تفاوت لمینت با روکش دندان چیست؟

2,276

طبق تحقیقات سه میلیارد و پانصد میلیون نفر درگیر مسائل مربوط به‌سلامت دهان و دندان خود هستند. البته که در حال حاضر هر شخص می‌تواند بسته به نیاز خود از راهکار‌های موجود استفاده کرده تا سلامت خود را بازیابی کند.

روکش دندان و لمینت هر دو از روش‌های ترمیم دندان هستند و می‌توانند ظاهر و عملکرد دندان‌های شما را بهبود بخشند. تفاوت اصلی بین روکش و لمینت این است که لمینت فقط قسمت جلویی دندان را می‌پوشاند ولی روکش روی کل دندان قرار می‌گیرد.

روش‌های ترمیم دندان پرهزینه هستند، بنابراین مهم است بدانید کدام گزینه برای شما بهترین است. اگرچه روکش دندان با لمینت دندان متفاوت است، اما هر دو میزان موفقیت خوبی دارند.

در اینجا به تفاوت‌های بین روکش‌ دندان و لمینت دندان، مزایا و معایب هر کدام، تفاوت مراحل نصب لمینت و روکش، انواع روکش دندان، انواع لمینت دندان و نحوه استفاده از آنها میپردازیم.

تفاوت‌های روکش و لمینت دندان

می‌توانیم از این شروع کنیم که:

  • لمینت دندان یک لایه ۱ میلی متری از پرسلین یا دیگر عناصر است که سطح جلوی دندان را می‌پوشاند.
  •  روکش دندان پوسته‌ای ۲ میلی متری‌ است که تمام دندان را می‌پوشاند.
  • جنس روکش می‌تواند از پرسلین با پایه فلزی یا تمام فلزی باشد.

اینکه کدام انتخاب برای شما مناسب است به شرایطی وابسته است که دندان شما دارد، اعم از:

  • میزان و علت تغییر رنگ دندان
  • میزان شکستگی یا لب پر شدگی دندان یا دندان‌ها
  • میزان خرابی و یا فرسودگی
  • میزان ناهماهنگی و در راستا نبودن دندان
  • داشتن دندان‌های کج

این طور می‌توان گفت که اگر دندان شما به پر کردن زیاد نیاز دارد، اگر عصب‌کشی برای آن لازم است و یا خرابی و فرسودگی آن زیاد است، بهتر است که از روکش دندان استفاده کنید.

تفاوت روکش با لمینت دندان

برای اینکه بتوانید انتخاب آگاهانه داشته باشید در ذیل مزایا و معایب روکش دندان و لمینت دندان را بررسی می‌کنیم.

مزایای روکش دندان

  • روکش تمام دندان را پوشش می‌دهد، در نتیجه استحکام بیشتری دارد.
  • روکش پرسلین کاملاً ظاهر و حس مابقی دندان‌هایتان را داراست.
  • روکش نسبتا دائمی‌ است و نیازی به برداشتن آن برای نظافت دهان نیست.
  • بیمه به احتمال زیاد هزینه روکش دندان را پوشش می‌دهد.

معایب روکش دندان

  • بیشتر دندان طبیعی شما برای ایجاد فضا برای روکش تراشیده می‌شود.
  • دندان روکش شده در ابتدا حساسیت بیشتری به گرما و سرما دارد و احتمال تجربه درد لثه یا عوارضی مثل تیر کشیدن دندان بعد از روکش را زیاد می‌کند.
  • روکش پرسلین شکننده است و ممکن است در طول زمان آسیب ببیند.
  • روکش دندان با پایه فلزی یک لایه سیاه بین لثه و روکش نشان می‌دهد که ظاهر زیبایی ندارد.

ما در یک مقاله به این پرسش که آیا ممکن است دندان زیر روکش شده دچار پوسیدگی شود؟ پاسخ کاملی داده‌ایم. اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید پیشنهاد می‌کنیم علائم و درمان پوسیدگی دندان زیر روکش را بدانید.

مزایای لمینت دندان

  • نسبت به روکش رضایت ظاهری بیشتری از لحاظ زیبایی به شما می‌دهد.
  • بعضی از لمینت‌های دندان نیازی به تنظیم زیاد دندان‌های شما ندارد در نتیجه میزان بیشتری از دندان طبیعی شما باقی می‌ماند.
  • دندان‌های لمینت شده کمترین میزان حرکت را دارند.

معایب لمینت دندان

  • محیط بیشتری از دندان را در معرض پوسیدگی و خرابی قرار می‌دهد.
  • نسبت به روکش دندان مقاومت کمتری در برابر ضربه و فشار را دارد.
  • لمینت کامپوزیتی با این که هزینه کمتری دارد ولی احتمالا فقط پنج تا هفت سال عمر مفید می‌کند.
  • به احتمال زیاد بیمه لمینت دندان را تحت پوشش ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط لمینت سرامیکی و پوسیدگی دندان مقاله آیا کامپوزیت و لمینت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان می‌شوند؟ را مطالعه کنید.

