مراحل عصب کشی دندان عفونی | درمان عفونت دندان

9,191

یکی از مشکلاتی که ممکن است دندان شما را درگیر کند، عفونت ریشه دندان است. عفونت دندان اتفاق ناگواری است که اگر درمان نشود، می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به دندان، لثه‌ها و استخوان فک وارد کند. از روش‌های درمان دندان که عفونت دارد یکی عصب کشی دندان عفونی و دیگری کشیدن دندان عفونی است.

اگر بخواهیم تنها به خلاص شدن از شر دندانی که ریشه‌اش عفونت کرده است، توجه کنیم، بدون شک کشیدن دندان روش ارزان‌تری است. اما مسئله این است که بعد از کشیدن دندان، باید به فکر جایگزین کردن دندان ازدست‌رفته باشیم. روش‌های جایگزین کردن دندان ازدست‌رفته، ارزان نیستند و معمولاً برای آنها باید هزینه کنید.

معمولاً این سؤال به ذهن شما می‌رسد که کدام روش درد بیشتری دارد. جالب است بدانید که بیشتر افرادی که می‌خواهند دندان خود را عصب کشی کنند، انتظار یک روش دردناک را دارند و نمی‌توانند به بی درد بودن آن اعتماد کنند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که فرایند عصب کشی دندان دردی ندارد زیرا شما بی‌حس می‌شوید؛ بنابراین دردی احساس نمی‌کنید.

کشیدن دندان با بی‌حسی انجام می‌شود و معمولاً فرد دردی احساس نمی‌کند. اما زمانی که دندان کشیده می‌شود و بی‌حسی از بین می‌رود، فرد دردی را احساس می‌کند که گنگ است و معمولاً آزاردهنده است. برای برطرف کردن این درد می‌توان از مسکن‌ها استفاده کرد.

اگر ریشه دندان عفونت کرده باشد، می‌توان آن را از دو روش درمان کرد. یکی از روش‌ها کشیدن دندان است که روشی رادیکال و ضربتی است. روش دیگر عصب کشی است که روشی مدارا کننده و نگهدارنده است و در آن برای حفظ دندان تلاش می‌شود.

درصورتی‌که پوسیدگی دندان رخ داده است، باید در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنید و اجازه ندهید که پوسیدگی گسترش پیدا کند. اگر پوسیدگی دندان گسترش پیدا کند، می‌تواند به ریشه برسد. زمانی که دندان عفونی می‌شود باید به سرعت آن را درمان کنید.

ریشه‌ی عفونت کرده‌ی دندان درمان‌های مختلفی دارد که در ادامه‌ی این مطلب به آنها پرداخته‌ایم. یکی از این روش‌ها کشیدن دندان و دیگری عصب کشی است. اما کدام یک انتخاب بهتری هستند؟

در ادامه به معرفی هر دو روش و مزایا و معایب آنها پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید بهترین روش درمان را برای دندان عفونت کرده‌ی خود انتخاب کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چه زمانی ریشه دندان عفونت می‌کند؟

پوسیدگی دندان یکی از معمول‌ترین اتفاقاتی است که برای افراد پیش می‌آید. معمولاً به دلایل زیر دندان‌ها پوسیده می‌شوند.

  • رژیم غذایی نامناسب
  • ژنتیک
  • مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند به ریشه‌ها سرایت کند و باعث پوسیدگی ریشه دندان هم بشود. زمانی که ریشه دندان می‌پوسید، می‌تواند محلی برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها باشد و بنابراین عفونت ریشه دندان ایجاد شود.

