لمینت با بلیچینگ چه تفاوتی دارد؟

912

همه‌ی ما دوست داریم دندان‌هایی روشن داشته باشیم. هیچ‌کس از داشتن دندان‌های زرد و تیره خوشش نمی‌آید و لبخندی که دندان‌های کج و زرد رنگ آن را شکل دهد، چندان زیبا نیست. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است و همه‌ی آن‌ها نشان داده‌اند که کسانی که لبخند زیبایی ندارند، از لبخند زدن و صحبت‌کردن در اجتماع خودداری می‌کنند. اما چگونه می‌توان به لبخند زیبا دست پیدا کرد؟ چگونه می‌توان دندان‌هایی سفید و روشن داشت؟

دندان‌ها از نمایان‌ترین اعضای صورت هستند. لبخند زیبا می‌تواند بهترین و بیشترین تأثیر را بر روی مخاطبین ما بگذارد. مخصوصاً کسانی که در اجتماع حضور پررنگی دارند، دندان‌های منظم و سفید می‌تواند از مهم‌ترین ویژگی‌های چهره‌ی آن‌ها باشد.

اگر لبخند زیبا داشته باشید، بدون شک اولین برخورد شما با دیگران تأثیر مثبتی بر روی آن‌ها خواهد گذاشت. از طرفی، داشتن دندان‌های منظم، روشن و براق بر اعتمادبه‌نفس شما می‌افزاید و در تعامل‌های اجتماعی شما با دیگران تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

خوشبختانه دندان‌پزشکی زیبایی روش‌های بسیاری برای زیبایی دندان‌ها ارائه داده است که از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها روش‌های سفیدکننده‌ی دندان‌هاست. دو مورد از روش‌هایی که دندان‌پزشکی زیبایی در اختیار کسانی که می‌خواهند دندان‌های روشن و درخشان داشته باشند، ارائه داده است، لمینت دندان و بلیچینگ هستند.

این دو روش تفاوت‌های بسیاری دارند و می‌توانند پاسخگوی نیازهای گروه‌های متعددی از مراجعه‌کنندگان باشند. اگر می‌خواهید درباره‌ی لمینت دندان و بلیچینگ اطلاعات جامع و کاملی داشته باشید، با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها بخوانید.

در این مقاله به معرفی کامل لمینت و بلیچینگ می‌پردازیم و این دو روش را با هم مقایسه می‌کنیم. همچنین به معایب و مزایای آن‌ها به طور مختصر اشاره می‌کنیم.

لمینت دندان؛ روشی که با آن می‌توانید زیبایی را به دندان‌های خود هدیه کنید.

لمینت دندان یکی از روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی است که در آن زیبایی را به دندان‌های خود هدیه می‌کنید.

لمینت دندان چه کاربردی دارد؟

لمینت نوعی پوشش سطحی است که بر روی سطح بیرونی دندان‌های شما می‌چسبد و نمای زیبایی را برای دندان‌های شما ایجاد می‌کند. این پوشش سطحی از مواد مختلفی ساخته می‌شود.

برخی از موادی که لمینت دندان را از آن تهیه می‌کنند شامل پرسلن (سرامیک) و ترکیب سرامیک و رزین است. مراحل ساخت لمینت دندان با هم متفاوت است. لمینت بسیار نازک است و وجود آن بر روی دندان غیرطبیعی جلوه نمی‌کند.

کاربرد لمینت دندان

کاربرد لمینت دندان در سفیدکردن دندان‌ها

از جمله کاربردهای لمینت دندان می‌توان به سفیدتر و روشن‌تر نشان‌دادن دندان‌ها اشاره کرد. کسانی که دندان‌هایی بدرنگ دارند، می‌توانند از این روش بهره ببرند. توجه داشته باشید که تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود.

مثلاً برخی از داروها می‌توانند بر روی رنگ دندان‌ها تأثیر بگذارند و به طور دائمی رنگ آن‌ها را تغییر دهند. مورد دیگری که در تغییر رنگ دندان‌ها مؤثر است، رژیم غذایی و سبک زندگی است.

کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند و یا آن‌هایی که از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، معمولاً دچار تغییر رنگ دندان می‌شوند.

گاهی این تغییر رنگ، با روش‌های ساده‌تر به حالت قبل بازمی‌گردد. درصورتی‌که این تغییر رنگ دائمی باشد و نتوان آن را برطرف کرد، لمینت می‌تواند چاره‌ساز باشد.

لمینت دندان پوششی سطحی است که رنگ‌ها و سایه‌های متفاوتی دارد. شما می‌توانید بهترین رنگ لمینت و سایه موردعلاقه‌ی خود را از پالت رنگ انتخاب کنید. بدون شک با قرارگرفتن این پوشش بر روی دندان‌ها، رنگ واقعی دندان‌ها که ناخوشایند است، پنهان خواهد شد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

لمینت دندان

چه کسانی می‌توانند از لمینت دندان بهره ببرند؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که دندان‌های شما ظاهر زیبایی ندارند، می‌توانید با استفاده از لمینت دندان، ایرادها و اشکال‌های ظاهری آن‌ها را برطرف کنید. کسانی که درگیر مشکلات زیر باشند، کاندید مناسبی برای استفاده از لمینت هستند؛

  • کسانی که دندان‌های آن‌ها به طور کامل تغییر رنگ داده است و با استفاده از وایتنینگ و بلچینگ دندان نمی‌توان این تغییر رنگ را برطرف کرد.
  • اگر دندان‌های فرد از هم به مقدار اندک فاصله داشته باشد و یا بیش از اندازه به‌هم‌چسبیده باشند، به طوری که ظاهر دندان‌های آن‌ها دچار مشکل شده باشد، می‌توانند با لمینت این مورد را برطرف کنند.
  • اگر دندان‌های مراجعه‌کننده دچار لب‌پریدگی و یا شکستگی‌های مختصر باشد. یا این که لبه‌های دندان‌ها ناصاف باشد، به‌طوری که بر ظاهر فرد تأثیر بگذارد، با لمینت می‌توان این مشکل را پوشش داد.
  • افرادی که دندان های سالم اما بدشکلی دارند می‌توانند با استفاده از ونیرها که شامل لمینت و کامپوزیت دندان یا لومینیرز هستند، این موارد را برطرف کنند.
نقاط قوت لمینت دندان

با مراحل کامپوزیت دندان بیشتر آشنا شوید.

توجه داشته باشید که لمینت یک روش زیبایی محسوب می‌شود و درمانی نیست. اگر هر یک از موارد بالا به علت رعایت‌نکردن بهداشت فردی ایجاد شده باشند، نمی‌توانید از لمینت استفاده کنید. کسانی که بهداشت خود را رعایت نمی‌کنند کاندید مناسبی برای ونیرها نیستند.

همچنین اگر مشکلات ظاهری دندان‌های شما شدید باشند، باید ابتدا از روش‌های درمانی برای برطرف‌کردن آن‌ها بهره ببرید و سپس به روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی روی‌آورید. در غیر این صورت، استفاده از لمینت دندان با شکست مواجه خواهد شد و هزینه‌های شما بیهوده خواهند بود.

نکته‌ی دیگری که حایز اهمیت است، سلامت دندان‌هاست. کسانی که دندان‌های پوسیده دارند، ابتدا باید برای درمان پوسیدگی‌های دندان اقدام کنند و سپس به لمینت بیندیشند. این موارد در مشاوره‌های پیش از انجام فرایند با شما در میان گذاشته خواهند شد و دندان‌پزشک پیش از انجام هرگونه فرایند زیبایی، شما را به طور کامل معاینه خواهد کرد.

سفید کردن دندان- وایتنینگ

پوسیدگی دندان جلو از مواردی است که قبل از لمینت دندان‌ها باید برطرف و درمان شوند.

