مراحل جرم‌گیری دندان [مراقبت بعد از جرمگیری]

1,171

بسیاری باورهای نادرستی راجع به جرم‌گیری دندان دارند و از همین رو از مراجعه به دندان‌پزشکی به این منظور هراس دارند. مثلاً خیلی از افراد بر این باور هستند که جرم‌گیری دندان‌های شما را نازک می‌کند، یا برخی دیگر فکر می‌کنند در اثر جرم‌گیری دندان، لثه‌ها خورده می‌شود و یا فکر می‌کنند جرم‌گیری عملی غیرضروری است. اما تمامی این باورها اشتباه است.

بعد از جرم‌گیری دندان‌ها به شدت مستعد تغییر رنگ بوده و رنگ می‌گیرند. بنابراین بهتر است تا حداقل ۶ ساعت بعد از جرم‌گیری از مصرف چای و قهوه خودداری کنید.

خیر جرم‌گیری باعث نازک‌شدن مینای دندان نخواهد شد و تنها جرم‌‌های عمیق دندانی را از بین می‌برد.

جرم‌گیری دندان هیچ خطری برای دندان نداشته و باعث سلامت هر چه بیشتر آن‌ها نیز می‌شود. جرم‌گیری با حذف جرم‌ها از پوسیدگی، عفونت و در نتیجه بروز بیماری‌های پریودنتال جلوگیری می‌کند.

عدم رعایت رژیم غذایی، مصرف چای، قهوه و .. بلافاصله بعد از جرم‌گیری دندان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث زردشدن دندان‌ها بعد از جرم‌گیری می‌شود.

با توجه به اینکه دندان‌ها بعد از جرم‌گیری تا حدودی حساس می‌شوند، استفاده از خمیردندان‌های ضد حساسیت بهترین گزینه برای مسواک زدن دندان‌ها بعد از جرم‌گیری دندان است.

جرم‌گیری دندان با حذف پلاک‌های دندانی، باعث صاف و صیقلی شدن دندان‌ها می‌شود و تاثیر زیادی در سفیدشدن دندان‌ها ندارد. بهتر است جرم‌گیری دندان با پولیش دندان انجام شود تا دندان‌ها سفید شوند.

حداقل باید تا ۶ ساعت بعد از جرم‌گیری دندان سیگار نکشید.

تا ۲۴ ساعت بعد از جرم‌گیری دندان بهتر است غذاهای نرم و آبکی همچون سوپ مصرف کنید.

یکی از پرتکرارترین سوال مراجعان این است که چطور جرم دندان را از بین ببریم؟ و یا برای جرم دندان چی خوبه؟

با جرم‌گیری می‌توان جرم و پلاک‌های دندانی کهنه و عمیق را از روی دندان‌ها پاک کرد. جرم دندان زمانی تشکیل می‌شود که فرد بهداشت دندانی ضعیفی دارد. باقی‌مانده مواد غذایی به مرور زمان روی دندان‌ها باقی مانده و باکتری‌ها را به خود جذب می‌کنند. فعالیت باکتری در محل این مواد، به مرور زمان باعث سفت و سخت شدن آن‌ها و در نهایت تشکیل جرم دندان می‌شود.

جرم دندان باعث کدری و تغییر رنگ دندان‌ها به خاکستری و سیاه می‌شود. با جرم‌گیری دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر نیکزاد می‌توانید دندان‌هایتان را از نو بیافرینید و به آن‌ها زیبایی ببخشید.

در این مقاله به دلایل جرم‌گیری دندان‌ها، مراحل جرم‌گیری دندان، نکات ضروری بعد از جرم‌گیری و فواید جرم‌گیری دندان و به اینکه چرا باید آن را جدی گرفت می‌پردازیم. با ما همراه باشید و این مقاله را به‌دقت بخوانید و گارد خود را نسبت به جرم‌گیری دندان پایین بیاورید.

