راه‌های مراقبت‌ از کامپوزیت و لمینت دندان

1,582

در این مقاله با به طور خلاصه با ونیرها، کامپوزیت و لمینت سرامیکی، آشنا می‌شویم و به طور گسترده به مراقبت‌های پس از لمینت سرامیکی و کامپوزیت می‌پردازیم که در موفقیت‌آمیز بودن روش تأثیر بسیار مهمی دارند.

از آن جایی که مراقبت نکردن از دندان‌های طبیعی آن‌ها را به خطر می‌اندازد و زیبایی و سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند، روش‌های ارائه شده در دندان‌پزشکی زیبایی نیز نیازمند توجه و مراقبت پیوسته هستند.

در صورت بی‌توجهی و مراقبت نامناسب از ونیرهای کامپوزیتی و سرامیکی، یک بار دیگر شانس خود را از دست می‌دهید و دندان‌های ترمیم شده، زیبا شده و یا جایگزین شده را تهدید می‌کنید.

دندان‌پزشکی زیبایی شامل چه مواردی می‌شود؟

دندان‌های زیبا و سالم از بهترین دارایی‌های یک فرد است. در گذشته، اگر لبخندتان به علت وجود مواردی که ذکر می‌کنیم نازیبا می‌بود، احتمالاً نمی‌توانستید به‌سادگی مشکل ظاهری خود را برطرف کرده و با زیبا سازی دندان‌ها ایرادات ظاهری را اصلاح کنید.

  • دندان‌های بدرنگ
  • دندان‌های کج‌ومعوج، نامرتب و عقب و جلو
  • ترمیم دندان‌های شکسته 
  • برطرف کردن روی‌هم افتادگی دندان‌ها
  • فک نامتناسب
  •  لثه‌های بالا و پایین

امروزه با پیشرفت علم دندان‌پزشکی به‌خصوص در حوزه‌ی دندان‌پزشکی زیبایی، راه کارهای بسیاری برای رفع مشکلات ظاهری و نیز بازگرداندن کارکرد طبیعی دندان‌ها به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود.

راه‌هایی که با یک تا دو ویزیت می‌توان زیبایی لبخند خود را چندین برابر کرد و آسیبی هم به دندان‌های خود نرساند و حتی گاهی از آن‌ها نیز محافظت به عمل آورد.

راه کارهای زیادی برای رفع مشکلات زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند وجود دارد، از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

ونیر دندان چیست؟

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ونیر چیست؟

ونیرها پوشش‌های سطحی بسیار نازکی هستند که بر روی سطح جلویی دندان متصل می‌شوند و کم‌وکاستی‌های دندان را می‌پوشانند. ونیرها می‌توانند از جنس پرسلن و یا رزین باشند. نمای آن‌ها بسیار به دندان‌های طبیعی نزدیک است و لبخند شما کاملاً طبیعی جلوه می‌کند.

رنگ ونیر متناسب با دندان‌های شما و سلیقه‌ی شخصی تعیین می‌شود. اگر دندان‌های شما دچار این نواقص هستند می‌توانید از ونیرها برای اصلاح اشکالات ظاهری استفاده کنید.

  • دندان شما تغییر رنگ داده و با بلیچینگ دندان اصلاح نمی‌شود.
  • بین دندان‌ها فواصل نسبتاً کمی وجود دارد.
  • قد دندان‌ها متفاوت است و از کوتاهی و بلندی برخوردارند.
  • لب‌پریدگی دارند و یا شکسته‌اند.

با بهترین روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها آشنا شوید.

انواع ونیر کدام‌اند؟

ونیرهای موجود در دندان‌پزشکی زیبایی شامل پرسلن ونیر و کامپوزیت ونیر هستند. پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی از جنس پرسلن نفوذناپذیر است و کامپوزیت هم از رزین تشکیل شده است.

