اصلاح طرح لبخند | لبخند هالیوودی | دندان‌پزشکی زیبایی

1,586

زیبایی لبخند شما تاثیرات زیادی بر روابط اجتماعی و عاطفیتان می‌گذارد. اولین و مهم‌ترین تاثیر لبخند زیبا افزایش اعتماد به نفس و آرامش خیال در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است. دندان‌های سالمی که زیبا نیستند، نمی‌توانند احساس راحتی به فرد بدهند. خوشبختانه با پیشرفت‌های اخیر، می‌توان طرح لبخند را با روش‌های مختلف اصلاح کرد.

لبخند یکی از زیباترین جلوه‌های حسی است و لبخند زیبا می‌تواند زیبایی فرد را چندین برابر کند. این روزها دیگر ضرورتی ندارد بازیگر هالیوودی باشید تا لبخند هالیوودی داشته باشید. با پیشرفت تکنولوژی‌های دندان‌پزشکی زیبایی، همه‌ی ما اعم از بازیگر، سیاست‌ مدار، خواننده، نوازنده، معلم، یک زن خانه‌دار و یک کارمند معمول دولت، می‌توانیم لبخندی زیبا داشته باشیم و کاستی‌های دندان‌های خود را برطرف کنیم.

کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر نیک زاد، با بهترین و مدرن‌ترین روش‌ها طرح لبخند شما را اصلاح می‌کند. روش‌های متنوعی برای این کار وجود دارد که انتخاب آن‌ها به شرایط شما بستگی دارد.

در این مقاله به شرح روش‌هایی که با آن‌ها می‌توان لبخندی زیباتر داشت، می پردازیم. با ما همراه باشید.

لبخند زیبا یک دارایی بزرگ است!

لبخند زیبا حقیقتا یک دارایی بزرگ است، شما با لبخند تاثیرگذار می‌توانید در اولین برخوردها افراد را متاثر کنید. داشتن دندان‌های زیبا فارغ از سن و سال شما همیشه جذاب است.

طبق یک مطالعه که در آکادمی دندان‌پزشکی آمریکا انجام گرفت، نتایج این گونه بودند که لبخند زیبا در ۴۵% مواقع از به یاد ماندنی‌ترین تاثیرات در برخورد با افراد است، این درصد از نحوه‌ی لباس پوشیدن هم بالاتر بوده است.

همچنین در این مطالعه گفته شده که یک سوم افرادی که لبخند نازیبا دارند، از اعتماد به نفس کمی برخوردارند.

دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی (cosmetic dentistry and restorative dentistry)

دندان‌پزشکی ترمیمی همانطور که از اسم آن پیداست، مشکلات دندان، جویدن و حرف زدن را برطرف می‌کند. ممکن است مشکلات ظاهری دندان هم با آن برطرف شود اما هدف نهایی دندان‌پزشکی ترمیمی صرفاً حفظ سلامت دندان است.

دندان پزشکی زیبایی اقداماتی را شامل می‌شود که ممکن است حتی برای سلامت دندان شما ضروری نباشند اما در نهایت هدف آن‌ها افزایش و بهبود زیبایی دندان‌های شماست.

دندان‌پزشکی زیبایی به حل چه مشکلاتی می‌پردازد؟

۱- دندان‌های نامنظم، ناصاف و روی هم افتاده

این مسئله یکی از شایع‌ترین مشکلات زیبایی در بین کودکانی است که در حال عبور از دوره‌ی دندان‌های شیری به دندان‌های دائمی هستند. در بیشتر موارد، دندان‌های شیری به طور طبیعی می‌افتند، اما مواردی وجود دارد که ممکن است مانع رویش دندان‌های دائمی شوند یا سبب تغییر مسیر در آن‌ها شوند.

۲-بیرون زدگی دندان‌ها (اوربایت یا آندربایت)

برآمدگی دندان‌ها معمولاً به دلیل عدم هم راستایی فک بالا در جمجمه و فک پایین ایجاد می‌شود. جذابیت کلی و زیبایی صورت می‌تواند توسط این مسئله از بین برود و یا شدیداً تحت تاثیر قرار بگیرد.

