تفاوت‌ کامپوزیت و روکش دندان + مزایا و معایب هرکدام

1,920

احتمالاً نام کامپوزیت ونیر و روکش دندان دفعات بسیاری به گوش شما رسیده است. بسیاری افراد با شنیدن نام روکش، به اشتباه آن را کامپوزیت و یا لمینت تصور می‌کنند. واقعیت این است که این دو مورد تفاوت‌های بسیار و شباهت‌هایی با یک دیگر دارند.

سؤالات زیادی درباره این دو روش در دندان‌پزشکی زیبایی مطرح هستند و گاهاً افراد را با چالش‌های مختلفی روبرو می‌کنند ما تصمیم داریم در این مقاله با جزئیات به تمام دغدغه‌ها و پرسش‌های متداول شما درباره تفاوت کامپوزیت ونیر دندان و روکش دندان پاسخ دهیم.

کامپوزیت ونیر چیست؟ چه مواقعی از آن استفاده می‌شود؟ نقاط قوت و ضعف کامپوزیت ونیر کدامند؟ چه کسانی نمی‌توانند از کامپوزیت استفاده کنند؟ روکش دندان یا کراون چیست؟ چه کسانی برای روکش دندان کاندید مناسبی هستند؟ آیا روکش دندان همان کامپوزیت ونیر است؟

اگر درباره‌ی این دو روش که روش‌هایی فوق‌العاده در دندان‌پزشکی زیبایی هستند، کنجکاو هستید، با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی مختصر و بررسی و مقایسه‌ی دقیق این دو روش خواهیم پرداخت.

آشنایی مختصر با روکش دندان

روکش دندان یا کراون (dental crown) از روش‌های پرکاربرد در دندان‌پزشکی زیبایی است و البته که نقش محافظتی و درمانی نیز دارد. در ادامه مختصرا به معرفی این مورد می‌پردازیم.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک پوشش کامل است که تمامی سطوح دندان را می‌پوشاند و از آن در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند و زیبایی از دست رفته‌ی دندان را به آن باز می‌گرداند.

روکش دندان از مواد مختلفی مثل پرسلن، فلز و یا ترکیب هر دوی آن ها ساخته می‌شوند. ضخامت روکش معمولاً دوبرابر ونیر (پوشش‌های سطحی) است و این مسئله مقاومت آن را در برابر شکستگی و ترک برداشتن بیشتر می‌کند.

روکش دندان

آشنایی مختصر با کامپوزیت ونیر

ونیرها یکی از بهترین روش‌های ارائه شده در دندان‌پزشکی زیبایی هستند که در آن ها فرد زیبایی دندان‌های خود را باز می‌یابد. یکی از این ونیرها کامپوزیت ونیر دندان است که در ادامه مختصرا با آن آشنا می‌شویم.

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر نوعی پوشش سطحی نازک است که بر روی سطح بیرونی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و ظاهر نازیبای آن را می‌پوشاند. این پوشش سطحی طبیعی به نظر می‌رسد و رنگ براق و روشنی دارد.

کامپوزیت ونیر بسیار نازک است و معمولاً برای جایگذاری آن نیازی به تراشیدن سطح بیرونی مینای دندان نیست. کامپوزیت ونیرها طیف رنگ گسترده‌ای دارند و برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت ونیر دندان در کنار استفاده از دستگاه دیجیتالی برای انتخاب طبیعی‌ترین رنگ می‌توانید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

تفاوت مرحله‌ی آماده‌سازی دندان برای کامپوزیت و روکش

پیش از آن که ونیر کامپوزیت و یا روکش بر روی دندان قرار بگیرند، آماده سازی‌هایی بر روی دندان باید صورت گیرد. همان‌طور که در بالاتر اشاره شد موارد مصرف هر دو مورد تفاوت‌هایی دارد. روکش معمولاً برای دندان‌هایی بیشتر استفاده می‌شود که آسیب‌های جدی‌تری دیده‌اند.