زمانی که ریشه‌ی دندان عفونت می‌کند چه باید کرد؟ باید سریعاً به درمان ریشه دندان عفونی پرداخت. از روش‌های مختلفی ریشه عفونت کرده را درمان می‌کنند که در ادامه آورده شده‌اند. اما از کجا بفهمیم که ریشه دندان عفونت کرده است؟

دندان خراب و عفونت کرده

علائم ریشه دندان عفونت کرده چیست؟

هنگامی که ریشه دندان عفونت می‌کند، علائم مختلفی دارد از علائم عفونت دندان موارد زیر را ممکن است رخ دهد؛

  • معمولاً اطراف ریشه دندان عفونی درد می‌گیرد و ورم می‌کند.
  • دندان عفونت کرده دردناک می‌شود، مخصوصاً اطراف ریشه و با لمس و زبان زدن به آن قسمت، درد شدید احساس می‌کنید.
  • به راحتی نمی‌توانید غذاها را بجوید و غذای خود را قورت بدهید.
  • صورت و یا فک شما در اثر عفونت دندان ورم می‌کند.
  • غده‌های لنفاوی ورم می‌کنند و بزرگ می‌شوند.
  • معمولاً غذای شما بدطعم می‌شود و دهان نیز بوی بدی می‌دهد.
  • به سختی می‌توانید نفس بکشید.
  • ممکن است که یک توده‌ی کوچک (کیست) در نزدیکی لثه مجاور دندان عفونت کرده دیده شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

درمان ریشه دندان عفونی با عصب کشی

اگر بخواهیم به زبان ساده این مطلب را عنوان کنیم، عصب کشی به فرایندی گفته می‌شود که در آن عصب‌های موجود در ریشه از جا در آورده می‌شوند. زمانی که عصبی وجود نداشته باشد، دردی هم نخواهد بود.

زمانی که ریشه دندان عفونی شود و یا آسیب ببیند، باید پایانه‌های عصبی دندان عفونت کرده بیرون کشیده شوند. همچنین در مواقعی که پوسیدگی دندان به قدری می‌شود که دیگر از عصب محافظت نمی‌کند، باید عصب را بیرون کشید و فرایند عصب کشی یا root canal را انجام داد.

کیست عفونی کنار دندان خراب

عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد؟

عصب کشی دندان معمولا بین ۳۰ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. مدت زمان عصب کشی دندان‌های جلو (قدامی) کمتر، و مدت زمان عصب کشی دندان‌های عقب (خلفی)  بیشتر است. به طور معمول عصب کشی دندان‌ها در طی یک الی دو جلسه دندانپزشکی انجام می‌شود. اما گاهی به دلیل موقعیت دندان و شرایطی که دارد، ممکن است عصب کشی دندان در تعداد جلسات بیشتری انجام شود.

درمان عفونت دندان

مراحل عصب کشی دندان عفونی

عصب کشی دندان عفونی به صورت زیر انجام می‌شود:

  • دندانپزشک ابتدا به کمک مواد بی‌حس کننده لثه اطراف دندان مورد نظر را بی‌حس می‌کند.
  • در مرحله دوم، تمام پوسیدگی‌ها از روی دندان برداشته می‌شوند. اگر در پالپ دندان عفونت و پوسیدگی وجود داشته باشد، به کمک تجهیزات دندانپزشکی حذف می‌شود. پس از انجام این مرحله، عفونت داخل دندان و تمام مواد میکروبی درون آن از بین می‌روند.
  • در مرحله سوم محل ضد عفونی می‌شود.
  • به کمک فایل‌های دستی کانال ریشه باز شده و ریشه دندان به طور کامل تخیله می‌شود. دندانپزشک برای اطمینان بیشتر ممکن است پس از این مرحله از دندان آسیب دیده عکسبرداری کند.
  • پس از اینکه دندانپزشک از تخلیه کامل عصب دندان مطمئن شد، فضای داخلی دندان و ریشه آن با مواد پرکننده پر می‌شود.
  • در مرحله آخر عصب کشی دندان عفونی، دندان به کمک مواد آمالگام یا کامپوزیت پر می‌شود.

۱. چرا عصب کشی انتخاب خوبی است؟

امروزه در دندان‌پزشکی تلاش برای این هدف است که دندان خود شما حفظ شود و نیازی به جایگزینی دندان ازدست‌رفته نباشد. شاید در گذشته با کوچک‌ترین مشکل و دردی، به کشیدن دندان عفونی فکر می‌کردند. اما امروزه دیگر چنین نیست.