این دو ونیر تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند و در نهایت شرایط دندان‌های فرد متقاضی، به بررسی‌های دندان‌پزشک و شرایط اقتصادی در انتخاب روش نهایی مؤثرند.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تفاوت کامپوزیت، لمینت و بلیچینگ را بخوانید تا آگاهی بیشتری برای تصمیم‌گیری در اصلاح طرح لبخند خود داشته باشید.

انواع ونیر

درمان کجی دندان‌ها با کمک ونیرهای دندانی امکان‌پذیر است؟

لمینت برای دندان‌های کج 

لمینت سرامیکی و کامپوزیت چه تفاوت‌هایی دارند؟

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلن ونیر یک پوشش بسیار نازک است که بر روی سطح جلویی دندان متصل می‌شود. لمینت سرامیکی ظاهر بسیار زیبا و شبیه به دندان دارد و در میان روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی از بهترین روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند است.

لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت:

  • رنگ لمینت دندان به دلیل مراحل ساخت در لابراتور ویژه هر فرد بسیار طبیعی است و از طیف گسترده‌ای برخوردار می‌باشد.
  • طول عمر بیشتری دارد.
  •  نسبت به تغییر رنگ و شکستگی و کنده شدن، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.
  • لمینت سرامیکی با مراقبت‌های مناسب طول عمری بین ۱۲ تا ۱۵ سال و یا حتی بیشتر دارد
  •  هزینه‌ی انجام آن نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است.
  • برای اتصال لمینت سرامیکی به دندان معمولاً مقدار بسیار ناچیزی از دندان تراشیده می‌شود.
  • توجه داشته باشید که لمینت‌ها به شکل قابل‌توجهی قابل تعمیر نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله روش‌های ترمیم لمینت دندان آسیب دیده را بخوانید.

مراحل لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مزیت‌های لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر نسبت به کامپوزیت این است که به علت فرایند جای‌گذاری در کامپوزیت که دندان بدون تراش است و معمولاً مشکلاتی چون التهاب لثه و سایر مشکلات لثه‌ای رخ می‌دهد که کم‌ترین آسیب آن بوی بددهان است.

هرچند هزینه‌ی کامپوزیت از لمینت سرامیکی کمتر است اما اگر توانایی پرداخت لمینت سرامیکی را دارید، انتخاب بسیار بهتری است. کامپوزیت ونیر پوشش سطحی نازکی است که از رزین ساخته شده است و بر سطح جلویی دندان متصل می‌شود.

  • کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت سرامیکی ارزان‌تر هستند.
  • در مراحل کامپوزیت دندان و فرایند جای‌گذاری آن‌ها نیازی به تراشیدن دندان نیست (مگر در کیس‌های خاص).
  • به علت جنس کامپوزیت، مقاومت این روکش زیبایی دندان نسبت به تغییر رنگ و شکستگی و کنده شدن، نسبت به لمینت سرامیکی کمتر است. درباره دلایل تغییر رنگ و نحوه سفید کردن کامپوزیت ونیر بیشتر بدانید.
  • در صورت مراقبت‌های مناسب بعد از جای‌گذاری، کامپوزیت ونیر می‌توانند بین ۵ تا ۷ سال یا بیشتر عمر کنند.
  • ظاهر کامپوزیت شبیه به دندان است و در اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود. کاربرد کامپوزیت در دندانپزشکی به دلیل قیمت مناسب، انعطاف پذیری و … بسیار گسترده است.
لمینت سرامیکی دندان چیست

چگونه می‌توان از لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان خود مراقبت کرد؟

اگرچه لمینت سرامیکی و کامپوزیت دارای مقاومت بالایی هستند، برای طول عمر بیشتر و دوام بدون تغییر و مشکل نیازمند مراقبت‌های خاصی هستند که پس از نصب آن‌ها توسط دندان‌پزشک به شما توضیح داده خواهد شد.

این مراقبت‌ها در بهبود، طول عمر و موفقیت روش زیبایی دندان‌ها مؤثرند. حتی اگر بهترین پوشش توسط دندان‌پزشک متخصص و با مهارت فوق‌العاده بر روی دندان شما نصب شود، درصورتی‌که از آن به‌خوبی مراقبت نکنید، دوام چندانی نخواهد داشت و در مدت‌زمان کوتاه‌تری نیازمند تعویض و ترمیم خواهد بود.

