تفاوت کامپوزیت توکویاما با ای پی اس

1,863

روزانه طیف گسترده‌ای از افراد با چالش‌های مرتبط با سلامت و زیبایی دندان‌های روبه‌رو بوده و برای برطرف‌کردن این چالش‌ها به دنبال راهکار هستند. مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان و یا مسائل مربوط به زیبایی لبخند از مواردی هستند که سلامت جسمی و روحی اشخاص را تحت خطر قرار می‌دهند. اما چه راهکارهایی را می‌توان پیش روی این افراد قرار داد تا هر چه بهتر و سریع‌تر سلامت خود را بازیابی کنند؟

کامپوزیت دندان را می‌توان یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین موادی در نظر گرفت که امروزه در دندان‌پزشکی نوین برای برطرف‌کردن مشکلات مرتبط با دندان‌ها، از آن استفاده می‌شود اما کامپوزیت دندان دقیقاً در چه مواردی قابلیت استفاده داشته و باید دارای چه ویژگی‌­هایی باشد تا در بلندمدت به موفقیت دست پیدا کند؟

هم‌زمان با رایج شدن هر چه بیشتر کامپوزیت دندان، اهمیت انتخاب نوع مناسب کامپوزیت برای هر شخص و بسته به شرایطی که افراد در آن قرار دارند، بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. دو کامپوزیت توکویاما و ای پی اس از شناخته‌شده‌ترین کامپوزیت‌­های دندانی هستند.

شما می‌توانید از این دو نوع رایج کامپوزیت برای برطرف کردن مشکلات دندان خود استفاده کنید اما چه عواملی باید برای یک انتخاب هوشمندانه مورد بررسی قرار گیرد؟ اگر شما هم راجع به این موضوع در ذهن خود سؤال دارید و کنجکاو هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان، روشی نوین در دندان‌پزشکی زیبایی

کامپوزیت دندان را می‌توان یک نوع روکش در نظر گرفت که برای رفع چالش‌هایی همچون کج بودن جزئی، ترک خوردن، شکستگی‌های جزئی و یا تغییر رنگ و وجود لکه روی دندان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این ماده خمیر مانند به‌صورت لایه‌ای روی دندان قرار گرفته و سپس با استفاده از پرتو نوری به آن فرم داده می‌شود و به استحکام دست پیدا می‌کند. امروزه کامپوزیت دندان انواع مختلفی داشته که بسته به ویژگی­‌های هر کدام، در موقعیت‌های مرتبط از آن‌ها استفاده می‌شود.

به‌طورکلی کامپوزیت‌های دندان را می‌توان به دسته‌های ذیل تقسیم کرد؛

  • ماکروفیلز
  • مایکروفیلزها
  • هیبرید، مایکروهیبرید و نانوهیبریدها
  • نانو کامپوزیت‌ها
  • کامپوزیت ای پی اس (IPS)

ویژگی‌هایی که یک کامپوزیت باید برای موفقیت بلندمدت داشته باشد سؤال بعدی است که در اینجا مطرح می‌شود. برای جواب به این سؤال بهتر است عوامل مؤثر در این موفقیت را بررسی کنیم.

زیبایی دندان ها با کامپوزیت

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مقاومت و استحکام

مقاومتی که مواد کامپوزیت در مقابله با فشار نشان خواهد داد از مهم‌ترین عواملی است که مخصوصاً در دندان‌های خلفی (آسیاب) باید موردتوجه قرار گیرد.

سازگاری

سازگاری کامپوزیت با ساختار دندان از ویژگی‌هایی است که باید در انتخاب کامپوزیت دندان خوب مدنظر قرار گرفته شود.

شفافیت

میزان شفافیت هر کدام از کامپوزیت‌ها می‌تواند از عواملی محسوب شود که می‌تواند در یک انتخاب آگاهانه تأثیرگذار باشد. مخصوصا اگر هدف از کامپوزیت دندان‌ها  اصلاح طرح لبخند و هالیودی کردن دندان‌ها باشد.

پولیش پذیری

این نکته که مواد مورداستفاده در کامپوزیت به چه میزانی قابلیت پولیش شدن را دارند از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید از یک کامپوزیت خوب انتظار داشت. اگر ظاهر دندان برای شما اهمیت زیادی را داراست بهتر است قبل از انتخاب این ویژگی را به‌دقت مورد بررسی قرار داده تا در بلندمدت کامپوزیت دندان شما کمترین میزان تغییر رنگ را داشته باشد.