اولین کاری که انجام می‌شود این است که دندان خود فرد حفظ شود و برایش عملکرد داشته باشد. عصب کشی معمولاً در مقابل کشیدن دندان پیشنهاد می‌شود؛ بنابراین اگر عصب کشی امکان‌پذیر باشد، انتخاب فوق‌العاده‌ای است برای اینکه کار پیش رود.

معمولاً کسانی که عصب کشی دندان انجام می‌دهند، می‌توانند با قرار دادن روکش دندان به روی آن، برای سال‌ها از دندان خود استفاده کنند. همچنین کشیدن دندان مشکلاتی ایجاد می‌کند که از میان آنها می‌توان به ضعیف شدن استخوان دندان و تحلیل رفتن لثه اشاره کرد؛ بنابراین اگر بتوان با عصب کشی دندان عفونی را حفظ کرد، چرا که نه؟

در مواردی نمی‌توان از عصب کشی استفاده کرد و دندان حتماً باید کشیده شود. مثلاً در مواردی که دندان لق شده باشد یا بیش از اندازه آسیب دیده باشد، دیگر نمی‌توان دندان را حفظ کرد و باید آن را کشید. پس عصب کشی انتخاب خوبی در این موارد نیست و نمی‌تواند باشد.

نحوه عصب کشی دندان

 بعد از عصب کشی چه روکش دندانی برای من مناسب است؟

انواع روکش دندان

۲. آیا عصب کشی دردناک است؟

شاید در گذشته با شنیدن نام عصب کشی می‌ترسیدید و استرس می‌گرفتید که قرار است با فرایندی دردناک و زمان‌بر مواجه شوید. اما دیگر چنین نیست. با پیشرفت دندان‌پزشکی و روی کار آمدن ابزار و وسایلی که فرایند‌ها را سرعت می‌بخشند، می‌توان اطمینان داشت که عصب کشی، با راحتی بیشتری انجام می‌شود، زمان کمتری نیاز دارد و درد کمتری خواهید کشید.

برای عصب کشی، ابتدا بی‌حسی موضعی به دندان و لثه‌های شما داده می‌شود و سپس طی یک فرایند نسبتاً کوتاه، عصب‌ها از کانال‌های خود بیرون کشیده می‌شوند. شاید در مدتی که عصب کشی بر روی دندان‌های شما انجام می‌شود، در چند ثانیه اول احساس درد و ناراحتی کنید.

بعد از آن آسوده خواهید بود و دندان شما به طور کامل عصب کشی می‌شود. همچنین ممکن است طی انجام عصب کشی، چندین بار از دندان و ریشه‌های شما عکس‌برداری انجام شود تا مطمئن شوند که عصبی باقی نمانده است.

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که به دلیل ترس از دندانپزشکی برای درمان دندان‌های خود اقدام نمی‌کنید، در یکی از روش‌های دندانپزشکی به نام سدیشن شما آرام رو راحت روی یونیت دنداپزشک دراز می‌کشید و بدن احسای ناراحتی فرایندهای درمانی بر روی دندان‌های شما انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم با سدیشن و انواع آن از نظر شدت در دندانپزشکی آشنا شوید.

دندان آسیاب خراب

عوارض عصب کشی دندان عفونی

عصب کشی دندان عفونی ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  1. باقی ماندن عفونت در پالپ دندان و پوسیدگی مجدد
  2. در دندان‌های عفونی احتمال حذف ناکامل ریشه دندان وجود دارد
  3. ورود مایع دهان به سینوس‌ها و بروز احتقان سینوسی
  4. ترک خوردن دندان عفونی به دلیل تضعیف ساختار آن

البته توجه داشته باشید که عوارض عصب کشی دندان عفونی به این معنی نیست که نباید آن را انجام داد. عصب کشی دندان عفونی در کنار این عوارض، مزایای زیادی نیز به همراه دارد. انجام دادن یا ندادن عصب کشی دندان فقط و فقط باید به نظر و صلاحدید دندانپزشکتان صورت گیرد.