فرق لمینت با روکش دندان

روکش دندان

می‌توان گفت که روکش دندان حکم یک کلاه را برای دندان شما دارد. هر شخص می‌تواند در شرایط مختلفی استفاده از روکش دندان را مد نظر خود قرار دهد. از مسائلی که می‌تواند بر روی این تصمیم تاثیرگزار باشند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • هزینه
  • استحکام
  • عمر مفید
  • زیبایی
  • موقعیت دندان

به طور مثال اگر یکی از دندان‌های آسیاب شما دچار مشکل شده باشد و یا از پوسیدگی دندان‌های جلویی رنج می‌برید تصمیم شما می‌تواند متفاوت باشد. در اینجا به بررسی تمام جوانب این مسئله می‌پردازیم.

اگر برای شما سؤال باشد که در چه شرایطی باید از روکش دندان استفاده کرد باید گفت زمانی که دندان شما دارای فضای خالی زیادی برای پر کردن باشد، وقت استفاده از روکش است.

همچنین شما در شرایط زیر نیز باید روکش را مد نظر قرار دهید:

انواع مختلف روکش دندان

روکش دائم

انواع مختلف روکش دندان وجود دارد. روکش دائم دندان شما می‌تواند از جنس‌های مختلفی تهیه شده باشد اعم از:

برای مثال شما می‌توانید از روکش پرسلینی که به پایه فلزی وصل شده، استفاده کنید.

هنگام انتخاب بهترین نوع روکش دندان برای شما، دندان‌پزشک‌تان عوامل متعددی را باید مد نظر قرار دهد، شامل:

  • موقعیت دندان مورد نظر
  • میزان نمایان بودن دندان هنگام لبخند
  • موقعیت بافت لثه
  • عملکرد دندانی که نیاز به روکش دارد
  • میزان باقی مانده از دندان طبیعی شما
  • رنگ دندان‌های اطراف

البته که شما می‌توانید انتخاب ترجیحی خود را با دندانپزشک‌ در میان بگذارید.

روکش دندان

درباره مراحل روکش دندان جلو و بهترین نوع آن بیشتر بدانید.

روکش موقت

همان‌گونه که از نام این روکش پیداست، این نوع از روکش به صورت موقت توسط پزشک بر روی دندان شما قرار داده می‌شود و طبیعتاً از استحکام کمتری نسبت به نوع دائم برخوردار است.

اصولاً زمانی که شما در انتظار دریافت روکش دائم خود هستید، می‌توانید از این روکش استفاده کنید. به طور معمول شما قابلیت دریافت این روکش را در جلسه دوم خود با دندان‌پزشک‌تان دارید.

روکش یک روزه

شما می‌توانید روکش دندان خود را یک روزه دریافت کنید.

در بعضی از مطب‌ها، دندان‌پزشک با استفاده از متد‌های مختلفی مثل طراحی با کمک رایانه و ساخت با کمک کامپیوتر به شما پیشنهاد روکش دندان یک روزه داده و آن را از جنس سرامیک در همان جا برای شما تهیه می‌کند.

روند نصب روکش دندان

در ابتدا پزشک دندان شما را معاینه کرده و معمولا پس از تهیه عکس ایکس ری از دندان خود، پزشک‌تان به صورت دقیق دندان و محیط اطراف آن را بررسی می‌کند. سپس بعد از تزریق مایع بی‌حس کننده، اقدام به تراشیدن دندان در موقعیت مورد نظر و لایه بیرونی دندان شما کرده و معمولا آن را پر می‌کند. باید اشاره کرد که اگر دندان شما نیاز به عصب کشی داشته باشد، نیازمند صرف زمان بیشتری هستید.

سپس باید مراحل قالب‌گیری برای روکش دندان از دندان شما و اطراف آن انجام شود؛ مرحله بعد تعیین رنگ روکش دندان با مشورت شما و راهنمائی‌های دندانپزشک است و در نهایت اطلاعات تکمیلی به لابراتور ارسال شده تا ساخت روکش شما آغاز شود. گاهی اوقات این مرحله ممکن است چندین هفته زمان ببرد.

