درمان پوسیدگی ریشه دندان + علائم پوسیدگی

3,107

می‌توان گفت که موضوع پوسیدگی دندان برای همه افراد آشنا به نظر می‌رسد و دلیل این مسئله نیز این است که تقریباً تمام افراد در طول زندگی خود، دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. بدین ترتیب می‌توان گفت که پوسیدگی دندان از شایع‌ترین چالش‌هایی محسوب می‌شود که اشخاص ممکن است با آن در زمینه بهداشت دهان و دندان خود روبه‌رو شوند.

اما نکته‌ای که ممکن است تعداد زیادی از این افراد از آن اطلاع نداشته باشند این است که پوسیدگی دندان صرفاً به پوسیدگی سطح بیرونی دندان محدود نمی‌شود و این پوسیدگی ممکن است به قسمت‌های دیگر نیز گسترش پیدا کند.

در واقع می‌توان این‌طور برداشت کرد که پوسیدگی دندان به‌احتمال زیاد از سطح بیرونی دندان شروع خواهد شد ولی این پوسیدگی می‌تواند به‌مرورزمان به دیگر قسمت‌ها نیز منتقل شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در صورت ایجاد پوسیدگی در آن فرد موردنظر احتمالاً با مشکل مواجه خواهد شد، ریشه دندان است.

همان‌طور که می‌دانیم ریشه دندان وظیفه پشتیبانی و حمایت از دندان را بر عهده دارد و بخش زیادی از فشاری که به دندان وارد می‌شود را متحمل می‌شود. در نتیجه اگر اهمیت سلامت آن از دندان بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

اما در صورت ایجاد پوسیدگی در ریشه دندان اشخاص چگونه متوجه این موضوع می‌شوند؟ برخلاف دندان، ظاهر ریشه دندان نمایان نبوده و اشخاص نمی‌توانند از ظاهر آن متوجه ایجاد مشکل شوند.

سؤال دیگر که ممکن است در ذهن شکل بگیرد این است که در صورت ایجاد پوسیدگی در ریشه دندان، چه راهکارهایی برای درمان و برطرف‌کردن این مشکل پیش روی افراد قرار دارد؟ در اینجا دلایل پوسیدگی ریشه دندان و روش‌هایی درمانی آن را از زاویه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

پوسیدگی ریشه دندان چیست؟

برای شروع باید گفت که اصطلاح پوسیدگی دندان به مواقعی اطلاق می‌شود که باکتری‌هایی موجود در دهان با ترشح یک نوع اسید باعث آسیب رسیدن به مینای روی سطح دندان می‌شوند. حال این پوسیدگی می‌تواند در هر سطحی از دندان ایجاد شود که می‌توان از بین آن‌ها به سطح روی دندان که برای جویدن از آن استفاده می‌شود، سطح کناری دندان‌ها و ریشه دندان‌ها اشاره کرد.

پوسیدگی عمیق دندان

درمان ریشه دندان چیست و چه تفاوتی با عصب کشی دارد؟

نقش پلاک در پوسیدگی دندان

همان‌طور که از نام پوسیدگی ریشه دندان پیداست، این پوسیدگی مستقیماً بر ریشه دندان تأثیر می‌گذارد. به طور معمول ریشه تمام پوسیدگی‌ها از جمله پوسیدگی ریشه دندان، پوسیدگی خود دندان است که با گذشت زمان به دیگر قسمت‌ها سرایت می‌کند.

اهمیت مراجعه به دندانپزشکی سالی دو بار برای پیشگیری از پوسیدگی ریشه دندان و تشخیص زودرس مشخص می‌شود. یکی از روش‌های پیشگیرانه و کم هزینه که دندانپزشکان برای از بین بردن پلاک دندان‌ها توصیه می‌کنند جرم‌گیری دندان است.

شروع این مشکل را می‌توان نقطه‌ای دانست که پلاک‌های چسبنده بر روی سطح دندان‌ها شکل می‌گیرند. این پلاک‌ها در واقع نتیجه تغذیه باکتری‌های موجود در دهان از باقی‌مانده قند و نشاسته‌ای هستند که فرد از آن‌ها استفاده کرده است.

