اوردنچر چیست؟ + مزایا و معایب اوردنچر

1,734

در سال‌هایی نه چندان دور، از دست دادن یک یا چندین دندان طبیعی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر پا به سن گذاشتن و پیر شدن محسوب می‌شد. راه حل این مشکل اساسا همان راهی بود که احتمالا بیشتر پدربزرگ‌ها و مادربزرگان شما پیموده‌اند. یک سری پروتز متحرک یا به زبان خودشان “یک دست دندان مصنوعی”!

در سال‌های اخیر، تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر درهای بهتری را به روی متقاضیان گشوده است. یکی از بهترین روش‌های جایگزین دندان از دست رفته که امروزه برای بیماران مقدور است، ایمپلنت‌های دندانی است. دو روش از بهترین روش های ارائه شده برای رفع و درمان بی دندانی:

  • implant-supported overdentures (اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت متحرک)
  •  fixed (non-removable) dentures (دنچرهای ثابت)

ایمپلنت دندانی یک ریشه‌ی مصنوعی و یک دندان مصنوعی دارد که در فک شما کاشته می‌شود. خود ایمپلنت معمولاً از جنس تیتانیوم است که در فک شما، طی یک جراحی ایمپلنت دندانی قرار داده می‌شود. ایمپلنت‌ها لنگرگاه محکمی برای حمایت از دندان‌های جایگزین فراهم می‌کنند.

یک ایمپلنت به همراه یک تاج دندانی بر روی آن جایگزین یک دندان می‌شود. همچنین یک یا دو ایمپلنت می‌توانند همچون بریج های سنتی، بیش از یک دندان از دندان های مجاور را حمایت کنند. همچنین می‌توان از تعدادی ایمپلنت برای جایگزینی یک ردیف کامل (ردیف بالا یا پایین) دندان استفاده کرد. (همان کاری که دندان‌های مصنوعی سنتی انجام می‌دادند).

اما یک دنیا تفاوت بین پروتزهای متحرک قدیمی (دست دندان‌های معمول پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها) و دندان‌های جایگزین متکی بر ایمپلنت وجود دارد.

اوردنچر چیست؟

همان‌طور که از اسم اوردنچر مشخص است، ساختاری است که بر روی یک ساختار حمایت‌ کننده می‌نشیند. این ساختار حمایت کننده می‌تواند دندان طبیعی و یا بیشتر و معمول‌تر، ایمپلنت‌های کاشته شده باشد.

در فک فوقانی، ساختار حمایت کننده برای یک overdenture به طور کلی یک قاب فلزی (فریم) است که توسط سه یا چند ایمپلنت مهیا می‌شود. معمولاً برای فک پایین وجود دو ایمپلنت و عدم وجود فریم کافی است.

 وجه تمایز اوردنچر و دنچرهای سنتی این است که اوردنچر توسط ایمپلنت دندان پشتیبانی و حمایت می‌شود. این در حالی است که دنچر سنتی به علت ساکشنی که در اثر نزدیکی و فیت بودن زیاد آن با لثه ایجاد می‌شود در جای خود نگه داشته می‌شود.

پس اتصال و نگه داری اوردنچر بسیار بهتر و قابل اعتمادتر از دنچرهای سنتی می‌باشد. در عین حال اوردنچر قابلیت جدا شدن برای تمیز کردن و یا تعمیر شدن را دارد.

توجه داشته باشید که سه دلیل وجود دارد که ما ترجیح می‌دهیم به جای پروتز ثابت روی ایمپلنت به سمت اوردنچر برویم:

  1. میزان استخوان کافی در فک بیمار موجود نباشد.
  2. امکان پیوند استخوان فک برای بیمار وجود نداشته باشد (چه از لحاظ سنی و یا سیستمی و نتوانیم جراحی وسیعی را به بیمار تحمیل کنیم.)
  3. از لحاظ هزینه بیمار توانایی گذاشتن ۱۴ ایمپلنت را نداشته باشد.
اوردنچر دندان چیست

اوردنچر چه مزایایی دارد؟

استفاده از اوردنچر مزایایی بی‌نظیری دارد که تعدادی از آن ها شامل مورد زیر هستند.

از نظر زیبایی شناسی اثربخشی بهتری نسبت به دنچر دارند

این روش سبب حفظ استخوان های می‌شود و همان طور که می‌دانید استخوان‌های فک در شکل دادن به صورت نقش اساسی ایفا می‌کنند. در روش‌های سنتی استخوان فک تحلیل می‌رود و فرم صورت از حال عادی خود خارج می‌شود و بیمار پیرتر از سن خود به نظر می‌رسد. اما با ایمپلنت‌هایی که تکیه‌ی اوردنچر هستند، استخوان به شکل قبل باقی می‌ماند و همچنین فرم صورت مثل قبل حفظ می‌شود.