بنابراین مراحل آماده‌سازی و قالب‌گیری روکش دندان، از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است. به طور کلی کامپوزیت روشی کم تهاجم است و این بدان معنی است که تغیرات ناچیزی بر روی دندان صورت می‌گیرد و در نتیجه، آسیب کم‌تری نیز به آن می‌رسد.

برای جایگذاری کامپوزیت، موارد کمی پیش می‌آید که مینای دندان نیاز به تراشیده شدن داشته باشد و اگر هم چنین فرایندی ضروری باشد، به قدری ناچیز است که آسیبی به دندان وارد نمی‌شود.

در صورتی که در جایگذاری روکش‌ها، معمولا به ۶۰ تا ۷۰% تراشیدن مینای دندان پیش از قرار گرفتن روکش بر روی آن نیاز است. این مقدار ۲ تا چهار برابر بیشتر از ونیرهاست.

کامپوزیت نسبت به روکش بسیار نازک‌تر است و تنها بخش جلویی دندان را می‌پوشاند، اما روکش تمام سطح‌های دندان را می‌پوشاند و ضخیم‌تر از کامپوزیت است. به همین دلیل دندان باید کوچک‌تر شود تا با قرارگیری روکش بر روی آن، بزرگ‌تر از اندازه‌ی طبیعی به نظر نرسد.

کامپوزیت دندان

تفاوت مراحل جایگذاری و نصب روکش با کامپوزیت

مراحل نصب کامپوزیت ونیر و و فرایند جایگذاری روکش دندان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به بررسی دقیق آن‌ها می‌پردازیم؛

مراحل جای‌گذاری کامپوزیت

  1. در ابتدا از دندان‌های آماده شده‌ی شما قالب گیری می‌شود و سپس این قالب برای ساخت کامپوزیت فرستاده می‌شود.
  2. کامپوزیت ساخته شده برای دندان‌های شما با استفاده از چسب مخصوص بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند.
  3. با‌ استفاده از اشعه این اتصال محکم می‌شود. سپس کامپوزیت به خوبی پولیش می‌شود.
مراحل جایگذاری کامپوزیت

مراحل جایگذاری روکش

  1. بعد از آماده‌کردن دندان‌ها، از دندان‌های شما قالب گرفته می‌شود و این قالب برای ساخت روکش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
  2. ممکن است تا زمانی که کراون یا روکش شما ساخته می‌شود، بر روی دندان یک روکش موقت قرار گیرد تا دندان دچار آسیب و شکستگی نشود.
  3. وقتی کراون آماده شد، بر روی محل خود قرار می‌گیرد و به خوبی جایگذاری می‌شود. سپس در جای خود ثابت می‌شود.
  4. اندازه‌ی روکش و تناسب آن برای گاز گرفتن و قرار گرفتن دندان‌ها روی هم بررسی می‌شود تا در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنند.

چه زمانی روکش و چه زمانی کامپوزیت مناسب‌ترین انتخاب است؟

اگر دندان شما آسیب جدی دیده باشد و دیواره‌ی نازک داشته باشد، نیازمند محافظت و حمایت است که می‌تواند آن را از روکش دریافت کند.

کامپوزیت از دندان نازک شده محافظت نمی‌کند؛ بنابراین برای درمان پوسیدگی وسیع دندان  و یا شکستگی آن بیشتر از حد معمول است نمی‌توان با کامپوزیت رفع ایراد کرد.

مواقعی که دندان از استحکام کافی برخوردار است و تنها مشکل آن نواقص زیبایی و ظاهری است، کامپوزیت انتخاب بهتری است، زیرا روشی کم تهاجم است و نیاز به تراشیدن قابل توجهی نیست، هم چنین تنها سطح جلویی دندان را که در معرض دید است می‌پوشاند و ایرادات ظاهری آن را برطرف می‌کند.

توجه داشته باشید که بر روی دندانی که روکش قرار دارد نمی‌توان کامپوزیت ونیر نصب کرد.

