آیا کامپوزیت و لمینت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

1,478

کامپوزیت و لمینت سرامیکی همانند دندان‌های معمولی دچار پوسیدگی نمی‌شوند. این پوشش‌ها از مواد مصنوعی کامپوزیت رزین و پرسلن ساخته می‌شوند. هر چند به‌مرور زمان دچار ازبین‌رفتن و شکستگی می‌شوند.

کامپوزیت بیش از ۵ سال و لمینت سرامیکی بیش از ۱۵ سال می‌توانند عمر کنند. افزایش این طول عمر به بهداشت دهان و دندان فردی و مواد سازنده‌ی ونیرها بستگی دارد.

خیر، ونیرها از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کنند. تنها نکته‌ای که باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌شود، بهداشت دهان و دندان و شست‌وشوی مداوم دندان‌هاست.

استفاده از ونیرها شرایطی دارد که باید دارای آن‌ها باشید. اگر دندان‌های شما پوسیدگی‌های عمیق دارند و یا مشکلات ریشه‌ای آن‌ها را آسیب‌رسان می‌کند، باید به راه‌های دیگر فکر کنید و یا در ابتدا مشکلات جدی سلامت خود را برطرف کنید و سپس از این ونیرها استفاده کنید

دندان‌پزشکی زیبایی راه‌های بسیاری برای رفع مشکلات ظاهری دندان‌ها ارائه می‌دهند، یکی از این راه‌ها استفاده از ونیرها مثل کامپوزیت و لمینت سرامیکی است. کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی از بهترین راه‌های رفع اشکالات زیبایی در دندان است و به‌سادگی آن‌ها را برطرف می‌کند.

اگر از دندان‌های سالمی برخوردار هستید و تنها زیبایی ظاهری آن‌ها شما را راضی نمی‌کند، می‌توانید از این ونیرها استفاده کنید و در یک یا نهایتاً دو ویزیت به دندان‌پزشک لبخند زیبایی را به خود هدیه دهید. برای مواردی که در ادامه ذکر می‌شود نمی‌توان از ونیرها استفاده کرد:

برای استفاده از ونیرها، ابتدا لایه‌ی نازکی از دندان تراشیده می‌شود و سپس ونیر بر روی آن قرار می‌گیرد. اما برای دندان زیر ونیر چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا دندان تراشیده شده و زیر ونیر کامپوزیتی و سرامیکی از بین می‌رود؟ آیا دندان پوشیده شده با ونیرها دچار پوسیدگی می‌شود؟ با خواندن این مقاله درباره‌ی کامپوزیت، لمینت سرامیکی و کاربردهای آن‌ها و همچنین سرنوشت دندانی که از این ونیرها استفاده می‌کند آشنا می‌شویم.

ونیر چیست؟

ونیرها پوشش‌های نازک از جنس رزین و یا پرسلن هستند و روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرند. این پوشش‌ها دائمی هستند و مشکلات ظاهری دندان را برطرف می‌کنند. اگر دندان‌های شما:

  • لب‌پریده باشد.
  • تغییر رنگ دائمی داده باشد.
  • ترمیم دندانی که شکسته شده باشد.
  • دندان دارای فواصل نامتناسب باشد.
  • دندان‌ها کوتاهی و بلندی نامناسب داشته و شکل بدی داشته باشد.

می‌توانید از ونیرها استفاده کنید و زیبایی را به لبخند خود بازگردانید. لبخند زیبا از بهترین دارایی‌های یک انسان است و تأثیر بسیار زیادی در اعتمادبه‌نفس شما دارد.

ونیر دندان چیست؟

دلایل تغییر رنگ دندان‌ها و درمان لکه‌های دندانی چیست؟

نقاط ضعف و قوت ونیرها کدام‌اند؟

ونیرها نیز مانند هر روش دیگری در دندان‌پزشکی، نقاط قوت و ضعف دارند. برخی مزایا و معایب لمینت دندان و کامپوزیت ونیر عبارت‌اند از؛

نقاط قوت ونیرها

به‌سادگی دندان‌های شما را سفید می‌کنند.

  • خوردن قهوه و چای و سایر نوشیدنی‌های رنگی
  • خوردن مواد غذایی رنگ‌دانه دار
  • کشیدن سیگار و مصرف دخانیات

می‌تواند دندان‌های شما را به طور دائم دچار تغییر رنگ بکند. تغییر رنگ دندان می‌تواند به‌سادگی زیبایی لبخند شما را ناقص کند و در اعتمادبه‌نفس شما تأثیر منفی بگذارد. مینای رنگ گرفته‌ی دندان را می‌توان با بلیچینگ سفید کرد، اما گاهی تغییر رنگ به‌قدری است که نمی‌توان آن را بازگرداند.