چرا جرم‌گیری دندان ضروری است؟

آیا پیوسته بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنید؟ آیا به طور منظم روزی دو بار نخ دندان می‌کشید و مسواک می‌زنید؟ آیا از دهان‌شویه استفاده می‌کنید و مراقب رژیم غذایی خود هستید و سعی می‌کنید عادات غذایی نادرست را کنار بگذارید؟ آیا مسواک زدن شما به شیوه‌ی درستی است و در بازه‌ی زمانی استاندارد طول می‌کشد؟

اگر چنین است، می‌توان گفت که شما به‌خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنید و اما آیا این بدان معنی است که نباید برای جرم‌گیری تخصصی و شست‌وشوی حرفه‌ای دندان‌ها و لثه‌ها به دندان‌پزشکی مراجعه کنید؟ جواب مطلقاً “خیر” است.

باکتری‌ها، پلاک و جرمی که روی دندان‌ها و زیر لثه‌های شما می‌نشیند، بسیار خطرناک‌تر از هر چیز دیگری است. حتی اگر بهداشت دندان‌های خود را هر روز رعایت کنید هم در معرض پلاک و جرم قرار دارید و باید زدودن آن‌ها را به دست دندان‌پزشک ماهر بسپارید.

جرم گیری دندانهای براق تر با نفسی تازه تر

جرم گیری دندان درد دارد؟

جرم‌گیری دندان روشی غیرتهاجمی، بدون خونریزی و عمدتا بدون درد است. در حین جرم‌گیری دندان حتی نیاز به تزریق بی‌حسی هم وجود ندارد، زیرا هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. البته در مواردی که بیمار ترس و اضطراب شدید داشته باشد، قبل از جرم‌گیری دندان بی‌حسی تزریق می‌شود.

جرم‌گیری دندان چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان جرم‌گیری دندان بسته به حجم و عمق پلاک‌های دندانی، تازه یا قدیمی بودن جرم‌ها، وضعیت بهداشتی و سلامت دندان‌های فرد، مهارت و تجربه دندانپزشک و … متفاوت است. جرم‌گیری دندان در یک جلسه و بین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

از بین بردن جرم پشت دندان

مراحل جرم‌گیری دندان

بسیاری از مردم از جرم‌گیری هراس دارند و دلیل آن اغلب اوقات، ندانستن فرایندها و مراحلی است که بر روی دندان انجام می‌شود. در ادامه با کارهایی که طی یک جرم‌گیری در مطب دندان‌پزشک روی دندان‌های شما انجام می‌شود آشنا می‌شوید.  

  1. یک معاینه‌ی کلی

پیش‌ازاین که جرم‌گیری انجام شود، در ابتدا یک معاینه‌ی کلی از دندان‌ها و لثه‌های شما به عمل می‌آید. دندان‌پزشک از یک آینه‌ی کوچک برای دیدن پشت دندان‌های شما استفاده می‌کند تا ببیند که التهاب لثه دارید یا خیر.  

  1. زدودن پلاک‌ها و جرم‌ها

با استفاده از یک آینه‌ی کوچک، دندان‌پزشک با اسکالر سعی می‌کند پلاک‌ها و جرم‌های اطراف خط لثه و بین دندان‌هایتان را بزداید. صدایی که می‌شنوید شبیه به خراش دادن است و نیازی نیست که نگران باشید و بترسید. 

هرچه جرم و آلودگی در دندان‌های شما بیشتر باشد، صدای خراشیدن بیشتر است. هرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شما پیوسته‌تر و منظم‌تر بوده باشد، این مرحله کم‌تر طول می‌کشد و ناخوشایندی شما کمتر خواهد بود. اما اگر بهداشت دندان‌های خود را به‌خوبی رعایت نکرده‌اید، این پروسه زمان برتر خواهد بود. 

معمولاً جرم‌گیری نباید بیشتر از دو بار در سال باشد زیرا ممکن است به دندان‌های شما آسیب برساند.

  1. پاک‌کردن با خمیردندان

هنگامی که دندان‌های شما از جرم و آلودگی پاک شد، نوبت به تمیزکردن آن با خمیردندان می‌رسد که صدایی شبیه به سنگ‌زنی می‌دهد. درحالی‌که اندکی ترسناک به گوش می‌رسد اما بهترین روش برای پاکیزگی و جرم‌گیری عمقی است. این خمیردندان بوی مشابه خمیردندان‌های معمولی را دارد، اما دانه‌های درون آن به پاکیزه کردن بیشتر کمک می‌کند.

