عصب کشی دندان‌ جلو | علائم به عصب رسیدن دندان

1,177

فکر از دست دادن یک دندان ترسناک است؛ مخصوصاً اگر این دندان یکی از دندان‌های جلویی شما باشد؛ زیرا دندان‌های جلو تاثیر زیادی بر زیبایی لبخند شما دارند. در گذشته هنگامی که دندان دچار عفونت می‌شد این عفونت در نهایت منجر به مرگ و افتادن دندان می‌شد؛ اما امروزه دندان‌های عفونی را بدون کشیدن می‌توان نجات داد.

دندانپزشکان با انجام فرایند عصب کشی، یا درمان کانال ریشه، بافت عفونی را از ریشه خارج کرده و کانال‌ ریشه را به خوبی پر می‌کنند. توجه داشته باشید که عصب کشی نمی‌تواند منجر به زنده شدن دندان عفونی شود؛ بلکه تنها ساختار دندان را بازسازی می‌کند.

سؤالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آیا عصب کشی دندان‌های جلویی امکان‌پذیر است؟ علائم به عصب رسیدن دندان جلو چیست؟ بهترین روش برای درمان عفونت دندان جلو چیست؟ اگر درمان ریشه و روت کانال تراپی برای دندان‌های جلویی انجام شود نیازی به کشیدن دندان نیست؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

آیا می‌توان دندان‌های جلو را عصب کشی کرد؟

هنگامی که صحبت از درمان ریشه دندان به میان می‌آید بسیاری از ما ناخوداگاه به یاد دندان‌های عقبی می‌افتیم؛ اما درمان کانال‌ ریشه را برای دندان‌‌های جلو نیز می‌توان انجام داد. در حقیقت عصب کشی دندان‌های جلویی ساده‌تر از دندان‌های مولر است؛ زیرا تعداد کانال‌های دندان‌های جلویی از دندان‌های عقبی کمتر است. این موضوع به معنای زمان کمتر درمان و ریکاوری است.

عکس عصب دندان جلو

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چه زمانی برای عصب کشی دندان جلو اقدام کنیم؟

نشانه‌هایی وجود دارند که نمایانگر نیاز دندان جلو به عصب کشی و درمان ریشه هستند. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها باید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید؛ زیرا هرچقدر درمان ریشه دندان جلو زودتر انجام شود، احتمال نجات دندان بیشتر است. در ادامه این علائم را نام می‌بریم:

  • درد مداوم دندان می‌تواند نشانه‌ی عفونت پالپ دندان جلو و نیاز به عصب کشی باشد؛ هرچند درد دندان همیشه به معنای نیاز به عصب کشی نیست؛ اما در صورت بروز درد مراجعه به دندانپزشک و جویا شدن علت درد دندان و درمان آنها ضروری‌ست.
  • تورم لثه‌ها می‌تواند به دلیل عفونت پالپ درون ریشه‌ی دندان ایجاد شده باشد. این تورم ناشی از مواد زائد اسیدی سلول‌های مرده‌ی پالپ است که ممکن است از نوک ریشه به بیرون تراوش پیدا کنند.
  • حساسیت به سرما و گرما نیز ممکن است نشانگر این باشد که دندان موردنظر به عصب رسیده است. اگر در هنگام خوردن غذاهای گرم و سرد احساس درد می‌کنید و این درد ادامه پیدا کند، ممکن است نیاز به عصب کشی داشته باشید.
  • تغییر رنگ دندان نیز از نشانه‌های عفونت پالپ است. عفونت پالپ ممکن است باعث تیره‌تر شدن دندان شود. این تغییر رنگ در دندان‌های جلویی محسوس‌تر است.
  • لق شدن دندان نیز از نشانه‌های نیاز به عصب کشی است. عفونت باعث آسیب دیدن استخوان‌ها و شل شدن دندان می‌شود.
  • جوش لثه هنگامی رخ می‌دهد که عفونت پالپ بشکل یک جوش چرکی با طعم و بوی نامطبوع در لثه بروز پیدا می‌کند.
  • اگر در هنگام انجام اعمالی همچون جویدن و گاز گرفتن احساس درد می‌کنید، ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید.
  • ترک خوردن و شکستن دندان می‌تواند باعث نفوذ باکتری به درون دندان و عفونت پالپ شود.

در صورت مشاهده‌ی علائم بالا و هر نشانه‌ی غیرعادی دیگری در دندان‌های جلو در اسرع وقت به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. در اینصورت شانس نجات دادن دندانتان بیشتر می‌شود.

