لیفت لثه یا کانتور لثه چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

1,188

لثه‌ها از مهم‌ترین اعضای دهان هستند. وجود این بافت صورتی و نرم از دندان‌ها حمایت می‌کند و تأثیر بسزایی در زیبایی لبخند دارد. اگر لثه‌ها دچار آسیب شوند، دندان‌ها نیز بدون آسیب نمی‌مانند و حتی ممکن است این مسئله استخوان فک را نیز درگیر کند. لثه بافت صورتی رنگی است که سلامت آن ارتباط تنگاتنگی با دندان‌ها و استخوان فک دارد. از طرفی گاهی ممکن است خود لثه‌ها دچار آسیب شوند و این آسیب در تمام دهان انتشار پیدا کند.

لیفت لثه از جراحی‌های نسبتاً هزینه‌بردار است. همچنین بیمه آن را پوشش نمی‌دهد. اما هزینه‌ی نهایی بستگی به شهر و کلینیک موردنظر و دندان‌پزشکی که جراحی را انجام می‌دهد دارد. همچنین بررسی‌ها و مشاوره‌های لازم نیز هزینه‌های مختص خود را دارند. برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید با مشاورها تماس بگیرید. برای انتخاب دندان‌پزشکی مناسب باید نکاتی را در نظر بگیرید به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم مقاله معیارهایی که برای انتخاب یک دندان‌پزشک خوب باید در نظر بگیریم را مطالعه کنید.

در صورتی که دندان‌های شما سفید، مرتب و زیبا باشد، نیازی به استفاده از ونیر نیست. اما اگر می‌خواهید نتیجه بعد از انجام لیفت لثه فوق‌العاده باشد، می‌توانید از ونیرهایی مثل کامپوزیت و لمینت بهره ببرید

علت خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن، التهاب لثه است (درصورتی‌که مسواک شما مناسب باشد و نحوه‌ی مسواک زدن نیز صحیح باشد). بیماری التهابی لثه می‌تواند ناشی از ژنژیویت و یا پریودنتیت باشد. هرکدام از این موارد در صورت لزوم می‌توانند با لیفت لثه بهبود یابند. بعد از بهبودی التهاب لثه‌ها، پرخونی لثه برطرف می‌شود و از طرفی خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن رخ نمی‌دهد.

درصورتی‌که لثه‌ها دچار بیماری شوند، باید سریعاً آن‌ها را درمان کرد. وگرنه این بیماری شدت پیدا می‌کند و می‌تواند باقی اعضای بدن را نیز درگیر کند. همچنین سلامت دندان‌ها به خطر افتاده و ممکن است دندان نیز از دست برود.

بیماری لثه ممکن است از یک التهاب ساده شروع بشود که خود را با قرمزی لثه و خونریزی حین نخ دندان کشیدن و مسواک زدن نشان دهد. اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند به ژنژیویت، پریودنتیت و عفونت‌های گسترده‌تر تبدیل شود.

هنگامی که لثه عفونی می‌شود، به‌مرور شروع به تحلیل رفتن و عقب‌نشینی می‌کند. با عقب‌نشینی لثه و تحلیل رفتن آن، ممکن است که دندان لق شود و بیفتد. اگر به دندان آسیب برسد، استخوان فک نیز که محل قرارگرفتن ریشه‌ی دندان در خود است، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و تحلیل خواهد رفت.

می‌بینید که یک مشکل کوچک می‌تواند چه مشکلات بزرگی را به بار بیاورد؛ بنابراین برای حفظ سلامت لثه‌های خود بکوشید. شاید نام لیفت لثه یا جراحی لیفت لثه به گوش شما رسیده باشد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم شما را با لیفت لثه و زمان انجام شدن آن آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

جراحی لیفت لثه

لیفت لثه چیست؟

اگر اسم لیفت لثه را نشنیده ‌باشید، بدون شک نام کانتور لثه را شنیده‌اید. خط لثه‌ی هر کس با شخص دیگر تفاوت دارد.

  • برخی خط لثه‌شان بالاست
  • خط لثه برخی دیگر پایین است.
  • برخی نیز خط لثه‌ی متناسب دارند.
  • بعضی نیز ممکن است خط لثه‌شان بالا و پایین باشد و نظم مشخصی نداشته باشد.

به‌هرحال خط لثه از مواردی است که در هر فرد تفاوت می‌کند.

اگر نسبت به خط لثه‌ی خود احساس خوبی ندارید و اعتمادبه‌نفس شما تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، راه‌های بسیاری برای تغییر آن وجود دارد. یکی از این راه‌ها لیفت لثه است. جراحی لیفت لثه یا کانتورینگ، مجدداً خطوط لثه را شکل می‌دهد. این جراحی، زیبایی محسوب می‌شود و لبخند شما را زیباتر می‌کند.

