تفاوت بیلدآپ (بازسازی دندان) با روکش دندان چیست؟

1,610

در طول زندگی دندان‌های ما در معرض خطرات گوناگونی هستند و عوامل مختلفی ممکن است منجر به آسیب‌دیدن دندان‌های ما شوند. زمانی که عملکرد دندان ما دچار مشکل شده و توانایی طبیعی خود را از دست می‌دهد، زندگی روزمره ما مختل شده و با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم.

اولین قدم اکثر افراد در این شرایط بررسی راهکارهای رفع این مشکل بوده و معمولاً در این جستجو باید نسبت به برخی از نکات راجع به گزینه‌های موجود، اطلاعات ابتدایی داشته باشیم. یکی از راهکارهای درمانی دندان‌هایی که ساختار آن‌ها با مشکل مواجه شده است، بیلدآپ و بازسازی دندان است.

عده زیادی این روش درمانی را با روکش دندان اشتباه گرفته و تصور می‌کنند این روش‌ها با یکدیگر یکسان هستند. اما آیا چنین نکته‌ای حقیقت دارد؟ پاسخ این سؤال خیر است.

بیلدآپ و بازسازی دندان نسبت به روکش دندان، تفاوت‌های مختلفی داشته که در این مقاله قصد بررسی این تفاوت‌ها را داریم. بهتر است در ابتدا با بیلدآپ و بازسازی دندان بیشتر آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

بیلدآپ و بازسازی دندان

تقریبا اکثر ما تجربه برخورد با مشکل در زمینه سلامت دندان‌های خودمان را داشته‌ایم و با برخی از راهکارهای درمانی دندان‌پزشکی آشنایی قبلی داریم. اما شاید تابه‌حال اصطلاح بیلدآپ را نشنیده باشیم. معنی لغوی این کلمه “ساختن” است که در این جا به ساخت دوباره دندان اشاره دارد.

شاید بپرسید که در چه شرایطی این روش درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟ در ادامه شرایطی که برای رفع آن‌ها ممکن است دندان‌پزشک به شما بیلدآپ و بازسازی دندان را پیشنهاد دهد، مرور خواهیم کرد.

نمایی نزدیک از دندان‌ها که کج و نافرم هستند و دندان جلویی شکسته است

به‌صورت کلی استفاده از این روش درمانی منع استفاده گسترده‌ای نداشته و می‌تواند در بسیاری از چالش‌های مرتبط که منجر به واردشدن آسیب به ساختار دندان‌ها می‌شوند، مورداستفاده قرار بگیرد.

روند بیلدآپ و بازسازی دندان نسبت به علتی که باعث استفاده از این روش شده می‌تواند کمی متفاوت باشد ولی این تفاوت‌ها معمولاً به مراحل آماده‌سازی دندان برای شروع بیلدآپ و بازسازی آن محدود شده و دیگر مراحل به‌صورت کلی یکسان هستند.

هدف از این روش درمانی، برگشت کامل عملکرد دندان بوده و در طول آن دندان‌پزشک تلاش می‌کند که دندان را با استفاده از موادی همچون کامپوزیت رزین، کاملاً بازسازی کند.

برای آشنایی بیشتر با بیلدآپ و بازسازی دندان، مراحل آن را در قسمت بعد شرح خواهیم داد. در چنین مواقعی که به ساختار دندان و یا دندان‌ها آسیب وارد شده است، دو راهکار درمانی کلی در برابر شما قرار خواهد گرفت. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • درمان به‌وسیله ترمیم دندان
  • درمان با استفاده از پروتز
اگر شرایط دندان به گونه ای باشد که انجام عصب کشی برای آن ضروری به نظر برسد، این روش درمانی قبل از بازسازی و یا روکش دندان مورد استفاده قرار خواهد گرفت

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

اگر دندان کماکان برخی از شرایط موردنظر را داشته و ساختار آن بیش از حد آسیب‌ندیده باشد، دندان‌پزشک در ابتدا با استفاده از درمان ترمیمی که در این جا به معنی بیلدآپ و بازسازی دندان است، دندان موردنظر را درمان خواهد کرد.