یکی از روش‌هایی که برای درمان بیرون‌زدگی دندان به کار گرفته می‌شود کامپوزیت ونیر است برای اینکه بدانید این روش برای چه افرادی کاربرد دارد مقاله درمان بیرون‌زدگی دندان با کامپوزیت ونیر را مطالعه کنید.

پلاک دندان چیست

۳-بد رنگی دندان ها

افرادی که به طور معمول سیگار می‌کشند، معمولاً دچار تغییر رنگ دندان می‌شوند. کسانی که به طور منظم قهوه و شراب می‌نوشند نیز در معرض تغییر رنگ دندان هستند.

این تغییر رنگ ممکن است از لکه‌های مایل به خاکستری تا زرد متغیر باشد، که پاک کردن آن‌ها تنها با مسواک ممکن نیست و نیازمند روش‌های دیگری است.

۴-پلاک دندان و جرم

پلاک‌ها شاید از ساده‌ترین مشکلات قابل حل هستند، به طور معمول نیازی به درمان حرفه‌ای دندان‌پزشک ندارند. پلاک دندان یک چیز بی رنگ است که شامل باکتری‌ها و ماده‌ای است که آن‌ها ترشح می‌کنند.

پلاک‌ها بعد از خوردن غذای شیرین توسط فرد به راحتی ایجاد می‌شوند، زیرا شرایطی را ایجاد شده است که باکتری‌ها سریع‌تر تکثیر شوند. از طرفی، اگر پلاک برداشته نشود، ممکن است کلسیفیه و مینرالیزه شده و به تارتا (جرم) تبدیل شود و نیازمند تمیز کردن حرفه‌ای باشد.

برای از بین بردن پلاک و جرم دندان‌ها ابتدائی‌ترین و کم هزینه‌ترین روشی که در دندانپزشکی برای بیماران انجام می‌شود جرم‌گیری دندان است. شما می‌توانید با خیالی آسوده در کلینیک دکتر محمد نیکزاد جرم و پلاک دندان‌هایتا را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

۵-اصلاح طرح لبخند

لبخند روشن و زیبا از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی است. اصلاح طرح لبخند ترکیبی از انواع خدمات دندان‌پزشکی است که به بیماران در دست یابی به لبخند متقارن، زیبا و رویایی کمک می‌کند. کلینیک تخصصی دکتر نیک زاد با استفاده از فعالیت‌ها و فرایندهای پیشرفته‌ی دندان‌پزشکی با زیبا سازی دندان لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان می‌آورند.

اصلاح طرح لبخند

روش‌هایی که دندان‌پزشکی زیبایی برای طرح لبخند ارائه می‌کند کدام‌اند؟

۱- سفید کردن دندان‌ها یا وایتنینگ (whitening)

دندان‌ها معمولا تغییر رنگ می‌دهند بالاخص اگر فرد بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نکند. به طور معمول، افرادی که از سیگار و سایر دخانیات، قهوه، چای و سایر مواد خوراکی رنگ دهنده استفاده می‌کنند دچار تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. گاهی تغییر رنگ دندان‌ها به سادگی و با مسواک زدن و دهان‌شویه برطرف نمی‌شود.

دندان‌پزشک می‌تواند با استفاده از بلیچینگ دندان‌های شما را سفید کند و یا اینکه محصولاتی را به شما معرفی و یا به شما ارائه کند که از آن‌ها به طور روتین استفاده نکرده و یا نمی‌کنید.

هنگامی که صحبت از سفید کردن دندان‌ها می‌شود، دو راه پیش روی شما موجود است؛ در مطب و توسط دندان‌پزشک یا سفید کردن دندان در خانه.

هر دو روش شامل روش‌های پراکسید‌دار است که اگر در خانه بخواهید این کار را انجام دهید، محصولات با ۳% تا ۲۰% پراکسید دارند و محصولاتی که در مطب استفاده می‌شوند از ۱۵% تا ۴۳% پراکسید دارند.

