۷ روش بستن فاصله بین دندان‌ها + هزینه سال ۱۴۰۲

1,548

اگر بگوییم تقریباً تمام افراد به‌نوعی مشکلات مرتبط با دهان و دندان را تجربه کرده‌اند، بعید است که تعجب کنید. مسائل مربوط به دهان و دندان از شایع‌ترین چالش‌هایی است که روزانه افراد زیادی با آن روبه‌رو هستند. مسئله‌ای که در اینجا قصد داریم به طور دقیق بررسی کنیم، فاصله بین دندان‌هاست که در دسته اول قرار می‌گیرد. عوامل متعددی می‌تواند به بروز فاصله میان دندان‌ها بیانجامد و البته راهکارهای مختلفی در پیش روی افراد برای بستن فاصله بین دندان‌ها وجود دارد که در اینجا به آن‌ها خواهیم پرداخت.

فاصله بین دندانی یا دیاستما، یکی از مشکلات زیبایی مربوط به دندان‌ها است که به شکل مادرزادی یا در اثر حادثه ایجاد می‌شود. وجود فاصله بین دندان‌ها، به خصوص دندان‌های جلویی، نظم آن‌ها را به هم ریخته و روی زیبایی لبخند تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این فاصله بین دندان‌ها محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها است و می‌تواند دندان‌ها را مستعد عفونت و پوسیدگی کند.

باید گفت که این مسئله صرفاً مرتبط با زیبایی نبوده و ممکن است ریشه‌ای در سلامت دهان و دندان شما داشته باشد. برای مقابله با مشکل فاصله بین دندان‌ها، می‌توان از روش‌های مختلف دندانپزشکی کمک گرفت. در ادامه این مقاله چند روش متداول دندانپزشکی برای بستن فاصله بین دندان‌ها را معرفی خواهیم کرد.

فاصله بین دندانی یا دیاستما  (diastema)

دیاستما (diastema) در واقع به فاصله بین دندانی اشاره دارد که ممکن است در نقاط مختلفی از دهان به وجود بیاید. البته  اغلب زمانی که فاصله بین دو دندان جلو ردیف بالا به وجود می‌آید، موردتوجه قرار می‌گیرد.

فاصله بین دندانی هم در افراد بزرگسال و هم در کودکان قابل‌مشاهده است. ممکن است این موضوع در کودکان بعد از رشد دندان‌های دائمی آن‌ها خودبه‌خود برطرف شود.

بعضی از این فاصله‌های بین دندانی بسیار کوچک بوده و در این شرایط ممکن است افراد متوجه وجود آن نشده و با آن مشکلی نداشته باشند. در بعضی موارد نیز فاصله دندان‌ها از هم زیاد بوده و برای افراد کاملاً واضح است که در این موارد ممکن است بعضی افراد آن را مشکلی در زیبایی ظاهری خود دیده و برای برطرف‌کردن آن اقدام کنند.

در اینجا باید گفت که اگر شما هم جزو این افراد هستید باید بدانید که راه‌حل‌های متعددی برای ازبین‌بردن و یا کم‌کردن فاصله میان دندان‌ها وجود دارد. قبل از رسیدن به بررسی این راه‌حل‌ها بهتر است عواملی که می‌تواند باعث بروز این پدیده می‌شوند را با هم مرور کنیم.

فاصله دندانی چیست

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

علت فاصله بین دندان‌های جلویی

وجود فاصله بین دندان‌های جلو تاثیر مهمی روی زیبایی چهره و لبخند شما می‌گذارد. گاهی این تاثیر به قدری زیاد است که اعتماد به نفس شما را نیزکاهش می‌دهد. دیاستما هم در کودکان و هم در بزرگسالان وجود دارد. وجود فاصله بین دندان‌ها، به خصوص در کودکان شایع‌تر بوده و معمولا پس از رشد دندان‌های دائمی و رسیدن به سن بلوغ، شکاف بین دندان‌ها خود به خود از بین می‌رود. اما در برخی از کودکان این فاصله بعد از رشد دندان‌های دائمی هم وجود دارد و از بین نمی‌رود.

جالب است بدانید که دیاستم خط وسط، یعنی فاصله بین دو دندان جلویی فک بالا، در بین برخی از گروه‌ها شایع‌ است. برای مثال این نوع فاصله بین دندانی در افراد سیاه پوست بیشتر دیده می‌شود.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا وجود دیاستما طبیعی است؟ آیا مشکلی برای سلامتی به همراه دارد؟ آیا نشانه خاصی است؟ در این باره باید بگوییم که دیاستما کاملا طبیعی بوده و بیشتر دندانپزشکان آن را به عنوان نوعی از رشد طبیعی دندان‌ها می‌دانند. در واقع دیاستما به خودی خود برای شما خطری به وجود نمی‌آورد، اما ممکن است از نظر زیبایی‌شناختی روی شما تاثیر بگذارد.