اما درصورتی‌که ساختار دندان دیگر توانایی مقاومت نداشته و اکثر آن از بین رفته باشد، راهی جز درمان با استفاده از پروتزهای دندانی روبه‌روی شما قرار نخواهد داشت. منظور از این درمان نیز استفاده از روکش دندان است.

در نتیجه می‌توانیم بگوییم که در این مواقع اولین گزینه بیلدآپ و بازسازی دندان خواهد بود و صرفاً در شرایطی که دندان توانایی طبیعی خود را ازدست‌داده و ساختار آن در معرض آسیب جدی قرار گرفته باشد، گزینه روکش دندان مطرح خواهد شد.

فارغ از این که کدام یک از این روش‌های درمانی مورداستفاده قرار خواهد گرفت، احتمال نیاز دندان به عصب‌کشی نیز وجود دارد. اگر شرایط دندان به‌گونه‌ای باشد که انجام عصب‌کشی برای آن ضروری به نظر برسد، این روش درمانی قبل از بازسازی و یا روکش دندان مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

پس از این که دندان موردنظر عصب‌کشی شد، زمان اصلاح شرایط و بازیابی عملکرد آن فرا خواهد رسید. قبل از بررسی تفاوت بیلدآپ دندان و روکش دندان، مراحلی را که باید برای بیلدآپ و بازسازی دندان پشت سر بگذارید، مرور خواهیم کرد.

علت تغییر رنگ دندان بعد از عصب کشی چیست؟ آیا می‌توان رنگ دندان عصب کشی شده را روشن کرد؟

مراحل بیلدآپ و بازسازی دندان

  • در اولین قدم دندان و یا دندان‌های شما باید توسط دندان‌پزشک مورد معاینه قرار بگیرد تا میزان آسیب وارد شده به دندان اندازه‌گیری شده و بهترین راهکار درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

در این مرحله ممکن است دندان‌پزشک از ناحیه موردنظر عکس ایکس ری تهیه کرده تا علاوه بر بررسی دقیق‌تر دندان، محیط اطراف آن را نیز مورد مشاهده قرار داده و در صورت نیاز تغییرات لازم را در طول درمان دندان به عمل آورد. در نهایت اگر استفاده از روش بیلدآپ بهترین گزینه درمانی موجود باشد، زمانی برای شروع این روند تعیین خواهد شد.

  • پس از فرارسیدن زمان معین برای بیلدآپ و بازسازی دندان، دندان‌پزشک با استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی سعی خواهد کرد تا شما هیچ‌گونه دردی در طول این روند تجربه نکرده و به‌راحتی آن را پشت سر بگذارید.

توجه داشته باشید که قبل از این مرحله دندان‌پزشک خود را از هرگونه حساسیت و یا مصرف دارو مطلع کرده تا در صورت نیاز تغییرات لازم اعمال شود.

  • بعد از کسب اطمینان از عدم وجود هرگونه مشکل، قسمت‌هایی از دندان که باید تراشیده و جدا شوند، توسط دندان‌پزشک حذف خواهند شد تا صرفاً دندانی که سالم است باقی بماند.

البته در نظر داشته باشید که ممکن است این مرحله در یک‌زمان جداگانه توسط دندان‌پزشک انجام‌گرفته و سپس روند بیلدآپ و بازسازی دندان شروع شود.

  • زمانی که دندان آماده شد، با استفاده از مایع آنتی‌باکتریال سطح دندان به‌صورت کامل ضدعفونی خواهد شد تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری به عمل آید.
ممکن است دندان پزشک از ناحیه موردنظر عکس ایکس ری تهیه کرده تا علاوه بر بررسی دقیق تر دندان، محیط اطراف آن را نیز مورد مشاهده قرار داده و در صورت نیاز تغییرات لازم را در طول درمان دندان به عمل آورد.
  • در صورت نیاز، گیره‌ای برای متصل کردن دندان به موادی که قرار است برای بازسازی دندان استفاده شود، در قسمت موردنظر جای‌گذاری خواهد شد.