این پلاک‌ها با استفاده از اسیدی که درون خود دارند، شروع به ایجاد پوسیدگی بر روی سطح دندان می‌کنند. حفره‌هایی که در نتیجه این پوسیدگی ایجاد شده‌اند به‌مرورزمان گسترش پیدا کرده و راه را برای باکتری‌ها برای نفوذ به دیگر قسمت‌ها باز می‌کند.

در ادامه باکتری‌ها پس از مینای دندان به عاج دندان‌ها خواهند رسید و در صورت عدم جلوگیری و درمان، این باکتری‌ها به مرکز دندان “پالپ دندان” که عصب‌ها در آن واقع شده است، خواهند رسید. وقتی پوسیدگی در این مرحله می‌تواند باعث عفونت ریشه دندان شود. در اینجا باید اشاره کرد که به‌طورکلی پوسیدگی دندان، در دندان‌های عقب شایع‌تر است. زیرا که رعایت بهداشت و تمیز نگه‌داشتن آن‌ها نسبت به دندان‌های جلویی کمی سخت‌تر است.

همچنین راجع به پوسیدگی ریشه دندان باید ذکر کرد که طبق تحقیقات سرعت پیشروی پوسیدگی در ریشه دندان نسبت به سطح بیرونی دندان تقریباً دوبرابر است. این مسئله اهمیت پیشگیری و یا درمان پوسیدگی ریشه دندان را دوچندان می‌کند.

اما افراد برای اینکه در سریع‌ترین حالت ممکن به درمان و جلوگیری از پیشرفت این موضوع بپردازند باید در سریع‌ترین زمان متوجه وجود آن شوند. در ادامه به بررسی روش‌های تشخیص پوسیدگی در ریشه دندان می‌پردازیم.

پوسیدگی دندان

آیا کشیدن دندان عفونی خطرناک است؟

علائم پوسیدگی ریشه دندان

از آن جایی که پوسیدگی ریشه دندان باتوجه‌به نام خود در ریشه دندان ایجاد می‌شود، اشخاص با نگاه‌کردن در آینه و دقت به ظاهر درون دهان خود متوجه وجود این مشکل نخواهند شد. اما می‌توان گفت که در طول ایجاد و گسترش پوسیدگی ریشه دندان یک سری علائم هشداردهنده وجود خواهد داشت که سعی می‌کنیم از تمامی آن‌ها نام ببریم.

اولین نشانه‌ای که ممکن است فرد با آن روبه‌رو شود، احساس درد در دهان است. ممکن است میزان این درد دندان چشمگیر نباشد و به طور مثال صرفاً گاهی اوقات فرد آن را حس کند.

دیگر نشانه‌ای که پوسیدگی ریشه دندان می‌تواند داشته باشد، حساسیت دندان‌های شخص به‌ویژه در برابر سرما و گرما است. همچنین اگر فرد متوجه شروع عقب‌نشینی در لثه خود شود، باید سریعاً برای معاینه به دندان‌پزشک خود مراجعه کند.

زیرا که عقب‌نشینی لثه از اولین نشانه‌هایی است که در افراد بعد از شروع پوسیدگی در ریشه دندان‌های آن‌ها دیده می‌شود. بدون پوششی که لثه برای ریشه دندان مهیا می‌کند، این نقطه بیش‌ازپیش در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

علائم پوسیدگی ریشه دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چه افرادی در خطر پوسیدگی ریشه دندان هستند؟

باید گفت که تمام افراد این قابلیت را دارند که دچار پوسیدگی در ریشه دندان‌های خود شوند اما افراد مسن در این موضوع با ریسک بیشتری مواجه خواهند بود. در واقع طبق تحقیقات انجام‌گرفته سن ۷۰ سالگی، سنی است که احتمال ایجاد و گسترش پوسیدگی ریشه دندان در اوج خود قرار می‌گیرد.