از نظر سلامتی عملکرد بهتری دارند

اوردنچر متکی بر ایمپلنت سلامت دهان و دندان را بهتر حفظ می‌کنند و دلیل اصلی آن حفظ استخوان‌هاست. نتیجه‌ی عملکرد بهتر دندان و استخوان، بهتر خوردن است و تغذیه‌ی متناسب سبب بهبود سلامت بدن می‌شود. در واقع ساختار استخوان توسط ایمپلنت تقویت خواهد شد و این روش بر بهداشت دهان و دندان بیمار تاثیر می‌گذارد.

روشی است که نظر افراد را به خود جلب کرده است

بیشتر افرادی که این روش را به عنوان برطرف کننده‌ی بی‌دندانی خود انتخاب کرده‌اند از نتیجه آن راضی هستند و آن را به سایر افراد پیشنهاد می‌کنند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

عملکرد بهتری دارند

افرادی که از اوردنچر استفاده می‌کنند محدودیتی در جویدن و صحبت کردن ندارند و عملکرد این روش بسیار به دندان‌های طبیعی نزدیک است. در این روش توانایی جویدن بیمار تا حد زیادی و بالای ۹۰ درصد بازخواهد گشت.

راحت هستند

اوردنچرها بسیار راحت هستند و اصلاً ایجاد درد نمی‌کنند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است. آسیب به لثه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

جای گیری آن ها مناسب است

اوردنچرها جای‌گیری بسیار متناسب و راحتی دارند و درآوردن آن‌ها برای تمیز کردن یا تعمیر کردن بسیار ساده و راحت است.

قابل اعتماد هستند

این روش امتحان شده است و نتایج بسیار خوبی به دست داده است. با گذر زمان قابلیت و کیفیت خود را حفظ می‌کند و نیازی نیست نگران تعویض آن‌ها باشید!

در نهایت، اوردنچر یکی از بهترین روش‌های رفع بی‌دندانی است.

اوردنچر دندان

آیا اوردنچر معایبی هم دارد؟

اوردنچر‌ها نیازمند جراحی هستند و همچنین هزینه‌ی استفاده از آن‌ها نسبت به دندان مصنوعی سنتی بیشتر است. همچنین پروسه‌ی جایگذاری ایمپلنت‌ها و نصب اوردنچر بر روی آن‌ها نیازمند زمان است.

اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت جایگزین دندان‌های مصنوعی سنتی!

درحالی که دندان‌های مصنوعی سنتی همچنان استفاده می‌شوند و کاربرد دارند، نکات منفی بسیار زیادی هم دارند. باید به یاد داشته باشیم که دندان مصنوعی سنتی نیازمند عادت کردن به سبک زندگی مخصوص به خود است.

مواردی که باید در این سبک زندگی به آن‌ها توجه کرد عبارت‌اند از:

  • دندان های مصنوعی سنتی باید روزانه در آورده شوند و با دقت شست و شو داده شوند تا باعث مشکلات بهداشتی دهان و دندان نشده و بوی بد دهان را ایجاد نکنند.
  • گاهی باعث دشواری‌هایی در صحبت کردن و خوردن می‌شوند، مخصوصاً اگر مواد غذایی خاصی مطرح باشند.
  • با مرور زمان، استفاده‌کنندگان دندان‌های مصنوعی سنتی با مشکل تحلیل استخوان‌های فک رو به رو می‌شوند. این مسئله جایگیری و متناسب بودن دندان مصنوعی را دچار مشکل می‌کند و بیمار باید دندان‌های خود را مجددا تنظیم و یا حتی تعویض کند.
  • تحلیل استخوان‌های فک همچنین باعث پیرتر نشان دادن بیمار و به هم ریختگی صورت می‌شود.

اخیرا محبوبیت اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت بسیار افزایش یافته است و دلیل آن مزایای غیر قابل انکاری است که نسبت به انواع دندان‌های مصنوعی سنتی دارند.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت

چرا اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت می‌توانند جایگزین خوبی برای دست دندان‌های سنتی باشند؟

  • به طور چشمگیری از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کنند.
  • برای تکلم و خوردن مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند.
  • به جوان‌سازی ظاهر فرد کمک شایانی می‌کنند.

آیا کاندید خوبی برای اوردنچر هستم؟

اگر از دنچرهای سنتی استفاده کرده باشید می‌دانید چه دردسرهایی دارند:

  • درد و آسیب لثه‌ها
  • جابجایی و تحرک بی‌جای آن‌ها
  • درد هنگام جویدن بالاخص جویدن غذاهای سفت و محکم

و سایر مشکلاتی که مصرف‌کنندگان آن‌ها روزانه با آن مواجه می‌شوند. با استفاده از ایمپلنت‌ها، می‌توان دنچر را با ثبات‌تر و با عملکرد بهتری تجربه کرد.