در ویدیو زیر دکتر محمد نیکزاد دندانپزشک و متخصص زیبایی دندان‌ها مراقبت‌هایی که پس از نصب لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان باید انجام دهید را به طور کامل توضیح می‌دهند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

برای این که لمینت سرامیکی و کامپوزیت شما برای سال‌ها بدون اشکال، زیبا و سالم به نظر برسد، بهترین و اولین کاری که می‌توانید انجام دهید حفظ بهداشت دهان و دندان به بهترین شکل ممکن است.

این کار نه‌تنها بر طول عمر لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندانتان می‌افزاید، بلکه سلامت دهانتان را نیز حفظ می‌کند. در پاسخ به  سوالی که از طرف زیباجویان در روش زیبایی دندان‌ها بسیار مطرح می‌شود: آیا لمینت و کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود لازم است بگوییم؛ اگرچه ونیرها پوسیده نمی‌شوند،اما بخش‌هایی از دندان شما در معرض پوسیدگی قرار دارند (بخش‌های جلویی فقط توسط ونیر پوشانیده می‌شوند و بخش‌های عقبی دندان آزادند).

بنابراین باید روزی ۲ بار مسواک بزنید و روزی یک‌بار از نخ دندان استفاده کنید. از این طریق بهداشت دهان و دندان خود را حفظ خواهید کرد. نحوه صحیح نخ دندان کشیدن دندان لمینت شده را بیاموزید.

مسواک نرم و خمیردندان مناسب

هنگامی که بر روی دندان‌های خود لمینت سرامیکی و کامپوزیت دارید، باید اطمینان حاصل کنید که از مسواک نرم استفاده می‌کنید. مسواک زبر و خشن می‌تواند بر پولیش پوشش شما آسیب برساند، پس سعی کنید که از مسواک‌های زبر و محکم دوری کنید.

برای خمیردندان مناسب کامپوزیت دندان با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و از خمیردندان پیشنهادی ایشان استفاده کنید. برخی خمیردندان‌ها محتوی موادی هستند که می‌تواند به ونیر شما آسیب برساند و یا از زیبایی و طول عمر آن‌ها بکاهد.

مراقبت های بعد از لمینت سرامیکی

رنگ کامپوزیت دندان را چطور انتخاب کنیم که طبیعی باشد؟

از ابتلا به بیماری‌های لثه پیشگیری کنید.

بیماری‌های لثه می‌توانند سبب التهاب لثه و عقب‌نشینی لثه‌ها شوند. عقب‌نشینی لثه‌ها می‌تواند بخش‌هایی از لمینت سرامیکی و کامپوزیت را در معرض خطر بگذارد که همه‌ی پوشش را دچار آسیب کند و همچنین ظاهر لبخند شما را نازیبا کند.

به لثه‌های خود توجه داشته باشید در صورت مشاهده مورد غیرطبیعی بلافاصله به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های لثه پیشگیری کند.

به طور منظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

با رعایت بهداشت و مراقبت دهان و دندان در منزل، به مقدار زیادی در حفظ پوشش‌ها و دندان‌هایتان کمک خواهید کرد. با استفاده از روش‌های درست و اجتناب کردن از عادات پرخطر می‌توانید سال‌ها زیبایی لبخند خود را حفظ کنید.

اما این مراقبت‌ها نباید مانع مراجعه‌ی منظم به دندان‌پزشکی شود. باید به طور پیوسته و در فواصل تعیین شده توسط دندان‌پزشک به ایشان مراجعه کنید تا سلامت دندان‌ها و لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت را بررسی کنند و در صورت نیاز به رفع مشکل بپردازند. به طور مثال اگر طی معاینات پزشکی پوسیدگی دندان جلو تائید شود؛باید سریعا روند درمان انجام شود.