دلیل این مسئله را می‌توان این موضوع دانست که در این سن احتمال این که بافت‌هایی که از دندان پشتیبانی می‌کنند، شروع به تحلیل رفتن کنند افزایش پیدا می‌کند. اما برای افراد سالخورده ایمپلنت انتخاب بهتری است یا پروتز دندان؟

باگذشت زمان این بافت‌ها به‌مرور از دندان‌ها عقب‌نشینی می‌کنند. تا جایی که ممکن است در بعضی از موارد حتی ریشه دندان نیز نمایان شود و در معرض خطر مستقیم قرار گیرد. حال باکتری‌ها این امکان را دارند تا به این بافت‌ها نفوذ پیدا کنند و باعث ایجاد التهاب در آن‌ها شوند. در ادامه نیز پوسیدگی اتفاق خواهد افتاد که در بعضی از موارد ممکن است به ازدست‌دادن دندان نیز منجر شود.

همچنین از دیگر دلایلی که افراد مسن را در خطر بیشتر پوسیدگی ریشه دندان قرار می‌دهد می‌توان به ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اشاره کرد. از آن جا که شانس ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و یا سندروم متابولیک در این افراد بیشتر خواهد بود، شانس ایجاد پوسیدگی ریشه دندان نیز در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. آیا ایمپلنت دندان محدودیت سنی دارد؟ جواب این سؤال را در مقاله نوشته شده در وب‌سایت دکتر محمد نی‌کزاد بخوانید.

زیرا که برخی از این بیماری‌ها مثل دیابت سیستم دفاعی بدن افراد را درگیر کرده و به‌نوعی تضعیف می‌کند و در نتیجه شانس پیشروی التهاب در لثه این افراد بیش از دیگران خواهد بود و آنان را در معرض پوسیدگی و یا بیماری پریودنتال قرار خواهد داد.

از موارد دیگری که افراد را در معرض خطر بیشتری در برابر پوسیدگی ریشه دندان قرار می‌دهد، می‌توان از مصرف دخانیات نام برد. طبق تحقیقاتی که در سال دو هزار و نوزده صورت‌گرفته است، مصرف سیگار و یا انواع دیگر تنباکو می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری پریودنتال و پوسیدگی را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

در نهایت نیز می‌توانیم به عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان اشاره کنیم که فارغ از بازه سنی که هر شخص در آن قرار دارد، می‌تواند به ایجاد چالش‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان، از جمله پوسیدگی دندان و ریشه دندان منجر شود.

علائم پوسیدگی دندان

عوارض پوسیدگی ریشه دندان

پوسیدگی ریشه دندان این قابلیت را دارد که فرد مبتلا را با مشکل‌ها گوناگونی مواجه کند. به همین دلیل است که دندان‌پزشکان درمان کامل را به افراد پیشنهاد می‌دهند. در واقع باید گفت که اگر شما با پوسیدگی دندان مواجه هستید، درمان آن را به‌هیچ‌عنوان به تأخیر نیندازید. زیرا در زمانی نه‌چندان طولانی پوسیدگی ایجاد شده در دندان به موارد ذیر منجر خواهد شد؛

  •  ایجاد حفره‌های مختلف در سطح دندان که این حفره‌ها به دیگر قسمت‌ها سرایت پیدا می‌کنند.
  • بعد از مهاجرت باکتری‌ها به ریشه دندان باعث آسیب رسیدن بیش‌ازپیش به سلامت دهان و دندان شما خواهند شد.
  • اصولاً این پوسیدگی به بافتی که در مرکز دندان واقع شده است، منتقل خواهد شد و اگر آسیب وارد شده به این نقطه برسد، شما نیازمند انجام عصب‌کشی دندان خواهید شد تا آسیبی که وارد شده تاحدامکان از بین برود.

در ادامه به راه‌هایی درمانی که در مقابل این افراد قرار دارد، بیشتر خواهیم پرداخت.

درمان ریشه پوسیده دندان

درصورتی که مجبور به کشیدن دندان شوید باید یکی از راه‌های جایگزین را انتخاب کنید؛ ایمپلنت دندان بهترین جایگزین دندان از دست رفته است.

درمان پوسیدگی ریشه دندان

اگر پیشرفته بودن پوسیدگی ریشه دندان به میزانی نباشد که دندان شما نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، درمان پوسیدگی ریشه دندان نیز تا میزان زیادی همانند درمان انواع دیگر پوسیدگی دندان است.