پوسیدگی شدید دندان آسیاب

عصب کشی دندان بهتر است یا کشیدن دندان؟

در مواردی که می‌توان دندان را حفظ کرد، عصب کشی انتخاب بهتری است. دلایلی که عصب کشی نسبت به کشیدن دندان ارجحیت دارد شامل موارد زیر هستند؛

  • عصب کشی باعث می‌شود دندان واقعی و طبیعی خود فرد حفظ شود و نیازی به جایگزینی دندان ازدست‌رفته نباشد.
  • درمان ریشه دندان عفونی با عصب کشی نسبت به کشیدن دندان کمتر تهاجمی است و باعث می‌شود که دندان با آسیب کمتری برای شما کاربرد داشته باشد.
  • هنگامی که دندان شما برداشته نشود، دندان‌های دیگر به سمت حفره هجوم نمی‌آورند و در جای خود باقی می‌مانند.
  • اگر دندان عفونت کرده کشیده شود، ممکن است که عفونت به بخش‌های دیگر انتقال پیدا کند و به دندان‌های دیگر هم آسیب برسد.
  • کشیدن دندان نیازمند جایگزینی دندان است و روش‌های جایگزینی دندان هزینه و زمان بیشتری دارند.

البته در مواردی که دندان لق شده باشد نمی‌توان آن را با عصب کشی حفظ کرد و باید دندان کشیده شود. تنها زمانی می‌توانید از این روش استفاده کنید که دندان در جای خودش قرار داشته باشد.

علت سیاه شدن دندان

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است.

آیا ایمپلنت با دندان طبیعی تفاوت دارد؟

علائم عفونت دندان بعد از عصب کشی

در بیشتر مواقع درمان عصب کشی دندان کاملا موفقیت‌آمیز است، اما باز هم گاهی اوقات به دلایلی دندان پس از عصب‌ کشی عفونت می‌کند. عفونت دندان بعد از عصب کشی به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • تمیزنشدن کامل کانال دندان
  • ترمیم نادرست کانال
  • از بین رفتن مواد پرکننده
  • وجود ترک در دندان

عفونت دندان بعد از عصب کشی با علائمی همراه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. اگر این علائم را در خود مشاهده کردید، فورا دندانپزشک خود را مطلع کنید:

علائم عفونت دندان بعد از عصب کشی

عصب کشی مجدد دندان عفونی

به طور معمول عصب کشی دندان در همان مرتبه اول موفقیت‌آمیز است. اما گاهی اوقات عصب کشی دندان عفونی در مرحله اول با شکست مواجه می‌شود و نیاز به عصب کشی مجدد خواهید داشت. دلیل این امر می‌تواند موارد زیر باشد:

  • خطاهای دندانپزشکی
  • عفونت کانال دندان
  • وجود ریشه‌های مخفی
  • ترمیم نامناسب دندان عفونی پس از عصب کشی

در این شرایط دندانپزشک دندان عفونی را مجددا عصب کشی می‌کند. توجه داشته باشید که هر دندان را می‌توان چندین مرتبه عصب کشی کرد، البته عصب کشی مجدد برای دندان‌های عفونی بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

عصب کشی مجدد دندان عفونی

درمان سریع آفت دهان چیست؟ درمان‌های خانگی و دارویی آفت

درد بعد از عصب کشی دندان عفونی

به طور معمول بعد از درمان عصب کشی کمی درد و ناراحتی وجود دارد. اما درد دندان بعد از عصب کشی بسیار کمتر از درد و ناراحتی قبل از عصب کشی دندان عفونی است. دلیل درد بعد از عصب کشی دندان عفونی، تحریک استخوان فک و بافت‌های اطراف دندان است. شدت این درد از خفیف تا شدید متغیر بوده و بعد از گذشت ۴۸ الی ۷۲ ساعت به اوج می‌رسد. پس از این مدت درد دندان فروکش خواهد کرد.

درد دندان عصب کشی شده بعد از چند ماه

گاهی اوقات درد دندان بعد از یک هفته یا چند ماه بعد از عصب کشی نیز احساس می‌شود. در این مواقع حتما باید به دندانپزشکی مراجعه کنید. دلیل درد طولانی بعد از عصب کشی دندان می‌تواند عفونت قدیمی، آلودگی کانال ریشه دندان، وجود کانال‌های دیگر، پرکردگی بیش از حد دندان و یا آسیب شدید به بافت‌های اطراف باشد. اگر درد دندان عفونی بعد از یک هفته تا چند ماه مجددا به سراغتان آمد، حتما این مساله را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

درد شدید دندان بعد از عصب کشی

روش‌های ترمیم دندان لب پر شده جلو را بدانید.

