تیر کشیدن دندان بعد از روکش [ علت و درمان]

افراد با دلایل مختلفی از روکش دندان روی دندان طبیعی استفاده می‌کنند؛ اما مهم‌ترین آنها حفظ دندان پس از عصب‌کشی است. زمانی که یک دندان با مواد مشخص عصب‌کشی و پر شده، باید شرایط مراقبتی خاص را نیز برای آن در نظر گرفت. بعد از انجام این روش درمانی ممکن است بیماران عوارضی مثل درد دندان بعد از روکش، تیر کشیدن دندان و موارد دیگری را تجربه کنند. با ما باشید تا در این مجال علت تیر کشیدن دندان بعد از روکش را بررسی کنیم.

روکش دندان در چه مواردی استفاده می‌شود؟

روکش‌های دندانی شبیه به دندان هستند و بعد از قالب‌گیری به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند و کاملاً سطح دندان‌ها را می‌پوشانند تا آن را به خوبی حفظ کنند. استفاده از روکش دندان یکی از رایج‌ترین درمان‌ها پس از عصب‌کشی و حفظ دندان طبیعی است.  انواع مختلف روکش دندان وجود دارد و بسته به میزان بودجه بندی شما، با مواد مختلف (سرامیک، پرسلین یا فلزی) انجام می‌شود.

روکش دندان برای نگهداری و حفظ  دندان‌ها در موارد زیر هم قابل اجرا است:

توجه به این نکته مهم است که روکش‌های دندانی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که فرد دچار هیچ گونه بیماری لثه نباشد. اگر مشکلات جدی سلامت دهان و دندان دارید، ابتدا باید آن را برطرف کرده و بعد از آن برای انجام روکش روی دندان‌های ترمیم شده خود اقدام کنید.

روکش دندان چیست

دلایل تیر کشیدن دندان روکش شده

این مسئله می‌تواند با علت‌های مختلفی همراه باشد. اما مهم‌ترین این موارد عفونت کردن دندان پس از نصب روکش است. اجازه دهید در این بخش تمامی علت‌ها را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

پوسیدگی‌ دندان زیر روکش

علت تیر کشیدن دندان بعد از روکش می‌تواند به میزان پوسیدگی دندان‌ها مربوط باشد. زمانی که فرد روکشی را روی دندان سالم قرار می‌دهد باید به این نکته آگاه باشد که هنوز هم امکان پوسیدگی دندان زیر روکش وجود دارد. همچنین پس از عصب‌کشی نیز بافت‌های زنده دندان دچار چنین مسئله‌ای خواهند شد. در نتیجه زمانی که این پوسیدگی‌ها فاصله‌ای میان دندان و روکش ایجاد کنند، فرد با درد و یا تورم در کناره‌های دندان مواجه می‌شود.

تیر کشیدن دندان زیر روکش بر اثر عفونت

مورد بعدی به عفونت دندان‌ها مرتبط است. اشاره کردیم که مهم‌ترین دلیل تیر کشیدن دندان پس از روکش نیز همین مورد است. این مسئله در دو وضعیت اتفاق می‌افتد. یا شما روکش را روی دندان سالم کشیده‌اید و حالا با عفونت آن مواجه هستید و یا عصب کشی دندان شما قدیمی بوده و حالا با باکتری‌هایی روبرو شده که دندان را عفونی می‌کنند. در این وضعیت نیز درد، تورم و حساسیت به دما را تجربه خواهید کرد.

تراش دندان برای روکش

نشانه‌های بلندی روکش دندان چیست؟ آیا می‌توان روکش را تراش داد؟

چسبیدن روکش به لثه‌ها

ممکن است بعد از نصب روکش، لثه‌ها کمی ورم داشته باشند. به طور معمول این درد بیشتر از ۲ هفته طول نخواهد کشید. اگر بازه زمانی بیشتری را تجربه کردید، با پزشک معالج در تماس باشید.

شکستگی یا شل شدن روکش

این مورد نیز می‌تواند درد زیادی را به همراه داشته باشد. زمانی که روکش‌ها شل شوند حساسیت زیادی به دما ایجاد می‌شود و فرد با خوردن هر غذا و نوشیدنی احساس درد می‌کند.

عدم تناسب روکش روی دندان

در نهایت آخرین علت تیر کشیدن دندان بعد از روکش می‌تواند عدم تعادل بین دندان و روکش باشد. روکش دندان باید بر اساس تناسب مشخص در جای خود و در همراهی با دیگر دندان‌ها طراحی و ساخته شود. اگر چنین اتفاقی رخ نداد و یا روکش به درستی در جایگاه خود قرار نگرفت، فرد با درد دندان روکش شده روبرو خواهد شد.

درمان تیر کشیدن دندان بعد از روکش

برای درمان این عارضه بعد از روکش تنها دو راه پیش روی ما است.

• اول اینکه دردهای موقتی را با داروهای تسکین دهنده رفع کنیم. برای مثال ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای رفع این مسئله باشند.
  • مورد دوم: تعویض روکش دندان در صورت شکستگی و یا نصب مجدد آن می‌تواند به عنوان راه حل دوم در نظر گرفته شود.

درمان خانگی تیر کشیدن دندان زیر روکش

البته برخی بیماران طبق تجربه اعلام کرده‌اند که استفاده از محلول آب نمک و درمان‌های گیاهی نیز اثربخش بوده است.