البته تا زمانی که روکش دائم شما آماده شود، می‌توانید از روکش موقت استفاده کنید. بعد از آماده شدن روکش دائم شما باید به مطب پزشک‌تان مراجعه کرده تا روکش را روی دندان شما نصب کرده و قرار دهد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مراقبت بعد از نصب روکش دندان

بعد از قرار داده شدن روکش بر روی دندان شما، بسیار مهم است که از آن مراقبت‌های لازم را انجام دهید که در ذیل به چند نکته اشاره می‌کنیم

  • مسواک زدن با احتیاط. اگر تا به الان روزی دو بار از مسواک استفاده نمی‌کردید حالا زمان شروع کردن است. در غیر اینصورت ممکن است دندان روکش شده دچار پوسیدگی شود.
  • در صورتی که دندان روکش شده و یا دندان‌های اطراف آن به گرما و یا سرما حساس هستند، استفاده از خمیر دندان مناسب برای دندان‌های حساس را مد نظر قرار دهید.
  • نخ دندان کشیدن روزانه کمک بزرگی به سلامت دندان شما می‌کند.
  • تا جای ممکن از غذاهای سفت دوری کنید. مخصوصا اگر از روکش پرسلین استفاده کرده‌اید.
  • اگر در خواب دندان خود را فشار داده یا روی هم می‌کشید، به شما استفاده از نایت گارد یا محافظ شبانه پیشنهاد می‌کنیم تا هیچ نوع آسیبی به روکش و یا دندان‌های اطراف آن وارد نشود.
مراقبت از روکش دندان

عمر مفید روکش دندان

در اینجا باید به عمر مفید روکش‌ها اشاره کنیم.

معمولاً روکش‌ها می‌توانند عمر مفیدی بین پنج تا پانزده سال داشته باشند که این میزان نسبت به جنس روکش می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ بین سه نوع از روکش‌های یک پارچه انجام شده نشان می‌دهد، روکش یک پارچه زیرکونیا نسبت به سایرین مقاومت بیشتری نسبت به ترک خوردن و یا جدا شدن داشته است.

باید اضافه کرد روکش طلا و روکش پرسلین با پایه فلزی تقریبا بیشترین عمر مفید را دارا هستند. البته نگهداری و مراقبت از روکش تاثیر بسیار مهمی بر طول عمر آن دارد.

نتیجه‌ای که می‌توانیم بگیریم این است که وقتی مبحث روکش دندان مطرح می‌شود، شما می‌توانید انتخاب‌های متعددی داشته باشید. در نظر بگیرید که به هیچ عنوان یک نوع روکش برای همه مناسب نیست. با پزشک خود مشورت کرده تا بهترین انتخاب را بسته به شرایط خود داشته باشید.

لمینت دندان

لمینت دندان یک پوسته نازک است که هم رنگ دندان‌هاست و به سطح جلوی دندان متصل می‌شود تا ظاهر دندان را بهبود ببخشد. لمینت دندان اصولاً به صورت دائمی استفاده می‌شود و می‌تواند از جنس‌های مختلفی تهیه شده باشد. در این بین لمینت سرامیکی دندان پرطرفدارترین نوع لمینت است.

از مواردی که شما می‌توانید از لمینت استفاده کنید می‌توان از ترمیم دندان لب پر شده و جهت ترمیم دندان شکسته شده نیز نام برد. در نظر داشته باشید که در این مواقع برای آن که دندان‌های مساوی و متقارن داشته باشید بهتر است که در شش تا هشت دندان خود از لمینت استفاده کنید. اهمیت این نکته به مراتب در هشت دندان جلویی شما بیشتر خواهد بود.

موارد استفاده از لمینت دندان

با اینکه بزرگ‌ترین مزیت لمینت دندان، بهبود ظاهر دندان‌ها و لبخند شماست، دندان‌پزشک در موارد ذیل هم ممکن است به شما لمینت دندان را پیشنهاد دهد:

بهترین رنگ لمینت دندان را چطور انتخاب کنم؟

لمینت دندان

انواع مختلف لمینت دندان

در ابتدا می‌توانیم لمینت‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم.

  1. مرسوم (دائم) که نیازمند تراشیدن دندان است.
  2.  لومینر (نیمه دائم) که در آن نیازی به تراش دندان نیست.

لمینت دندان دائم (نوع مرسوم)

در مدل اول از لمینت دندان به صورت میانی از جنس پرسلین استفاده شده و تقریبا مدت زمان بیشتری نسبت به نوع دوم برای آماده‌سازی و قرار دادن آن روی دندان نیاز دارد.

برای استفاده از این لمینت پس از معاینه توسط پزشک، باید از دندان‌های خود عکس ایکس ری تهیه کرده تا پزشک‌تان به طور دقیق هر گونه خرابی و پوسیدگی دندان و سلامت کلی دندان‌های شما را بررسی کند. همچنین هر گونه عفونت لثه و یا نیاز به عصب کشی باعث عدم صلاحدید دندان‌پزشک برای لمینت کردن دندان شما خواهد شد.