عصب کشی دندان جلو بالا

کشیدن دندان عفونی چه خطراتی دارد؟

عصب کشی دندان جلو چگونه انجام می‌شود؟

پیش از هرچیزی دکتر با بررسی عکس رادیوگرافی دندان جلو وضعیت دندان و میزان آسیب را می‌سنجد و برای نوع درمان تصمیم‌گیری می‌کند. در صورت نیاز به عصب کشی وی این فرایند را در چند مرحله انجام می‌دهد:

  1. در قدم اول اندودنتیست دندان شما را با تزریق ماده‌ای مخصوص بی‌حس می‌کند.
  2. در این مرحله یک رابردم را درون دهان شما قرار می‌دهند تا دندان موردنظر را از دیگر دندان‌ها جدا کنند. رابردم همچنین مانع از قورت دادن مواد و وسایل درمانی توسط شما می‌شود.
  3. حال اندودنتیست باید با فرزهای دندانپزشکی در تاج دندانتان سوراخی ایجاد کند تا به بافت پالپ برسد.
  4. دندان‌های جلویی برخلاف دندان‌های مولر اکثراً یک ریشه دارند و این موضوع کار را برای اندودنتیست راحت‌تر می‌کند. وی تمامی بافت عفونی موجود در ریشه‌ی دندان را برمی‌دارد و از تخلیه‌ی کامل کانال اطمینان حاصل می‌کند.
  5. کانال ریشه دندان جلو بسیار باریک است و دندانپزشک برای پر کردن آن ناچار است فضای کانال را با استفاده از فایل‌های دستی و روتاری بزرگ‌تر کند.
  6. حال فضای کانال را کاملاً ضدعفونی و خشک می‌کند.
  7. در این مرحله پزشک باید کانال ریشه دندان جلوی شما را پر کند. ممکن است دندانپزشک مراحل پر کردن دندان را در طی دو جلسه انجام دهد و موقتاً دندان را با پانسمان پر کند.
  8. برای پرکردن دائمی دندان، وی فضای کانال را با استفاده از موادی به نام گوتا پرکا پر می‌کند. گوتا پرکاها موادی هستند که از شیره‌ی درختان مخصوصی بدست می‌آیند.
  9. ممکن است دندانپزشک روکش دائمی را برای دندانتان تجویز کند. کاشت روکش را خود وی و یا یک دندانپزشک عمومی انجام می‌دهد.

دندان‌های جلویی تنها یک ریشه دارند. این باعث می‌شود روند درمانشان بسیار سریع‌تر از دندان‌های مولر و پرمولر پیش برود.

مراحل عصب کشی دندان جلو

علائم عفونی شدن دندان چیست؟ دندان عفونی چه عوارضی دارد؟

آیا دندان جلو پس از عصب کشی به روکش نیاز دارد؟

لزوماً خیر. هرچند که قرار دادن یک روکش دائمی بر روی دندان‌هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته‌اند بسیار توصیه می‌شود؛ اما گاهی ممکن است دندان جلو زیاد آسیب ندیده باشد و لثه و استخوان متصل به دندان سالم و قوی باشند. در اینصورت می‌توان سوراخ ایجاد شده در تاج دندان را با کامپوزیت ترمیم کرد. دندانپزشک پس از مشورت با شما بهترین انتخاب بین روکش دندان جلو یا کامپوزیت را برای دندان جلوی شما در نظر خواهد گرفت.

درباره تفاوت روکش دندان با کامپوزیت بیشتر بدانید

عوارض عصب کشی دندان جلو

عصب کشی نیز همچون هر روش درمانی در علم پزشکی ممکن است عوارضی داشته باشد. رایج‌ترین آن‌ها حساس شدن دندان‌ها و احساس درد دندان بعد از عصب کشی تا چند روز پس از انجام درمان ریشه است. این موضوع طبیعی است اما اگر این درد بیش از یک هفته طول کشید باید به مطب دندانپزشک بازگردید.

نشانه‌های دیگری وجود دارد که در صورت بروز آن‎ها پس از درمان ریشه دندان جلو باید به دندانپزشک مراجعه کنید؛

  • مثلاً مشاهده‌ی ترشح و چرک در لثه‌ها
  • تورم لثه یا فک و گردن
  • احساس بو یا مزه‌ای نامطبوع و غیرمعمول در دهان
  • وجود یک بیرون زدگی غیرمعمولی در دندان

این موارد می‌تواند ناشی از شل شدن مواد پرکننده‌ی کانال و یا شل شدن روکش باشد. عصب کشی دندان عوارض دیگری نیز دارد؛ مثلاً به دلیل وجود کانال‌های جانبی و میکروسکوپی ممکن است عفونت کاملاً برداشته نشده و به دیگر قسمت‌های دهان نشت کند. این کانال‌های جانبی کوچک درصورت برداشت ریشه می‌میرند و پوسیده می‌شوند. این پوسیدگی می‌تواند به دندان‌های کناری نفوذ کند. درباره علائم و درمان ریشه پوسیده دندان بیشتر بدانید.