لیفت در لغت به معنای بالابردن است. همان‌طور که می‌توان از نام این جراحی برداشت کرد، لیفت لثه به معنی بالاتر بردن خط لثه است. در این جراحی بخش بیشتری از دندان‌ها نشان داده می‌شود و دندان‌ها بلندتر به نظر می‌آیند. لیفت لثه تنها در زیبایی کاربرد ندارد.

برای کسانی که لثه‌های آن‌ها تحلیل رفته است، نیز استفاده می‌شود. برای این افراد با انجام‌دادن کانتورینگ لثه یا لیفت لثه، خط لثه منظم می‌شود و بافت از بین رفته برداشته می‌شود. با این کار از تحلیل رفتن بیشتر بافت لثه جلوگیری می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با انواع درمان تحلیل لثه را مطالعه کنید.

عکس بعد از جراحی بالا بردن لثه

چه کسانی کاندید مناسبی برای لیفت لثه هستند؟

افرادی که شرایط زیر را داشته باشند می‌توانند از لیفت لثه بهره ببرند؛

  • کسانی که لبخند لثه‌ای دارند.

لبخند لثه‌ای به لبخندی گفته می‌شود که در آن فرد با خندیدن بخش زیادی از لثه‌اش را نمایان می‌کند. نه‌تنها در خندیدن، بلکه صحبت‌کردن و خوردن و نوشیدن نیز ممکن است بخش زیادی از لثه‌ها را به نمایش بگذارد. لیفت لثه می‌تواند این اشکال ظاهری را در افراد برطرف کند و بر اعتمادبه‌نفس آن‌ها بیفزاید.

  • افرادی که خط لثه‌های آن‌ها نامتناسب است و منظم قرار نگرفته است. لبخند این افراد زیبا نیست و متأسفانه دندان‌ها را نامنظم و بالا و پایین نشان می‌دهد.
  • برخی از افراد تاج کوتاهی دارند.

بخشی از دندان که هنگام لبخند زدن دیده می‌شود ممکن است به‌واسطه‌ی حجیم بودن لثه‌ها، کوچک نشان داده شود. داشتن دندان‌های بلند زیباست و لیفت لثه می‌تواند به افزایش طول تاج دندان کمک کند و دندان‌های کوچک بالغین را بلندتر نشان دهد.

  • کسانی که بوتاکس لب انجام داده‌اند تا بخش کمتری از لثه‌هایشان دیده شود. برای این افراد، انجام لیفت لثه می‌تواند درمان بوتاکس را مؤثرتر کند.
نمونه ای از لثه های کوتاه و بلند و بعد از جراحی لیفت لثه و زیبا شدن لبخند

چه زمانی انجام لیفت لثه ضروری است؟

در بیشتر مواقع لیفت لثه برای زیبایی انجام می‌شود. اما مواقعی وجود دارد که لیفت لثه از نظر درمانی ضرورت دارد. درصورتی‌که بیماری التهابی لثه مثل پریودنتیت داشته باشید، ممکن است که لیفت لثه یک روش درمانی باشد.

اما در درجه‌ی اول دندان‌پزشک سعی می‌کند لثه‌های شما را با روش‌های غیردرمانی درمان کند. مثلاً یکی از روش‌هایی که ممکن است قبل از لیفت لثه و روش جراحی انجام پذیرد، دارو درمانی است. دندان‌پزشک برای این که بیماری عفونی لثه‌های شما را درمان کند، می‌تواند از آنتی‌بیوتیک تراپی استفاده کند.

اگر این روش پاسخگو نباشد، بافت آسیب‌دیده‌ی لثه برداشته می‌شود و به‌نوعی لیفت لثه انجام می‌شود؛ بنابراین در این مورد، هم از نظر زیبایی به دندان‌ها و لثه کمک می‌شود و هم این که بیماری التهاب لثه برطرف می‌شود.

دندانهای زن جوانی که لثه های بالایی دچار التهاب و جمع شدن خون شده اند

مراحل لیفت لثه

لیفت لثه مراحلی دارد که آن‌ها را به ترتیب نام می‌بریم. در ادامه به معرفی این مراحل و توضیح مختصر آن‌ها می‌پردازیم؛

۱. ارزیابی‌های لازم قبل از جراحی لیفت لثه

قدم اول برای لیفت لثه ارزیابی کامل دندان‌ها و لثه است. ابتدا دندان‌پزشک باید بادقت بیمار را مورد معاینه قرار دهد و عوامل بروز تحلیل لثه را بررسی کند تا مطمئن شود او کیس مناسبی برای انجام لیفت لثه است.

معاینه‌ی بالینی، گرفتن شرح‌حال کامل، تصویربرداری و حتی اشعه‌ی ایکس ممکن است در این مرحله مورد نیاز باشند. 

