مزایا و معایب لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

1,813

لبخند زیبا از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای بسیاری از مردم شده است. امروزه علاوه بر سلامتی دندان‌ها، زیبایی دندان‌ها نیز نقش مهمی در کیفیت زندگی افراد دارد. طبق آمار و ارقام تحقیقات انجام شده، افرادی که دندان‌های منظم و سفید دارند و لبخندشان نسبت به سایر افراد زیباتر است، با اعتماد به نفس بیشتری می‌خندند و نظرات خود را در اجتماع بیان می‌کنند.

لبخند زیبا در ایجاد تاثیر مثبت در طرف مقابل برای برقراری ارتباط تاثیر بسزایی دارد و بیشتر مردم از این تاثیر آگاهند. اما آن دسته از افرادی که دندان‌های سالمی دارند اما زیبایی لبخند آن‌ها به علت شکل نامتناسب و ظاهر نازیبایی دندان‌ها و لثه‌هایشان تحت الشعاع قرار گرفته است، چه باید بکنند؟

دندان‌پزشکی زیبایی حوزه‌ای از دندان‌پزشکی است که به این مسائل می‌پردازد. در صورتی که دندان‌های شما زیبا نباشند و یا به هر دلیلی از شکل ظاهری آن‌ها راضی نباشید، می‌توانید از روش‌هایی که دندان‌پزشکی زیبایی ارائه می‌دهد بهره ببرید و این ایرادات را رفع کنید و یا بپوشانید.

یکی از راه‌های پرکاربردی که دندان‌پزشکی زیبایی به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهد، ونیرها هستند. دو مورد معروف و پرمخاطب ونیرها، لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر می‌باشند.

ونیر پوشش نازکی است که بر روی بخش بیرونی دندان شما متصل می‌شود و اشکالات ظاهری دندان‌های شما را می‌پوشاند و دندان‌هایی سفید و براق و منظم و یک دست به شما تحویل می‌دهد.

لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر بادوام‌تر و طبیعی‌تر است و به مراتب از قیمت بالاتری برخوردار است. اما کامپوزیت ونیر ارزان‌تر و نسبت به لمینت سرامیکی از مزایایی کمتری برخوردار است. در ادامه به بررسی مضرات و فواید این دو ونیر به طور ریزبینانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی لمینت سرامیکی دندان

به طور مختصر با این ونیر آشنا می‌شویم؛

لمینت سرامیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت سرامیکی یک نوع ونیر مرغوب است که از پرسلن (سرامیک) ساخته شده است. رنگ لمینت دندان و جنس این ونیر مشابه دندان‌های طبیعی افراد است. این پوشش سطحی و بسیار نازک، بر روی دندان‌های شما متصل می‌شود و به آن‌ها ظاهری بی عیب و نقص می‌دهد.

برای این که لمینت سرامیکی بر روی دندان‌های شما قرار بگیرد باید بخش اندک و ناچیزی از مینای دندان تراشیده شود تا این اتصال بهینه بوده و ضخامت دندان بعد ازاضافه شدن پوشش سطحی به آن، تغییر چندانی نکند.

افرادی که دندان‌های آن‌ها مشکلات زیر را داشته باشد، می‌توانند از لمینت سرامیکی دندان استفاده کنند و با پوشش دهی این ونیر، ایرادات ظاهری خود را پنهان سازند؛

  • دندان‌های بدرنگ و آنهایی که دچار تغییر رنگ دندان به‌طور دائمی شده‌اند.
  • دندان‌های بدشکل و بدقواره دارند.
  • دندان‌هایی که کوتاه و بلند هستند و نظم و ترتیبی نامنتاسب دارند.
  • دندان‌هایی که بین آن‌ها فاصله‌ی اندکی وجود دارد.
  • دندان‌هایی که به میزان کمی روی هم افتاده‌اند.
  • دندان‌هایی که سطح ناصاف و نازیبا دارند.
  • دندان‌هایی که لبه‌های آن‌ها ناصاف و یا لب پریده است.
  • ترمیم دندان‌هایی که شکسته‌اند.

در واقع هر کدام از این اشکالات ظاهری می‌توانند توسط ونیرها عیب پوشانی شوند، درصورتی‌که مشکل جدی نداشته و از سلامت نسبی برخوردار باشند.