جرم گیری عمیق دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

  1. نخ دندان کشیدن حرفه‌ای

هرچند به طور دائم در خانه نخ دندان بکشید، نمی‌توانید آن را با نخ دندان کشیدن یک متخصص مقایسه کنید. متخصص این کار می‌تواند نقاطی که احتمال خونریزی و آسیب را وجود دارد تشخیص دهد و آنان را برطرف کند. البته که این نخ دندان کشیدن برای خارج کردن باقی‌مانده‌ی آلودگی‌هایی که در جرم‌گیری رفع شده‌اند، نیاز است.  

  1. رینز یا آبکشی کردن

در نهایت دهان خود را آبکشی می‌کنید و معمولاً در محلول اندکی فلوراید وجود دارد. دهان شما را از مواد جرم‌گیری و آلودگی‌های موجود در دهان پاک می‌کند.  در این مرحله پولیش دندان نیز انجام می‌شود. پولیش یا بروساژ درد ندارد و به پیشگیری از پوسیدگی دندان همچنین صاف و صیقلی شدن دندان‌هایتان کمک می‌کند.

  1. فلوراید تراپی

آخرین قدم در جرم‌گیری، استفاده از فلوراید است. فلوراید تراپی باعث می‌شود تا ماه‌ها دندان‌های شما نسبت به پوسیدگی مقاوم باشد. در این بخش یک فوم ژل مانند روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. 

نخ دندان کشیدن حرفه‌ای

علائم و راه‌های درمان ریشه دندان پوسیده را بدانید!

مراقبت‌های بعد از جرم‌گیری دندان

بعد از انجام جرم‌گیری باید مراقبت‌های زیر را انجام دهید؛ 

  • اگر تا کنون مسواک نمی‌زدید و یا نخ دندان نمی‌کشیدید، باید حتماً از این به بعد این کار را بادقت انجام دهید. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

 مسواک و خمیردندان مناسبی انتخاب کنید و برای این کار از دندان‌پزشک خود کمک بگیرید. داشتن یک مسواک مناسب به‌اندازه‌ی مسواک زدن در حفظ سلامت دندان‌ها مؤثر است. همچنین نحوه‌ی صحیح مسواک زدن را به‌درستی بیاموزید. اگر مسواک بزنید اما این کار را به شیوه‌ی استاندارد و مناسب انجام ندهید، تأثیر زیادی در حفظ سلامت دندان‌هایتان ندارد.  

  • بعد از جرم‌گیری تا ۲۴ ساعت از مصرف مواد غذایی رنگی مثل قهوه، چای، شراب و مواد دیگر بپرهیزید.
  • از خوردن مواد غذایی سفت‌وسخت امتناع کنید. چرا؟ هنگامی که جرم در زیر لثه‌ها و از بین دندان‌ها زدوده می‌شود، فضایی که پیش‌تر با جرم اشغال شده بود، اکنون خالی می‌شود و احتمال این که به‌صورت لق شدن دندان حس شد زیاد است. باید از خوردن غذاهای سفت‌وسخت خودداری کنید تا دندان‌های شما مجدداً محکم شوند.  
  • از جویدن آدامس بلافاصله بعد از جرم‌گیری پرهیز کنید.  
  • بعد از جرم‌گیری از دهان‌شویه استفاده کنید.  
  • از خوردن نوشیدنی و غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم بپرهیزید.

بعد از جرم‌گیری دندان‌های شما ممکن است حساسیت بیشتری پیدا کنند. در صورت مصرف این مواد ممکن است دندان‌های شما درد بگیرند یا تیر بکشند. این حالت برای شما احساس ناراحتی و ناخوشی ایجاد می‌کند. پس بهتر است خودداری کنید.  

