مراحل نصب کامپوزیت دندان + توضیحات کامل

1,277

دندان‌پزشکی زیبایی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی کرده است که سبب ایجاد روش‌های نوینی برای بازگردانی زیبایی به دندان‌ها و لبخند شما شده است.  دیگر نیازی نیست نگران لبخند نامتناسب خود باشید. اگر با آن احساس راحتی نمی‌کنید می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در دندان‌پزشکی زیبایی ارائه شده است، لبخندتان را تغییر داده و باب میل خود کنید.

احتمالاً بارهاوبارها نام کامپوزیت ونیر به گوش‌هایتان رسیده است. شاید راجع به این ونیر اطلاعاتی نیز داشته باشید اما اطلاعات جامع و کاملی نباشند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مرحله‌به‌مرحله‌ی کامپوزیت دندان بپردازیم.

بارها شده است که برخی افراد به علت نداشتن لبخند زیبا اعتمادبه‌نفس خندیدن و بیان و ابراز احساسات خود را نداشته‌اند، اما امروزه با وجود راه‌های بسیاری که دندان‌پزشکان ارائه می‌دهند و در کلینیک دندان پزشکی دکتر نیک‌زاد موجود است، می‌توانید اعتمادبه‌نفس ازدست‌رفته‌ی خود را بازیابید.

همان‌طور که گفته شده راه‌های بسیاری برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان‌ها در دندان‌پزشکی زیبایی وجود دارد که یکی از آن‌ها کامپوزیت ونیر است.

این روزها، افرادی که دندان‌های کج، نازیبا، بدشکل و بدقواره دارند می‌توانند با استفاده از کامپوزیت ونیرها دندان‌هایی صاف، بی‌نقص و براق به خود هدیه دهند و با اعتمادبه‌نفس بیشتری لبخندهای دندان‌نما بزنند. اما:

  • کامپوزیت ونیر چیست؟
  • چه کسانی می‌توانند از این ونیر برای اصلاح اشکالات ظاهری دندان‌های خود استفاده کنند؟
  • کامپوزیت ونیر چه مدت عمر می‌کند؟
  • آیا جای‌گذاری این ونیر آسیبی به دندان‌های شما می‌رساند؟
  • جای‌گذاری کامپوزیت ونیر شامل چه مراحلی است و این فرایند چگونه و در چند جلسه صورت می‌گیرد؟

برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

توضیحی مختصر درباره‌ی کامپوزیت ونیر و ویژگی‌های آن

کامپوزیت از چه ماده‌ای ساخته شده است و چه کاری انجام می‌دهد؟

کامپوزیت ونیر یک پوشش نازک و سطحی است که معمولاً جنس ماده‌ی سازنده‌ی آن رزین می‌باشد. این پوشش نازک و سطحی بر روی سطح بیرونی دندان‌ها که در معرض دید است متصل می‌شود.

در واقع این پوشش سطحی رزینی به‌سادگی بر روی دندان شما می‌نشیند و نقص‌های دندان را در زیر سطح براق و سفید و طبیعی خود می‌پوشاند. گاهی برای نصب این پوشش‌های سطحی نیاز به تراشیدن اندک مینای دندان است.

اما در اکثر مواقع برای جای‌گذاری آن روی دندان، مینای دندان دست‌نخورده باقی می‌ماند که ممکن است اندکی ضخامت دندان را بیشتر از حالت طبیعی نشان دهد.

مزایای کامپوزیت ونیر

آیا کامپوزیت ونیر می‌تواند همه‌ی نواقص دندان را برطرف کند؟

توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از ونیرها نقص‌های دندان شما را برطرف نمی‌کنند، تنها آن‌ها را می‌پوشانند و ظاهر زیبای خود را به نمایش می‌گذارند.

چه ایراداتی ظاهری می‌توانند در این دسته بگنجند؟

باید تاکید شود که کامپوزیت ونیر یک راه‌ کار زیبایی در دندان‌پزشکی است و شما زمانی می‌توانید از آن بهره ببرید که دندان‌هایی سالم و لثه‌هایی بدون مشکل داشته باشید.

برای افرادی که بهداشت فردی خود را رعایت نمی‌کنند و یا دندان‌ها و لثه‌هایی ناسالم دارند این روش به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند مؤثر و راه‌گشا باشد. هر دندان سالمی ضرورتاً دندان زیبایی نیست و البته که زیبایی از دید هر فرد تعریف متفاوتی دارد.