درمان درد بعد از عصب کشی دندان عفونی

برای درمان درد بعد از عصب کشی دندان عفونی دندانپزشک ممکن است برای شما داروی مسکن نظیر ایبوپروفن یا استامینوفن تجویز کند. در کنار این داروها درمان‌های خانگی درد دندان بعد از عصب کشی هم می‌توانند درد شما را تسکین دهند. این درمان‌ها عبارتند از:

  • استفاده از کیسه یخ
  • غرغره محلول آب و نمک
  • غرغره محلول آب و سرکه
  • گذاشتن سیر له شده روی دندان
  • خوردن خوراکی‌های سرد مثل بستنی
  • استفاده از کمپرس چای
درمان خانگی درد دندان بعد از عصب کشی

کشیدن دندان عصب کشی شده عفونی

کشیدن دندان معمولا آخرین مرحله درمان دندان عفونی است. دندانپزشکان تا جایی که می‌شود، سعی می‌کنند با درمان عصب کشی ساختار دندان شما را حفظ کنند. زیرا همان‌طور که می‌دانید درمان جای خالی دندان از دست رفته بسیار سخت‌تر از دندان عصب کشی شده است. اما گاهی درمان عصب کشی موفقیت‌آمیز نیست و شدت پوسیدگی و عفونت بسیار زیاد است. در این شرایط دندانپزشک برای جلوگیری از گسترش عفونت، دندان عفونی را حتی با وجود عصب کشی می‌کشد.

کشیدن دندان برای درمان عفونت

احتمالاً زمانی که پای دندان عفونت کرده به میان می‌آید، تنها انتخابی که به نظر آسان می‌رسد، کشیدن دندان است. معمولاً افراد تمایل دارید که با کشیدن دندان به سادگی از شر آن خلاص شوید. اما کشیدن دندان چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

کشیدن دندان شامل بیرون در آوردن دندان و بقایای آن به طور کامل از لثه و استخوان است. به‌طوری‌که دیگر هیچ چیزی از آن در فک شما باقی نماند. گاهی کشیدن دندان نیازمند جراحی است و گاهی بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود.

این که کدام یک برای شما امکان‌پذیر است، بسته به نوع دندان و شکل قرار گیری ریشه در فک دارد. مثلاً کشیدن دندان‌ عقل که برخی از این دندان‌ها ریشه‌های عمیق و پیچ‌خورده دارند را نمی‌توان بدون جراحی از فک خارج کرد و دندان‌پزشک مجبور می‌شود که آن را جراحی کند.

دندان لق و پوسیده

۱. فرایند کشیدن دندان چگونه است؟

طی انجام فرایند کشیدن دندان، دندان‌پزشک به شما بی‌حسی موضعی می‌دهد و بعد از بی‌حس شدن فک شما، دندان توسط ابزار خاصی از فک بیرون کشیده می‌شود. بی‌حسی به شکلی انجام می‌شود که دردی حین انجام فرایند احساس نکنید.

معمولاً درد بعد از کشیدن دندان و ازبین‌رفتن بی‌حسی آغاز می‌شود. این درد را می‌توان با خوردن مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه، آرام کرد.

۲. خطرات کشیدن دندان عفونی چیست؟

هنگامی که قرار است دندان عفونت کرده کشیده شود، خطراتی شما را تهدید می‌کند که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم؛

  • تصور کنید که دندان شما عفونت کرده است و آن را می‌کشید. زمانی که دندان کشیده می‌شود، یک فضای خالی در اختیار میکروب‌ها قرار می‌گیرد که بستری را برای آنها فراهم می‌کند تا رشد کنند و عفونت را به دندان‌های کناری منتقل کنند. در این صورت مشکل بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و برای درمان آن باید چاره‌ی دیگری اندیشید.
  • هنگامی که یک دندان کشیده می‌شود، فضای خالی در دهان ایجاد می‌شود؛ بنابراین محافظت و حمایت از روی دندان‌های دیگر برداشته می‌شود و در معرض آسیب قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است به داخل هل داده شوند و شکل آنها نامنظم شود.
  • دندانی که کشیده می‌شود، ممکن است بر استخوان و لثه هم تأثیر بگذارد و باعث از بین رفتن و تحلیل استخوان و از عوامل بروز تحلیل لثه شود.