در مجموع، هرچه روش قوی‌تری را برای مدت طولانی‌تری بر روی دندان‌های خود اعمال کنید، دندان‌های سفیدتری خواهید داشت. اما در نظر داشته باشید که اگر قرار است از محصولاتی در منزل استفاده کنید باید با اجازه و مشاوره‌ی دندان‌پزشک‌تان باشد.

*توجه داشته باشید در رابطه با بلیچینگ دندان‌ها:

ترجیح دندان‌پزشک بر روشی است که در مطب انجام می‌شود، زیرا جذب این مواد از طریق بزاق با دهان بسیار خطرناک است.

وایتنینگ دندان

۲- باندینگ (bonding)

اگر دندان‌های افتاده، شکسته و لب پر شده و یا بد رنگ دارید، باندینگ دندان می‌تواند این مشکلات را برای شما بر طرف کند و لبخندی زیبا را به شما هدیه کند.

باندینگ در واقع روشی است که در آن دندان‌پزشک شما، یک رزین کامپوزیتی به رنگ دندان را بر روی یکی یا چند تا از دندان‌های شما قرار می‌دهد و این مسائل را برطرف می‌کند.  این روش بسیار از ونیرها و روکش‌ها ارزان‌تر است و سریع‌تر مشکل را می‌پوشاند. جهت کسب اطلاعات بیستر مقاله روش‌های ترمیم دندان شکسته را بخوانید.

۳- ونیرها (کامپوزیت و پرسلن)

در این روش بسیاری از مشکلات دندان ازقبیل بدرنگی، بدشکلی، فواصل نامنظم و لب پریدگی پوشانیده می‌شود و یکی از بهترین روش‌های ارائه شده در دندان‌پزشکی زیبایی است. یک لایه پوشش نازک هم رنگ دندان بر روی دندان قرار می‌گیرد و به آن متصل می‌شود.

کامپوزیت ونیر یک روکش نازک است که بدون تراشیدن دندان بر روی دندان قرار می‌گیرد و عمری حدودا برابر با ۵ تا ۷ سال دارد. 

پرسلن ونیر یک لایه پوشش نازک از جنس مرغوب‌تر و مقاوم تر نسبت به تغییر رنگ و شکستگی است و بر روی دندان‌های بسیار اندک تراش خورده قرار می‌گیرد. عمر پرسلن ونیرها بین ۱۰ تا ۱۵ سال متغیر است.

بررسی لمینیت سرامیکی در دندانپزشکی زیبایی

۴- روکش پرسلن

روکش‌های پرسلن دندان‌های شدیداً آسیب دیده را می‌پوشاند. روکش پرسلن شفاف و به رنگ دندان است و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد. این روکش دندان بسیار آسیب دیده‌ای را که تراشیده شده را در همه‌ی جهات می‌پوشاند و ظاهری طبیعی و زیبا به آن می‌بخشد.

۵-بریج‌های پرسلن

دندان نداشته را می‌توان با بریج پرسلن که به دندان‌های کناری می‌چسبد پر کرد و عیب آن را پوشانید. بریج پرسلن روشی است که در گذشته جای‌گزین ایمپلنت بوده است. هرچند امروزه اولویت ما ایمپلنت می‌باشد و به هر دلیلی که نتوان از ایمپلنت استفاده کرد از بریج استفاده می‌شود.

کلمه‌ی بریج در واقع به معنی اتصال دهنده‌ی فاصله‌ای است که در اثر نبود یک یا چند دندان ایجاد شده است. یک دندان مصنوعی ساخته شده از پرسلن جای دندان از بین رفته را می‌گیرد و به دندان‌های کناری متصل می‌شود و توسط آن‌ها حمایت می‌شود.

درصورتی‌که در مورد بریج‌های دندانی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید مقاله بریج دندان چیست؟ چه زمانی و برای چه افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ را مطالعه کنید.