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بعد از جرم‌گیری ادامه دهید. شب اول از یک مسواک نرم استفاده کنید.  
  • بعد از جرم‌گیری دندان‌ها تا ۲۴ ساعت از مصرف سیگار و سایر دخانیات دوری کنید.
اهمیت مسواک و نخ دندان

حساسیت و تیر کشیدن دندان‌ها بعد از جرم‌گیری

مهم‌ترین عارضه‌ای که بعد از جرم‌گیری دندان ممکن است آن را تجربه کنید، حساسیت و تیرکشیدن دندان‌ها است. حساسیت و تیرکشیدن دندان به خصوص برای افرادی که جرم‌گیری عمیق در اطراف لثه انجام می‌دهند اتفاق می‌افتد. این عارضه تنها ۲ تا ۳ روز بعد از جرم‌گیری دندان ادامه پیدا کرده و عموما بدون نیاز به درمان از بین می‌رود.

برای درمان حساسیت دندان‌ها بعد از جرم‌گیری، توصیه می‌کنیم که مراقبت‌های بعد از جرم‌گیری را به دقت رعایت کنید. همچنین سعی کنید از خوردن و نوشیدن خوراکی‌هایی که باعث تشدید این وضعیت می‌شوند، خودداری کنید. نکات زیر هم به کاهش درد و حساسیت دندان بعد از جرم‌گیری کمک می‌کنند:

  • عدم مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی مثل نوشیدنی‌های الکلی، آب انار، آب پرتقال و ..
  • استفاده از خمیردندان‌های ضد حساسیت
  • عدم استفاده از خمیردندان‌ سفیدکننده و ساینده
  • استفاده از مسواک نرم
  • عدم مصرف نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم
  • استفاده از وارنیش فلوراید (با نظر دندانپزشک)
جرمگیری عمیق دندان ها

تفاوت جرم‌گیری حرفه‌ای با جرم گیری معمولی چیست؟

در جرم‌گیری معمولی تنها جرم ‌های تشکیل شده بر روی تاج و بالای لثه حذف می‌شوند. اما در جرم‌گیری حرفه‌ای یا عمیق، جرم ‌های دندانی که در زیر لثه و خط لثه قرار دارند حذف می‌شوند. این جرم‌ها به سادگی قابل مشاهده نیستند و تنها در عکس‌های رادیوگرافی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. تشکیل جرم زیر خط لثه می‌تواند منجر به تحلیل لثه و حتی استخوان فک شود. جرم‌گیری عمیق یا حرفه‌ای دندان، بیشتر از جرم‌گیری معمولی به طول می‌انجامد و حتی گاهی تا چند ساعت طول می‌کشد.

هزینه جرم‌گیری دندان

هزینه جرم‌گیری دندان در سال ۱۴۰۲ طبق تعرفه وزارت بهداشت تعیین می‌شود. هزینه جرم‌گیری دندان به وسعت و عمق جرم‌های دندانی بستگی نداشته و مقدار ثابتی است. با این حال اگر جرم‌گیری دندان بسیار شدید باشد و بیماری پریودنتال وجود داشته باشد، هزینه آن بیشتر خواهد شد. لازم به توضیح است که هزینه جرم‌گیری دندان عمومی و تخصصی کمی با هم تفاوت دارند.

پاک کردن جرم سیاه پشت دندان

آیا جرم‌گیری با بیمه هم انجام می‌شود؟

به طور معمول بیمه پایه هزینه جرم‌گیری دندان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و بیماران باید هزینه جرم‌گیری دندان را خودشان پرداخت کنند. البته می‌توانید با انجام جرم‌گیری دندان در مراکز دولتی، هزینه کمتری بپردازید. با این حال اگر بیمه تکمیلی دارید، به احتمال زیاد هزینه جرم‌گیری دندان‌هایتان توسط بیمه تکمیلی پرداخت خواهد شد. با بیمه تامین اجتماعی‌ می‌توانید در مراکز درمانی مربوط به تامین اجتماعی، جرم‌گیری دندان به صورت کاملا رایگان انجام دهید.