گرچه ونیرها در برابر پوسیدگی در امان‌اند، اما برای داشتن ونیرهای پابرجا و زیبا نیازمند دندان‌ها و لثه‌های سالم هستید.  درصورتی‌که لمینت سرامیکی یا کامپوزیت شما نیاز به ترمیم داشته باشد دندان‌پزشک سریعاً به آن خواهد پرداخت.

جراحی لیفت لثه یا کانتورینگ، یک جراحی، زیبایی محسوب می‌شود و لبخند شما را زیباتر می‌کند.

از جویدن اشیاء خودداری کنید.

هرچند لمینت سرامیکی و کامپوزیت مقاوم هستند، اما این به‌اندازه‌ی دندان‌های طبیعی نیست.

سعی کنید که اشیاء سخت همچون یخ، ناخن‌های دستتان، مداد و خودکار را نجوید و به دندان نگیرید. جویدن و گازگرفتن هر شیء سختی ممکن است به لمینت سرامیکی یا کامپوزیت شما آسیب برساند و آن را بشکند.

از دندان‌قروچه و فشردن فک خود به هم خودداری کنید.

آیا عادت دارید که دندان‌ قروچه کنید؟ فک خود را بیشتر از معمول به هم فشار می‌دهید؟ این کار را در خواب هم انجام می‌دهید؟ تمامی این عادات می‌توانند آسیب‌زننده باشند.

توجه داشته باشید که درصورتی‌که لمینت سرامیکی یا کامپوزیت بر دندان‌های خود گذاشته‌اید، باید از این عادات پرهیز کنید. حتی اگر لمینت سرامیکی و کامپوزیت هم ندارید، باید از این عادات بپرهیزید چون به دندان‌های طبیعی نیز آسیب می‌رسانند.

برای جلوگیری از انجام این کارها می‌توانید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. همچنین برای کسانی که دندان‌قروچه در شب می‌کنند، معمولاً از محافظ‌های شبانه استفاده می‌شود.

مراقبت از لمینت دندان و کامپوزیت

در این مقاله درباره مزایا و معایب کامپوزیت ونیر و لمینت دندان بیشتر بخوانید.

از خوردن خوراکی‌هایی که سبب تغییر رنگ دندان می‌شوند، بپرهیزید.

توجه داشته باشید که پرسلن ونیر نسبت به تغییر رنگ‌پذیری بسیار مقاوم است و این خاصیت به علت جنس ماده‌ی استفاده شده در ساخت آن است.

اما کامپوزیت چنین نیست و مقاومت کمتری نسبت به تغییر رنگ از خود نشان می‌دهد. جالب‌توجه است که ماده‌ی استفاده شده برای چسباندن پرسلن و کامپوزیت به دندان شما نسبت به تغییر رنگ مقاوم نیست.

 مصرف مواد خوراکی رنگی می‌تواند سبب تغییر رنگ کل پوشش در کامپوزیت و اطراف و لبه‌ها در پرسلن ونیر شود. درهرصورت، به این نکته توجه کنید که صرف‌نظر از پرسلن ونیر و کامپوزیتی که بر روی دندان‌های شما وجود دارد، باید از خوردن زیاد مواد غذایی که باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند پرهیز کنید.

از خوردن بی‌ملاحظه‌ی خوراکی‌هایی همچون قهوه بپرهیزید و یا سعی کنید با نی آن‌ها را بنوشید. استفاده از نی برای خوردن نوشیدنی‌های رنگی در پیشگیری از تغییر رنگ دندان و ونیر مؤثر است.

این مقاله را بخوانید

بهترین برند کامپوزیت دندان در دنیا و ایران کدام‌ها هستند؟

مراقبت از لمینت سرامیکی دندان

سیگارکشیدن را ترک کنید!

با وجود این که همه‌ی ما می‌دانیم سیگارکشیدن عادت پر خطری است و ممکن است در ایجاد سرطان‌های متعدد کند، این بار بهتر است این را هم بدانیم که مصرف سیگار و سایر دخانیات برای ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی هم خطرناک و آسیب رساننده است.