لبخند زیبا دندانهای جلو

در صورتی که عصب کشی دندان جلو را انجام ندهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر دندان جلو شما عفونت کرده و به عصب کشی نیاز دارد، بهترین کار مراجعه به متخصص ترمیم ریشه و انجام عصب کشی‌ست. برخی اوقات علائم عفونت پالپ پس از مدتی از بین می‌روند و بیمار فکر می‌کند دندان بهبود یافته است. در صورتی که از بین رفتن درد در این مواقع نشان دهنده‌ی گسترش عفونت و از بین رفتن کامل پالپ است. در صورت عدم انجام عصب کشی دندان شما کاملاً می‌میرد و ناچار به کشیدن آن می‌شوید.

برخی از افراد تصور می‌کنند عصب کشی دردناک است و به همین دلیل به کشیدن دندان روی می‌آورند؛ درحالیکه امروزه با وجود داروهای بی‌حسی موضعی مناسب درمان ریشه فرایند دردناکی نیست. ضمناً در طی این فرایند تمامی بافت عفونی برداشته می‌شود بنابراین پس از اتمام عصب کشی دردی ناشی از عفونت پالپ را احساس نخواهید کرد. حال اگر کشیدن دندان را انتخاب کنید، حفره‌ی خالی دندان جلو جلوه‌ی زیبایی ندارد؛ بنابراین مجبور می‌شوید به روش‌های دیگری همچون ایمپلنت دندان جلو روی بیاورید.

ایمپلنت دندان جلو

آیا دندان جلو پس از درمان ریشه سیاه می‌‎شود؟

گاهی در طی فرایند عصب کشی و یا حتی قبل از آن، مقداری از محتویات پالپ به درون بافت متخلخل عاج دندان رسوب کرده و باعث تیره‌تر شدن دندان می‌شود. در این صورت دندانپزشک روش‌هایی برای سفید کردن دندان را به بیمار پیشنهاد می‌دهد.

دندانی که عصب کشی شده است چند سال زنده می‌ماند؟

فاکتورهای مختلفی در طول عمر دندان ترمیم شده تاثیر دارند؛ مثلاً میزان تجربه و مهارت دندانپزشک بسیار حائز اهمیت است.  مطالعات نشان داده که به طور متوسط دندان‌هایی که پس از عصب کشی پرشده و روکش می‌شوند تا ۲۰ سال عمر می‌کنند. دندان‌هایی که روکش نمی‌شوند حدوداً ۱۱ سال عمر کرده و آن دسته از دندان‌هایی که تحت هیچ روش ترمیمی قرار نگیرند حدوداً ۶سال عمر می‌کنند.

با این حال خود شما می‌توانید طول عمر دندانتان را با مراقبت‌های خانگی بالا ببرید.

 عصب کشی دندان عفونی چگونه انجام می‌شود؟

سیاه شدن دندان جلو بعد از عصب کشی

مراقبت‌های پس از عصب کشی دندان جلو

شما می‌توانید اقداماتی را برای بالا بردن شانس موفقیت درمان ریشه و همچنین افزایش طول عمر دندان جلو انجام دهید. برخی از این اقدامات را در این بخش بررسی می‌کنیم:

  • مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید. این کار را روزانه دست کم ۲ بار انجام دهید.
  • شستشوی روزانه‌ی دهان با دهانشویه
  • پرهیز از گاز زدن و جویدن اجسام و غذاهای سفت
  • خوردن غذاهای نرم تا بهبودی کامل دندان
  • ویزیت‌های مرتب دندانپزشکی

با انواع روکش دندان آشنا شوید

کلام آخر

همانطور که گفته شد عصب کشی ممکن است عوارضی داشته باشد؛ اما در صورت عفونت دندان جلو، درمان ریشه بهترین انتخاب پیش روی شماست؛ زیرا در غیر این صورت دندان میمیرد و میفتد و قطعا هیچ کسی وجود حفره‌ای خالی را به جای دندان‌های قدامی و جلوی خود دوست ندارد؛ اما نگران نباشید؛ زیرا شما می‌توانید با انتخاب یک تیم دندانپزشکی حرفه‌ای شانس موفقیت عصب کشی و طول عمر دندان ترمیم شده‌ی خود را افزایش دهید. سلامت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است بهتر است در حفظ دندان‌های طبیعی خود کوشا باشیم و در صورت بروز هرگونه مشکلی سریعاً آن را با یک دندانپزشک باتجربه در میان بگذاریم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.