در سال چند بار جرمگیری مناسب است؟

مراتب جرم‌گیری دندان و فاصله زمانی بین هر بار را نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد. دندانپزشکان برای بیشتر افراد انجام جرم‌گیری دندان را هر ۶ ماه یک بار توصیه می‌کنند. اما با این حال ممکن است دفعات جرم‌گیری دندان برای افراد مختلف بیشتر یا کمتر نیز بشود. تعداد دفعات جرم‌گیری دندان در سال بسته به عواملی چون بهداشت فردی، سلامت دندان‌ها، سرعت تشکیل جرم و پلاک، حساسیت دندان و نازک بودن یا نبودن مینای دندان تعیین می‌شود. برای مثال برای فردی که دندان‌هایی حساس دارد و مینای دندان‌هایش بسیار نازک باشد، انجام جرم‌گیری دندان یک بار در سال توصیه می‌شود.

جرمگیری برای ایمپلنت دندان خطرناک نیست؟

سلامت ایمپلنت دندان در افزایش دوام آن تاثیر مهمی دارد. جرم‌گیری دندان یکی از بهترین روش‌های درمانی برای مراقبت از ایمپلنت دندان‌ها و افزایش ماندگاری آن‌ها است. برخلاف باور عموم مردم، جرم‌گیری نه تنها برای ایمپلنت دندان خطری ندارد بلکه باعث دوام هر چه بیشتر آن هم می‌شود. آن چیزی که برای دندان‌ها خطر دارد، جرم و پلاک‌های دندانی است که باعث پوسیدگی دندان و عوارض دیگر آن می‌شوند.

جرم گیری دندان ایمپلنت شده

آیا دندان کامپوزیت شده را می‌توان جرم‌گیری کرد؟

جرم‌گیری برای دندان‌هایی که کامپوزیت شده‌اند، باعث افزایش دوام و ماندگاری روکش کامپوزیت ونیر آن‌ها خواهد شد. جرم‌گیری دندان کامپوزیت شده مزایای زیر  را به همراه دارد:

  • افزایش زیبایی دندان‌ها
  • جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان
  • افزایش استحکام و دوام کامپوزیت دندان
  • جلوگیری از پوسیدگی و عفونت دندان‌ها
  • عدم ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت
  • مقاوم شدن روکش کامپوزیتی در برابر تغییر رنگ و لکه

علت زرد شدن کامپوزیت دندان و روش‌های درمان آن را بدانید.

جرم‌گیری برای دندان لمینت شده انجام می‌شود؟

یکی از دلایل تغییر رنگ لمینت دندان، ایجاد جرم و پلاک است. برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها بعد از لمینت دندان توصیه می‌شود که دندان‌های خود را جرم‌گیری کنید. جرم‌گیری دندان‌های لمینت شده کار بسیار حساسی است و باید توسط دندانپزشک با تجربه‌ای انجام شود تا روکش‌ دندان‌ها آسیب نبیند. در اکثر موارد دندانپزشکان برای جرم‌گیری دندان لمینت شده از ابزارهای دستی استفاده می‌کنند.

جرمگیری دندان لمینت شده

آیا برای جرم‌گیری از بی حسی استفاده می‌شود؟

جرم‌گیری دندان روشی کاملا بدون درد بوده و عموما بدون نیاز به تزریق داروی بی‌حسی انجام می‌شود. با این حال برخی از مراجعان که ترس شدیدی در هنگام حضور در دندانپزشکی دارند، می‌توانند از دندانپزشک خود بخواهند حین جرم‌گیری بی‌حسی برایشان تزریق کند.

تفاوت جرمگیری با بلچینگ چیست؟

بلیچینگ یک روش زیبایی در دندانپزشکی است که با استفاده از مواد سفیدکننده، رنگ دندان‌ها ۱۲ تا ۱۴ درجه روشن‌تر می‌شود. بلیچینگ دندان به دو روش آفیس بلیچینگ و هوم بلیچینگ انجام می‌شود. این در حالی است که در جرم‌گیری دندان، دندان‌ها بعد از جرم‌گیری به رنگ اصلی خودشان درآمده و سفیدتر نمی‌شوند.