یکی از ویژگی‌هایی که لمینت سرامیکی را نسبت به سایر روش‌های زیبایی در دندان‌پزشکی منحصربه‌فرد می‌کند مرحله آماده سازی و تراش است درصورتی‌که تمایل دارید با این موضوع بیشتر آشنا شوید مقاله مراحل لمینت دندان و نحوه تراشیدن آن را مطالعه کنید.

لمینت سرامیکی

لمینت برای دندان‌های کج امکان‌پذیر است.

لمینت سرامیکی چه فوایدی دارد؟

لمینت دندان مزایای بسیاری دارد، علاوه بر اشکالات ظاهری که می‌تواند بپوشاند و جزو مزایایی آن محسوب می‌شوند، موارد زیر نیز در این دسته قرار می‌گیرند؛

  • لمینت سرامیکی استحکام فوق العاده‌ای دارد و به سادگی شکسته و یا ترک برداشته نمی‌شود.

این ویژگی به علت ساختار غیر متخلخل پرسلن است که آن را بسیار به دندان شبیه می‌کند. البته این بدان معنی نیست که این ونیر شکست ناپذیر و دائمی هستند.

  • لمینت سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهد و گاهی اصلا رنگ نمی‌گیرد.

بسته به رژیم غذایی و عادات زندگی که فرد دارد، این ونیرها می‌توانند تا مدت زیادی رنگ خود را حفظ کنند و از زیبایی ظاهری آن‌ها کاسته نخواهد شد.

  • لمینت سرامیکی عمر بالایی دارد.

این ونیر پرسلن می‌تواند به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال بر روی دندان‌های شما عمر کند و مشکلی برای آن پیش نیاید. در صورتی که این دوام را کمتر در روش‌های دیگر دندان‌پزشکی زیبایی مشاهده می‌کنیم.

  • این پرسلن ونیرها، شبیه‌ترین ونیرها به دندان‌های طبیعی هستند و به شکلی کاملاً عادی لبخند شما را اصلاح و زیبا می‌کنند. لمینت دندان از پرطرفدارترین روش‌های اصلاح طرح لبخند در دندان‌پزشکی زیبایی است.
قبل و بعد از لمینت سرامیکی

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

عیب‌ها و مضرات لمینت سرامیکی کدام‌اند؟

در کنار تمام ویژگی‌های خوبی که دارد، لمینت سرامیکی دارای عیوب و مضراتی هست که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم؛

درصورتی‌که نصب لمینت سرامیکی به درستی و مهارت صورت نگیرد، می‌تواند سبب پنهان کردن این اتفاق شود و این مسئله به ادامه پیدا کردن پوسیدگی دندان منتج خواهد شد. این تکنیک، تکنیکی حساس است و بهتر است به دست یک دندانپزشک متخصص و ماهر انجام شود. همچنین باید به بهداشت دندان‌های خود توجه داشته باشید زیرا مناسب افرادی است که بهداشت دهان و دندان مناسبی دارند.

  • لمینت سرامیکی از هزینه‌ی بسیار بالایی نسبت به سایر روش‌ها در دندان‌پزشکی زیبایی برخوردار است.

این بالا بودن هزینه باعث می‌شود که بسیاری از متقاضیان این روش، مجبور به جایگزینی آن با روش‌هایی ارزان‌تری همچون کامپوزیت شوند.

  • لمینت سرامیکی روشی دائمی است.

این مسئله بدان معنی است که درصورتی‌که روزی نخواهید از این روش استفاده کنید، نمی‌توانید آن‌ها را بردارید و دندان‌های خود را رها کنید. باید آن‌ها را با ونیر دیگری جایگزین کنید.

  • اگر لمینت سرامیکی توسط دندان پزشک ماهر و باتجربه جایگذاری و نصب نشوند، ممکن است سبب ایجاد بیماری پریودنتال و لثه شوند.

عفونت‌های لثه با وجود ونیرها می‌توانند به بیماری‌های پیچیده‌تر و مشکلات بزرگ‌تر تبدیل شوند.

  • لمینت سرامیکی می‌تواند در دندان‌های فرد ایجاد حساسیت کند.

این حساسیت می‌تواند نسبت به سرما و گرما باشد. این اتفاق معمولاً به علت تراشیدن اندکی که در مینای دندان رخ می‌دهد اتفاق می‌افتد. در کلینیک دندان پزشکی دکتر نیکزاد می‌توانید بهترین نصب و جایگذاری لمینت سرامیک را داشته باشید.

