تفاوت‌های کامپوزیت، لمینت و بلیچینگ دندان چیست؟

1,187

زیبایی دندان‌ها، نه به اندازه‌ی سلامت آن‌ها، اما بسیار مهم است. امروزه توجه بسیاری به زیبایی می‌شود و دندان‌ها نیز به‌عنوان عضوی از بدن که در معرض دید هستند، موردتوجه قرار گرفته‌اند.  دندان‌پزشکی زیبایی راه‌حل‌های متعددی را برای زیباسازی دندان‌ها ارائه می‌دهد. برخی از این راه‌حل‌ها شامل کامپوزیت، لمینت و بلیچینگ می‌شوند. هرکدام این روش‌ها در جای خود می‌توانند برطرف‌کننده‌ی بسیاری از عیب‌های ظاهری دندان‌ها باشند.

دندان‌های سالم در اعتمادبه‌نفس شما تأثیر بسزایی دارند. اگر دندان‌های شما سالم نباشند، احتمالاً دهان شما بوی بدی خواهد داد و از درد دندان و حساسیت آن آزار خواهید دید و دیگران را نیز آزار خواهید داد.

از طرفی اگر دندان‌های سالمی نداشته باشید، نمی‌توانید به‌خوبی غذا بخورید و دچار سوءتغذیه و کاهش وزن می‌شوید. ولی تنها موردی که در اعتمادبه‌نفس تأثیر دارد، سلامت دندان نیست. زیبایی دندان نیز به نوبه‌ی خود از موارد مهم و مؤثر در اعتمادبه‌نفس است.

شرط اول برای رفتن به سمت روش‌های موجود در دندان‌پزشکی زیبایی داشتن دندان‌های سالم و رعایت نکات بهداشتی است. اگر از بهداشت فردی دهان و دندان مناسبی برخوردار نباشید، کاندید مناسبی برای روش‌های زیبایی دندان نیستید. زیرا نهایتاً این روش‌ها با شکست مواجه خواهند شد.

اگر می‌خواهید با کامپوزیت، لمینت، بلیچینگ، تفاوت‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا شوید و اطلاعات جامعی درباره‌ی آن‌ها داشته باشید، با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان در چه مواردی کاربرد دارد؟

یکی از روش‌های ارائه شده در دندان‌پزشکی زیبایی کامپوزیت دندان است. کامپوزیت نوعی ونیر یا همان پوشش سطحی است که بر روی سطح بیرونی دندان‌ها متصل می‌شود و زیبایی خاصی به دندان‌ها می‌بخشد.

این پوشش از جنس رزین کامپوزیت است که ماده‌ای متخلخل بوده و به رنگ دندان است. کاربرد کامپوزیت دندان در دندانپزشکی بسیار وسیع و مختلف است و امروزه به‌عنوان یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های موجود در دندان‌پزشکی زیبایی محسوب می‌شود.

چه کسانی می‌توانند از کامپوزیت بهره ببرند؟

شما می‌توانید کاندید خوبی برای کامپوزیت باشید درصورتی‌که؛

  • دندان‌های شما سالم هستند اما از زیبایی ظاهری چندانی برخوردار نیستند. مثلاً دندان‌های شما منظم نیستند و یا شکل‌های مشابه ندارند.
  • برخی افراد دندان‌هایی دارند که لبه‌های آن‌ها صاف نیست. 
  • برخی دیگر دارای دندان‌هایی هستند که هم قد نیستند و کوتاه و بلند هستند.
  • افرادی هستند که دندان‌های آن‌ها به طور دائمی تغییر رنگ داده است و نمی‌توانند با روش‌هایی مثل بلیچینگ دندان و یا وایتنینگ دندان، آن‌ها را به حالت قبل درآورند؛ بنابراین استفاده از کامپوزیت می‌تواند پوشاننده‌ی بسیاری از این اشکالات ظاهری باشد.
  • بستن فاصله بین دندان‌ها؛ در صورتی که دندان‌های شما دارای فاصله‌ی اندک باشد و یا بیش از اندازه به هم نزدیک باشند. به‌طوری‌که به‌اندازه‌ی خیلی کم روی هم باشند.
  • ترمیم دندان‌های شکسته و یا لب‌پریده شده باشد.