۶-ایمپلنت

ایمپلنت دندانی یک ریشه‌ی تیتانیوم دارد که جایگزین ریشه دندان می‌شود و در لثه پیچ می‌شود و یک روکش دندانی که بر روی پایه سوار می‌شود. ایمپلنت می‌تواند جایگزین یک دندان، چند دندان و یا همه‌ی دندان‌ها باشد.

هدف از کاشت ایمپلنت‌ها انجام عملکرد دندان و همچنین بازگردانی زیبایی به آن است. یکی از سوالاتی که معمولا برای بسیاری از بیمارن مطرح می‌شود؛ میزان عمر مفید ایمپلنت دندان است؟ برای رسیدن به پاسخ دقیق مقاله مرتبط نوشته شده در وب‌سایت دکتر محمد نیکزاد بهترین متخصص ایمپلنت دندان را بخوانید تا با این روش از دندان‌پزشکی درمانی و زیبایی بیشتر آشنا شوید.

ایمپلنت دندان

با ویژگی‌های بهترین متخصص ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید

۷-ریشیپ کردن و کانتور کردن دندان

ریشیپ کردن یا کانتور کردن دندان از به صرفه‌ترین روش‌ها برای برطرف کردن نامتناسبی و نامیزانی ردیف دندانی است. اگر دندان‌های شما لب پریده، کوتاه و بلند و یا نامتناسب هستند، با تراش دادن و معمولاً استفاده از باندینگ شکل مناسب به خود می‌گیرند و لبخندی زیبا به شما هدیه می‌کنند.

تغییر شکل دندان که کانتورینگ دندان نیز نامیده می‌شود، یک روش زیبایی دندان‌پزشکی است که مقدار کمی از مینای دندان (پوشش خارجی دندان) را برمی‌دارد تا شکل، طول یا سطح یک یا چند دندان تغییر کند.

این روش معمولاً برای اصلاح دندان‌های کج، دندان تراش خورده (لب پریده شده)، ترک خورده یا حتی دندان‌هایی که همپوشانی دارند، انجام می‌شود. این روش حتی در شرایط خاص، می‌تواند جایگزین بریس‌ها باشد.

کامپوزیت ونیر دندان

لمینت دندان خرگوشی امکانپذیر است؟

۸- جراحی لثه

اگر لثه‌های شما خیلی بالاتر و یا خیلی پایین‌تر از دندان‌هایان قرار می‌گیرند و از زیبایی لبخند شما می‌کاهند، می‌توانید کاندیدی برای کانتور کردن لثه‌ها باشید. این جراحی می‌تواند مرز لثه‌های شما را منظم کند و زیبایی لبخندتان را بهبود بخشد.

این روش یک روش دندان‌پزشکی زیبایی محسوب می‌شود و در بیشتر مواقع از نظر درمانی احتیاجی به انجام آن نیست. برای آشنایی بیشتر با جراحی لیفت لثه مقاله لیفت لثه چیست و چگونه انجام می‌شود؟ را مطالعه کنید.

۹-ارتودنسی

این روش برای افرادی که فک یا دندان آن‌ها در جای صحیح خود قرار نگرفته نباشد مناسب است. دراین روش به وسیله بریس‌ها و سیم مخصوص ارتودنسی، دندان ‌ها به مکان اصلی خود هدایت می‌شوند به مرور زمان در جای درست خود قرار می‌گیرند.

هدف اصلی این روش جلوگیری از پوسیدگی دندان و اصلاح طرح لبخند است. ارتودنسی دو روش ثابت و متحرک دارد. توجه داشته باشید که بریس‌ها فقط برای کودکان نیستند و برای بالغین هم استفاده می‌شوند.

چه کسانی کاندید اصلاح طرح لبخند هستند؟

اولین شاخصی که یک بیمار را برای کاندید طرح لبخند بودن مشخص می‌کند، بهداشت عالی دندان است. اگر فرد مشکلات بهداشتی دهان و دندان دارد، باید طی مشاوره‌هایی، موارد توصیه شده را رعایت کند و پس از تایید دندان‌پزشک برای اصلاح طرح لبخند اقدام کند.