همچنین برای جای‌گذاری هر دو روش، دندان باید عاری از پوسیدگی باشد و لثه‌ها نیز التهاب نداشته باشند. در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله اطلاعات جامع و کاربردی در مورد انواع بیماری‌های لثه را مطالعه کنید.

ترمیم دندان ترک خورده با کامپوزیت

مقایسه کامپوزیت ونیر با روکش دندان

هر کدام از این دو مورد خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارند. در ادامه به بررسی هر دو مورد می‌پردازیم.

خوبی‌ها و بدی‌های کامپوزیت ونیر

هر کدام از روش‌هایی که در دندان‌پزشکی برای زیبایی یا درمان استفاده می‌شوند، خوبی‌ها و بدی‌های دارند و زمانی انتخاب می‌شوند که مزایای آن‌ها از معایبشان بیشتر باشد. در ادامه به معرفی مزایا و معایب کامپوزیت ونیر می‌پردازیم.

مزایای کامپوزیت ونیر

خوبی‌های کامپوزیت ونیر شامل موارد زیر است؛

  • زیبایی کامپوزیت ونیر از روکش دندان بیشتر است.

کامپوزیت ونیر پوشش نازکی است که روی سطح بیرونی دندان‌های شما را می‌پوشاند. این ونیر می‌تواند رنگ نامتناسب و شکل بد دندان را بپوشاند و ظاهری زیبا به دندان‌های شما هدیه کند. کامپوزیت رنگ زیبا و طبیعی و شبیه به دندان دارد.

  • کامپوزیت ونیر خط لثه را نشان نمی‌دهد اما روکش بعد از مدتی خط لثه را نشان می‌دهد.
  • کامپوزیت ونیر نیازی به تراش دادن مینای دندان ندارد و بر روی دندان دست‌کاری نشده قرار می‌گیرند و ازاین‌رو دندان شما آسیبی نمی‌بیند.
  • ونیر بر روی دندان‌ها ثابت است.
  • کامپوزیت ونیرها هزینه‌ی کمتری نسبت به سایر ونیرها دارند.

معایب کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر در کنار خوبی‌هایی که دارد، نقاط ضعفی هم دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • اگر کامپوزیت ونیر به‌خوبی بر روی دندان‌های شما قرار نگیرد، ممکن است که دندان شما در معرض پوسیدگی قرار بگیرد.
  • کامپوزیت ونیر از دندان‌های شما محافظت نمی‌کند. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت شوید.
  • ونیر کامپوزیت به مدت ۵ تا ۷ سال عمر می‌کند و این یک نقطه‌ضعف بزرگ نسبت به سایر ونیرها مثل لمینت سرامیکی دندان است.
کامپوزیت ونیر

خوبی‌ها و بدی‌های روکش دندان

روکش دندان هم مانند روش‌های دیگر موجود در دندان‌پزشکی دارای ویژگی‌های خوب و بد است.

مزایای روکش دندان

روکش دندان ویژگی‌های خوبی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم؛

  • روکش تمامی سطوح دندان را می‌پوشاند و همین مسئله باعث محافظت بیشتر دندان می‌شود. اما این مورد در کامپوزیت ونیر دیده نمی‌شود.
  • روکشی که از جنس پرسلن ساخته شده باشد، مقاومت بیشتری دارد و بیشتر شبیه به دندان‌های طبیعی دیده می‌شود. روکش‌هایی که از جنس‌های دیگر ساخته شده‌اند هم طبیعی جلوه می‌کنند. تنها روکش‌های فلزی هستند که طبیعی به نظر نمی‌آیند.
  • اگر از روکش‌های دندان خود به‌خوبی مراقبت کنید، روکش شما برای سال‌های طولانی عمر می‌کند. روکش‌ها معمولاً دائمی هستند.
  • روکش‌ها ثابت هستند و نمی‌توان آن‌ها را برای تمیزکردن خارج کرد.
  • روکش دندانی ممکن است تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما کامپوزیت ونیر چنین ویژگی ندارد.