لمینت دندان برای درمان پوسیدگی استفاده نمی‌شود

بررسی کامپوزیت ونیر

در ادامه به طور مختصر با کامپوزیت ونیر آشنا می‌شویم؛

کامپوزیت ونیر چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپوزیت ونیر دندان نوع دیگری از ونیرهاست که کاربردی مشابه پرسلن ونیر دارد و تفاوت این دو ونیر در جنس ماده‌ی سازنده‌ی آن‌هاست. کامپوزیت ونیر از رزین ساخته می‌شود.  همان‌طور که می‌دانید رزین ماده‌ای متخلخل است و این مسئله سبب ضعف این ونیر نسبت به لمینت سرامیکی می‌شود.

کامپوزیت ونیر به صورت لایه لایه بر روی دندان نصب می‌شود و نحوه‌ی نصب آن در کارایی و بهبود عملکرد آن بسیار موثر است. پس باید مراقب باشید کامپوزیت ونیر را نزد چه کسی جایگذاری و نصب می‌کنید.

در جایگذاری کامپوزیت ونیر برخلاف پرسلن ونیر، نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و در موارد معدودی این اتفاق می‌افتد. در واقع کامپوزیت بر روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرد و همین مسئله نسبت به لمینت سرامیکی آن را کمتر طبیعی جلوه می‌دهد، زیرا بر ضخامت دندان به مقدار اندکی افزوده می‌شود.

موارد استفاده‌ی کامپوزیت ونیر نیز همچون لمینت سرامیکی موارد ذکر شده در بالا می‌باشند و انتخاب این که کدام روش برای فرد بهتر است به اولویت‌های او و شرایط مالی مراجعه کننده مربوط می‌شود. با راهنمای انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر دندان بیشتر آشنا شوید تا بتوانید بهترین رنگ کامپوزیت را برای دندان‌هایتان انتخاب کنید.

کامپوزیت ونیر، همچون لمینت سرامیکی دارای مزایا و معایبی است که بهتر است آن‌ها را بشناسیم و با ذهنی روشن و آگاهی کافی این روش را انتخاب کنیم.

کامپوزیت ونیر چیست

کامپوزیت ونیر چه مزایایی دارد؟

کامپوزیت ونیر، این ونیرهای زیبا و طبیعی دارای مزایایی زیر هستند؛

  • در طی فرایند و مراحل نصب کامپوزیت دندان نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و این مسئله آن‌ها را به روشی کم تهاجمی و مناسب تبدیل می‌کند.
  • آماده‌سازی دندان و جایگذاری کامپوزیت ونیر در یک جلسه انجام می‌پذیرد و این به معنی صرف کردن زمان کمتر در مطب دندان‌پزشکی می‌باشد.
  • هزینه‌ی این ونیر نسبت به سایر ونیرها و روش‌های موجود در دندان‌پزشکی زیبایی کمتر است و می‌تواند با صرف پول کمتر لبخندی زیبا را به خود هدیه کرد.

با بهترین برندهای کامپوزیت دندان در ایران آشنا شوید

معایب و مضرات کامپوزیت ونیر کدامند؟

هر ویژگی خوب کنار ویژگی بد یک روش معنی پیدا می‌کند. این مسئله برای کامپوزیت ونیر هم صدق می‌کند. این ونیر در کنار ویژگی‌های مثبتی که دارد، معایب و مضراتی هم دارد که به معرفی و ذکر آن‌ها در زیر می‌پردازیم؛