چیزی که برای اوردنچر لازم است، مینیمم مقدار استخوان است که بتوان از آن‌ها در فرایند کاشت ایمپلنت استفاده کرد. این مقدار مینیمم از بیمار به بیمار فرق می‌کند و روش‌هایی همچون پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان برای برطرف کردن این مشکل در افرادی که از استخوان فک مناسب برای کاشت ایمپلنت محروم هستند، استفاده کرد.

در افرادی که به دلیل تصادف یا حوادثی که موجب آسیب به فک و دندان‌شان شده و یا به دلیل افزایش سن و پوسیدگی ریشه دندان، تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده‌اند و دچار مشکل در غذا خوردن، صحبت کردن و حتی نقص زیبایی شده‌اند، اوردنچر می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

در فک پایینی معمولاً ایمپلنت‌ها در بخش قدامی فک، به دلایل آناتومیکی کاشته می‌شوند. علاوه بر کاشت ایمپلنت یکسری فرایندهای پیش از جایگذاری انجام می‌شوند که در موفقیت عملکرد اوردنچر تاثیر دارند.

در نهایت افرادی که تعدادی از دندان‌هایشان (یا همه آن ها) را از دست داده‌اند اما نمی‌خواهند دندان مصنوعی بگذارند به این دلیل که دندان مصنوعی برایشان راحت نیست یا در دهانشان جا به جا می‌شود و از طرفی دندان‌های دیگرشان به اندازه کافی مقاوم نیست که بتوان از پروتز ثابت مانند بریج‌های دندانی استفاده کرد، می‌توانند از این درمان استفاده کنند.

آنچه که باید درباره فرآیند جایگذاری اوردنچر بدانیم!

کاشت ایمپلنت‌ها

همانطور که قبلا گفته شد، اوردنچر، دنچری است که بر روی ایمپلنت سوار می‌شود. پس اولین مرحله کاشت ایمپلنت‌های دندانی است. تعداد ایمپلنت‌هایی که باید کاشته شود به شرایط بیمار و فک بالا و پایین بستگی دارد.

معمولاً تعداد ایمپلنت لازم برای فک پایین، حداقل دو عدد و حداکثر چهار عدد و برای فک پایین از حداقل چهار عدد آغاز می‌شود. تشخیص تعداد ایمپلنت‌ها توسط متخصص ایمپلنت دندان شما تعیین می‌شود.

سپس به استخوان زمان داده می‌شود تا اطراف ایمپلنت را بگیرد و آن را محکم کند. وقتی استخوان بهبود یافت و پس از مشخص کردن جای دقیق ایمپلنت‌ها پروتزهای دندانی بر آن اساس ساخته می‌شود و پس از ساخته شدن به ایمپلنت متصل می‌شوند.

در سایت دکتر محمد نیکزاد جهت کسب اطلاعات بیشتر شما مقاله‌ جامعی درباره: انواع پروتزهای دندانی + مزایا و معایب هرکدام نوشته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

با بررسی محل قرارگیری ایمپلنت‌ها و شرایط دهان بیمار، اوردنچرهای مخصوص اون ساخته می‌شوند و پس از آماده شدن برای سوار شدن بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرند. این اوردنچرهای ساخته شده کاملاً شبیه دندان‌های طبیعی هستند.

اتصال اوردنچر بر روی ایمپلنت‌ها

پس از ساخت اوردنچر مخصوص بیمار، بر روی ایمپلنت‌ها متصل می‌شوند تا از لغزش‌های احتمالی و جداشدگی اوردنچر جلوگیری کنند.

آیا همه‌ی این کارها در یک روز انجام می‌شوند؟

خیر. ایمپلنت‌ها باید به خوبی در جای خود فیکس شوند و سپس اوردنچر بر روی آن‌ها قرار گیرد. در صورتی که در زمان کمی پس از جایگذاری ایمپلنت‌ها اوردنچر سوار شود، احتمال شکست روش بسیار بالا می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد ما این است که مقاله: آیا ممکن است ایمپلنت با شکست مواجه شود؟ را بخوانید.

مراقبت‌های پس از کاشت ایمپلنت‌ها چه هستند؟

مراقبت‌های جراحی ایمپلنت برای اوردنچر مشابه کاشت ایمپلنت معمولی است. ۳ تا ۴ روز درد پس از جراحی معمولی است و ممکن است داروهای ضد میکروب یا شستشوی ضد میکروبی تجویز و یا توصیه شود.

برای راحت‌تر پشت سر گذاشتن روز‌‌های بعد از جراحی و اینکه بدانید عوارض احتمالی بعد از کاشت ایمپلنت چیست و چه مدت درد و التهاب لثه و صورت صول می‌کشد مقاله ورم لثه بعد از ایمپلنت را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: deardoctor

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.