کامپوزیت ونیر یک اصلاح طرح لبخند است و جنبه‌ی درمانی ندارد برخلاف روکش دندان که نقش محافظتی و درمانی دارد.

معایب روکش دندان

در کنار خوبی‌هایی که روکش دندان دارد، بدی‌هایی هم دارد که شامل موارد زیر هستند؛

  • برای این که روکش دندانی بر روی دندان قرار بگیرد، باید بخش زیادی از دندان تراشیده شود. دندانی که نیاز به روکش دارد، معمولاً اندازه‌ی بسیار کوچکی پیدا می‌کند و تا آخر عمر باید با روکش باشد.
  • دندانی که روکش بر روی آن قرار دارد، ممکن است نسبت به گرما و سرما حساس شود. همچنین درد لثه ممکن است همراه با آن باشد. اگر حساسیت دندان روکش‌دار زیاد شود، باید با دندان‌پزشک مشورت کنید و علت‌های آن بررسی شود.
  • اگر روکش دندان به‌خوبی بر روی دندان قرار نگیرد، ممکن است دندان از بین برود و به طور کامل پوسیده شود. علائم پوسیدگی دندان زیر روکش را بخوانید.
  • بیشتر دندان‌هایی که روکش بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد، عصب‌کشی می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود که آسیب بیشتر به دندان توسط فرد احساس نشود.
  • روکش‌هایی که ترکیب پرسلن و فلز هستند، رنگ تیره‌ای دارند و ممکن است دندان، زیبایی کافی نداشته باشد و غیرطبیعی جلوه کند.
  • چسب روکش اگر به‌خوبی بر روی دندان قرار نگیرد، ممکن است تغییر رنگ دهد.
معایب روکش دندان

چه زمانی از روکش دندان استفاده می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید دندان‌پزشکان تمام تلاش خود را می‌کنند تا دندان‌های طبیعی فرد حفظ شود و از دست نرود. گاهی پوسیدگی‌های دندان‌های بیمار سطحی است و با پر کردن‌های اندک رفع می‌شود.

اما گاهی پوسیدگی دندان وسیع است و در اغلب موارد نیز نیاز به درمان روت کانال یا عصب کشی است. در این صورت بخش زیادی از دندان تراشیده می‌شود و دیواره‌ی دندان نازک می‌شود.

دندانی که دیواره‌ی نازک داشته باشد، از استحکام کافی برخوردار نیست و می‌تواند در اثر جویدن مواد نسبتا سخت، بشکند و فرو بریزد. برای حفظ دندان طبیعی، استحکام بخشیدن به آن و افزایش عملکرد دندانی که دیواره آن نازک شده از روکش دندان استفاده می‌شود. در غیر این صورت دندان فرد از دست می‌رود.

توجه داشته باشید که روکش تمامی سطوح دندان را در بر می‌گیرد و همچون کلاهکی زیبا بر روی دندان می‌نشیند.

روکش دندان محافظی است که بر روی دندان کوچک و نازک شده قرار می‌گیرد و در عین حفظ زیبایی دندان، از آن در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌کند.

به طور کلی افراد با شرایط زیر می‌توانند از روکش دندان بهره ببرند؛

  • افرادی که دندان‌های آن‌ها به علت پوسیدگی شدید ضعیف شده است می‌توانند با یک روکش مناسب بعد از برداشتن بخش‌های پوسیده، آن را تقویت کنند.
  • اگر دندان فرد شکسته باشد، یکی از روش‌های ترمیم دندان شکسته روکش است. می‌توان با یک روکش این شکستگی را پنهان و علاوه بر آن از خرد شدن و از دست رفتن دندان جلوگیری کرد.
  • دندانی که بخش بیشتر آن پر شده باشد، قوی نیست و می‌توان آن را با روکش مستحکم کرد.
  • کراون در ایمپلنت دندان و بریج دندانی نیز استفاده می‌شود.