در تمامی موارد بالا، کامپوزیت می‌تواند بر روی دندان‌های شما قرار گرفته و ظاهر بدشکل آن‌ها را بپوشاند. توجه داشته باشید که اگر دندان‌های شما خراب باشند، مثلاً پوسیدگی‌های عمیق داشته باشند، یا یک یا چند دندان نداشته باشید، استفاده از کامپوزیت نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد و بهتر است از روش‌های جایگزین دندان مثل: روکش، ایمپلنت و یا بریج دندان استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

هزینه‌ی کامپوزیت چقدر است؟

کامپوزیت دندان نسبت به لمینت دندان قیمت کمتری دارد و نیازمند هزینه‌ی کمتری است. اما از روش‌های گران در دندان‌پزشکی محسوب می‌شود. همچنین مراحل کامپوزیت ونیر روی دندان و روند جای‌گذاری این ونیر از عوامل مؤثر در پایداری آن است، بنابراین هزینه‌ها در کلینیک‌های دندان‌پزشکی مختلف، متفاوت است.

اما به‌طورکلی قیمت هر کامپوزیت برای هر دندان بین ۸۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان است.

بعد از جای‌گذاری کامپوزیت، چگونه از آن مراقبت کنیم؟

درصورتی‌که کامپوزیت برای شما روش مناسبی باشد و جای‌گذاری آن با موفقیت انجام شود، باید مراقبت بعد از کامپوزیت دندان را به خوبی رعایت کنید. نکات بهداشتی زیر کمک می‌کنند تا عمر کامپوزیت برای شما طولانی‌تر شود و حدود ۵ تا ۷ سال عمر کند؛

*توجه کنید که کامپوزیت از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کند. پس این باور غلط را کنار بگذارید که بعد از قراردادن کامپوزیت می‌توان از مسواک زدن خودداری کرد و یا در آن سهل‌انگاری ورزید.

  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.

دخانیات علاوه بر آسیب‌زدن به حنجره، دهان و ریه‌ها، می‌توانند بر روی کامپوزیت نیز اثر بگذارند. این اثر به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم است. اثر مستقیم آن بر روی رنگ کامپوزیت است. با اینکه کامپوزیت تا حدودی در برابر تغییر رنگ مقاوم است، اما شکست‌ناپذیر نیست.

نیکوتین می‌تواند رنگ کامپوزیت را تغییر دهدو باعث زرد شدن کامپوزیت ونیر شود. همان‌طور که رنگ دندان‌های طبیعی را عوض می‌کند. اثر غیرمستقیم آن شامل کاهش جریان خون و آسیب رساندن به لثه‌ها می‌شود. لثه‌های ناسالم بر دندان‌ها تأثیر می‌گذارند و دندانی که سالم نباشد نمی‌تواند نگه دارنده‌ی مناسبی برای کامپوزیت ونیر باشد.

کامپوزیت دندان

سفیدترین رنگ کامپوزیت ونیر را چطور از بین کاتالوگ رنگ کامپوزیت پیدا کنیم؟

لمینت دندان چیست و چه استفاده‌ای دارد؟

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین انواع ونیرها لمینت دندان است. لمینت از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود و متناسب با آن قیمت‌های مختلفی دارد. لمینت یک پوشش سطحی است که بر روی سطح بیرونی دندان، مانند کامپوزیت، می‌چسبد و ظاهر آن را می‌پوشاند.

این ساختار زیبا از سرامیک، ترکیب سرامیک و رزین و مواد دیگر ساخته می‌شود. نوع سرامیکی آن که به لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر معروف است، از همه محکم‌تر و بادوام‌تر است. لمینت سرامیکی رنگی مشابه دندان طبیعی دارد و نازک‌تر از کامپوزیت است؛ بنابراین طبیعی‌تر جلوه می‌کند.