مصرف سیگار سبب تغییر رنگ پوشش‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید از ثابت ماندن رنگ و سلامت کامپوزیت و لمینت سرامیکی خود مطمئن شوید، از مصرف سیگار اجتناب کنید.

از مصرف زیاد الکل بپرهیزید.

زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی بر اتصال لمینت سرامیکی و کامپوزیت به دندان شما اثر منفی می‌گذارد. این به معنی آن نیست که پوشش شل می‌شود، بلکه به معنی آن است که محل اتصال در معرض خراب‌شدن و تغییر رنگ قرار خواهد گرفت.

توجه کنید که الکل فقط در نوشیدنی‌ها یافت نمی‌شود، بلکه ممکن است در خمیردندان و یا دهان‌شویه‌ها هم موجود باشد! پس بهتر است قبل از خرید هر محصولی مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را به‌دقت بررسی کنید، زیرا آن هم می‌تواند همانند نوشیدنی‌های الکلی مخرب باشد.

در صورت نیاز از محافظ دهان و دندان استفاده کنید!

آیا ورزش‌های پرخطر برای دهان و دندان مثل بوکس، کشتی، تکواندو و امثال این فعالیت‌ها را انجام می‌دهید؟ از محافظ‌های دندان استفاده کنید و از هر خطر احتمالی باید بپرهیزید.

نایت گارد برای محافظت از لمینت دندان

باندینگ دندان که گاهی باندینگ کامپوزیت نیز نامیده می‌شود، یک درمان دندانپزشکی است.

مراحل باندینگ دندان

در نهایت توجه داشته باشید که لمینت سرامیکی و کامپوزیت نیازمند مراقبت هستند. هر چه بیشتر به مراقبت از آن‌ها بپردازید، بیشتر عمر می‌کنند و زیباتر و سالم‌تر باقی می‌مانند. در حفظ سلامت دندان‌ها و ونیرهای خود کوشا باشید و لبخند زیبای خود را در امان نگه دارید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگذاریم و مثل همیشه برایتان روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: ncbi

ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. نازی می گوید

    سلام آقای دکتر من دندونم سیاه شده بود بعد سه تاشو کامپوزیت کردم ،الان اون یک دونه رنگش فرق داره ،چکار باید کرد؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      به پزشک تون مراجعه کنید شاید اون یکی هم نیاز یه کامپوزیت داشته باشه تا یکدست شوند

  2. مهین لاجوردی می گوید

    سلام جناب دکترنیکزاد من دو روزه کامپوزیت کردم ،میخواستم بدونم تا چند وقت نباید چیزای رنگی خورد

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام. معمولا حدود ۷۲ ساعت

  3. کمیل می گوید

    سلام آقای دکترمن میخوام کامپوزیت انجام بدم میشه بدون اینکه دندون تراش دادکامپوزیت کرد؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام در خیلی از موارد بله
      ولی برخی موارد نمیشه و ترش مختصری نیاز داره
      لطفا ویزیت شوید تا از راهنمایی دقیق تری برخوردار شوید

  4. جوادیان می گوید

    سلام جناب دکتر عزیز من تقریبا ۱ ماهه کامپوزیت زدم یه اسم خمیر دندون عالی میشه بگید بهم ممنون میشم

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      لطفا درخواست خمیر دندانهایی بشه که میزان مواد ساینده ی کمتری دارن. برنش مهم نیست. به داروخانه های معتبر بگید براتون تهیه کنن

  5. غزل می گوید

    سلام وقت بخیر دندانهای من نیاز به ارتودنسی داره میتونم به جای ارتودنسی ، کامپوزیت کنم؟؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام ..بستگی داره به میزان درگیری و علت خواست شما به کامپوزیت و حتما باید ویزیت بشه.
      ویزیت ومشاوره با معرفی از طریق سایت رایگان است🌷✌🏼

  6. سوگل می گوید

    چه اطلاعات جامع و خوبی بود.ممنون

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.