*توجه داشته باشید که اصلاح طرح لبخند بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که ناهنجاری دهان و دندان دارند و به این دلایل از بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی خود باز می‌مانند.

اما نکته اینجاست که همه‌ی افراد، حتی کسانی که دندان‌های مرتبی دارند هم می‌توانند کاندید اصلاح طرح لبخند باشند. همان‌طور که گفته شد، گاهی دندان‌ها از نظر سلامتی مشکلی ندارند اما برخی اشکالات ظاهری زیبایی لبخند را خدشه‌دار می‌کند.

به طور کلی اگر مشکلات زیر را دارید می‌توانید برای اصلاح طرح لبخند خود به کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر نیک زاد مراجعه کنید:

  • دندان‌های نامرتبی دارید که کج بوده و یا گوشه‌های آن‌ها شکسته و پریده شده است، برخی دندان‌ها با هم همپوشانی دارند و گاهی فواصل کمی بین دندان‌ها وجود دارد.
  • یک یا چند دندان ندارید و جای خالی آن‌ها کاملا مشخص است.
  • دندان‌های شما تغییر رنگ داده‌اند و با مسواک زدن سفید نمی‌شوند.
  • خط لثه‌های نامنظم دارید و بالا و پایین بودن آن‌ها از زیبایی لبخند شما می‌کاهد.
  • فک یا دندان شما در جای صحیح خود قرار نگرفته است.
  • لبه‌های دندان‌های شما صاف نیست و برجستگی و بی‌نظمی دارد.

*توجه داشته باشید که شرط اول انتخاب هر روشی بررسی شرایط شما و همچنین آگاهی داشتن شما از روش‌هاست.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منابع: ironwooddental

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. نگار می گوید

    سلام آقای دکتر
    هزینه اصلاح لبخند لثه ای با لیزر و یا جراحی برای هر دندان رو اگر امکانش هست میخواستم بدونم.

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      ادیت لثه ی یک فک از حداقل یک میلیون شروع میشه به بالا
      بسته به میزان کار

  2. نگین می گوید

    سلام آقای دکتر نیکزاد. سوالی داشتم در این مورد که چطور میتونیم مطمئن بشیم بعد از تغییر ظاهر دندان ها، ظاهر عجیبی پیدا نمیکنیم؟ منظورم اینه چطور بفهمیم به صورتمون میاد؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      این مشکل با تکنولوژی حل شده قبل از شروع درمان برای شا با قالب ارسالی به لابراتوار طرح دیجیتالی و نمونه ی کار روی گچ به نمایش در میاد و نمونه کار های قبلی و موجود هم ارائه میشه پی از انتخاب و تایید کار شروع میشه

  3. ندا می گوید

    سلام و وقت بخیر…
    هزینه طرح لبخند چقدر است؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام ..بسته به نوع پلن درمان و متریال انتخابی بسیارمنفاوت است. با حضور شما و شرح پزشک و انتخاب شما هزینه ی دقیق روشن خواهد شد.
      مشاوره و طرح درمان رایگان خواهد بود

  4. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر, جناب دکتر اینکه از چه روشی استفاده کنیم رو شما تعیین میکنین؟ یا خودمون باید تصمیم بگیریم مثلا از لمینت استفاده کنیم یا ایمپلنت؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      قعا توضیح وشرح انواع درمانها و مزایای آن بعهده ی پزشک ولی انتخاب قطعا با شماست
      ما سعی می کنیم شما انتخاب درست تری داشته باشین

  5. صبا می گوید

    سلام اقای دکتر وقت بخیر من لب بالام بزرگه موقعه لبخند دندان هامم پیدا نیست چه راهکاری میدین ؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      در حیطه کار من نیست ولی شما می تونید به جراحان فک و صورت مراجعه وشاید یکی از بهترین درمانها جراحی باشه.
      البته اگه ویزیت بشید و ببینیم دندونها رو میشه کمی بلندتر کرد شاید این راه هم کارسازباشه

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.