هزینه

هزینه­‌ای که افراد برای کامپوزیت دندان خود مدنظر دارند از تأثیرگذارترین شاخص­‌هایی است که می‌تواند در انتخاب شما نقش داشته باشد. کامپوزیت‌های دندانی از لحاظ هزینه‌ای بازه گسترده‌ای را شامل می‌­شوند و این موضوع تأثیر شایانی در انتخاب افراد می‌گذارد.

کامپوزیت ونیر دندان

کامپوزیت ای پی اس (IPS)

این نوع کامپوزیت یکی از پرمصرف‌ترین کامپوزیت‌های موجود در بازار به شمار می­آید که این رواج را می‌توانیم نتیجه ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع از کامپوزیت در نظر بگیریم. در طول سالیان گذشته این نوع از کامپوزیت به یکی از دسته‌های مهم در بین انواع مختلف کامپوزیت‌های دندانی تبدیل شده است و به میزان زیادی توسط افراد و دندان‌پزشک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی این کامپوزیت شکل ظاهری زیبای آن در کنار استحکام قابل‌قبول محسوب می‌شود. با استفاده از ذرات سرامیکی در این محصول سعی شده است که ظاهری زیبا برای مصرف‌کننده به ارمغان آمده و افراد این قابلیت را در اختیار داشته باشند تا در مواردی که از ظاهر دندان‌های خود رضایت کافی ندارند با استفاده از این نوع کامپوزیت برای زیبا سازی دندان‌ها و رسیدن به لبخند ایده‌آل خود دست پیدا کنند.

ونیر کامپوزیت دندان چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

ساختار این کامپوزیت به نوعی طراحی شده که فارغ از ظاهر سرامیکی و درخشندگی بالای آن، در مقابل فشار و سایش مقاومت بسیار خوبی را نشان دهد. ریشه اهمیت این مسئله را می‌توان این نکته در نظر گرفت که در گذشته بیشتر افراد بسته به موقعیت دندان یا دندان‌های خود می‌بایست از بین استحکام و ظاهر زیبا یک مورد را انتخاب می‌کردند.

به‌گونه‌ای که برای دندان‌های آسیاب یا خلفی، استحکام و برای دندان‌های جلویی یا قوامی ظاهر زیبا موردتوجه قرار می‌گرفت اما امروزه شما می‌توانید چه برای دندان‌های خلفی و چه برای دندان‌های قوامی از کامپوزیت ای پی اس استفاده کنید.

این نوع از کامپوزیت برای شباهت هر چه بیشتر به دندان طبیعی، بازه­‌ی گسترده‌ای از رنگ‌ها و سایه‌ها را داراست و این موضوع به طبیعی‌تر شدن هر چه بیشتر این نوع کامپوزیت منجر می‌شود. مقاومت‌پذیری این کامپوزیت در برابر رنگ گیری از دیگر شاخص‌هایی است که این نوع کامپوزیت را به یک انتخاب قابل‌قبول برای افراد تبدیل می‌کند.

به طور معمول افرادی که قصد استفاده از این نوع کامپوزیت را برای طرح لبخند خود دارند، باید همچون دیگر کامپوزیت‌ها برای ۸ تا ۱۰ دندان خود در هر ردیف بالا و پایین از کامپوزیت استفاده کنند.

طول عمر مفید کامپوزیت‌های معمولی در صورت مراقبت صحیح بین ۳ تا ۵ سال تخمین زده می‌شود که این رقم در کامپوزیت ای پی اس به ۶ سال رسانده شده است که در نوع خود قابل‌توجه است. البته نباید فراموش کنیم که نوع مراقبت افراد از کامپوزیت‌های دندانی خود، تأثیر بسیار زیادی در این طول عمر مفید داراست و آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کامپوزیت دندان ips

برای انتخاب بهترین رنگ ونیرهای دندانی، مقاله‌ی انواع رنگ‌ کامپوزیت دندان را مطالعه فرمایید.