کامپوزیت ونیر می‌تواند برای تمامی این افراد ذیل راهی به‌سوی داشتن لبخند زیبا باشد.

  • دندان‌هایی که کج هستند.
  •  دندان‌هایی که از یکدیگر فاصله‌های اندک دارند.
  • دندان‌هایی که رنگ آن‌ها به طور دائم تغییر کرده است و نمی‌توان با جرم گیری دندان، وایتنینگ و یا بلیچینگ دندان آن‌ها را به شکل اولیه و یا سفیدتر از حالت اول بازگرداند.
  • دندان‌هایی که لب پر شده‌اند یا دچار شکستگی هستند.
  • دندان‌هایی که کوتاه و یا بلند هستند.
  • دندان‌هایی که شکل متناسبی ندارند و از نظر زیبایی رضایت فردی را دچار اختلال می‌کنند.

البته اگر دندان‌ها از هم فاصله‌ی زیادی داشته باشند، کوتاهی و بلندی آن‌ها دارای اختلاف زیادی باشد و یا دندان‌ها ازدست‌رفته باشند، نمی‌توان از کامپوزیت ونیر بهره برد.

در این صورت راه‌حل‌های دیگری برای افراد در دندان‌پزشکی زیبایی و همچنین درمان‌های مختلفی در حوزه‌ی درمانی ارائه می‌شود.

اگر فاصله دندان‌ها زیاد باشد باید چه کنیم؟ برای رسیدن به جواب این سؤال روی لینک کلیک کنید. بهترین راه‌ حل‌ بستن فاصله بین دندان چیست؟

دندان پزشکی زیبایی

کامپوزیت ونیر تا چه مدت می‌تواند لبخند زیبای متقاضی را حفظ کند؟

هر روشی در دندان‌پزشکی زیبایی طول عمر مختص به خود را دارد و نیازمند ترمیم و یا تعویض است. این مسئله برای کامپوزیت ونیر نیز صدق می‌کند. درصورتی‌که از این ونیرها استفاده کنید و به‌خوبی از آن‌ها مراقبت کنید، می‌توانید از ۵ تا ۷ سال از زیبایی این ونیرها بهره ببرید.

درصورتی‌که عمر این ونیر تمام شود و یا دچار شکستگی یا تغییر رنگ شود، می‌توانید آن را با ونیرهای جدید و یا حتی با لمینت سرامیکی جایگزین کنید که دوام بسیار طولانی‌تری دارد (از ۱۰ تا ۱۵ و در برخی حتی تا ۲۰ سال) و زیبایی طبیعی‌تر و بسیار نزدیک‌تر به دندان را دارا است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

جای‌گذاری کامپوزیت دندان، مرحله‌به‌مرحله

در مورد این ونیرها:

  • به دقت مطالعه کنید و اولویت‌های خود را در نظر بگیرید.
  • بودجه‌ی مالی خود را بررسی کنید و از قیمت‌ها آگاهی داشته باشید.
  • کلینیک دندانپزشکی معتبر و مطمئنی را انتخاب کنید.
  • سوابق و نتایج دندان‌پزشک موردنظر خود را در ذهن داشته باشید.

در ابتدا باید دندان‌پزشک شما را به‌دقت معاینه کند و مشاوره‌های لازم برای شما صورت گیرد تا تصمیم نهایی گرفته شود. درصورتی‌که ممانعتی برای استفاده از این ونیر نداشتید و انتخاب قطعی خود شما نیز کامپوزیت ونیر بود، انتخاب رنگ کامپوزیت آغاز می‌شود.

برای انتخاب کلینیک مطمئن و دندان‌پزشک خوب باید موارد مهمی را در نظر بگیرید به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله مهم‌ترین معیارهایی که برای انتخاب یک دندان‌پزشک خوب باید توجه کنیم را مطالعه کنید.

مرحله‌ی اول؛ انتخاب رنگ کامپوزیت

این مرحله از مراحل هیجان‌انگیز و مورد علاقه‌ی مراجعه‌کنندگان است. معمولاً افراد درخواست رنگ‌های سفید و روشن را دارند و در کنار این علاقه طبیعی جلوه کردن رنگ را باتوجه‌به رنگ پوست خود در نظر نمی‌گیرند.

برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان‌پزشک به‌خوبی به شما مشورت خواهد داد و بهترین رنگ را با درنظرگرفتن سلیقه‌ی شخصی شما برای کامپوزیت ونیرتان در نظر خواهد گرفت. برای انتخاب بهترین رنگ از دستگاه‌ها و اسکن‌های کامپیوتری و یا پالت‌های رنگ سنتی می‌توان استفاده کرد.

در ابتدا رنگ‌هایی که برای شما طبیعی به نظر خواهد رسید (باتوجه‌به رنگ پوست و سایر المان‌هایی که در طبیعی جلوه‌دادن لبخند تأثیر دارند) به شما ارائه خواهد شد و رنگ موردعلاقه‌ی شما نیز در کنار آن‌ها قرار داده خواهد شد. نزدیک‌ترین و مناسب‌ترین رنگ به سلیقه‌ی شما و بالا بودن کیفیت طبیعی بودن کامپوزیت در نهایت انتخاب خواهد شد.

انتخاب رنگ کامپوزیت

آماده‌کردن دندان‌ها دومین مرحله‌ی جای‌گذاری کامپوزیت ونیر است

اگر درباره‌ی مرحله‌ی آماده‌سازی دندان در لمینت سرامیکی و یا پرسلن ونیر شنیده باشید، این مرحله برای شما عملاً مرحله‌ای کوتاه، سریع و عالی است. معمولاً آماده‌سازی خاصی برای جای‌گذاری کامپوزیت ونیر لازم نیست، زیرا در برخی مواقع مینای دندان تراشیده می‌شود.

از کارهایی که دندان‌پزشک در این مرحله بر روی دندان‌های شما انجام می‌دهد، برداشتن هرگونه ونیر فعلی از روی دندان‌ها عاری کردن سطح دندان از هر پوششی است.

سپس دندان‌های شما با یک شوینده‌ی مخصوص شسته می‌شوند و در صورت لزوم بخش ناچیزی از مینای دندان تراشیده می‌شود. اکنون دندان‌های شما آماده‌ی پذیرش ونیر زیبا بر روی سطح بیرونی خود است.

ساخت و آماده‌شدن کامپوزیت ونیر، مرحله‌ی سوم

این مرحله بستگی به انتخاب شما در مورد نوع کامپوزیت ونیر دارد. اگر کامپوزیت ونیر منتخب شما از نوع مستقیم باشد، از کامپوزیت‌های از پیش ساخته شده استفاده خواهد شد و این ونیرها مستقیماً به دندان شما بعد از آماده‌سازی متصل خواهند شد.

اگر کامپوزیت ونیر انتخابی شما غیرمستقیم است که معمولاً برای بیشتر مراجعه‌کنندگان همین‌طور است، قالبی از دندان‌های شما گرفته خواهد شد تا کامپوزیت ونیر مناسب برای شما ساخته شده و سپس در مراجعه‌ی بعد بر روی دندان‌های شما متصل شود.

یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد؛ انتخاب کامپوزیت ونیری است که با نیازهای شما مطابق باشد. شاید سؤال شود بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست؟ در راستای پاسخ به این سؤال مهم مقاله بهترین ویژگی‌های یک مارک خوب کامپوزیت ونیر چیست؟ را مطالعه کنید.

چرا کامپوزیت ونیر غیرمستقیم بهتر است؟

توجه داشته باشید که با گرفتن قالب از دندان‌های شما و ساخت یک سری متناسب و شخصی کامپوزیت ونیر برای فرد، جای‌گیری و اتصال طبیعی‌تر و باکیفیت‌تر خواهد بود. قابل‌ذکر است که اتصال کامپوزیت مستقیم به‌مراتب محکم‌تر از کامپوزیت غیرمستقیم است.

اتصال کامپوزیت ونیر بر روی دندان

مرحله‌ی چهارم؛ اتصال کامپوزیت ونیر بر روی دندان

در این مرحله یک ماده‌ی مخصوص که برای چسبانیدن کامپوزیت بر روی مینای دندان استفاده می‌شود، بر روی سطح دندان کشیده می‌شود و تمام سطح آن را در برمی‌گیرد. سپس کامپوزیت بر روی آن ماده قرار می‌گیرد و به دندان می‌چسبد.

