دلیل آبسه دندان و لق‌ شدن دندان چیست؟

4,559

معمولاً کسی با دیدن لق شدن دندان‌ها در کودکان نگران نمی‌شود، اما هنگامی که در یک فرد بالغ دندان لق شده را می‌بینیم نگران می‌شویم زیرا می‌دانیم که این زمان مناسب این اتفاق نیست و حتماً اتفاقات غیرطبیعی در حال رخ‌دادن است.

دندان لق معمولاً عبارتی است که ما را به یاد دوران دبستان می‌اندازد. زمانی که کودکان دندان‌های شیری خود را دانه به دانه از دست می‌دهند و به‌جای آن‌ها دندان‌های همیشگی و دائمی جایگزین می‌شوند.

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که دندانتان عفونت و یا آبسه کرده باشد و بسیار نگران شده باشید. اما این سؤالات وجود دارند:

  •  چرا دندان‌ها عفونت می‌کنند؟
  • دندان‌ها چرا لق می‌شوند؟
  • آیا عفونت دندان به لق شدن دندان می‌انجامد؟
  • چه دلایلی سبب لق شدن دندان می‌شوند؟

نگرانی‌های بسیاری برای سلامت دندان‌ها در بالغین وجود دارد که از مهم‌ترین‌های آنان عفونت و لق شدن دندان است. شاید تابه‌حال به این مسئله فکر نکرده‌اید و با دیدن این رخداد در اطرافیان و یا خودتان این نگرانی در شما ایجاد شده است.

به‌هرحال باید راجع به این مسائل اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید با مراقبت‌های لازم از رخ‌دادن آن‌ها پیشگیری کنید و در صورت پیش‌آمدن به درمان هر چه سریع‌تر آن‌ها بپردازید!

با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید، بدون شک برای هر فرد بالغی دانستن این موارد از ضروریات است.

دندان آبسه کرده چه دندانی است؟

آبسه‌ی دندانی یک پاکت چرکی است که می‌تواند در هر کجای دندان ایجاد شود. این چرک‌ها به علت عفونت باکتریایی ایجاد شده‌اند. یک دندان آبسه کرده می‌تواند دردی با شدت متوسط تا شدید داشته باشید و این درد می‌تواند به گوش و گردن منتشر شود و اصلاحاً تیر بکشد.

دندان آبسه کرده دندان خطرناکی است و باید درمان شود. درصورتی‌که این دندان را رها کنید و به فکر درمان سریع آن نباشید، می‌تواند به موقعیت خطرناکی مبدل شود و زندگی فرد را تهدید کند.

عکس آبسه لثه

انواع مختلف آبسه‌ی دندانی کدام‌اند؟

آبسه‌ی دندانی باتوجه‌به محل ایجاد آن انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از؛

آبسه‌ی پری آپیکال

آبسه‌ی پری آپیکال به آبسه‌ای گفته می‌شود که پیرامون ریشه‌ی دندانی ایجاد می‌شود. در این آبسه تجمع چرک را در نزدیکی ریشه‌ی دندان مشاهده می‌کنیم.

آبسه‌ی پریودنتال

آبسه‌ی پریودنتال لثه اطراف دندان رخ می‌دهد و تجمع چرک را در این نواحی مشاهده می‌کنیم. در واقع این آبسه تجمع چرک در بافت لثه در نزدیکی ریشه و دندان است. ممکن است به بافت‌های کناری و یا استخوان نیز منتشر شود.

آبسه‌ی لثه‌ای

این نوع آبسه همان‌طور که از اسم آن مشخص است در بافت لثه وجود دارد.

علائم آبسه دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

علائم آبسه دندان و لثه کدام‌اند؟

از علائم مشخص دندان آبسه کرده درد ضربان‌دار در دندان و یا لثه‌ها است. درد معمولاً به طور ناگهانی آغاز می‌شود و به‌مرورزمان بدتر و بدتر می‌شود.

سایر علائمی که می‌تواند ما را به آبسه‌ی دندانی مشکوک کنند عبارت‌اند از؛

  • دردی که در فک، گردن و گوش منتشر می‌شود.
  • دردی که با درازکشیدن روی سطح صاف شدیدتر می‌شود.
  • دردی که حین جویدن و گاز زدن به وجود می‌آید.
  • قرمز شدن و ورم کردن صورت
  • لثه‌هایی که ورم‌کرده باشند و قرمز شده باشند.
  • حساس شدن دندان‌ها
  • دندان تغییر رنگ داده شده و یا لق شده
  • تنفس بدبو
  • احساس مزه در دهان (مزه‌ی اشتباهی)
  • ورم و درد حین لمس در غدد لنفاوی زیر فک و گردن
  • تب

اگر آبسه ناگهانی بترکد، احساس مزه‌ی بد در دهان و اما خلاصی ناگهانی از درد و ناراحتی را خواهید داشت. این مسئله به علت خروج چرک از آبسه است.