کشیدن ریشه دندان عفونی

در مواردی که عفونت ریشه دندان شدت بالایی داشته باشد، تنها راه درمان کشیدن ریشه دندان است. درمان عفونت ریشه دندان بسیار مهم است و در صورتی که درمان نشود، عوارض جبران‌ناپذیری به همراه دارد. برای کشیدن ریشه دندان عفونی، دندانپزشک بافت عفونی و پوسیدگی‌ها را از روی ریشه دندان برمی‌دارد و از گسترش عفونت به بافت استخوانی جلوگیری می‌کند.

کشیدن دندان

عوارض کشیدن دندان عفونی

کشیدن دندان عفونی ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  1. خونریزی
  2. عفونت مجدد
  3. خشکی حفره دندان و درد شدید بعد از آن
  4. شکستن استخوان فک در اثر فشار زیاد در هنگام کشیدن دندان عفونی (این عارضه بسیار نادر است)
  5. سوراخ شدن سینوس‌ها
  6. التهاب و تورم لثه‌ها
  7. سرگیجه و تهوع ناشی از مواد بی حسی
  8. جا به جا شدن دندان‌ها و نامرتب‌شدن آن‌ها
  9. درد گوش
  10. عفونت لثه
  11. سیاه شدن لثه یا سفید شدن آن در اثر آسیب به بافت آن
  12. عارضه تریسموس
  13. سردرد بعد از کشیدن دندان عفونی
تیره شدن دندان بعد از عصب کشی

درد خیلی شدید بعد از کشیدن دندان عفونی

اگر بعد از کشیدن دندان عفونی، درد خیلی شدیدی را تجربه کردید باید فورا به دندانپزشکی مراجعه کنید. درد خیلی شدید بعد از کشیدن دندان عفونی ممکن است به دلیل خطاهای دندانپزشکی در حین کشیدن دندان یا پخش عفونت در بدن باشد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق توصیه می‌کنیم کشیدن دندان خود را در یک کلینیک معتبر و تحت نظر یک دندانپزشک با تجربه انجام دهید.

عوارض کشیدن دندان عفونی

عفونت ریشه دندان شکسته

شکستگی دندان یکی از عواملی است که در صورت درمان نشدن منجر به عفونت ریشه می‌شود. باکتری‌ها در شکستگی دندان تجمع کرده و باعث عفونت ریشه می‌شوند. در صورتی که عفونت به ریشه دندان گسترش پیدا کند، احتمال حفظ ساختار دندان بسیار کاهش می‌یابد. به همین دلیل ترمیم دندان شکسته با هدف حفظ دندان‌های طبیعی فرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

عفونت ریشه دندان با علائمی همچون بد بویی دهان، احساس طعم فلزی در دهان، درد و حساسیت خود را نشان می‌دهد. چنانچه این علائم را در خود مشاهده کردید، در اسرع وقت برای بررسی و ارزیابی سلامت دندان‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید.

درمان عفونت ریشه دندان

اگر عفونت و پوسیدگی دندان شدت بالایی داشته باشد، می‌تواند ریشه دندان را هم درگیر کند. درمان عفونت ریشه دندان بسته به وضعیت آن فرق می‌کند. دندانپزشک ابتدا وضعیت دندان و ریشه آن را از لحاظ وجود کیست و التهاب بررسی کرده و سپس نوع درمان را تعیین می‌کند. دندانپزشک به کمک عصب کشی یا کشیدن دندان برای درمان عفونت ریشه دندان اقدام می‌کند.