  • کامپوزیت ونیرها عمرکوتاهی دارند. کامپوزیت ونیر با رعایت بهداشت فردی و انجام مراقبت‌های دهان و دندان می‌تواند به مدت ۵ تا ۷ سال بر روی دندان‌های شما باقی بماند که نسبت به پرسلن ونیر زمانی بس کوتاه است.
  • نمای کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت سرامیکی کمتر طبیعی و زیباست و این به جنس ماده‌ی سازنده‌ی آن ارتباط دارد.
  • کامپوزیت‌های دندانی در برابر تغییر رنگ مقاوم نیستند. کامپوزیت ونیر بعد از مدتی تغییر رنگ می‌دهد و این به علت ویژگی متخلخل بودن ذرات سازنده‌ی آن است که توانایی جذب آب و تغییر رنگ را دارند.
  • این ونیرها اگر به درستی جایگذاری نشوند، می‌توانند سبب آسیب به لثه و التهاب لثه شوند و انواع بیماری‌های لثه می‌توانند مشکلات عدیده‌ای را برای بیمار به وجود بیاورند.
  • کامپوزیت ونیر نسبت به شکستگی و لب پریدگی و ترک خوردن به اندازه‌ی پرسلن ونیر استقامت ندارد. درصورتی‌که اجسام سخت را گار بزنید و یا حتی دندان قروچه کنید، ممکن است دچار ترک و سپس شکستگی شود. توصیه می‌شود حتماً با نظر دندان‌پزشک از نایت‌گارد استفاده کنید.
  • کامپوزیت ونیر از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کند و درصورتی‌که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، دندان‌های شما از پشت شروع به پوسیدگی و آسیب دیدن می‌کنند.
  • کار کردن با کامپوزیت دندان کار هر دندان‌پزشکی نیست و بهتر است فردی مجرب و ماهر را برای جایگذاری این ونیر انتخاب کنید تا با مشکلات بعدی مواجه نشوید.

برای انتخاب یک دندان‌پزشک متبحر نیاز است نکات ریزبینانه‌ای را در نظر بگیرید پیشنهاد می‌کنیم برای یک انتخاب دقیق مقاله مهم‌ترین معیارهایی که برای انتخاب یک دندان‌پزشک خوب باید توجه کنیم چیست؟ را مطالعه کنید.

کامپوزیت ونیر

 باندینگ دندان چیست و چه تفاوتی با کامپوزیت ونیر دارد؟

مراقبت‌های لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر کدام‌اند؟

در بالا به معرفی معایب و مزایای لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر پرداختیم. حال می‌خواهیم به نکاتی که به حفظ این ونیرها کمک می‌کنند و نحوه مراقبت از کامپوزت و لمینت دندان بپردازیم و توصیه‌های لازم را به شما ارائه دهیم؛

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از اولین و مهم ترین نکاتی که به حفظ کامپوزیت و لمینت سرامیکی شما کمک می‌کند، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این روش اولین و ساده‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید. این کار به جلوگیری از پوسیدگی دندان و طول عمر ونیر شما می‌انجامد. برای ونیر سرامیکی خود از خمیر دندان و مسواک مناسب لمینت استفاده کنید.

۲.  از استعمال دخانیات جدا پرهیز کنید.

اولاً: که نیکوتین سبب تغییر رنگ (مخصوصاً در کامپوزیت ونیر) می‌شود. برای جلوگیری از تغییر رنگ ونیر مقاله راه‌های جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان  را بخوانید.

ثانیاً: دخانیات خون رسانی و تغذیه‌ی بافت لثه را دچار مشکل می‌کند و این سبب ایجاد بیماری‌های پریودنتال می‌گردد. همان‌طور که می‌دانید، لثه‌ی ناسالم به دندان آسیب می‌رساند و دندان آسیب دیده نمی‌تواند ونیر را روی خود نگه دارد.

۳. از خوردن غذاهای اسیدی و شیرین به مقدار زیاد بپرهیزید.

۴. از خوردن غذاهای سفت و سخت و شکستن آن‌ها با دندان‌های خود جدا خودداری کنید.

۵. از گزیدن و جویدن اجسام سخت با دندان خودداری کنید. این کار سبب آسیب رساندن به ونیر و شکستن و ترک برداشتن آن می‌شود.

۶. از خوردن الکل بپرهیزید. الکل می‌تواند بر روی چسب استفاده شده در زیر لمینت و کاموزیت ونیر تاثیر بگذارد و سبب تغییر رنگ و تغییر ماهیت آن شود.

۷. به طور پیوسته و منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

۸. اگر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی شما هر گونه ترک و شکستگی داشت، بلافاصله به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

۹. در صورت جدا شدن ونیر به طور کامل، آن را با خود به مطب دندان‌پزشک ببرید و سریعاً این کار را انجام دهید.

۱۰. از استفاده‌ی بیش از حد دهان‌شویه جدا خودداری فرمایید.