 کامپوزیت ونیر برای چه افرادی مناسب است؟

کامپوزیت ونیر یک روش اصلاح طرح لبخند است و جنبه‌ی درمانی ندارد، بنابراین افرادی می‌توانند از این روش استفاده کنند که دندان‌هایی سالم داشته باشند و مشکل جدی برای دندان و لثه‌ی آن‌ها وجود نداشته باشد.

کامپوزیت ونیر در موارد زیر برای مراجعه کننده کاربرد دارد؛

  • در مراجعه کنندگانی که دندان‌های آن‌ها زرد شده است و یا تغییر به رنگ دیگری داده است.

اگر تغییر رنگ موقتی باشد می‌توان آن را با بلیچینگ یا سفیدکردن دندان برطرف کرد، اما در موارد دائمی، ونیرهایی همچون کامپوزیت می‌توانند این تغییر رنگ را بپوشانند. این مقاله را بخوانید: بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت ؟

  • برای افرادی که دندان‌های آن ها شکسته است، لب پریده شده است و یا شکسته است.

این موارد از زیبایی دندان‌ها می‌کاهد، می‌توان با قرار دادن کامپوزیت بر روی دندان‌ها این عیوب را پوشانید.

  • در افرادی که بین دندان‌های آن‌ها فاصله‌ی اندکی وجود دارد.

برای بستن فاصله بین دندان‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد. برای پوشاندن فواصل کم بین دندان استفاده از کامپوزیت گزینه مناسبی است. اما اگر فاصله بین دندان‌ها زیاد باشد کامپوزیت ونیر نمی‌تواند این فضاها را پوشش دهد، روش‌های دیگری چون ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • برای افرادی که دندان‌های کوتاه و بلند و یا دندان‌های بدشکل دارند.

این نواقص ظاهری پشت کامپوزیت‌های مرتب و زیبا پنهان می‌شوند و لبخند فرد چند برابر جذاب‌تر می‌گردد.

انواع روکش‌های دندانی کدام‌اند؟

روکش‌های دائمی یکی از انواع کراون‌ها هستند که از مواد مختلفی ساخته می‌شوند.

  • روکش‌های دائمی از فلزهایی چون طلا، پلاتین، استیل رنگ ثابت و یا از سرامیک و پرسلین ساخته می‌شوند، در بعضی موارد نیز از ترکیب فلز و پرسلن ایجاد می‌شوند.

جالب است بدانید که روکش‌های رزین هم در بازار وجود دارند که ارزان‌تر از باقی روکش‌ها هستند اما دوام نسبتاً خوبی دارند.

  • روکش‌های موقتی نوع دوم روکش‌ها هستند.

معمولاً برای فواصل زمانی کوتاهی که دندان فرد باید محافظت شود بر روی دندان قرار می‌گیرند و از جنس پلاستیک و یا استیل هستند. گاهی برای محافظت از دندان‌های شیری کودکان تا زمانی که دندان‌های دائمی رشد کنند استفاده می‌شوند.

گاهی نیز برای بالغینی که خواستار روکش دائمی هستند اما مدت زمانی از جای‌گذاری آن ناتوان هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دندان شیری مقاله عصب‌کشی دندان شیری امکان پذیر است؟ را مطالعه کنید.

روکش دندان

انواع کامپوزیت ونیر کدام‌اند؟

کامپوزیت ونیرها انواع مختلفی دارند که نوع کامپوزیت در قیمت و فرایند جای‌گذاری آنها نقش دارند. در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت ونیر می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱. کامپوزیت ونیر ماکروفیل

ماکروفیل‌ها نوعی از کامپوزیت‌ها هستند که از ذرات درشتی ساخته می‌شوند. این کامپوزیت‌ها به قدری ذرات بزرگی دارند که تراشیدن و صیقل دادن آنها دشوار است. این نوع کامپوزیت از استحکام بالایی برخوردار است اما زیبایی کمی دارد. زیرا ذرات درشت آن بعضاً با چشم قابل دیدن هستند و می‌توان آنها را مشاهده کرد. کسانی که از این نوع کامپوزیت‌ها بر روی دندان‌های خود دارند، معمولاً در زمان‌ها دور این روش را انتخاب کرده‌اند زیرا امروزه از ماکروفیل کامپوزیت دیگر استفاده نمی‌شود و روش‌های جدیدتر و بهتری روی کار آمده است.