نقاط قوت لمینت دندان

هر روشی که برای زیبایی دندان‌ها به کار برده شود، شامل خوبی‌ها و بدی‌هایی است. لمینت نیز از این قاعده مستثنی نیست. خوبی‌های لمینت دندان عبارت‌اند از؛

  • لمینت در کوتاه‌ترین زمان زیبایی را به دندان‌های شما بازمی‌گرداند.
  • با استفاده از لمینت دندان می‌توانید بسیاری از عیوب ظاهری دندان مثل فاصله، بدشکلی، بدرنگی و کوتاه و بلندی را بپوشانید.
  • لمینت دندان پایداری قابل قبولی دارد و درصورتی‌که نکات بهداشتی را به‌خوبی رعایت کنید، بین ۱۰ تا ۲۰ سال بر روی دندان‌های شما ماندگاری خواهد داشت. البته طول عمر لمینت دندان به جنس ماده‌ی سازنده‌ی آن بستگی دارد.
  • لمینت در برابر تغییر رنگ و شکستگی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. مثلاً نوعی لمینت که لمینت سرامیکی نامیده می‌شود، در برابر تغییر رنگ و شکستگی مقاومت بسیار بالایی دارد و این به علت متخلخل نبودن آن است.
  • لمینت‌ها بر روی دندان طبیعی به نظر می‌رسند.
لمینت سرامیکی

لمینت دندان این قابلیت را دارد که فاصله بین دندان‌ها را پوشش دهد و ظاهر آن‌ها را کاملاً اصلاح کند.

لمینت برای دندان های کج

نقاط ضعف لمینت دندان

از آن جایی که هر روشی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد، لمینت نیز شامل نکات منفی است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

  • هزینه‌ی انجام لمینت دندان معمولاً بالاست.
  • این روش مناسب همه نیست و کسانی که کاندید این روش هستند باید بهداشت دندان‌های خود را به‌خوبی رعایت کنند و از سلامت نسبی دندان‌ها برخوردار باشند.
  • لمینت‌ها معمولاً روشی دائمی هستند و هنگامی که تصمیم به استفاده از این روش می‌گیرید، باید همیشه بر روی دندان‌های خود لمینت داشته باشید. زیرا مینای دندان پیش از جای‌گذاری لمینت دچار تغییر می‌شود.
  • لمینت‌ها از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کنند. این روش تنها یک روش زیبایی برای اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را درمانی در نظر گرفت. هرچند که سطح بیرونی دندان‌ها تا حدودی از برخی موارد محافظت می‌شود.
  • ترمیم لمینت دندان انجام پذیر نیست و لمینت‌ها را نمی‌توان ترمیم کرد. اگر بخشی از آن‌ها دچار شکستگی و یا تغییر رنگ شود، باید آن را تعویض کرد.
  • در روزهای ابتدایی جای‌گذاری لمینت، دندان‌ها معمولاً نسبت به سردی و گرمی حساس می‌شوند. این مسئله بعد از چند هفته برطرف خواهد شد. در غیر این صورت باید با دندان‌پزشک در میان گذاشته شود.

مراقبت‌های بعد از لمینت کدام‌اند؟

درصورتی‌که از روش لمینت برای زیباسازی دندان‌های خود استفاده کرده‌اید باید نکات و راه‌های مراقبت بعد از لمینت دندان را رعایت کنید تا طول عمر روکش‌های زیبایی دندان‌های شما بهینه شود. این نکات عبارت‌اند از؛

  • از خوردن مواد غذایی سخت و محکم بپرهیزید. جویدن اشیاء سخت مثل انتهای مداد می‌توانند به لمینت شما آسیب برسانند و آن را دچار ترک و شکستگی کنند.
  • از خوردن مواد غذایی رنگی بپرهیزید. مثلاً مصرف شراب، قهوه، چای و خوراکی‌های رنگی را به حداقل برسانید. با وجود این که لمینت در برابر تغییر رنگ مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد، اما تغییرناپذیر نیست و ممکن است رنگ آن عوض شود.
  • اگر لمینت شما دچار شکستگی شد، با آن بازی نکنید. در اسرع وقت به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان را فراموش نکنید. رعایت بهداشت فردی دهان و دندان کلید حفظ لمینت است.
  • از خمیر دندان و مسواک مناسب برای لیمنت دندان‌هایتان استفاده کنید.
مراقبت ها بعد از لمینت

با روش‌های ترمیم شکستگی دندان اشنا شوید.

