دنتین یا بخش سفت زیر مینای دندان متصل خواهد شد که از کارایی اتصال آن به طور چشمگیری می‌کاهد.

آیا برای نصب لمینت دندان بی‌حسی نیاز است؟

برای تراشیدن دندان جهت آماده‌سازی آن برای اتصال لمینت سرامیکی نیازی به بی‌حسی نیست. اما درصورتی‌که بیمار احساس ناراحتی بکند، این عمل انجام خواهد شد.

برخی دندان‌ها و بافت‌ها به طور ذاتی نسبت به سرما حساسیت بیشتری نشان می‌دهند این مسئله حین کار دندان‌پزشک می‌تواند برای بیمار ایجاد احساس ناراحتی بکند.

تراشیدن دندان قبل از لمینت سرامیکی

آماده‌سازی؛ مرحله‌ی انتخاب رنگ و سایه ونیر

این مرحله معمولاً بخش موردعلاقهٔ بیماران است و نسبت به آن هیجان نشان می‌دهند. در این بخش بیمار رنگ مناسب و موردپسند خود را از بین رنگ‌های لمینت سرامیکی انتخاب می‌کند.

برای این کار در کلینیک‌های پیشرفته از اسکن‌ها و تصاویر کامپیوتری و دیجیتالی استفاده می‌شود اما روش سنتی پالت رنگ نیز همچنان در دسترس وجود دارد.

در ابتدا رنگ‌های مناسب پوست و دندان‌های فرد به او معرفی می‌شود و سپس از بین سایه‌های موجود، موردی که بیشتر مورد رضایت فرد است برای ساخت لمینت انتخاب می‌شود.

این مرحله با مشاوره‌ی دندان‌پزشک می‌تواند به بهترین شکل پشت سر گذاشته شود و طبیعی‌ترین رنگ حاصل شود.

عکس قبل و بعد از روکش دندان

آماده‌سازی؛ مرحله‌ی قالب‌گیری

در این مرحله باید از دندان‌های شما قالب گرفته شود تا معیار و ملاکی برای ساخت لمینت سرامیکی اختصاصی فرد وجود داشته باشد.

این قالب از دندان‌ها، لثه‌ها و دهان شما به‌طورکلی گرفته می‌شود و بعد از مرحله‌ی تراشیدن دندان صورت می‌گیرد و معمولاً از نوعی ماده‌ی خمیری شکل استفاده می‌شود که می‌توانید آن را گاز بگیرید.

چند دقیقه با آن می‌نشینید و سپس از دهان شما خارج می‌شود و یک کپی از دهان شما به آزمایشگاه ارائه می‌دهد. سپس قالب فرستاده شده به آزمایشگاه معمولاً در بازه‌ی زمانی دوهفته‌ای به شما لمینت سرامیکی مخصوص خودتان را تحویل خواهد داد.

در صورت نیاز برای این دوهفته یک پوشش یا ونیر موقتی بر روی دندان‌های شما قرار داده می‌شود. تصمیم‌گیری برای این مسئله به شرایط بیمار بستگی دارد.

معمولاً در مواردی که میزان مینای دندان تراشیده شده بیشتر از حد معمول باشد، این ونیر موقتی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

نحوه اتصال لمینت روی دندان

بررسی قدم‌به‌قدم نصب لمینت سرامیکی ساخته شده بر روی دندان‌ها

هنگامی که پرسلن ونیر شما آمده شد، دندان‌پزشک درصورتی‌که ونیر موقتی داشته باشید، آن را برمی‌دارد و ارزیابی‌های پیش از جای‌گذاری آغاز می‌شود.

ونیر مرتباً بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود، بررسی می‌شود که مناسب شما هست یا نه در صورت لزوم تراش داده می‌شود و در نهایت به شکلی که ایده‌آل است در خواهد آمد. همچنین رنگ نیز برسی خواهد شد.

چسباندن نهایی پرسلن ونیر بر روی دندان‌ها

در ابتدا دندان‌های شما شسته می‌شوند. سپس یک ژل اسیدی به دندان‌های شما زده می‌شود و به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بر روی دندان‌های شما باقی می‌ماند. سپس این ژل از روی دندان‌ها شسته می‌شود.