آنتی بیوتیک برای دندان عفونی

برای درمان عفونت دندان معمولا آنتی‌بیوتیک‌های زیر تجویز می‌شوند:

  1. مصرف همزمان مترونیدازول و آموکسی سیلین هر ۸ ساعت
  2. آزیترومایسین
  3. پنی سیلین
  4. سفالکسین
  5. کلیندامایسین

داروهای آنتی بیوتیک برای دندان عفونی را باید تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و کامل نکردن دوره درمانی آن‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

آنتی بیوتیک قوی برای عفونت دندان

مراقبت بعد از کشیدن ریشه دندان

درد، تورم و خونریزی بعد از کشیدن ریشه دندان تا چند ساعت کاملا طبیعی است، اما اگر بیشتر از چند ساعت شد بهتر است با دندانپزشک خود راجع به آن مشورت کنید.

  • می‌توانید برای تسکین درد خود از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • گاز پانسمان گذاشته شده بر روی دندان را تا ۴ ساعت محکم فشار دهید. سپس به آرامی آن را بردارید و دهان خود را با آب سرد بشوئید.
  • آبمیوه خنک و بستنی بعد از کشیدن ریشه دندان به تسکین درد و تسریع بهبودی آن کمک می‌کند.
  • حداقل تا ۴ ساعت بعد از جراحی کمتر صحبت کنید.
  • برای کاهش تورم صورت بعد از کشیدن ریشه دندان کمپرس یخ روی ناحیه جراحت دیده بگذارید.
  • سعی کنید کارهای سنگین انجام ندهید و تا حدامکان از پایین انداختن سر خود خودداری کنید.
  • در هنگام خواب حتما از بالشت بلندتر استفاده کنید و سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.
  • آب دهان خود را خالی نکنید.
  • برای نوشیدن از نی استفاده نکنید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی مسواک نزنید.
  • بهتر است بعد از درمان هر ۸ ساعت با دهانشویه آنتی‌باکتریال و حاوی کلرهگزیدین و بنزیدامین به آرامی دهان خود را بشوئید.
عوارض کشیدن دندان

سؤالات متداول

در ادامه به برخی از سؤالات متداول درباره مقایسه عصب کشی و کشیدن دندان پاسخ داده شده است. با ما همراه باشید، شاید پاسخ سؤالات شما در این مطالب باشند.

۱- برای درمان ریشه عفونت کرده دندان، چه روشی را انتخاب کنیم؟

هنگامی که با عفونت ریشه دندان به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنید، دندان‌پزشک به خوبی دندان شما را معاینه می‌کند و به شما روش‌های درمانی ریشه دندان را ارائه می‌دهد. اصلاً نیازی نیست که برای درمان ریشه دندان خود نگران باشید.

این مطلب برای آگاهی شماست و اینکه بر فرایندی که قرار است بر روی دندان شما انجام شود،‌ آگاه باشید. اما اگر به کلینیک دندان‌پزشکی مناسب مراجعه کنید، بدون شک دندان‌پزشک مشاوره‌ی بسیار خوبی به شما خواهد داد و به خوبی تصمیم می‌گیرید که کدام روش برای شما مناسب‌تر است.

به‌طورکلی اگر بیمار تمایل به حفظ دندان داشته باشد، عصب کشی روش مناسب‌تری است. در مواردی که نمی‌توان دندان را نجات داد، از کشیدن دندان استفاده می‌شود.

۲- تفاوت کشیدن دندان و عصب کشی در چیست؟

در عصب کشی تنها انتهای اعصاب از دندان‌ها بیرون کشیده می‌شود اما در کشیدن دندان، تمام دندان به همراه عصب و بقایای آن بیرون کشیده می‌شود و این باعث می‌شود که دیگر چیزی از آن در فک باقی نماند.

در عصب کشی شما می‌توانید دندان را داشته باشید، اما دیگر عصبی وجود ندارد که پیام درد را به مغز برساند. در مواردی که تمایل به نگه‌داشتن دندان است، عصب کشی انجام می‌شود و زمانی که نمی‌توان دندان را حفظ کرد، کشیدن دندان انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: skfamilydental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.