به همین دلیل با استفاده از ونیرها می‌توان این نقص را به‌سادگی برطرف کرد. بعد از گذاشتن ونیرها باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کنید و از خوردن مواد غذایی رنگی و مصرف سیگار و تنباکو بپرهیزید. البته که لمینت نسبت به کامپوزیت در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم‌تر است. تفاوت لمینت دندان با کامپوزیت ونیر را بدانید کدام ونیر برای شما مناسب‌تر است؟

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مشکلات ظاهری دندان شما را برطرف می‌کند.

ممکن است دندان‌های شما شکسته باشد، لب‌پریده شده باشد، بین آن‌ها فاصله وجود داشته باشد و یا نقص‌های ظاهری دیگری داشته باشد. ونیرها با پوشانیدن این اشکالات لبخندی زیبا را به شما هدیه می‌کنند.

اگر این اشکالات اندک و کوچک باشند، ونیرها با پوشانیدن سطح بیرونی دندان‌های شما که در معرض دید هستند، این نواقص را پوشش می‌دهند.

*توجه داشته باشید که اگر فاصله‌ی بین دندان‌ها بیش از اندازه باشد، باید در ابتدا از ارتودنسی برای رفع فواصل دندان‌ها استفاده کرد و بعد برای اصلاح طرح لبخند با ونیرها اقدام کرد.

درباره روش‌های ترمیم دندان شکسته بیشتر بدانید.

جایگزین مینای آسیب‌دیده می‌شوند.

مینای دندان از استحکام بالایی برخوردار است اما در نهایت آسیب‌پذیر است. ممکن است در اثر مسواک نزدن و یا مصرف مواد غذایی اسیدی به مینای دندان خود آسیب فراوانی وارد کرده باشید.

اگر بیماری گوارشی رفلاکس معده داشته باشید نیز ممکن است اسید بازگردانده شده از معده به دندان‌ها آسیب برساند. مینای آسیب‌دیده ترمیم نمی‌شود اما می‌توان آن را جایگزین کرد. ونیرها می‌توانند راه‌حل مناسبی برای این مشکل و اصلاح طرح لبخند باشند.

مزایای ونیر کامپوزیت

نقاط ضعف ونیرها

ونیرها روشی هستند که نسبت به سایر روش‌ها هزینه برند.

هزینه‌ی ونیرها بستگی به تعداد دندان‌هایی دارد که می‌خواهید روی آن‌ها ونیر بگذارید. ونیرها اندکی گران هستند اما دوام و طول عمر خوبی دارند.

به‌خصوص لمینت سرامیکی دندان که نسبت به سایر ونیرها گران‌تر هستند و البته در مقایسه با دیگر ونیرها قوام بالاتری دارند و شباهت بسیار زیادی به دندان‌های طبیعی سالم دارند.

حساسیت را تا حدی بالا می‌برند.

در روزهای اول بعد از جای‌گذاری ونیرها دندان‌ها نسبت به سردی و گرمی حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. این رخداد معمولاً در روزهای اول اتفاق می‌افتد و پس از گذر زمان کوتاهی از بین می‌رود.

اگر چنین نشود، باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و به او اطلاع دهید. این حس ممکن است سبب ایجاد ناراحتی و معذب شدن شما شود اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توان آن را کنترل کرد.

روش‌هایی دائمی هستند.

از آن جایی که برای جای‌گذاری ونیرها بخشی از مینای دندان شما تراشیده می‌شود، روشی دائمی است. اگر ونیر شما با مشکل مواجه شود می‌توان آن را تعویض کرد اما ترمیم کردن ونیرها خیلی مطرح نیست. با روش‌های ترمیم لمینت دندان آسیب دیده و لب پریده آشنا شوید.

البته ونیرها طول عمر بالایی دارند و در صورت مراقبت‌های درست می‌توان آن‌ها را برای مدتی طولانی سالم نگه داشت. کامپوزیت ونیر دندانی به مدت ۵ تا ۷ سال و لمینت سرامیکی بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌توانند برای شما کارکرد داشته باشند.

درصورتی‌که تمایل دارید در مورد نحوه ساخت و تراشیدن دندان در روش لمینت دندان آشنایی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم مقاله مراحل لمینت دندان و شیوه تراشیدن آن را مطالعه کنید.