آیا فقط با چسب، کامپوزیت در جای خود مستحکم باقی می‌ماند؟

برای افزایش استحکام این اتصال به دندان، یک اشعه با طول موج و فرکانس مخصوص به خود به کامپوزیت تابانده می‌شود. این کار باعث افزایش استحکام اتصال و قوام بیشتر ونیر بر روی دندان می‌شود. زمانی که این اشعه به دندان‌ها تابانده می‌شود زمان بسیار کوتاهی است اما همین زمان کوتاه برای عملکرد آن کافی است.

کامپوزیت ونیر در لایه‌های مختلف و به شکل لایه، لایه بر روی‌هم قرار می‌گیرد تا ضخامتی که مدنظر دندان‌پزشک است ایجاد شود. هر لایه بعد از قرارگیری بر روی دندان به طور مناسب شکل‌دهی می‌شود و سپس لایه‌ی بعدی بر روی آن قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که کامپوزیت استحکام بالایی دارد.

شیپ دادن و پولیش کردن کامپوزیت، مرحله‌ی پنجم این فرایند

وقتی که دندان‌پزشک از محل اتصال کامپوزیت به دندان راضی بود شروع به شکل دهی‌های لازم به آن می‌کند. مثلاً خط لثه که محل رسیدن کامپوزیت به لثه‌ها است را منظم و مرتب می‌کند.

در واقع دندان‌پزشک با استفاده از ابزار مخصوصی برای شکل‌دهی بهتر و جای‌گیری زیباتر کامپوزیت ونیرها آن‌ها را صیقل می‌دهد و می‌تراشد تا شکل مدنظر خود را ایجاد کند. مرحله پولیش کردن کامپوزیت دندان هیچ دردی ندارد و می‌توانید بدون اضطراب و ترس نظاره‌گر آن باشید.

پالیش کامپوزیت دندان

مرحله‌ی ششم: تست کردن گازگرفتن بیمار

در این مرحله یک عملکرد بسیار مهم مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد؛ گازگرفتن باید بررسی شود که با وجود جای‌گیری ونیرها بر روی دندان قدرت گازگرفتن بیمار دچار مشکل نشده است و اختلالی در خوردن و صحبت‌کردن او پیش نخواهد آمد.

برای آزمایش این کار از یک کاغذ کربنی استفاده می‌شود که با گازگرفتن آن توسط بیمار جای دندان‌های فرد بر روی آن باقی خواهد ماند.

چگونه از کامپوزیت ونیر خود تا سال‌ها به‌خوبی مراقبت کنیم؟

از مسائل مهمی که در طول عمر کامپوزیت ونیر وجود دارد، مراقبت‌های فرد از آن‌هاست. وقتی از کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده می‌کنید، بهتر است موارد زیر را موردتوجه قرار دهید؛

  • مصرف دخانیات برای کامپوزیت ونیر یک خطر جدی است. باید درباره‌ی آن تجدیدنظر کنید!
  • کامپوزیت ونیر از پوسیدگی دندان‌های شما جلوگیری نمی‌کند، پس بهداشت فردی را به‌خوبی رعایت کنید و دو بار در روز مسواک زدن و حداقل یک‌بار در روز نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  • ویژگی‌های خمیر دندان و نخ دندان مناسب با کامپوزیت ونیر را بدانید و بهترین مارک را تهیه کنید تا کامپوزیت ونیرتان را بهترین شکل نگه‌داری کنید.
  • کامپوزیت ونیر می‌تواند تغییر رنگ دهد، پس از خوردن مواد غذایی رنگی مثل قهوه، چای و شراب خودداری کنید و یا مصرف خود را به حداقل برسانید.
  • الکل می‌تواند چسب کامپوزیت ونیر را تحت‌تأثیر قرار دهد، سعی کنید از مصرف الکل خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهایی که احتمال شکستن ونیر را زیاد می‌کنند بپرهیزید. این غذاها کدام‌اند؟ آب‌نبات‌های سفت و پاپ‌کورن می‌توانند مثال خوبی باشند!
  • دندان‌ قروچه می‌کنید؟ هر چه سریع‌تر راه حلی برای اجتناب از آن بیابید! یکی از روش‌هایی که دندان‌پزشکان برای افرادی که دچار بروکسیسم (دندان قروچه) هستند پیشنهاد می‌دهند استفاده از نایت گارد (محافظ شبانه) است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: optident

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.