۲.  نحوه جراحی لیفت لثه

مرحله‌ی بعدی انجام جراحی لیفت لثه است که در آن ممکن است از تیغ جراحی و یا از لیزر استفاده شود. قبل از این که جراحی انجام شود، بی‌حسی موضعی به لثه‌ها داده می‌شود و شما دردی احساس نمی‌کنید.

ممکن است بعد از انجام برش در بافت لثه، بخیه نیاز باشد که در این صورت به لثه‌ها بخیه زده می‌شود. اگر لثه‌های شما بیش از اندازه عقب‌نشینی کرده باشد، ممکن است که در برخی نقاط پیوند لثه انجام شود و بافت لثه در آن محل قرار بگیرد.

برای این کار ممکن است که دندان‌پزشک بافت لثه را از بخش‌های دیگر دهان شما برداشت کند. بیشترین محلی که از آن بافت برداشته می‌شود، کام است. برای آشنایی بیشتر با مرحله پیوند لثه مقاله چه کسانی نیاز به جراحی پیوند لثه دارند؟ را مطالعه کنید.

جراحی لیفت لثه ممکن است از ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد. مدت زمان انجام فرایند به‌شدت جراحی و وخامت اوضاع لثه‌ها بستگی دارد.

۳. اقدامات بعد از جراحی لیفت لثه

اگر لیفت لثه با لیزر انجام شده باشد، بعد از چند روز لثه‌ها بهبود پیدا می‌کنند و جای زخم آن‌ها خوب می‌شود.

اما اگر لیفت لثه با جراحی باشد و برش‌ها توسط تیغ جراحی انجام شده باشند، باید مدت چند هفته صبر کرد تا لثه‌ها به طور کامل بهبود پیدا کنند.

در این دوره، نکات مراقبتی را به‌خوبی انجام دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید و او را آگاه کنید.

نتیجه قبل و بعد از جراحی لیفت لثه و استفاده از ونیرهای دندان

آیا جراحی لیفت لثه درد دارد؟

یکی از مهم‌ترین سؤال‌هایی که ذهن مراجعه‌کنندگان جراحی لیفت لثه را مشغول می‌کند، درد این فرایند است. بهتر است بدانید که در زمان انجام فرایند به شما بی‌حسی موضعی داده می‌شود که این مسئله باعث می‌شود دردی احساس نکنید. اما باید انتظار درد اندک و حساس بودن لثه‌ها را بعد از انجام فرایند داشته باشید.

میزان درد و ناراحتی بعد از جراحی بستگی به گستردگی برداشت لثه‌های شما دارد. اگر میزان برداشت لثه‌ها زیاد باشد، درد نیز بیشتر خواهد بود و به همان اندازه جراحی سبک و کوچک، درد کمتری خواهد داشت و بهبودی آن سریع‌تر خواهد بود.

بعد از جراحی ممکن است که دندان‌پزشک برای شما مسکن‌هایی که نیاز به نسخه دارند تجویز کند. اما معمولاً درد بعد از جراحی با مسکن‌های بدون نیاز به نسخه مثل استامینوفن و بروفن کنترل می‌شود.

*توجه کنید: آسپرین مسکن خوبی نیست زیرا ممکن است خونریزی از لثه‌ها را زیاد کند

لیفت لثه با لیزر

مراقبت‌های لازم بعد از لیفت لثه

بعد از انجام جراحی باید نکات مراقبتی را به‌خوبی رعایت کنید تا دوره‌ی بهبودی لثه‌ها تاحدامکان کاهش پیدا کند. بهبودی لثه‌ها بعد از انجام لیفت لثه و یا کانتورینگ، از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.

مدت زمان بهبودی مستقیماً به گستردگی جراحی بستگی دارد. ممکن است نیاز باشد برخی از فعالیت‌ها را برای چند روز محدود کنید و از انجام آن‌ها بپرهیزید تا بهبودی تسریع شود. نکاتی که باید رعایت کنید شامل موارد زیر هستند؛

  • از آن جایی که لثه‌های شما در چند روز اول بسیار حساس هستند، باید غذاهای نرم و ساده میل کنید.

برخی از غذاها که در روزهای اول دوره‌ی نقاهت می‌توانند اثر خوبی بر بهبودی داشته باشند عبارت‌اند از؛ سوپ، ماست و سس سیب. سایر مواد غذایی که باید محدود شوند، توسط مشاور و یا خود دندان‌پزشک به شما آموزش داده خواهند شد.

  • چند روز بعد از انجام جراحی برای معاینه باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی مورد بررسی قرار گیرد.
  • آنتی‌بیوتیک به شکل خوراکی و یا دهان‌شویه ممکن است برای شما تجویز شود. این کار برای پیشگیری از ابتلا به عفونت بعد از جراحی است.
  • علائم خطر را به‌خوبی بشناسید و در صورت مشاهده‌ی هرکدام، بلافاصله به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. دیدن ترشح از لثه‌ها و درد می‌تواند از این موارد باشد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.