فاصله بین دندان ها در کودکان

بهترین روش برای بستن فاصله میان دندان‌ها

برای بستن فاصله بین دندان‌های از روش‌های متفاوتی از جمله کامپوزیت ونیر، روکش لمینتی، ایمپلنت و ارتودنسی استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها با صلاح دید و نظر دندانپزشک انجام می‌شوند. به این ترتیب بهترین روش برای بستن فاصله میان دندان‌ها بستگی به نظر دندانپزشک و شرایط شما دارد.

طبق تحقیقاتی که در بریتیش یونیورسیتی انجام شده است، شرایط ظاهری دندان افراد به‌صورت مستقیم در میزان جذابیت آن‌ها تأثیرگذار بوده و در نتیجه تأثیر مستقیمی در میزان اعتمادبه‌نفس آن‌ها دارد. عواملی که بیشترین تأثیر را بر روی زیبایی دندان‌های افراد دارد را می‌توان به دودسته تقسیم کرد؛

موقعیت دندان‌ها و رنگ آن‌ها

پر کردن فاصله بین دندان‌ها با کامپوزیت

اگر فاصله بین دو دندان تنها در حد چند میلی‌متر باشد، دندانپزشک از روش بستن فاصله بین دندان‌ها با مواد همرنگ دندان یا همان کامپوزیت استفاده خواهد کرد. بستن فاصله بین دندان‌ها با مواد سفید، روشی ارزان، مقرون به صرفه و سریع است که می‌توانید نتایج آن را بلافاصله بعد از درمان مشاهده کنید.

دندانپزشک بعد از آماده سازی دندان‌ها، مقداری ماده کامپوزیت را در فاصله بین دندان‌ها قرار داده به آن فرم می‌دهد و سپس به کمک نور آبی آن را سفت می‌کند. از مزایای بستن فاصله بین دندان‌ها با کامپوزیت ونیر می‌توان به قابلیت ترمیم مجدد و غیرتهاجمی بودن آن نیز اشاره کرد. البته این روش یک عیب بزرگ هم دارد، و آن هم محدودیت استفاده از آن است. کامپوزیت تنها برای از بین بردن فاصله‌های چند میلی‌متری بین دندان‌ها مناسب بوده و نمی‌تواند فرم کلی دندان‌ها را تغییر دهد.

بستن دیاستم با کامپوزیت

بستن فاصله میان دندان‌ها با لمینت

یکی از روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها، استفاده از روکش لمینتی است. لمینت برای پر کردن فاصله میان دندان ها، یک روش پرطرفدار است. در این روش دندانپزشک از دندان‌های جلویی قالب تهیه کرده و سپس یک روکش اصلاحی از جنس لمینت برای پرکردن فاصله بین‌ آن‌ها تهیه می‌کند.

لمینت دندان پس از جاگذاری، به خوبی فاصله بین دندان‌ها را پر کرده و دیگر فاصله‌ای بین دندان‌ها وجود نخواهد داشت. از مزایای این روش می‌توان به قیمت مناسب، طول دوره درمان کوتاه، استحکام بالا، بدون درد و خونریزی بودن آن اشاره کرد. روکش‌های لمینتی شکل و فرم دندان‌ها را نیز اصلاح کرده و یک تغییر اساسی در چهره و لبخند شما ایجاد خواهند کرد.

بستن فاصله میان دندان‌ها با لمینت

مزایا و معایب لمینت و کامپوزیت برای بستن فاصله بین دندان

اگر شما علاقه‌ای به ارتودنسی نداشته باشید، می‌توانید با دندان‌پزشک خود، انجام روندهای زیبایی همچون کامپوزیت ونیر و یا لمینت سرامیکی دندان را مطرح کنید.

کم کردن فاصله مبان دندان‌ها یا از بین بردن آن با روش ونیر بر روی زیبایی لبخند شما نیز کاملاً تأثیرگذار است و رنگ دندان‌ها را نیز می‌تواند سفیدتر کند. از تفاوت‌های این دو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

  • دندان در روش کامپوزیت ونیر نیاز به آماده‌سازی کمتری نسبت لمینت سرامیکی دارد.
  • عمر لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت به طور قابل‌توجهی بیشتر بوده و بین چهار تا دوازده سال طول عمر مفید دارد.
  • لمینت سرامیکی در طیف گسترده‌تری قابلیت تغییر رنگ را داراست.