یک ماده‌ی مخصوص که چسبناک است بر روی دندان‌های شما قرار داده می‌شود و بعد از این مرحله ونیرها بر روی آن قرار می‌گیرند. سپس با اشعه، این اتصال محکم می‌شود و ونیرها در جای خود قرار می‌گیرند.

بعد تمامی مواد اضافی از روی دندان‌ها و لمینت سرامیکی شسته و پاک می‌شوند. سپس قدرت گازگرفتن و جویدن شما با ونیرها بررسی می‌شود تا فرایندی مختل نشده باشد.

فالوآپ و پیگیری‌های بعد از جای‌گذاری لمینت سرامیکی

معمولاً دندان‌پزشک از شما می‌خواهد یک هفته‌ی دیگر به مطب ایشان مراجعه کنید تا همه چیز را بررسی کند. ایده‌آل‌ترین شکل مراقبت و بررسی ونیرها هر ۶ ماه یکبار مراجعه‌ی معمول و روتین به دندان‌پزشکی است.

در ادامه نمونه‌ کارهایی از دکتر محمد نیک‌زاد را مشاهده می‌کنید.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان
قبل و بعد از لمینیت دندان نمونه کار دکتر محمد نیکزاد
عکس لمینت دندان‌های جلو بالا

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. ژیلا می گوید

    سلام دکتر جان. لمینیت دندان های فک بالا فقط تعدادی که دیده می شود چند روز طول میکشد؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام. حدود ۸ تا ۱۰ دندان باید لمینت شود بسته به لبخند بیمار
      و زمان آن بستگی به شلوغی کار لابراتوار دارد که در فصول مختلف متفاوت است بین ۲۰ روز نا ۱/۵ ماه. البته لابراتوارهای درجه ۱ و مجهز

  2. جلالی می گوید

    سلام من دندونام لمینیت داره اما از ظاهرش راضی نیستم. میتونم اینارو جدا کنم و لمینت جدید بذارم؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      بله قطعا قابلیت تعویض دارن و طرح ومدل دلخواه شما قابل اجراست

      1. ناشناس می گوید

        سلام آقای دکتر وقت بخیر
        من از رنگ لمینت دندونام راضی نیستم و دلم میخواد رنگش روشن تر باشه ایا راهی هست که بتونم رنگ لمینت هام رو روشن تر کنم؟

  3. سمیرا می گوید

    عرض ادب. دختر من سال گذشته لمینیت انجام داد اما الان دندان هاش خراب شده و نیاز به عصب کشی داره. از ریشه خراب شده. میخواستم ببینم آیا این کار توسط شما انجام میشه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      باید بررسی بشه گاهی پوسیدگی ویا رسیدن به عصب ربطی به لمینت ندارد و دندان بدون خسارت به لمینت قابل درمان است.
      وگاها نیز ممکنه تحریک در زمان تراش لمینت در دراز مدت باعث این خسارت به عصب دندان شود که قابل بررسی است و باز هم بدون برداشتن لمینت قابل درمان است🌷

  4. محمدباقر می گوید

    سلام روزتون بخیر
    لمینت سرامیکی دکترنیکزاد از چه برندی هستن؟ و اینکه ممکنه بعد از چند سال تیره بشن؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام. بهترین نوعسرامیک موجود در دنیا
      بعنوان مثال(IPs)[ایمکس]
      و تغییر رنگ هم ندارد 👌🌷

  5. سهیلا می گوید

    سلام وقت بخیر من میخاستم بدونم هزینه لمینت دندان دکتر نصیری چقدره؟ و چقدر زمان میبره برای ۵تا دندون بالا و ۵تا از فک پایین
    مرسی

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      بسته به انتخاب نوع متریال و لابراتوار بین هر واحد ۴ تا۵ میلیون تومان
      و کار از لحظه ی ارسال به لابراتوار بین ۱۵ تا ۲۰ روز آماده میشه
      در مدت زمان آماده شدن از لمینت موقت جهت زیبایی استفاده می شود

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.