عکس آبسه پری اپیکال و درمان

چه عواملی سبب ایجاد آبسه می‌شوند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، باکتری‌ها تجمع پیدا می‌کنند و ایجاد آبسه می‌کنند. علل به‌وجودآمدن آبسه به محل ایجاد آبسه و نوع آبسه دارد. در ادامه به توضیح این مسئله می‌پردازیم؛

  • آبسه‌ی پری آپیکال: باکتری‌ها از طریق یک حفره وارد پالپ دندان شما می‌شوند. پالپ بخش نرم و داخلی دندان شماست. این بخش از اعصاب، بافت پیوندی و رگ‌ها تشکیل شده است.
  • آبسه‌ی پریودنتال: این آبسه معمولاً در اثر بیماری‌های لثه‌ای ایجاد می‌شود اما آسیب و ضربه هم می‌توانند باعث آن شوند.
  • آبسه‌ی لثه‌ای: در این آبسه معمولاً یک جسم خارجی مثل پاپ‌کورن و یا بخش کوچکی از مسواک، آجیل و هر جسم کوچک دیگری می‌تواند وارد لثه شود و در زیر آن پنهان گردد.
علت لق شدن دندان سالم

آیا با کشیدن دندان عفونی کیست دندان هم برطرف می‌شود؟

لق شدن دندان

همان‌طور که گفته شد، یکی از نشانه‌های آبسه‌ی دندانی و علائم عفونت دندان می‌تواند لق شدن دندان باشد. اما مسائل دیگری هم می‌توانند باعث لق شدن دندان شوند.

اولین موردی که در لق شدن دندان به آن برمی‌خورید این است که آیا باید نگران باشید؟ قبل‌تر هم گفته شد که لق شدن دندان در کودکان نشانه‌ی بزرگ‌شدن و رشد دندان‌های دائمی است.

اما در بزرگسالان این مسئله طبیعی نیست و نگران‌کننده است. لق شدن دندان در بزرگسالان به این علت رخ می‌دهد که یکی از فاکتورهای ساپورت کننده‌ی دندان ضعیف شده‌اند و عملکرد خوبی ندارند و با جویدن، لمس ساده و زبان زدن به‌راحتی می‌توان دندان را تکان داد.

اگر دندان شما در بزرگسالی لق شود ممکن است علائم همراه دیگری هم تجربه کنید که عبارت‌اند از؛

به‌هرحال لق شدن دندان نشانه‌ی خوبی نیست و می‌تواند حاکی از مشکلات دیگری باشد که به‌سرعت باید به آن‌ها رسیدگی کنید.

لق شدن دندان در بزرگسالان

دلایل لق شدن دندان در بزرگسالان

دلایل مختلفی می‌توانند باعث لق شدن دندان در بزرگسالی شوند که به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم؛

بیماری‌های لثه

یکی از معمول‌ترین دلایلی که باعث لق شدن دندان در بزرگ‌سالی می‌شود بیماری‌های لثه است که معمولاً روی بیش از یک دندان اثر می‌گذارد. از آن جایی که یکی از شایع‌ترین علل ایجاد بیماری لثه رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان است، باید برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناگواری بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

لازمه‌ی آن مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن است. راه ساده‌ای که می‌توانید تا همیشه از سلامت دندان‌های خود محافظت کنید. همچنین ویزیت‌ها و مراجعه‌های منظم و دائم به دندان‌پزشکی (حداقل دو بار در سال) می‌تواند مشکلات را پیش از موعد شناسایی و برطرف کند.

آسیب‌های فیزیکی

یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند موجب لق شدن دندان‌های شود آسیب‌های فیزیکی در تصادفات و یا ورزش‌های سنگین است. اگر ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید می‌توانید از محافظ‌های دندانی استفاده کنید تا دندان و لثه‌های خود را از رسیدن آسیب احتمالی محافظت کنید.

کمبود ویتامین‌ها در بدن

درصورتی‌که فقط ویتامین و مواد معدنی داشته باشید بر استخوان فک، دندان و لثه‌های شما تأثیر منفی خواهد گذاشت و بدون شک با مشکلاتی چون لق شدن دندان‌ها مواجه خواهید شد.

همچنین به یاد داشته باشید که مصرف کافی آب در روز برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. درصورتی‌که مشکلات تغذیه‌ای دارید با متخصص تغذیه در میان بگذارید و از او مشاوره بگیرید.

بروکسیسم یا دندان‌ قروچه

اگر دندان‌ قروچه دارید با مشاور صحبت کنید و علل آن را بررسی و برطرف کنید. اگر در شب و هنگام خواب بروکسیسم دارید، باید از انواع نایت گارد دندان یا همان محافظ‌های شبانه استفاده کنید. فشار اضافی واردکردن به دندان‌ها می‌تواند به آن‌ها آسیب رسانیده و دندان را در جای خود لق کند.