فواید جرم‌گیری دندان چیست؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، بهتر است جرم‌گیری دندان را جدی بگیرید. دلایلی برای این توصیه‌ی ما وجود دارد و آن عبارت است از؛

ایجاد پلاک و گرفتن جرم به دندان‌ها اجتناب‌ناپذیر است

هرچقدر هم به بهداشت دهان و دندان خود برسید، بازهم مقداری جرم بر دندان‌های شما می‌نشیند و باکتری‌ها در سطح آن و یا در زیر لثه‌ها رشد خواهند کرد. اگر پلاک بر روی دندان تشکیل شود، نمی‌توان آن را با روش‌های تمیزکنندگی در خانه پاک‌سازی کرد و نیاز به مداخله‌ی یک متخصص با ابزار پیشرفته‌تر است. اگر هم این کار انجام نشود و پلاک و آلودگی‌ها در جای خود باقی بمانند، دندان‌ها و لثه‌های شما را آسیب‌پذیر می‌کنند و آن‌ها را به مرز نابودی می‌کشانند. 

جرم گیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان

کدام روش‌ بهتر است؟ تفاوت لمینت با کامپوزیت و بلیچینگ دندان را بدانید.

جرم‌گیری دندان‌ها باعث آرامش خیال می‌شود 

چشم غیرمسلح خیلی چیزها را نمی‌بیند. بسیاری از باکتری‌ها در حال انجام‌دادن کارهای ناخوشایند بر سر دندان‌ها و لثه‌های ما هستند و چشم ما قادر به دیدن آن‌ها نیست. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌توانید مطمئن باشید که نمای جلویی دندان‌های شما پاکیزه و تمیز است، اما:

  • پشت دندان‌ها؟
  • زیر لثه‌ها؟
  • لابه‌لای دندان‌ها؟
  • دندان‌های عقبی؟

شاید چشم ما قادر به دیدن این مناطق نباشد. پشت دندان‌ها مناطقی هستند که بیشتر در معرض تشکیل پلاک و جرم هستند، زیرا به غدد بزاقی نزدیک‌ترند و بزاق مزید بر علت است. همچنین در دسترس چشم ما نیستند و خیلی از مسواک زدن و نخ کشیدن آن بخش‌ها مطمئن نیستیم.

اگر روش‌های درمانی دندان‌پزشکی مثل روکش دندان بر روی دندان‌های شما انجام شده است، باید مراقبت و وسواس بیشتری نسبت به سایر افراد در پاکیزه نگه‌داشتن دندان‌های خود به خرج دهید.

یا مثلاً کسی که از کاشت ایمپلنت برای جایگزینی یک یا چند دندان استفاده کرده است باید بیشتر مراقب آلودگی‌های دندان‌های خود باشد تا یک فرد عادی با دندان‌های طبیعی، زیرا به‌سادگی می‌تواند پری ایمپلنتیتیس یا التهاب اطراف ایمپلنت رخ دهد و مشکلات بعد از آن را به بار آورد.

جرم گیری پشت دندان هاتوسط دندان پزشک

پری ایمپلنتیتیس به معنای عفونت ایمپلنت دندان است با روش‌های پیشگیری ، دلایل و درمان این مشکل ایمپلنت اشنا شوید.

جرم‌گیری دندان فرایندی مفید و البته بدون آسیب و درد است 

جرم‌گیری دندان یک فرایند مفید، ساده و سریع است که در یک مراجعه انجام می‌پذیرد و درصورتی‌که فرد از روند انجام آن آگاه باشد استرس نخواهد داشت زیرا فرایندی بدون درد است. این پروسه‌ی ساده و مفید، نتایج خیلی خوبی دارد و دلیلی برای اجتناب کردن از آن وجود ندارد. 

تجهیزات دندان‌پزشکی استفاده شده در این فرایند بسیار کارآمد هستند و جرم‌ها و باکتری‌هایی که به‌تازگی در حال تشکیل و جانشینی هستند را نیز از میان می‌برد. این فرایند از هر روشی که در خانه برای پاکیزگی دندان‌های خود استفاده کنید قدرتمندتر است و درعین‌حال تهاجمی نیست. 