مراقبت بعد از کامپوزیت دندان

سفیدترین رنگ لمینت دندان برای من کدام است؟

برای دندانی که در زیر کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی قرار دارد چه اتفاقی می‌افتد؟

ونیرها می‌توانند برای مدت‌های طولانی سالم و زیبا بر روی دندان‌های شما باقی بمانند درصورتی‌که نکات بهداشتی و مراقبت بعد از لمینت و کامپوزیت دندان را به‌خوبی رعایت کنید. نکات بهداشتی که باید پیوسته آن‌ها را رعایت کنید و جدی بگیرید عبارت‌اند از:

  • حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و شست‌وشو دهید.

برای این کار از مسواکی استفاده کنید که به دندان‌ها و لثه‌هایتان آسیب نرساند. برای انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب کامپوزیت ونیر و لمینت می‌توانید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

  • باید هر روز نخ دندان بکشید.

نخ دندان کشیدن دندان لمینت شده در حفظ سلامت دندانی که بر روی آن ونیر متصل است بسیار تأثیرگذار است. نخ دندان باید اصولی استفاده شود تا به حفظ روکش‌های زیبایی دندان شما کند. برای اطمینان از روش صحیح نخ دندان کشیدن با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

  • باید حداقل دو بار در سال به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

مراجعه هر ۶ ماه به متخصص دندان کمک می‌کند دندان‌های شما از نظر سلامتی چک شود. در صورت نیاز به شست‌وشوی حرفه‌ای این کار توسط دندانپزشک انجام می‌شود. مراجعه مرتب به دندانپزشکی به تشخیص و درمان سریع پوسیدگی در دندان جلو و زیر ونیر کمک می‌کند.

  • از مصرف الکل بپرهیزید. زیرا الکل بر ماده‌ی چسبنده‌ی ونیر به دندان اثر می‌گذارد و می‌تواند این اتصال را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  • از گزیدن اشیا سخت و جویدن غذاهای سخت و محکم بپرهیزید. آسیب رسانیدن به ونیر می‌تواند به دندان شما آسیب برساند.
  • اگر ورزش‌های پرخطر انجام می‌دهید از گاردها و محافظ استفاده کنید.
  •  درصورتی‌که از دندان‌قروچه در خواب رنج می‌برید حتماً از محافظ‌ دندان شبانه استفاده کنید.

*توجه داشته باشید که آسیب رساندن به ونیرها و دندان‌ها از طریق فشار زیادی وارد کردن به فک‌ها ممکن و محتمل می‌شود.

تعویض لمینت و کامپوزیت دندان

اما اگر این توصیه‌های بهداشتی را جدی نگیرید و از دندان و ونیر روی دندان مراقبت نکنید، مشکلات جدی برای شما رخ خواهد داد.

*برای مثال، اگر هر روز نخ دندان نکشید، باکتری‌هایی که می‌توانند سبب پوسیدگی دندان شوند، در لابه‌لای دندان‌ها رشد می‌کنند و می‌توانند به دندان طبیعی شما که از انتهای ونیر در دسترس است، حمله کنند. اگر این اتفاق بیفتد باکتری‌ها دندان را می‌پوسانند و سبب ایجاد حفره در دندان می‌شوند.

معمولاً حفره‌های ایجاد شده در زیر ونیرها ناشناخته و تشخیص داده نشده باقی می‌مانند. در واقع شما متوجه وجود این پوسیدگی نمی‌شوید مگر احساس درد و ناراحتی بکنید. اگر برای مدت طولانی این پوسیدگی ناشناخته باقی بماند باید درمان ریشه‌ پوسیده دندان انجام دهید.

اگر پوسیدگی بیش از اندازه باشد، باید دندان را در آورد و از ایمپلنت دندان و یا روش‌های دیگر جایگزینی بی دندانی استفاده کرد. همان‌طور که گفته شد، ونیر در برابر پوسیدگی مقاوم است و مشکلی برایش پیش نمی‌آید اما دندان زیر ونیر می‌تواند دچار پوسیدگی شود، همان‌طور که پیش از اتصال ونیر نیز دندان‌ها در خطر آسیب بودند.

محلی که بیشترین خطر پوسیدگی و آسیب‌دیدگی را دارد، لبه‌های دندان است. یکی از مسائلی که در کاهش این خطر تأثیر بسزایی دارد، مهارت دندان‌پزشک شما در جای‌گذاری ونیر است که هر چه بهتر و صحیح‌تر این جای‌گذاری انجام شود، نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت و کم‌تر در معرض این خطر خواهید بود.