هدف از اتصال این گیره مخصوص، اطمینان از اتصال ایمن و مستحکم دندان به کامپوزیت و یا… است و ممکن است در صورت تشخیص دندان‌پزشک، این مرحله انجام نگرفته و به طور مثال کامپوزیت مستقیماً به دندان باند (متصل) شود. به این مرحله باندینگ کامپوزیت هم گفته می‌شود.

  • سپس قسمت آسیب‌دیده دندان با استفاده از موادی همچون کامپوزیت رزین و یا آمالگام، بازسازی شده و با استفاده از پرتو ساختار این مواد فعال شده تا استحکام لازم را به دست آورد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله کامپوزیت ونیر دندان و دانستنی‌های جامع در مورد این روش دندان‌پزشکی زیبایی را مطالعه کنید تا با این روش زیبایی اصلاح طرح لبخند آشنا شوید و با دید بیشتری این روش را انتخاب کنید.

  • بعد از قرارگرفتن این مواد بر روی دندان، دندان‌پزشک به آن شکل داده تا به یک فرم طبیعی دست پیدا کند.

در این مرحله اگر ساختار جدید دندان برای شما آزاردهنده بوده و یا قسمتی از آن نیاز به اصلاح دارد، دندان‌پزشک خود را از این موضوع مطلع کرده تا اصلاحات لازم در نظر گرفته شود.

استفاده از پرتو توسط دندانپزشک بر روی دندان‌های جلویی برای استحکام بیشتر مواد به کار رفته برای بیلدآپ

درباره مراحل عصب کشی دندان جلو بیشتر بدانید

برای بیلدآپ و بازسازی دندان استفاده از چه موادی بهترین گزینه است؟

به‌صورت کلی برای این روش درمانی دو نوع ماده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کامپوزیت رزین
  • آمالگام

در این قسمت این دو مورد را بیشتر بررسی خواهیم کرد. کامپوزیت رزین از جمله ماده‌هایی است که در سالیان گذشته به‌صورت بسیار گسترده‌ای در خدمات دندان‌پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سازگاری کامپوزیت با دندان‌ها باعث شده این ماده به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ترمیم و یا بازسازی دندان محسوب شود. مهم‌ترین مزیت کامپوزیت رزین، استحکام آن بوده و این خصوصیت به طول عمر بالای آن بسیار کمک می‌کند.

دیگر مزیت مهم کامپوزیت را می‌توانیم طیف گسترده رنگ آن در نظر بگیریم. این ماده را می‌توان با رنگ‌های مختلف کامپوزیت  نسبت به رنگ دندان‌های طبیعی فرد، تهیه کرد و در نتیجه آن پس از اتمام، ظاهر دندانی که در آن از کامپوزیت استفاده شده است همانند دیگر دندان‌های فرد خواهد بود.

نقطه قوت آخری که برای کامپوزیت می‌توان ذکر کرد، قابلیت اتصال آن به دندان است که در جای خود بسیار حائز اهمیت است.

آمالگام نیز در سال‌های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده و به دلیل خصوصیات خود محبوبیت روبه‌رشدی را پشت سر گذاشته است. آمالگام ویژگی‌های لازم برای استفاده در مصارف دندان‌پزشکی را دارا بوده و می‌توان نقاط قوت کامپوزیت را برای آمالگام نیز در نظر گرفت.

مقایسه رنگ کامپوزیت ونیر با امالگام بر روی سطح دندان

اما کدام یک از این ماده‌ها در این ویژگی‌ها قوی‌تر ظاهر شده است؟

طبق تحقیقاتی که راجع به استحکام کامپوزیت و آمالگام انجام شده، آمالگام توانسته مقاومت بیشتری را نسبت به کامپوزیت نشان دهد. البته توجه داشته باشید که این آزمایش‌ها بر روی دندان انجام نگرفته و در محیط دیگری این استحکام اندازه‌گیری شده است.