بهترین راه‌حل‌های درمان لبخند لثه‌ای چیست؟

جرم‌گیری دندان‌ها در افزایش اعتمادبه‌نفس نقش بسزایی دارد 

بعد از جرم‌گیری، دندان‌های شما زیباتر و صاف‌تر به نظر می‌رسند و با زدودن جرم‌هایی که معمولاً در خط اتصال لثه به دندان وجود دارند، تمیزتر و روشن‌تر دیده می‌شوند. این پاکیزگی به اعتمادبه‌نفس شما می‌افزاید و تأثیر زیادی در حضور شما در اجتماع دارد.

معمولاً در یک جلسه‌ی جرم‌گیری، لکه‌های قهوه، چای، سیگار و شراب قرمز شسته می‌شوند و دندان براق‌تر می‌شود. درصورتی‌که این اتفاق نیفتد می‌توان به بلیچینگ و وایتنینگ دندان فکر کرد. در غیر این صورت و برای لکه‌های پایدار، می‌توان روش‌های دیگری همچون لومینیرز  لمینت و کامپوزیت را پیشنهاد داد.

التهاب و خونریزی لثه بعد از مسواک و خمیر دندان

 برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی لمینت سرامیکی دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟ در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد مطالعه بفرمایید .

جرم‌گیری دندان از بیماری‌های لثه پیشگیری می‌کند 

آماری که از ابتلا به بیماری‌های التهابی و عفونی لثه در دست است، بسیار نگران‌کننده است. بیشتر بالغین به این بیماری مبتلا هستند و لثه‌های آنان ناسالم و در حال عقب‌نشینی است. این مورد به شما خاطرنشان می‌کند که بهداشت و مراقبت لثه‌ها را دست‌کم نگیرید.

 مراحل اولیه‌ی بیماری‌های لثه التهاب ساده‌ی لثه است که با اندکی ورم و احتمال بالای خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خود را نشان می‌دهد. 

مراحل بعدی عقب‌نشینی لثه و آسیب رسیدن به استخوان و در نهایت لق شدن و افتادن دندان است. بیماری‌های لثه چگونه ایجاد می‌شوند؟ بیماری‌های لثه با رشد باکتری‌ها ایجاد می‌شوند.

جرم‌گیری دندان از رخ‌دادن چنین اتفاق ناگواری پیشگیری می‌کند، چگونه؟ با زدودن باکتری‌ها و پلاک‌ها. بهتر است بدانید که بیماری‌های لثه نه‌تنها به دندان و استخوان فک آسیب می‌رسانند بلکه شما را در خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان نیز قرار می‌دهند. پس یک مراجعه‌ی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای به دندان‌پزشکی برای جرم‌گیری را بی‌اهمیت در نظر نگیرید.

جرم‌گیری فرصتی برای تشخیص زودرس مشکلات دیگر دندان است 

در مراجعه‌ای که برای جرم‌گیری به دندان‌پزشکی دارید، سایر مشکلاتی که در حال پیش‌آمدن هستند تشخیص داده می‌شوند و می‌توان از پیشروی آن‌ها پیشگیری کرد. تمامی خطرات بزرگ از یک مشکل بسیار کوچک شروع می‌شوند که به‌موقع تشخیص داده نشده است. یکی از روش‌های کم هزینه و مقرون به‌صرفه‌ای که دندان‌پزشکان بعد از جرم‌گیری دندان ممکن است پیشنهاد دهند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان فیشورسیلانت یا شیارکشی دنداندهاست. درباره این روش بیشتر بدانید.

جرم‌گیری دندان در بارداری ضرر دارد؟

تغییرات دوران بارداری می‌توانند روی دندان‌ها هم تاثیر بگذارند. حتی بروز برخی از بیماری‌های پریودنتال در اثر بهداشت نامناسب دندان‌ها می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. به همین دلیل دندانپزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار حتما دندان‌های خود را جرم‌گیری کنند. بهترین زمان جرم‌گیری دندان‌ها در دوران بارداری، سه ماهه دوم آن است. در سه ماهه اول بارداری، سلامت جنین بسیار حساس بوده و انجام اقدامات درمانی نظیر جرم‌گیری دندان می‌تواند آن را به خطر بیاندازد. دندانپزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار جرم‌گیری دندان و سایر اقدامات درمانی مربوط به دندان‌هایشان را به سه ماهه دوم بارداری موکول کنند.