۲. کامپوزیت ونیر میکروفیل

درباره کامپوزیت ونیرهای ماکروفیل گفتیم که اندازه‌ی بزرگی دارند و زیبایی آنها کم است. اما کامپوزیت ونیرهای نوع میکروفیل بعد از انواع ماکروفیل وارد بازار شدند و از استحکام خوبی برخوردارند نبودند. این نوع جدیدتر کامپوزیت می‌توانستند به خوبی صیقل بخورند و ظاهر خوبی به خود بگیرند، اما نمی‌توانستند در برابر فشارها به خوبی مقاومت کنند و معمولاً از بین می‌رفتند و می‌شکستند.

بعد از کوچک کردن اندازه‌ی ذرات این کامپوزیت‌ها، زیبایی آنها بیشتر و مقاومت آنها کمتر شد.

۳. کامپوزیت هیبرید، ‌میکرو هیبرید و نانو هیبرید

بعد از این که کامپوزیت‌های ماکروفیل در زیبایی و کامپوزیت‌های میکروفیل در استحکام ضعف‌ها و مشکلات بسیاری بروز دادند، ‌ کامپوزیت‌های هیبرید روی کار آمدند. این موارد به خوبی می‌توانند ضعف‌های هر دو کامپوزیت قبلی را برطرف کنند. کامپوزیت‌های هیبریدی و نانوهیبریدی و میکرو هیبریدی به سادگی هم زیبایی کافی دارند و هم می‌توانند استحکام کافی داشته باشند؛ بنابراین نگرانی بسیاری از متقاضیان کامپوزیت ونیر بعد از روی کار آمدن این کامپوزیت‌ها برطرف شد.

۴. نانو کامپوزیت

یکی از فوق‌العاده‌ترین انواع کامپوزیت، نانو کامپوزیت‌ها هستند. شاید از خود بپرسید چرا؟ پیش‌تر دانستیم که ذرات کوچک از زیبایی بیشتری برخوردارند و ذرات بزرگ استحکام و مقاومت بیشتری دارند. نانو کامپوزیت‌ها یک ویژگی شگفت‌انگیز دارند و آن این است که می‌توانند به خوبی هر دو ویژگی را در آن واحد داشته باشند.

اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ بیایید یک بار دیگر به نانو کامپوزیت‌ها نگاه کنیم. نانو کامپوزیت‌ها ذرات بسیار ریزی دارند که می‌توانند به زیبایی هر چه بیشتر کامپوزیت کمک کنند. اما نکته‌ای که نانو کامپوزیت‌ها را خاص و ویژه می‌کند، گروهی عمل کردن نانو کامپوزیت‌هاست.

این ذرات ریز گروه، گروه در کنار یک دیگر مانند ذرات بزرگ عمل می‌کنند و استحکام بالایی به کامپوزیت می‌دهند؛ بنابراین کیفیت این کامپوزیت‌ها بسیار بالاست و می‌توانند برای سال‌های بیشتری دوام بیاورند و زیبایی فوق‌العاده‌ای به دندان‌های شما هدیه کنند. انواع کامپوزیت ونیر متناسب با شخص و شرایطی که دارد انتخاب می‌شود. البته کامپوزیت ونیر ماکروفیل دیگر ساخته نمی‌شود و برای بیماران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بهترین رنگ کامپوزیت ونیر

مراقبت‌های لازم برای روکش دندان و کامپوزیت ونیر

  • اولین موردی که در نگهداری و مراقبت از کامپوزیت ونیر و روکش دندان اهمیت دارد، رعایت بهداشت دهان و دندان است.