پرکردن دندان‌ها به‌عنوان راهکار میانی درمانی انواع پوسیدگی دندان به شمار می‌آید و در اکثر موارد اگر به دندان‌ها و ریشه آن‌ها آسیب جدی وارد نشده باشد، دندان‌پزشک شما این راهکار را به شما پیشنهاد خواهد داد.

برای شروع مراحل پر کردن دندان، دندان‌پزشک شما پس از استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی در ابتدا اقدام به حذف کردن قسمت آسیب‌دیده کرده و در ادامه قسمت برداشته شده را پر می‌کند. برای پرکردن این قسمت دندان‌پزشک شما می‌تواند از طیف گسترده‌ای از مواد مختلف استفاده کند.  انتخاب نوع ماده‌ای که دندان‌پزشک از آن استفاده خواهد کرد به شرایطی که دندان شما در آن قرار دارد و نظر شخصی شما وابسته خواهد بود.

حال اگر آسیب وارد شده به میزانی باشد که دندان شما نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، احتمالاً شما می‌توانید بعد از اتمام مراحل عصب‌کشی از روکش دندان برای دندان خود استفاده کنید. شما می‌توانید برای اطلاع و بررسی بیشتر انواع روکش دندان به مقاله مرتبط رجوع کنید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی ریشه دندان

همان‌طور که احتمالاً شنیده‌اید بهترین درمان برای هر فرد پیشگیری به‌حساب می‌آید و ناگفته نیست که بهترین راه پیشگیری از ایجاد چالش‌ها و مشکلات مرتبط با سلامت دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان و پوسیدگی ریشه دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان به بهترین شکل ممکن است.

رعایت بهداشت دهان و دندان به بهترین شکل ممکن شامل استفاده منظم و ممتد از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه است که شما بعد از مشورت با دندان‌پزشک خود می‌توانید نوع و مدل آن‌ها را بسته به شرایط خود انتخاب کنید.

فلوراید تراپی

می‌توانیم از فلوراید به‌عنوان یک سلاح مؤثر در مقابل انواع پوسیدگی نام ببریم. طبق تحقیقاتی که در سال دو هزار و بیست انجام شده است استفاده از درمان حرفه‌ای به روش فلوراید تراپی و استفاده خانگی از آن به‌صورت روزانه می‌تواند نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از پوسیدگی ریشه دندان ایفا کند.

این فلوراید می‌تواند از دهان‌شویه و یا خمیردندان تأمین شود که هر فرد می‌تواند دوباره در روز پس خوردن و یا نوشیدن از آن استفاده کند. البته استفاده از آب حاوی فلوراید نیز در این زمینه بی‌تأثیر نخواهد بود.

فیشور سیلانت

یکی از روش‌های پیشگیرانه و کم‌هزینه برای پیشگیری از پوسیدگی عمیق دندان‌های آسیا استفاده از روش فیشورسیلانت (شیارکشی دندان) است. در این روش شیارهای سطحی دندان بعد از پاکسازی با مواد همرنگ دندان به صورت جزئی پر می‌شوند. درباره فیشورسیلانت و اینکه برای چه افرادی مناسب است بیشتر بدانید.

مراجعه به دندانپزشک

از موارد دیگری که در اینجا می‌توانیم به نقش آن در پیشگیری از پوسیدگی ریشه دندان اشاره کنیم، مراجعه منظم به دندان‌پزشک متخصص جهت معاینه وضعیت سلامت دهان و دندان است که تأثیر بسزایی در این زمینه و پیشگیری از هر نوع چالش مرتبط را داراست.

در نهایت باید دوباره یادآوری کنیم که پوسیدگی ریشه دندان می‌تواند دور از چشم شما و به‌مرورزمان اتفاق بیفتد که اهمیت این مشکل را دوچندان می‌کند. پس بهتر است که در نظر داشته باشید بهترین راه مقابله با آن به‌خصوص اگر جزو دسته افراد آسیب‌پذیر هستید، پیشگیری با رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم آن‌ها توسط دندان‌پزشک شماست تا در سریع‌ترین زمان ممکن متوجه ایجاد هرگونه چالشی شوید و اقدام به مقابله با آن کنید.

همچون همیشه برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.