کامپوزیت ای پی اس (IPS)

این نوع کامپوزیت یکی از پرمصرف‌ترین کامپوزیت‌های موجود در بازار به شمار می­آید که این رواج را می‌توانیم نتیجه ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع از کامپوزیت در نظر بگیریم. در طول سالیان گذشته این نوع از کامپوزیت به یکی از دسته‌های مهم در بین انواع مختلف کامپوزیت‌های دندانی تبدیل شده است و به میزان زیادی توسط افراد و دندان‌پزشک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی این کامپوزیت شکل ظاهری زیبای آن در کنار استحکام قابل‌قبول محسوب می‌شود. با استفاده از ذرات سرامیکی در این محصول سعی شده است که ظاهری زیبا برای مصرف‌کننده به ارمغان آمده و افراد این قابلیت را در اختیار داشته باشند تا در مواردی که از ظاهر دندان‌های خود رضایت کافی ندارند با استفاده از این نوع کامپوزیت برای زیبا سازی دندان‌ها و رسیدن به لبخند ایده‌آل خود دست پیدا کنند.

کامپوزیت ای پی اس

کامپوزیت توکویاما (Tokuyama Composite)

این نوع از کامپوزیت دندانی که ساخت کشور ژاپن می‌باشد یکی از بهترین و کامل‌ترین نوع‌های کامپوزیت محسوب می‌شود که در نوع خود ویژگی‌های بسیار قابل‌توجهی را دارا است. پولیش پذیری بسیار بالا و مقاومت زیاد از مشخصه‌هایی است که این کامپوزیت را به یک انتخاب هوشمندانه تبدیل می‌کند.

ترکیب این دو ویژگی باعث شده است که این نوع از کامپوزیت چه در دندان‌های خلفی (آسیاب) و چه دندان‌های قوامی (جلویی) مورداستفاده قرار گیرد. سازگاری حداکثری این محصول باعث شده است که استفاده از آن در مقابله با پوسیدگی دندان و برای ترمیم آن، یک انتخاب مطمئن به شمار آید.

کامپوزیت برای پر کردن پوسیدگی‌ها و حفره‌های دندانی

منظور از بیلدآپ یا بازسازی دندان چیست و این روش چه تفاوتی با روکش دندان دارد؟

ویژگی‌های کامپوزیت توکویاما

از ویژگی‌های کامپوزیت توکویاما می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم.

  • نصب سریع روی دندان‌ها با استفاده از نور هالوژن (۱۰ ثانیه)
  • حفظ درخشندگی بالا که باعث می‌شود در بلندمدت این کامپوزیت درخشندگی و شفافیت خود را از دست ندهد.
  • قابلیت پولیش پذیری بسیار زیاد (پولیش دندان یکی از روش‌های براق شدن و سفید کردن کامپوزیت است)
  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • وجود سایش کمتر در مقابل دندان‌های سمت مخالف
  • انقباض پایین
  • بازه بسیار گسترده تطبیق‌پذیری سایه (Chameleon effect)
  • عمر مفید بالا

یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که در این نوع از کامپوزیت مورداستفاده قرار گرفته شده است و در لیست بالا به آن اشاره کردیم، (Chameleon effect) و یا تکنولوژی اثر آفتاب‌پرست به شمار می‌آید که اشاره به قابلیت تغییر سایه و رنگ در یک بازه بسیار گسترده برای شباهت و تطابق هر چه بیشتر ظاهر کامپوزیت به محیط اطراف آن و دیگر دندان­های طبیعی فرد دارد.

کامپوزیت توکویاما

روند انجام کامپوزیت دندان

باوجوداینکه مراحل کامپوزیت دندان بسته به علت استفاده از آن (ترمیم یا زیبایی) می‌تواند متغیر باشد، سعی می‌کنیم در ادامه مراحل میانی این روند را با یکدیگر مرور کنیم.

  • در مرحله اول بعد از معاینه توسط دندان‌پزشک و بررسی شرایط و سلامت دهان و دندان شما، باتوجه‌به نظر تخصصی دندان‌پزشک و نظر شخصی فرد، نوع مواد مورداستفاده انتخاب شده و مراحل روند انجام آن به شما توضیح داده خواهد شد.
  • دندان شخص قبل از شروع باید به‌دقت تمیز شده که تا حد ممکن عاری از هر نوع رطوبت، بزاق و یا خون باشد و کامپوزیت هر چه بهتر روی آن قرار گیرد.
  • سپس سطح دندان شما با استفاده از موادی مخصوص برای قرار دادن کامپوزیت روی آن آماده می‌شود.
  • در مرحله بعد دندان‌پزشک چسب مخصوص کامپوزیت را بر روی سطح دندان کشیده و کامپوزیت را بر روی آن قرار می‌دهد.
  • در مرحله نهایی دندان‌پزشک با استفاده از پرتو نوری به فعال کردن ساختار موارد اقدام کرده و به شکل‌دهی آن می‌پردازد تا کامپوزیت کاملاً به شکل دلخواه درآمده و با استحکام حداکثری در موقعیت خود قرار گیرد.
علت نور انداختن روی کامپوزیت