۱۱. در صورت دیدن علائم التهاب لثه در لثه‌های خود، به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

تفاوت کامپوزیت با لمینت دندان

سؤالات متداول درباره لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

در ادامه به برخی از سؤالات پرتکرار درباره لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر پاسخ داده شده است.

آیا لمینت سرامیکی را می‌توان برای دندان‌هایی که مشکل و آسیب جدی دارند هم استفاده کرد؟

خیر این امکان‌پذیر نیست. تنها کسانی می‌توانند از لمینت سرامیکی استفاده کنند که دندان‌های سالمی داشته باشند. زیرا لمینت سرامیکی و همچنین کامپوزیت ونیر از روش‌های زیبایی هستند و درصورتی‌که از این روش‌ها برای دندان‌هایی استفاده شود که سلامت کافی ندارند، شکست خواهد خورد.

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟

برای این که بدانید برای دندان‌های شما لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟، باید با دندان‌پزشک مشورت کرد. اما معمولاً لمینت سرامیکی برای همه انتخاب بهتری است زیرا این ونیر از استحکام بیشتری برخوردار است. همچنین از این ونیر می‌توان برای مدت طولانی‌تری استفاده کرد و طول عمر بیشتری دارد. کامپوزیت ونیر در زمانی کوتاه‌تر از بین می‌رود.

کامپوزیت ونیر گران‌تر است یا لمینت سرامیکی؟

لمینت سرامیکی از کیفیت بالاتری برخوردار است و برای همین نسبت به کامپوزیت ونیر گران‌تر است. همچنین لمینت سرامیکی دوام بیشتری دارد و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. کسانی که می‌خواهند از روش ماندگارتر و بهتری استفاده کنند می‌توانند لمینت سرامیکی را انتخاب کنند.

درصورتی‌که روی دندان‌های خود تاج کلینیکالی یا crown دارید نمیتوانید از ونیر دندانی استفاده کنید.

crown یا روکش دندان چیست؟

فرق کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی در چیست؟

لمینت سرامیکی از کیفیت بالاتری برخوردار است و همچنین برای مدتی طولانی‌تر می‌تواند برای شما ماندگاری داشته باشد. از طرفی در مرحله‌ی جای‌گذاری برای کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی مسائلی متفاوت هستند.

مثلاً برای این که کامپوزیت ونیر بر روی دندان‌ها قرار بگیرد نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست. اما برای اینکه لمینت سرامیکی بر روی دندان‌ها قرار بگیرد باید دندان‌ها تراشیده شوند. این میزان تراشیدن چندان زیاد نیست. البته باعث می‌شود طبیعی‌تر به نظر برسند.

آیا دندان‌قروچه برای لمینت یا کامپوزیت مضر است؟

بله. دندان‌قروچه می‌تواند به دندان طبیعی هم آسیب برساند، آسیب رساندن به لمینت و کامپوزیت چندان سخت نیست. کسانی که دندان‌قروچه دارند، باید با روانپزشک مطرح کنند تا این مشکل برای آنان برطرف شود. اگر دندان‌ قروچه در خواب است، می‌توان با استفاده از برخی محافظ‌های شبانه از آسیب رسیدن به دندان‌ها جلوگیری کرد.

آیا لمینت سرامیکی قابل ترمیم است؟

لمینت را نمی‌توان ترمیم کرد. البته که بخش‌هایی از آن را می‌توان با کامپوزیت ترمیم کرد اما چندان خوب به نظر نمی‌رسد. بهتر است که لمینت سرامیکی که آسیب‌دیده است را تعویض کنید نه که به فکر ترمیم آن باشید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترمیم و بازسازی لمینت سرامیکی آسیب دیده را با دقت مطالعه کنید.

آیا کامپوزیت ونیر قابل ترمیم است؟

کامپوزیت ونیر را می‌توان بعد از آسیب دیدن ترمیم کرد. این یکی از بهترین ویژگی‌های کامپوزیت ونیر است. البته اگر ترمیم قابل تشخیص باشد، بهتر است که آن را تعویض کرد تا به زیبایی جایگزین شود. اما در بیشتر موارد لب‌پریدگی‌ها و شکستگی‌های مختصر را می‌توان با رزین کامپوزیت درمان کرد که هزینه‌ی بسیار کم و کیفیت بالایی دارد. همچنین چندان مشخص نیست که کامپوزیت ونیر شما ترمیم شده است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.