البته باید در اینجا اشاره کرد که از ونیر برای درمان دندان‌های ترک‌خورده و ترمیم دندان شکسته شده نیز استفاده می‌شود و صرفاً مربوط به بستن فاصله بین دندانی نیست.

ونیر دندان چیست

باندینگ کامپوزیت برای بستن فاصله بین دندانی

ساده‌ترین، راحت‌ترین و البته مقرون به صرفه ‌ترین روش پرکردن فاصله بین دندان‌ها بدون شک باندینگ است. باندینگ دندان همچون کامپوزیت، همرنگ دندان‌های طبیعی بوده و می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را به خوبی پر کند. اکثر دندانپزشکان از باندینگ برای از بین بردن فاصله دندان‌های جلویی استفاده می کنند. البته باندینگ برای فاصله زیاد بین دندان‌ها کاربردی ندارد.

مزایا و معایب باندینگ برای بستن فاصله بین دندانی

  • از مزیت‌های باندینگ نسبت به کامپوزیت و لمینت می‌توان به ساده‌تر بودن روند آن، ارزان‌تر بودن و سریع‌تر بودن این روش اشاره کرد.
  •  در روش باندینگ، مواد کامپوزیتی قابلیت تغییر رنگ بیشتری داشته و باید در روزهای ابتدایی مواظب باشید تا رنگ آن تغییر نکند. به این منظور سعی کنید از مصرف موادی همچون سیگار، غذاهای رنگی و یا قهوه خودداری کنید.

**توجه داشته باشید: بستن فاصله میان دندان با ونیر دندان و باندینگ نسبت به دندان طبیعی شما دارای مقاومت کمتری هستند و باید تلاش کنید به‌صورت خاص در استفاده از آن‌ها مواظبت کنید.

  • به‌صورت منظم علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان خود، به دندان‌پزشک خود مراجعه کرده تا شرایط آن‌ها را کاملاً زیر نظر داشته باشد.

با بهترین برند کامپوزیت دندان در ایران و جهان آشنا شوید.

بستن فاصله بین دندان‌ها با کش

یکی از روش‌های فوق العاده موثر در رفع بی‌نظمی دندان‌ها و پرکردن فاصله بین آنها، استفاده از کش و سیم در ارتودنسی است. ارتودنسی به دو صورت ثابت و متحرک انجام می‌شود و می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را درمان کند. در این روش دندان‌ها به کمک سیم‌های مخصوص به مرور زمان جا به جا شده و فاصله بین آن‌ها از بین می‌رود.

ارتودنسی در مقایسه با روش کامپوزیت ونیر، لمینت و باندینگ، روشی گران و البته طولانی است. دندانپزشکان این روش را برای افرادی توصیه می‌کنند که علاوه بر فاصله بین دندانی، دندان‌های به شدت کج و نامنظم هم دارند.

بستن فاصله بین دندان‌ها با کش

ارتودنسی

اگر بخواهیم از یکی از شایع‌ترین راه‌حل‌ها برای بستن فاصله دندان‌ها نام ببریم، ارتودنسی در صدر قرار می‌گیرد. در ارتودنسی با استفاده از سیم‌ها و براکت‌ها بر روی دندان‌ها فشار وارد کرده و به‌آرامی آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کنند تا فاصله بین آن‌ها کم شده و یا کاملاً از بین برود.

اگر دندان‌های شما از سلامت کامل برخوردار است، ارتودنسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما به حساب می‌آید و می‌تواند به خوبی دندان‌های شما را پس از از بین رفتن فاصله هم راستا کند. در اینجا اگر بخواهیم به یک نقطه‌ضعف ارتودنسی اشاره کنیم باید زمان بر بودن آن را مطرح کنیم.

ازآنجایی‌که در این روند فشار به‌صورت تدریجی روی دندان‌ها اعمال می‌شود، به مدت‌زمان نسبتاً زیادی نیاز داریم تا موقعیت دندان‌ها اصلاح شود. این مدت‌زمان کاملاً به میزان فاصله‌ای که در بین دندان‌های شما وجود دارد وابسته است و می‌تواند نسبت به کم و یا زیاد بودن آن متغیر باشد.