در نتیجه ممکن است این نکته زمانی که کامپوزیت و آمالگام بر روی دندان قرار می‌گیرند، صحت نداشته باشد. از لحاظ طیف رنگی، کامپوزیت نسبت به آمالگام طیف گسترده‌تری را دربرگرفته و از این لحاظ انتخاب‌های بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در نهایت باید اضافه کنیم که کامپوزیت نسبت به آمالگام راحت‌تر به دندان متصل شده و سازگاری بیشتری در این اتصال نشان می‌دهد. در صورت به‌کاربردن آمالگام، احتمالاً باید گیره مخصوص برای اتصال آن با دندان مورداستفاده قرار بگیرد.

درصورتی‌که کامپوزیت رزین در اکثر موارد به‌تنهایی می‌تواند یک اتصال مناسب با دندان ایجاد کند. همین امر تأثیر به سزایی در مقاومت کامپوزیت نسبت به فشار داشته و میزان آن را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

بیلدآپ و بازسازی دندان

بیلدآپ و بازسازی دندان و تفاوت آن با روکش دندان

احتمالاً تا به این جا متوجه شده‌اید که این دو روش درمانی نسبت به یکدیگر کاملاً متفاوت بوده و یکسان نیستند. با وجود این که هدف بازسازی دندان و روکش دندان تقریباً یکی است اما در جزئیات تفاوت‌های زیادی دارند.

تفاوت اصلی این دو را می‌توانیم در بستر موردنیاز آن‌ها و نوع قرارگیری در این بستر، مشاهده کنیم. برای قرارگرفتن روکش بر روی دندان، باید مقدار زیادی از دندان تراشیده شده تا روکش به‌خوبی بر روی آن قرار بگیرد. درباره روکش دندان بدون پایه بیشتر بخوانید.

درصورتی‌که در بیلدآپ و بازسازی دندان کمترین میزان ممکن از دندان طبیعی حذف شده و هر چه میزان دندان طبیعی باقی‌مانده بیشتر باشد، نتیجه بهتری نیز به دست خواهد آمد.

زمانی که دندان به‌عنوان بستر آماده اجرای این روندها می‌شود، روکش مثل یک کلاه تمام دندان را پوشانده و دندان طبیعی شما در زیر آن محبوس خواهد شد. ولی در بیلدآپ و بازسازی، دندان به‌عنوان پایه برای موادی همچون کامپوزیت در نظر گرفته شده و تأثیر مهمی در عملکرد دندان ایفا می‌کند.

این نکته که روکش تمام سطح دندان را می‌پوشاند، در بسیار از موارد باعث عدم تشخیص پوسیدگی دندان زیر روکش شده در دندان طبیعی باقی‌مانده شده ولی در صورت استفاده از روش بازسازی دندان، اگر دندان طبیعی دچار پوسیدگی شود، به‌راحتی قابل تشخیص خواهد بود و شما می‌توانید برای اصلاح آن در سریع‌ترین زمان ممکن دست‌به‌کار شوید.

آخرین تفاوت این دو را نیز می‌توانیم مدت‌زمان موردنیاز آن‌ها برای آماده‌شدن و قرارگیری ذکر کنیم. بازسازی دندان به طور معمول در یک جلسه انجام می‌پذیرد.

اما برای روکش دندان شما بعضاً تا ۴ جلسه نیاز به مراجعه دارید. همچنین بعد از قالب‌گیری برای روکش دندان آماده‌سازی روکش نیز ممکن است تا چندین هفته به طول بیانجامد. از این مطالب می‌توان نتیجه گرفت که روکش دندان صرفاً در شرایطی که بیلدآپ و بازسازی دندان امکان‌پذیر نباشد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگر ساختار دندان شما توانایی لازم را برای بازسازی داشته باشد، پیشنهاد ما به شما استفاده از روش درمانی است زیرا در این روش میزان بیشتری از دندان طبیعی شما باقی خواهد ماند. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: shordental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.