چه کسانی می‌توانند از لمینت بهره ببرند؟

همه افراد کاندید مناسب لمینت و کامپوزیت ونیر نیستند. کسانی که می‌خواهند از لمینت استفاده کنند باید دارای شرایطی مشابه با کامپوزیت باشند. توجه داشته باشید که لمینت از کامپوزیت گران‌تر و به همان نسبت ماناتر است.

مراقبت‌های بعد از جای‌گذاری لمینت

مراقبت‌های بعد از جای‌گذاری لمینت مشابه کامپوزیت است. در واقع ونیرها نیازمند مراقبت‌های مشابه هستند.

  • از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی بپرهیزید. خوردن و نوشیدن مواد رنگی می‌تواند رنگ لمینت را تغییر دهد و از زیبایی آن‌ها بکاهد.
  • از خوردن مواد سخت و جویدن اشیاء سخت خودداری کنید. این اجسام سخت می‌توانند باعث ترک خوردن و یا لب‌پریدگی لمینت دندان شوند و در آن صورت باید ونیر را ترمیم و یا تعویض کرد.
  • به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید. معاینه‌ی تخصصی در افزایش طول عمر ونیر مؤثر است.
  • از مسواک و خمیر دندان مناسب لمینت استفاده کنید و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن بعد از لمینت را از دندانپزشک‌تان بیاموزید.
لمینت دندان

آیا لمینت دندان شکسته و لب پریدگی در لمینت قابل ترمیم است یا باید تعویض شود؟

ترمیم لمینت دندان

تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت در چیست؟

با وجود این که هر دو مورد از انواع روکش‌هی زیبایی دندان و سطحی محسوب می‌شوند، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که دانستن این تفاوت‌ها در انتخاب هر کدام مؤثر است.

  • لمینت نسبت به کامپوزیت از مواد متراکم‌تری ساخته شده است؛ بنابراین تخلخل کمتری دارد و این مسئله در رنگ‌پذیری آن مؤثر است.
  • مقاومت لمینت در رنگ‌پذیری نسبت به کامپوزیت بیشتر است.
  • لمینت نسبت به کامپوزیت از هزینه‌ی بیشتری برخوردار است و روش گران‌تری محسوب می‌شود. اما در کنار گران‌تر بودن، باتوجه‌به طول عمر آن، روشی مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.
  • کامپوزیت نسبت به لمینت ضخیم‌تر است. همین مسئله در طبیعی‌تر بودن لمینت تأثیرگذار است. همچنین برای جای‌گذاری و مراحل لمینت دندان بخش ناچیزی از مینای دندان تراشیده می‌شود که در طبیعی به نظر رسیدن این ونیر نقش کلیدی دارد. از طرفی قرارگیری لمینت با وجود تراش دندان بهتر و متناسب‌تر است.
  • لمینت طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. کسانی که می‌خواهند روش پایدارتری را برای زیباسازی دندان‌های خود انتخاب کنند، بهتر است به لمینت فکر کنند. از میان انواع لمینت، برای اصلاح طرح لبخند لمینت سرامیکی بیشترین طول عمر را دارد که حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است.
  • مقاومت لمینت نسبت به شکستگی و ترک برداشتن از کامپوزیت بیشتر است. البته این به معنی کنارگذاشتن توصیه‌های بهداشتی در زمینه‌ی مراقبت از ونیر نیست.
  • در نهایت برای انتخاب بهترین روش برای زیبایی دندان و لبخندتان بین لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر با در نظر گرفتن شرایط مالی و پزشکی از مشاوره با دندانپزشک‌تان کمک بگیرید.
تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

طبیعی ترین رنگ لمینت دندان برای من کدام است؟

بلیچینگ دندان؛ روشی که دندان‌ها را سفید می‌کند

بلیچینگ روشی است که در آن دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند به شکلی غیرقابل‌باور سفید و براق می‌شوند. در این روش، دندان‌پزشک مواد بلیچینگ را بر روی دندان‌های شما قرار می‌دهد و بعد از مدتی که رنگ دندان‌ها به حالت ایده‌آل رسید، آن را از روی دندان‌های شما می‌شوید.