علاوه بر این اگر از روش‌های زیبایی روی دندان مثل لمینت سرامیکی دندان یا کامپوزیت ونیر استفاده کرده‌اید؛ دندان‌قروچه حتما به انها آسیب خواهد رساند. در صورت داشتن ایمپلنت در دهان بروکسیسم ممکن است باعث آسیب به آن شده و شما را در خطر شکست ایمپلنت دندان قرار دهد.

بارداری

در زمان بارداری با تغییرات هورمونی که در بدن رخ می‌دهد، خانم‌های باردار در معرض آسیب به لثه و دندان قرار می‌گیرند و ممکن است دندان‌های آن‌ها لق شود. خانم‌های باردار در دوران بارداری باید پیوسته به دندان‌پزشکی مراجعه کنند.

محافظ دندان برای ورزشکاران

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لمینت و کامپوزیت مقاله‌ی لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر در سایت دکتر محمد نیک‌زاد را مطالعه فرمایید.

درمان دندان لق شده

درصورتی‌که دندان لق شده در بالغین دیده شد، چه باید کرد؟ در ادامه به راه‌های درمانی دندان لق شده می‌پردازیم. درمان زمانی آغاز می‌شود که دندان‌پزشک علت لق شدن دندان را در شما تشخیص دهد. اگر بیماری پریودنتال باشد باید ابتدا به درمان آن پرداخته شود.

جراحی فلپ (فلپ سرجری)

در این روش جراح دندان‌پزشک در لثه‌ی شما برش‌های جراحی ایجاد می‌کند و بافت لثه را عقب می‌کشد، سپس ریشه‌ی دندان را در جای خود قرار می‌دهد و آن را اسکیل می‌کند و در ادامه بافت لثه مجدداً در جای خود قرار داده شده و بخیه می‌شود. این روش می‌تواند به ازدست‌رفتن دندان جلوگیری کند.

پیوند استخوان

گاهی ممکن است به علت ضعیف شدن استخوان‌ها دندان شما در حال ازدست‌رفتن و لق شدن باشد. اگر شرایط این‌گونه باشد، در این صورت می‌توان از بخش‌های دیگر بدن خود فرد بافت استخوانی برداشت کرد و یا از بافت‌های استخوانی ساخته شده و مصنوعی برای پیوند استخوان استفاده کرد.

با استفاده از این روش استخوان فک شما تقویت خواهد شد و دندان شما از حمایت و پشتیبانی بیشتری برخوردار خواهد بود. از این روش برای افرادی که می‌خواهند کاشت ایمپلنت دندان انجام دهند اما استخوان کافی ندارند هم استفاده می‌شود.

پودر استخوان برای ایمپلنت دندان

چه زمانی به پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان نیاز داریم؟

اسپلنتینگ یا آتل بستن

درصورتی‌که دندان شما لق شده است اما همچنان بیرون نیامده است می‌توان از روش آتل زدن به دندان استفاده کرد. در این روش دندان‌پزشک با استفاده از فلز، دندان‌های کناری دندان لق شده را به حمایت از دندان شل شده وامی‌دارد. این روش را آتل زدن می‌نامند.

درصورتی‌که فرد دندان خود را از دست بدهد و نتوان دندان لق شده را حفظ کرد می‌توان از راه‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته استفاده کرد که در ادامه به معرفی دو مورد از آن‌ها می‌پردازیم؛

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است زیرا با استفاده از آن نه‌تنها می‌توان دندان ازدست‌رفته را جایگزین کرد، بلکه می‌توان لثه و استخوان را نیز از تحلیل رفتن بازداشت. ایمپلنت شامل یک قطعه‌ی پیچ مانند و معمولاً تیتانیومی است که در استخوان قرار می‌گیرد و نقش ریشه‌ی دندان طبیعی را ایفا می‌کند.

استخوان اطراف این پیچ شروع به رشد می‌کند و آن را در جای خود نگه می‌دارد. سپس بر روی این پیچ پایه و بر روی پایه دندان مصنوعی سوار خواهند شد. درصورتی‌که دندان خود را از دست داده‌اید و می‌توانید هزینه‌ی ایمپلنت را بپردازید، به این روش فکر کنید و به سراغ روش‌های دیگر نروید زیرا دوام و عمر ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌های جایگزین بسیار بالاتر است.

با انواع ایمپلنت دندان و روش‌های کاشت آن بیشتر آشنا شوید

بریج با پایه ایمپلنت

بریج‌های دندانی

درصورتی‌که دندان لق شده‌ی خود را از دست داده‌اید و توانایی و شرایط استفاده از ایمپلنت را ندارید می‌توانید به بریج‌ها فکر کنید. بریج دندان در واقع دندان‌های مصنوعی هستند که از دندان‌های کناری حفره‌ی دندان ازدست‌رفته برای حمایت استفاده می‌کنند و دندان مصنوعی جدید با حمایت دندان‌های کناری در جای خود قرار گرفته و دندان ازدست‌رفته را جایگزین می‌کند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.