ولی باید اضافه کرد که دائم بودن تغییراتی که در اثر ارتودنسی به وجود می‌آید، باعث می‌شود زمان بر بودن تأثیر آن کمتر دیده شود. البته احتمالاً می‌دانید که از ارتودنسی صرفاً برای برطرف‌کردن فاصله بین دندان‌ها استفاده نشده و اگر موقعیت دندان‌های شما به هر صورتی نیاز به اصلاح شدن دارد، شما می‌توانید از این روند استفاده کنید.

ارتودنسی موقت و یا ارتودنسی مخفی نیز می‌تواند به برخی از افراد برای برطرف‌کردن این فاصله کمک کند ولی باید بدانید که عدم تغییر و بهبود رنگ دندان‌ها در ارتودنسی نسبت به ونیر و باندینگ از نقاط ضعف آن به شمار می‌آید.

ارتودنسی برای برطرف کردن فاصله بین دندان‌ها

ایمپلنت برای پر کردن فاصله بین دندان

گاهی اوقات فاصله بین دندان‌ها، به دلیل نبود یک یا چند دندان است. در این مواقع، بهترین راه برای پرکردن فاصله بین دندان‌ها، استفاده از کاشت ایمپلنت است. ایمپلنت پروتز دائمی است که درون فک قرار گرفته و مانند دندان طبیعی خود فرد عمل می‌کند. بعد از کاشت ایمپلنت، دیگر فاصله‌ای بین دندان‌هایتان وجود ندارد و می‌توانید مثل همیشه راحت غذا بخورید و بجوید.

بریج دندانی

فاصله بین دندان‌ها را که در اثر افتادن یک دندان ایجاد می‌شود، می‌توان با بریج دندانی هم پر کرد. بریج نوعی پروتز مصنوعی و متحرک است که به دو دندان سالم کناری تکیه کرده و جای خالی بین آن‌ها را پر می‌کند. برای نصب بریج دندان‌های کناری کمی تراشیده می‌شوند.

جدول مقایسه روش‌های مختلف پرکردن فاصله بین دندان‌ها

در جدول زیر می‌توانید روش‌های مختلف بستن فاصله بین دندا‌ن‌ها را با هم مقایسه کنید. توجه کنید که بهترین روش برای بستن فاصله بین دندان‌های شما، با توجه به نظر دندانپزشک و شرایطی که دارید، انتخاب می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به دندانپزشک خود اعتماد کنید و از افراد ناآگاه برای انتخاب روش بستن فاصله بین دندانی خود مشورت نگیرید!

  کامپوزیت ونیر روکش لمینتی باندینگ ایمپلنت دندان بریج دندان ارتودنسی
دوره درمان یک جلسه ۳ تا ۴ هفته یک جلسه ۶ ماه تا یک سال دو جلسه ۲ سال و نیم
هزینه درمان ارزان گران ارزان گران متوسط گران
استحکام متوسط زیاد کم خیلی زیاد متوسط خیلی زیاد
ماندگاری ۵ تا ۷ سال ۱۰ تا ۱۵ سال ۲ تا ۵ سال ۲۰ سال و بیشتر ۳ تا ۵ سال تا آخر عمر
درد و خونریزی ندارد ندارد ندارد به مقدار کم ندارد به مقدار کم
تغییر رنگ دارد مقاوم دارد تا حدودی تا حدودی تا حدودی
نیاز به مراقبت زیاد زیاد زیاد زیاد زیاد زیاد
ارتودنسی چیست

اصلاح بافت لثه برای درمان فاصله میان دندان‌ها

اگر عامل ایجاد فاصله بین دندان‌ها، رشد بیش از اندازه بافت لثه شما باشد، احتمالاً دندان‌پزشک به شما جراحی را پیشنهاد دهد. در این روند جراح بافت‌های اضافی را از بین برده تا این فاصله اصلاح شود. البته اگر این فاصله زیاد باشد ممکن است بعد از جراحی شما به ارتودنسی نیاز داشته باشید تا فاصله کاملاً بسته شود.

یکی از روش‌های موقتی برای بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده از لمینت متحرک اسنپ آن اسمایل است. درباره مزایا و معایب این روکش دندانی بیشتر بدانید.

هزینه بستن فاصله بین دندان های جلو

بستن فاصله بین دندان های جلو طرفداران زیادی دارد. در مورد هزینه پرکردن فاصله بین دندان‌های جلو نمی‌توان مبلغ مشخصی را تعیین کرد. زیرا بستن فاصله بین دندان‌ها با هر روش هزینه متفاوتی دارد. برای مثال گاهی فاصله بین دو دندان جلویی بسیار زیاد است و دندانپزشک ارتودنسی را برای پرکردن این فاصله توصیه می‌کند.