بلیچینگ یکی از ایده‌آل ترین روش‌ها برای سفیدکردن دندان‌هایی است که رنگ خود را به شکل موقتی ازدست‌داده‌اند و تغییر کرده‌اند. اگر می‌خواهید دندان‌های شما سفیدتر از حالت قبل و طبیعی‌شان شوند، بلیچینگ می‌تواند راه کار مناسبی باشد.

می‌توان دندان‌ها را در خانه و با استفاده از کیت‌های بلیچینگ نیز بلیچ کرد. اما این کار دارای خطرات و عوارض مخصوص به خود است؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای بلیچینگ دندان به دندان‌پزشکی و مطب‌ها و کلینیک‌های ایشان مراجعه کرد.

بلیچینگ روش دائمی نیست و اثر آن بعد از مدتی از بین می‌رود و دندان‌ها مجدداً تغییر رنگ خواهند داد؛ بنابراین باید این روش را تکرار کرد. می‌توان از وایتنینگ نیز استفاده کرد که بازگرداندن رنگ طبیعی دندان است. دانستن دلایل تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند به پیشگیری و انتخاب بهترین روش درمانی جهت سفید کردن دندان یا برگشت به رنگ طبیعی کمک کند.

بلچینگ دندان

جرم گیری دندان چگونه انجام می‌شود آیا جرم‌گیری به سفید شدن دندان ها کمک می‌کند؟ عوارض جرمگیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان 

تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت و لمینت

همه‌ی ما خواستار لبخند زیبا و دندان‌های براق و ردیف هستیم. چه کسی از دندان‌های سفید بدش می‌آید؟ بدون شک هیچ‌کس. راه‌های بسیاری برای سفیدکردن دندان‌ها وجود دارد که بلیچینگ، کامپوزیت و لمینت از انواع آن‌ها هستند.

البته، کامپوزیت و لمینت بر خود دندان اثر نمی‌کنند بلکه نوعی روکش سطحی دندان هستند و بر روی آن قرار می‌گیرند. شما با انتخاب رنگ موردعلاقه‌تان، لبخندتان را تغییر می‌دهید. همچنین افرادی که دندان‌های آن‌ها به طور دائمی تغییر رنگ داده باشد، می‌توانند با استفاده از یک روکش زیبا روی دندان، لبخندی روشن داشته باشند.

اگر دندان‌های شما موقتی تغییر رنگ داده باشند، بلیچینگ انتخاب مناسب‌تری است. زیرا با هزینه‌ی کمتر و با دست‌کاری اندک بر روی دندان‌ها، می‌توانید لبخندی روشن را به خود هدیه دهید. اما در بلیچینگ تنها رنگ دندان‌ها تغییر می‌کنند و اشکالات ظاهری دیگر مثل کجی دندان و بیرون زدگی دندان‌ها برطرف نمی‌کنید.  درباره لمینت روی دندان کج بشتر بدانید

کدام یک انتخاب بهتری است؟

برای این که بهترین روش را برای زیباسازی دندان‌های خود انتخاب کنید، باید به چند نکته توجه کنید؛

  1. اگر تنها خواسته‌ی شما تغییر رنگ دندان‌ها است و تغییر رنگ دندان‌ها با وایتنینگ یا بلیچینگ میسر است، به کامپوزیت و لمینت دندان فکر نکنید.
  2. درصورتی‌که دچار بی نظمی دندان‌ها هستید، و دندان‌های شما ظاهر مناسبی ندارند و رنگ آن‌ها نیز باب میل شما نیست، انتخاب کامپوزیت یا لمینت عاقلانه‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر است.
  3. اگر به دنبال روش پایدارتری برای تغییر رنگ دندان‌ها هستید، ونیرها انتخاب مناسب‌تری هستند. زیرا کمترین زمانی که یک ونیر می‌تواند برای شما عمر کند، ۵ تا ۷ سال است که مربوط به کامپوزیت ونیر است؛ بنابراین با استفاده از پوشش‌های سطحی دندان‌ها، برای مدت طولانی‌تری لبخند روشن و براق خواهید داشت.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: aspendental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.