بلیچینگ؛ راهکاری برای سفید‌کردن دندان‌ها

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که برای هر کسی که به زیبایی دندان‌ها اهمیت می‌دهند، وجود دارد، سفیدکردن دندان‌هاست. کسی که می‌خواهد دندان‌های سفید داشته باشد، می‌تواند از روش‌های متنوعی بهره ببرد. یکی از این روش‌ها بلیچینگ دندان است.

بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ دندان روشی است که در آن با استفاده از موادی خاص رنگ دندان‌ها نسبت به قبل روشن‌تر شده و لبخندی زیبا و براق خواهید داشت. کسانی که می‌خواهند رنگ دندان‌های آن‌ها طبیعی باشد و به‌اندازه‌ی قبل سفید شود، باید از روش دیگری به نام وایتنینگ استفاده کنند. در این مورد رنگ دندان‌ها به حالت قبل بازمی‌گردد.

اما در بلیچینگ دندان‌ها به هر میزانی که مراجعه‌کننده تمایل داشته باشد، روشن می‌شود. البته این کار در صورتی عملی می‌شود که تغییر رنگ دندان‌ها دائمی نباشد. درصورتی‌که تغییر رنگ دندان همیشگی باشد، باید از ونیرهای دندانی همچون کامپوزیت یا لمینت استفاده شود.

بلیچینگ را می‌توان در منزل و در کلینیک انجام داد. کیت‌هایی در داروخانه‌ها وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان طی چند روز دندان‌ها را روشن‌تر از قبل کرد. اما توجه داشته باشید که استفاده از این روش، نیازمند تبحر خاصی است. زیرا در صورت بلعیدن مواد بلیچینگ، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد شود.

همچنین اگر برای مدت طولانی‌تری مواد بلیچینگ بر روی دندان‌ها باقی بماند، به دندان نیز آسیب خواهد رسید؛ بنابراین بهتر است این کار توسط دندانپزشک متخصص و در مطب دندان‌پزشکی انجام شود. در این صورت هم نتیجه‌ی بهتری به دست خواهد آمد و هم به فرد آسیبی نخواهد رسید.

سفید کردن دندان

با انواع کامپوزیت کامپوزیت دندان و کاربرد آن‌ها در دندانپزشکی بیتر آشنا شوید.

لمینت یا بلیچینگ؟ کدام انتخاب بهتری است؟

درصورتی‌که متقاضی روشن‌کردن رنگ دندان‌های خود هستید، می‌توانید از هر دو روش فوق‌الذکر استفاده کنید. اما این که کدام برای شما روش مناسب‌تری است، بستگی به شرایط دندان‌ها دارد.

درصورتی‌که دندان‌های شما تغییر رنگ دائمی نداده باشند، می‌توانید با استفاده از بلیچینگ و با هزینه‌ی کمتر رنگ آن‌ها را روشن کنید. اگر دندان‌های شما ظاهر نامناسبی دارند و تنها مشکل آن‌ها رنگشان نیست، لمینت می‌تواند انتخاب بهتری باشد و با بهره‌بردن از آن می‌توانید لبخندی زیبا و پایدار را به خود هدیه کنید.

اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تری رنگ دندان‌های شما روشن باقی بماند، لمینت گزینهی بهتری است. بلیچینگ نیاز به تمدید دارد و به‌اندازه‌ی لمینت ماندگاری ندارد.

همچنین توجه داشته باشید که بهترین مشاور برای انتخاب روش مناسب، دندان‌پزشک شماست. یک جلسه مشاوره به همراه معاینه‌ی فیزیکی و تصویربرداری‌های لازم می‌تواند در انتخاب بهترین روش، اولین قدم باشد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: clinicaltrials

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.