گاهی این فاصله در حد چند میلی‌متر بوده و دندانپزشک روش بستن فاصله بین دندان‌ها با مواد سفید را پیشنهاد می‌کند. تفاوت روش بستن فاصله بین دندان‌ها باعث تفاوت هزینه درمان می‌شود، برخی روش‌ها نظیر ارتودنسی و ایمپلنت بسیار گران و البته طولانی هستند در حالی که روش‌های کامپوزیت و روکش دندان مقرون به صرفه‌تر بوده و سریع‌تر می‌توانید نتیجه بگیرید.

آیا بستن فاصله میان دندان‌ها ضروری است؟

بستن و پرکردن فاصله بین دندان‌ها با مواد دندانپزشکی، کاملا اختیاری است و هیچ الزامی ندارد. برای مثال اگر خود شما بخواهید تغییری در لبخندتان ایجاد کنید یا اصلاح طرح لبخند انجام دهید، دندانپزشک فاصله بین دندان‌ها را پر می‌کند. اما اگر فاصله بین دندانی مشکلی برای شما نداشته باشد، نیازی به درمان و پرکردن ندارد.

فاصله بین دو دندان جلویی بالا در خانم جوان

آیا بستن فاصله بین دندان با لیزر انجام می‌شود؟

نور لیزر به تنهایی در پرکردن فاصله بین دندان‌ها کاربردی ندارد. از لیزر در کنار روش‌های دیگر برای پرکردن فاصله بین دندانی به کار برده می‌شود.

عوامل ایجاد فاصله بین دندانی

باید گفت که بروز فاصله بین دندانی می‌تواند صرفاً یک دلیل نداشته باشد و عوامل متعددی می‌تواند در به‌وجودآمدن آن نقش داشته باشد. در برخی از افراد فاصله بین دندانی به دلیل اندازه دندان‌ها و استخوان فک آن‌ها ایجاد می‌شود.

به‌عنوان‌مثال اگر اندازه دندان‌های شما برای استخوان فک‌تان کوچک باشد، احتمالاً در بین دندان‌های شما فاصله خواهد افتاد و ازآنجایی‌که اندازه دندان‌ها و استخوان فک می‌تواند ناشی از شرایط ژنتیکی افراد باشد، ممکن است این موضوع در تمام افراد یک خانواده دیده شود.

یکی از عامل‌های دیگری که می‌تواند به ایجاد فاصله بین دندانی منجر شود، رشد بیش از اندازه بافتی است که خط لثه و دو دندان جلویی ردیف بالا را پوشش می‌دهد. این رشد افراطی در نهایت فاصله بین دندان‌ها را زیاد کرده و به دیاستما منجر می‌شود.

بعضی از عادت‌های مضر نیز این قابلیت را دارند که جرقه ایجاد فاصله بین دندانی را زده و به این پدیده ختم شوند، به طور مثال زمانی که یک کودک عادت داشته باشد که انگشت خود را به مدت طولانی بمکد، به دلیل فشاری که مکیدن بر روی دندان‌های جلو می‌گذارد، احتمال اینکه فاصله بین دندانی به وجود بیاید، وجود دارد.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند محرک ایجاد فاصله بین دندانی در بین نوجوانان و بزرگسالان محسوب شود، بلعیدن ناصحیح آن‌هاست. اگر فرد هنگام بلعید زبان خود را در پشت دندان‌های جلو قرار دهد و به آن‌ها فشار وارد کند، امکان اینکه در بلندمدت به فاصله بین دندانی دچار شود، وجود دارد.

به این مسئله رانش زبان (tounge trust) اطلاق می‌شود. احتمالاً این موضوع بی‌خطر به نظر می‌رسد اما باید گفت که اگر این فشار بیش از اندازه باشد، دندان‌ها را به جلو منحرف کرده و باعث ایجاد فاصله می‌شود.

در نهایت نیز می‌توانیم به وجود یک بیماری مرتبط با لثه اشاره کنیم. این بیماری که یک نوع عفونت می‌باشد، با ایجاد التهاب در لثه به بافتی که از دندان‌ها پشتیبانی می‌کند، آسیب وارد کرده و در نتیجه به ازدست‌دادن دندان و یا بروز فاصله در بین آن‌ها منجر می‌شود.