• برای کاهش تیر کشیدن دندان بعد از روکش می‌توانید روزانه ۲ بار دهان خود را با محلول آب نمک شستشو کنید تا التهاب‌های به وجود آمده برطرف شوند.
  • درمان گیاهی تیر کشیدن دندان روکش شده: استفاده از بابونه، میخک، سیر، زنجبیل و زردچوبه (به صورت مستقیم روی دندان) را نیز به عنوان درمان‌های گیاهی برای رفع درد دندان پس از روکش در نظر می‌گیرند.

علائم عفونت دندان زیر روکش

فراموش نکنید که اگر باکتری‌ها بتوانند به زیر روکش شما نشت کنند، با عفونت دندان زیر روکش مواجه می‌شوید. در واقع زمان بررسی علت تیر کشیدن دندان بعد از روکش باید ابتدا به این فکر باشید که آیا با عفونت روبرو هستید یا خیر.

همان‌طور که می‌دانید علائم دندان عفونت کرده با موارد زیر همراه است.

• درد ضربان‌دار دندان بعد از گاز گرفتن و هنگام جویدن
  • افزایش ضربان قلب
  • درد هنگام دراز کشیدن
  • درد ضربان‌دار در سایر نواحی غیر از دهان، مانند گوش و فک
  • تورم غدد لنفاوی گردن

همچنین فرد با حساسیت شدید به دمای سرد و گرم روبرو می‌شود. همان‌طور که قبلا هم گفتیم این نوع حساسیت در کنار درد لثه‌ها، شایع‌ترین مسئله پس از نصب روکش است؛ اما اگر درد شما پس از ۱۰ تا ۱۵ روز تسکین پیدا نکرد، به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

درصورتی که دندان بر اثر عفونت شدید دچار پوسیدگی باشد، دندانپزشک راهی جز کشیدن دندان نخواهد داشت. البته پزشک شما درباره روش‌های جایگزینی با شما مشورت خواهد کرد. اگر دندان شما در نعرض دید باشد و شرایط دیافت ایمپلنت را داشته باشید می‌توانید از ایمپلنت فوری دندان استفاده کنید.

علائم پوسیدگی دندان زیر روکش

کشیدن دندان عفونی چه خطراتی دارد؟

درمان عفونت دندان روکش شده

برای درمان دندان درد به دلیل عفونت، دندانپزشک میزان عفونت و گسترش آن در اطراف دندان را به طور کامل بررسی می‌کند. در شدیدترین حالت ممکن این احتمال وجود دارد که دندان‌پزشک اقدام به برداشتن روکش دندان کرده و پس از رفع عفونت، دندان دوباره عصب‌کشی شود. در این وضعیت عفونت و باکتری‌ها تا انتهای دندان رخنه کرده و درمانی پیچیده را به وجود می‌آورند. پس از انجام این کار، دندان با موادی به نام «گوتا پرکا» پر شده و روکش به جایگاه خود بر می‌گردد.

اما ممکن است این روش برای رفع علت تیر کشیدن دندان بعد از روکش تاثیر نداشته باشد و به جای آن پزشک معالج استفاده از آپیکواکتومی‌ را پیشنهاد کند. در این روش درمانی انتهای ریشه دندان برداشته می‌شود. در کنار این مورد تخلیه آبسه به طور مستقیم و یا تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌توانند موثر باشند.

با نحوه درمان آبسه دندان بیشتر آشنا شوید.

برای کاهش تیر کشیدن دندان بعد از روکش چه کاری انجام دهم؟

برای کاهش دردهای پس از روکش کردن دندان می‌توانید:

• از داروهای تسکین دهنده درد استفاده کنید.
  • همچنین مهم است که از مصرف غذاهای خیلی داغ و یا خیلی سرد پرهیز کنید.
  • توجه داشته باشید که پس از نصب روکش خوردن غذاهای به شدت خشک (مانند یخ یا نان‌ها خشک شده) هم توصیه نمی‌شود.

استفاده از روکش‌ها نوعی درمان پزشکی برای حفظ دندانی است که به دلایل مختلف استحکام خود را از دست داده و نیاز به محافظت دارد. برای حفظ دندان طبیعی و افزایش طول عمر روکش‌های دندانی باید به روش‌های مناسب از آنها نگهداری کرد.

در صورتی که دندان زیر روکش از بین برود دندانپزشک یکی از روش‌های جایگزین دندان را با توجه به بودجه شما پیشنهاد می‌دهد. از بهترین روش‌های جایگزین دندان می‌توان به ایمپلنت دندان اشاره کرد.

نحوه نخ دندان کشیدن روکش

پیشگیری از تیر کشیدن دندان روکش شده

بهترین نوع مراقبت از دندان (چه با روکش و چه بدون روکش) استفاده از مسواک در وعده‌های ناهار و شام است. فراموش نکنید که نخ دندان نیز در تمیزی میان دندان‌ها بسیار موثر است. نکته مهم اینجاست که نخ دندان را از کناره‌های روکش به سمت پایین نکشید. بلکه آن را به آرامی و به صورت افقی بیرون بیاورید.

در نهایت امر، برای دریافت اطلاعات بیشتر و انجام معاینات لازم برای درک علت تیر کشیدن دندان بعد از روکش می‌توانید با مطب دکتر محمد نیکزاد در تماس باشید. فراموش نکنید که توجه ویژه به دردهای مداوم می‌تواند عمر دندان زیر روکش را بیشتر کند. پس در اولین فرصت برای مراجعه به دندانپزشک و رفع دردها اقدام کنید.