عوارض بعد از جرمگیری دندان

جرم‌گیری دندان اگر توسط دندانپزشکی با تجربه انجام شود، نه تنها عارضه‌ای ندارد بلکه باعث سلامت هر چه بیشتر دندان‌ها نیز می‌شود. با این حال جرم‌گیری دندان ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • حساسیت لثه
  • حساسیت دندان‌ها
  • خونریزی
  • درد
  • تورم لثه
  • التهاب لثه
  • عفونت دندان
  • ایجاد شکاف و فاصله بین دندان‌ها

علائم عفونت دندان و روش‌های درمان دندان عفونت کرده را بدانید.

بعد از جرمگیری چه غذاهایی بخوریم؟

بعد از جرم‌گیری دندان باید رژیم غذایی خود را تا حدودی تغییر دهید تا از تشکیل مجدد پلاک و جرم جلوگیری شود. از خوردن خوراکی‌های چسبنده مثل پاستیل و لواشک خودداری کنید. وعده‌های فیبری خود را در روز افزایش دهید. استفاده از میو‌هایی چون موز، سیب، پرتقال و … را که باعث سلامت هر چه بیشتر دندان‌ها شده و از تشکیل جرم جلوگیری می‌کنند، افزایش دهید. دانه‌های روغنی مثل کنجد در سلامت دندان‌ها بعد از جرم‌گیری موثر هستند.

روش‌های خانگی جرمگیری دندان

از بین بردن جرم سیاه دندان در خانه را می‌توانید با استفاده از برخی تکنیک‌های خانگی انجام دهید. البته باید بدانید که این روش‌ها تنها می‌توانند جرم‌هایی را از بین ببرند که به تازگی تشکیل شده‌اند. در نتیجه نباید انتظار داشته باشید که در از بین بردن جرم پشت دندان در خانه، جرم‌های چند ساله و قدیمی دندان‌هایتان از بین بروند. برای جرم‌گیری اصولی دندان، باید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. برخی از روش‌های خانگی موثر در از بین بردن جرم دندان عبارتند از:

جرمگیری دندان با جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را روی مسواک خود ریخته و با آن دندان‌هایتان را مسواک بزنید. این کار باعث حذف جرم‌های دندانی خواهد شد. جوش شیرین را می‌توانید در ترکیب با آب، سرکه سیب یا لیمو ترش هم امتحان کنید.

استفاده از نمک دریا

مقداری نمک دریا روی مسواک ریخته و با آن دندان‌های خود را مسواک بزنید. نمک دریا فضای دهان را ضد عفونی کرده و جرم‌های دندانی را از بین می‌برد.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص اثبات‌شده‌ای برای سلامت دندان‌ها دارد. می‌توانید روغن نارگیل را به تنهایی یا با ترکیب با جوش شیرین استفاده کنید.

نمک دریا و آب لیمو ترش

نمک دریا را با مقداری آب لیمو ترش تازه ترکیب کرده و این ترکیب را به صورت دهانشویه استفاده کنید. این کار را می‌توانید روزی یک بار به مدت ۲ تا ۳ دقیقه انجام دهید و تاثیر آن را ببینید.

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید را از داروخانه تهیه کرده و آن را با مقدار مساوی آب ولرم مخلوط کنید. این ترکیب را مانند دهانشویه و حداقل برای مدت یک دقیقه در دهانتان بچرخانید.

استفاده از خمیردندان ضد جرم

برخی از خمیردندان‌ها حاوی موادی چون پیروفسفات، زینک سیترات، فلوراید و … هستند و می‌توانند از تشکیل جرم دندانی جلوگیری کنند و جرم‌های قبلی را تا حدودی از بین ببرند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.