پس از انجام این مراحل نوبت به مرحله ساخت لمینت و تراشیدن دندان فرا می‌رسد. در این قسمت تقریبا نیم میلی متر از دندان شما تراشیده خواهد شد و بعد از قالب‌گیری، قالب به لابراتور ارسال شده تا ساخت لمینت شما آغاز شود.

این نوع از لمینت در صورتی که دندان‌های سفیدتر و مرتب‌تری برای اصلاح طرح لبخند مد نظر داشته باشید به شما پیشنهاد می‌شود. از مزایای آن می‌توان به دائمی بودن آن، مقاومت بیشتر، درخشندگی بالا و … نام برد.

مصونیت آن نسبت به لکه‌دار شدن نیز از مزایای این نوع از لمینت است.

درست است که برای این لمینت باید زمان بیشتری صرف کنید ولی اگر شکستگی یا پریدگی دندان شما زیاد است و یا حتی رنگ دندان شما زیاد تغییر کرده است، به شما لمینت دائم دندان را پیشنهاد می‌کنیم.

طول عمر لمینت دائم دندان بین هشت تا ده سال تخمین زده می‌شود ولی در مواردی حتی تا بیست سال هم دوام داشته است. باید اضافه کرد که مسلماً مراقبت از لمینت دندان نقش بسزایی در طول عمر لمینت شما ایفا می‌کند.

لمینت دندان

خمیر دندان و مسواک مناسب لمینت چه ویژگی‌هایی دارد؟ نحوه صحیح نخ دندان کشیدن لمینت چگونه است؟

لومینیرز (لمینت نیمه دائم)

این نوع لمینت هم همانند مدل مرسوم آن در موارد تغییر شکل و یا تغییر رنگ دندان استفاده می‌شود.

لمینت لومینیرز نسبت به لمینت مرسوم پرسلین، نازک تر و دارای ظاهری شفاف‌تر است.

دندان پزشک شما بدون نیاز به تنظیم دندان‌های شما، از آن قالب گیری کرده و آن را برای ساخت به لابراتور ارسال می‌کند. لومینیرز بعد از ارسال به لابراتور پس از دو تا چهار هفته آماده خواهد شد.

پس از آماده شدن و اطمینان حاصل کردن از تناسب، دندان‌پزشک آن را به دندان‌های شما متصل می‌کند.

همان‌طور که به نیمه دائم بودن لومینیرز اشاره کردیم منظور از نیمه دائم بودن، قابلیت برداشتن این لمینت با کمترین آسیب به دندان‌های طبیعی شما و در زمان دلخواه شماست. همچنین زمان کمتر آمادگی لمینت از مزایای این نوع از لمینت است.

هزینه کمتر آن نسبت به لمینت مرسوم نیز این نوع لمینت را تبدیل به یک گزینه جذاب کرده است.

اینجا باید اضافه کرد که از آنجایی که لومینیرز نظافت محدوده خط لثه شما را سخت‌تر خواهد کرد، احتمال ابتلا به عفونت‌های لثه‌ای را کمی بالا خواهد برد.

سازندگان لومینیرز عمر آن را تا بیست سال تخمین می‌زنند ولی منابع دیگر عمر مفید آن را تا زمانی که نیاز به تعویض خواهد داشت، تا ده سال قلمداد می کنند.

ما در مقاله لومینیرز و تفاوت آن با لمینت به صورت کامل به این موضوع پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر سوالات بیشتری در این زمینه دارید حتماً مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

لومینیرز دندان

با بهترین برندهای کامپوزیت دندان در دنیا و ایران اشنا شوید.

در پایان باید گفت که چه روکش و چه لمینت به زیبایی و عملکرد دندان شما کمک می‌کند. هر دو پروسه پر هزینه‌ای دارند به ویژه اگر بیش از یک دندان شما درگیر باشد.

لمینت برای افرادی که بیشتر بهبود ظاهری دندان‌شان مخصوصاً در دندان‌های جلو مد نظر آن‌هاست پیشنهاد شده و می‌تواند پوشش مناسبی برای تغییر رنگ و یا خرابی و فرسودگی جزئی دندان‌شان باشد.

روکش دندان نیز برای دندان‌هایی که دچار خرابی و فرسودگی زیاد و یا نیاز مبرم به عصب کشی و شکستگی کلی باشند، مناسب است و پیشنهاد می‌شود. یکی از مواردی که بعد از روکش دندان بسیار با اهمیت است و باید مورد بررسی قرار بگیرد اندازه روکش دندان است با علائم و عوارض بلند بودن روکش دندان آشنا شوید تا از خطرات احتمالی پس از نصب روکش در امان باشید.

از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما سلامتی و روزهایی پر از لبخند را آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.