اگر می‌خواهید که این روکش‌ها و پوشش‌ها دوام کافی داشته باشند، باید به موقع مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

  • به طور پیوسته و منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

در این صورت می‌توانید مشکلاتی که در شرف وقوع هستند را ریشه‌یابی کرده و آن‌ها در نطفه خفه کنید. پیشگیری همیشه از درمان بهتر عمل می‌کند. بهترین فاصله‌ی زمانی مراجعه به دندان‌پزشک، هر ۶ ماه یک بار است.

اگر از این مشکل رنج می‌برید، آن را برطرف کنید. می‌توانید به مشاور مراجعه کنید و در هنگام خواب از محافظ‌های شبانه دندان استفاده کنید.

  • از خوردن غذاهای سخت و جویدن اجسام سخت با دندان‌های روکش‌دار و یا کامپوزیت‌دار خودداری کنید.

این کار می‌تواند سبب ایجاد ترک و یا شکستگی به آن‌ها شود. در صورتی که کامپوزیت یا روکش دچار شکستگی شوند، باید تعمیر و یا تعویض شوند.

  • از کشیدن سیگار و مصرف دخانیات جدا خودداری کنید.

این موارد می‌توانند به روکش و کامپوزیت دندان شما آسیب وارد کنند و یا باعث تغییر رنگ در آن‌ها شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله پیشگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان را مطالعه کنید تا بتوانید به راحتی از بروز این روند جلوگیری کنید.

  • از مصرف الکل خودداری کنید.

همان‌طور که می‌دانید روکش و کامپوزیت با ماده‌ای مخصوص به دندان متصل می‌شوند. این ماده می‌تواند تحت تاثیر الکل قرار گیرد و یا حتی تغییر رنگ دهد.

  • در صورتی که کامپوزیت و یا روکش شما دچار آسیب و یا شکستگی شد، بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از تاخیر کردن در این مورد پرهیز کنید.

سلامت دندان‌ها در صدر تمامی مسائل وجود دارد. ابتدا به سلامت دندان‌ها رسیدگی کنید و سپس نگران زیبایی آن‌ها باشید. برای شما سلامتی و شادابی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: opencare

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. شراره می گوید

    سلام و درود
    دردِ دندانِ بعد از عصب کشی معمولا چقدر باید طول بکشه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام.
      متفاوته
      برخی دندونها بدون درد و برخی تا چند روز ممکنه طول بکشه. بسته به شرایط دندون و طریق عصب کشی و یا عفونت دندان. معمولا توسط پزشک باید پیش بینی بشه.

  2. فاطی می گوید

    سلام آقای دکتر.سوالی داشتم.اینکه من اکثر دندونام روکش شده.ولی دندونای جلو خیلی نامنظمه.آیا امکانش هست که کامپوزیت جهت زیبایی و نظم دادن به دندونام روی روکش ها هم کار بشه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      اگه دندونهای جلو روکش نشده باشند بله میشه کامپوزیت کردولی اگه اوکش باشند باید با تعویض انها درمان بشند.
      در هر صورت بهتره که ویزیت شوید.

  3. سیما می گوید

    سلام درسته که کامپوزیت فقط طرف جلوییه دندون رو پوشش میده و پشت دندون بدون کامپوزیته؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      بله کامپوزیت و کلا لمینت فقط روی دندان گذاشته می شوند

  4. اوژن می گوید

    درود برشما من دندان های جلو را روکش دادم الان حدود ۳ سال هست ولی لثه هام همچنان التهاب دارند و قرمز هستند؟؟راهنمایی کنید ممنون

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      احتمالا روکش ها به فضای لثه تجاوز کرده اند و باید تجدید بشوند البته با ویزیت و داشتن رادیو گرافی بختر میشه نظر داد

  5. سلیمی می گوید

    سلام جناب دکتر وقت بخیر برای کامپوزیت دندان های نا مرتب باید اول درمان ارتودنسی رو بریم بعد کامپوزیت؟!

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      در بیشتر موارد بله
      ولی برخی موارد خفیف فقط با کامپوزیت ونیر هم قابل اصلاح است. که البته حتما باید ویزیت شوید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.