روکش‌های زیبای دندان از بسیاری جهات با هم متقاوت هستند؛ لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر کدام مناسب‌تر هستند؟

مراقبت‌های پس از جای‌گذاری

  • مهم‌ترین نکته‌ای که پس از اتمام روند کامپوزیت دندان باید مدنظر خود قرار داشته باشید، عدم استفاده از مواد غذایی رنگی (خوراکی و نوشیدنی) همچون قهوه، سس، زردچوبه و … تا چهل و هشت ساعت است تا امکان تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت به حداقل ممکن برسد.
  • عدم استفاده از دخانیات و تنباکو
  • عدم مصرف مواد غذایی سفت مثل سیب و آجیل
  • رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و دو بار استفاده منظم از مسواک، دهان­شویه و نخ دندان در طول شبانه‌روز
  • مراجعه منظم به دندان‌پزشک برای معاینه و بررسی شرایط و سلامت دهان و دندان‌ها

به طور معمول و در صورت نیاز پس از اتمام روند، دندان‌پزشک برای شما مسکن مناسب تجویز کرده تا هر گونه تجربه ناخوشایند جلوگیری شود.

مراقبت از کامپوزیت دندان

هزینه انجام کامپوزیت دندان

مسئله میزان هزینه‌ها را می‌توان از مهم‌ترین شاخص‌هایی در نظر گرفت که در تصمیم‌گیری افراد تأثیرگذار است. باوجوداینکه کامپوزیت‌های دندانی بازه قیمتی گسترده‌ای در برمی‌گیرند در ادامه سعی می‌کنیم عوامل مهمی که در نوسان هزینه‌ها مؤثر هستند را نام‌برده و بررسی کنیم.

مهم‌ترین عاملی که در میزان هزینه شما برای کامپوزیت دندان تأثیر می‌گذارد، نوع مواد مصرفی به شمار می‌آید. هر نوع از کامپوزیت‌هایی که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرد بسته به کیفیت و ویژگی‌های خود قیمت متفاوتی داشته که شما می‌توانید بعد از مشورت با دندان‌پزشک خود بهترین انتخاب را نسبت به نیاز خود داشته باشید.

  • تعداد و موقعیت دندان‌هایی که به کامپوزیت نیاز دارند.
  • شکل ظاهری دندان و میزان آسیب‌دیدگی دندان یا دندان‌ها
  • تجربه و مهارت دندان‌پزشک و تجهیزاتی که در طول روند از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • نوع و تعداد عکس‌برداری‌هایی که در طول روند موردنیاز قرار می‌گیرد.
  • موقعیت مکانی

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که زیبایی یک امر کاملاً منطبق با سلیقه محسوب شده و نمی‌توان هیچ معیار مشخصی برای آن در نظر گرفت. لبخند هر شخص کاملاً منحصربه‌فرد بوده و در نوع خود زیباست.

بااین‌وجود اگر از ظاهر دندان‌ها و لبخند خود راضی نیستید، و دندان‌های شما از سلامت نسبی برخوردار هستند کاندید مناسب برای ونیرهای دندانی هستید؛ کامپوزیت دندان از بهترین راهکار­هایی به شمار می‌رود که می‌توانید با استفاده از آن به لبخند ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

در ادامه نباید فراموش کرد که بهترین انتخاب برای هر فرد منحصر به نیاز و شرایطی که در آن قرار دارد کاملاً متفاوت است و به‌هیچ‌عنوان یک گزینه برای همه افراد مناسب‌ترین گزینه به شمار نمی‌آید. در این روند مشورت با دندان‌پزشک می‌تواند کمک شایان توجهی به شما داشته باشد.

از اینکه تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما سلامتی و روزهایی پر از لبخند را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: speareducation

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.