مراحل کامپوزیت ونیر دندان چگونه است؟ آیا در روش کامپوزیت ونیر دندان‌ها نیاز به تراشیدن دارند؟

پوسیدگی بعد از لمینت یا کامپوزیت دندان

سؤالات معمول درباره‌ی ونیرها (کامپوزیت و لمینت سرامیکی) و پوسیدگی دندان

ممکن است این سؤالات پرتکرار ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد، بد نیست آن‌ها را بادقت مطالعه کنید؛

آیا کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی به دندان آسیب می‌رساند؟

ونیرها سبب ایجاد تغییرات دائمی در دندان‌های شما می‌شوند اما هرگز به دندان‌های شما آسیب نمی‌رسانند. در بخش اقدامات پیش از جای‌گذاری ونیر بر روی دندان، دندان‌پزشک مقدار خیلی کمی از مینای دندان را (نیم تا هفت دهم میلی‌متر) تراش می‌دهد و دندان را آماده‌ی قرارگیری ونیر بر روی سطح آن می‌کند. سپس ونیر به دندان نازک شده می‌چسبد.

مقدار تراش داده شده از مینای دندان به‌قدری کم است که هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌شود. وقتی دندان شما تراشیده شود، دیگر نمی‌توان بخش تراشیده شده را به دندان بازگرداند و ونیر به طور دائمی بر روی دندان قرار می‌گیرد.

درصورتی‌که ونیر دچار آسیب شود می‌توان آن را تعویض کرد. جای‌گذاری ونیرها تنها با مداخله در شکل دندان و مینای آن انجام می‌شود، لثه و بافت‌های عمقی‌تر دست‌نخورده باقی می‌مانند و ازاین‌رو روشی غیرتهاجمی محسوب می‌شود.

سرنوشت دندان زیر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی چیست؟

دندانی که ونیر به آن اتصال می‌یابد، به جز بخشی که تراشیده می‌شود، دست نخورده باقی می‌ماند و در زیر ونیر پنهان می‌شود البته که اتصال محکم و مناسب ونیر به دندان آن را از در معرض باکتری‌ها بودن در امان نگه می‌دارد.

در واقع بخشی از دندان که مستقیماً زیر ونیر قرار دارد در امان است ولی لبه‌ها و پشت دندان که ونیر روی آن قرار نمی‌گیرد. همچنان در معرض خطر قرار دارد.

در ادامه نمونه کاری از دکتر محمد نیک‌زاد را مشاهده می‌کنید.

ونیر سرامیکی دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: arthurglosmandds

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. شهرام می گوید

    سلام وقت بخیر بین دودندان جلوم یک میل فاصله هست چ روشی برای اصلاح ان بهتراست؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      ساده ترین و کم هزینه ترین راه بدون خسارت به دندان کامپوزیت است 🙏🏻🙏🏻

  2. علی اکبر می گوید

    سلام آقای دکتر نیکزاد بهترین مواده اسمش چیه واسه کامپوزیت؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      برند های بسیار زیاد و معتبری تو بازار هست و تنوع شان خیلی زیاده
      ولی من خودم بیشتر از برند ۳M آمریکا استفاده می کنم🌷

  3. صابر می گوید

    آقای دکترنیکزاد من دندونام نیاز به ارتودنسی داره میشه بدون ارتودنسی با کامپوزیت مرتب کرد؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      معمولا نظر دادن این موارد بدون ویزیت و حضور بیمار غیر ممکن است
      اگر تشریف بیارین ویزیت رایگان بشین
      خدمتتون توضیح میدم ✌🏼🌷

  4. مریم می گوید

    سلام جناب دکتر کامپوزیت بیشتر به دندون آسیب وارد میکنه به مرور زمان یا لمینت؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      کامپوزیت ولمینت به هیچ وجه موجب پوسیدگی نمی شود ولی رعایت نکردن بهداشت بیمار می تواند موجب پوسیدگی شود،،
      و قاعدتا هردو تکنیک اگر درست انجام بشه و بیمار بهداشت کامل داشته باشه هیچ کدام مخرب نیست.

  5. عسل می گوید

    سلام خسته نباشید برای کامپوزیت دندان ها باید تراشیده بشن؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      قطعا قبل از کامپوزیت ونیر پوسیدگی ها برداشته میشن و دندان سالم زیر کامپوزیت میره
      و معمولا در کامپوزیت ونیر تراش نداریم مگر گاهی بندرت در جایی به خاطر ایجاد قرینکی و تناسب لازم بشه

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.