از علائم این عفونت می‌توان به قرمز شدن و ورم کردن، خونریزی لثه‌ها و ازدست‌دادن استخوان و یا دندان اشاره کرد.

بستن فاصله بین دندانها

عوارض فاصله بین دندان‌ها

فاصله بین دندان‌ها عوارض مختلفی را می‌تواند به همراه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عوارض وجود فاصله بین دندان‌ها، کاهش اعتماد به نفس است. زیبایی دندان‌ها به طور مستقیم روی اعتماد به نفس شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین هر چیزی که نظم و زیبایی دندان‌ها را کم کند، می‌تواند روی اعتماد به نفس شما هم اثر منفی داشته باشد.

همچنین فاصله بین دندان‌ها را نمی‌توان به خوبی و به طور کامل با مسواک تمیز کرد. همین امر موجب گیرکردن مواد غذایی در این مکان و به دنبال آن تجمع باکتری‌ها می‌شود. این مساله در نهایت منجر به بروز پوسیدگی همچنین عفونت لثه و دندان خواهد شد. در صورتی که این پوسیدگی دندان درمان نشود منجر به از بین رفتن دندان نیز خواهد شد. همچنین فاصله بین دندان‌ها روی نحوه تکلم و ادای برخی از کلمات تاثیر منفی می‌گذارد.

درمان عفونت لثه

اگر دندان‌پزشک در شما بیماری‌های لثه را تشخیص دهد، شما باید قبل از اقدام به بستن فاصله بین دندان‌ها، درمان را شروع کرده تا جلوی عفونت گرفته شود. درمان‌هایی که جلوی گسترش عفونت را گرفته و آن را از بین می‌برند، وابسته به نوع آن ممکن است متفاوت باشد.

احتمالاً اسکیلینگ و یا جرم‌گیری عمیق به شما پیشنهاد خواهد شد. در این روند سطح بالای لثه و پایین لثه پاک‌سازی شده و با جرم‌گیری ریشه دندان‌ها، باکتری‌هایی که به ایجاد بیماری منجر شده از بین می‌روند.

در مراحلی که شما به بیماری لثه پیشرفته مبتلا باشید، احتمالاً به جراحی کورتاژ لثه نیاز بوده تا باکتری‌هایی که در درون لثه نیز وجود دارند کاملاً از بین بروند. جراحی ممکن است شامل بازسازی بافت و استخوان نیز بشود.

بیماری لثه چیست

تفاوت جرم‌گیری عمیق با جرمگیری دندان به روش معمول چیست؟

مزایای بستن فاصله بین دندان‌ها

از مزایای پرکردن فاصله بین دندان‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. افزایش اعتماد به نفس
  2. افزایش زیبایی چهره
  3. زیباترشدن لبخند
  4. جوان‌تر شدن
  5. تلفظ و ادای بهتر کلمات
  6. غذاخوردن راحت و بدون دردسر
  7. جلوگیری از پوسیدگی دندان
  8. جلوگیری از بوی بد دهان
  9. پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های پریودنتال
بستن فاصله بین دندان‌ها

پیشگیری از ایجاد فاصله بین دندانی

به طور قطع نمی‌توان از همه انواع دیاستما پیشیگری کرد. با این حال اگر دیاستما به دلیل بیماری یا عادات اشتباه باشد تا حدود زیادی قابل پیشگیری است:

  1. دو بار در روز مسواک بزنید
  2. حتما از نخ دندان استفاده کنید
  3. به طور منظم سلامت دندان‌هایتان را چک کنید
  4. رفتارهای نادرست خود را اصلاح کنید
  5. درمان به موقع بیماری‌ها
  6. پرهیز از مکیدن، به خصوص در کودکان

در نهایت نیز باید اضافه کرد که مسائل مرتبط با زیبایی یک امر کاملاً سلیقه‌ای بوده و هر فرد می‌تواند نسبت به دیگری نظری متفاوت راجع به آن داشته باشد. نباید فراموش کرد که هر فرد به‌صورت منحصربه‌فردی دارای زیبایی بوده و می‌تواند تفسیر خاص خود را نسبت به آن داشته باشد.

نکته مهم این موضوع، این است که شما نسبت به این مسئله رضایت داشته باشید و این موضوع بر روی اعتمادبه‌نفس شما اثر منفی نداشته باشد. پس اگر صرفاً از وضعیت ظاهری دندان‌های خود ناراضی هستید نسبت به شرایطی که در آن قرار دارید به اصلاح آن اقدام کنید.

ممنون که اینجا با ما همراه بودید. برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.