آیا کاشت ایمپلنت دندان محدودیت سنی دارد؟

167

یکی از سؤالاتی که اغلب از متخصصان دندانپزشکی در مورد ایمپلنت دندان پرسیده می‌شود، این است که آیا محدودیت سنی برای ایمپلنت دندان وجود دارد؟ با افزایش سن، دندان‌های انسان، بیشتر به دلایلی همچون عادات بدغذایی یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر عواملی که می‌توانند منجر به آسیب یا ازدست‌دادن دندان شوند، پوسیده شده یا از دست خواهند رفت.

البته لازم به ذکر است علاوه بر دلایل گفته شده، ممکن به دلایلی همچون ضربه، تصادف و ازاین‌قبیل اتفاقات نیز، شخصی یک یا چند دندان خود از دست بدهد. تعدادی راه‌حل وجود دارد که دندانپزشک می‌تواند جهت درمان به شما ارائه دهد. از جملۀ این روش‌ها می‌توان به پل دندان (بریج دندان)، دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان اشاره کرد. ‌

یادگیری تمام نکاتی که باید در مورد ایمپلنت‌های دندانی بدانید، از جمله هرگونه محدودیتی که ممکن است برای استفاده از آنها وجود داشته باشد، به شما کمک می‌کند تصمیم درستی در مورد اینکه آیا ایمپلنت انتخاب مناسبی برای رفع نیازهای شما است یا خیر، بگیرید.

محدودیت سنی برای انجام ایمپلنت دندان

لازم به ذکر است محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند مانع از کاشت ایمپلنت دندان برای برخی از افراد شود و در برخی موارد، سن بیمار ممکن است یکی از این محدودیت‌ها باشد. در ادامه محدودیت‌های سنی را برای افراد در سنین بالا و همچنین افراد جوان‌تر بیان خواهیم کرد.

کاشت ایمپلنت برای افراد مسن

خبر خوب این است که برای قراردادن ایمپلنت‌های دندانی از طریق جراحی، محدودیت سنی وجود ندارد. هر فرد، چه سالخورده و چه جوان، می‌تواند با رعایت چند نکته، کاندید مناسب دریافت ایمپلنت برای یک یا چند دندان باشد.

  • بیمار باید غیرسیگاری باشد و از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد.
  • بیمار باید به‌اندازه کافی سالم باشد تا تحت عمل جراحی قرار گیرد.
  • قبل از جراحی برای کاشت ایمپلنت، نباید هیچ نگرانی دیگری در مورد سلامت دندان وجود داشته باشد.
  • علائم انواع بیماری لثه، می‌تواند جراحی ایمپلنت دندان را تا زمانی که بیماری لثه تحت کنترل قرار گرفته و درمان شود، به تعویق بیندازد.
کاشت ایمپلنت دندان در سالمندان

نگرانی‌های دیگری که ممکن است یک بیمار مسن را از واجد شرایط بودن برای جراحی ایمپلنت دندان محروم کند، ممکن است شامل:

در نظر داشته باشید برای انجام ایمپلنت دندان، سن فقط یک عدد است. کاشت ایمپلنت برای بیماران در دهه ۸۰ و همچنین ۹۰ سالگی زندگی، موفقیت‌آمیز بوده است. تصور می‌شود نیمی از افراد بالای ۶۵ سال یک یا چند دندان را از دست داده‌اند، به این معنی که افراد در این گروه سنی، کاندیدهای خوبی برای عمل ایمپلنت دندانی هستند.

سن ایمپلنت دندان مهم است؛ اما مهم‌ترین عاملی که به موفقیت طولانی‌مدت ایمپلنت دندان کمک می‌کند، سن بیمار نیست، بلکه کیفیت استخوان موجود در محل موردنظر برای ایمپلنت است.

جذاب‌ترین ویژگی‌های ایمپلنت دندان که شامل پایداری و همچنین کامل بودن ساختار دندان است، به موفقیت‌آمیز بودن فرایند پیوند استخوان با ایمپلنت بستگی دارد. اگر استخوان کافی در فک برای ایجاد پیوند دائمی با ایمپلنت وجود نداشته باشد، ایمپلنت بعد از مدتی دچار مشکل خواهد شد. درباره پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان بخوانید. چه افرادی به پیوند استخوان نیاز دارند؟

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

کاشت ایمپلنت برای بیمار با سن کم

برخی موارد وجود دارد که بیمار برای کاندید شدن جراحی ایمپلنت دندان، بسیار جوان است. فک بیمارانی که زیر ۱۸ سال سن دارند، ممکن است هنوز کاملاً توسعه نیافته باشد. این شرایط ممکن است عاملی مبنی بر عدم اطمینان از موفقیت درمان‌های ایمپلنت باشد. کاشت دندان موفق، نیاز به یک فک کاملاً توسعه یافته دارد.

این بدان معنا نیست که تمام بیماران زیر ۱۸ سال واجد شرایط این عمل نخواهند بود. کاندیداتوری برای جراحی ایمپلنت دندان بین بیماران، در هر سنی متفاوت است. ایمپلنت دندان ممکن است تحت‌تأثیر عوامل مختلفی برای هر بیمار، صرف‌نظر از سن، منحصربه‌فرد باشد.

*توجه به این نکته حائز اهمیت است که جنسیت بیمار می‌تواند در نتایج حاصل از ایمپلنت مؤثر باشد. زیرا تفاوتی در تکمیل رشد استخوان بین دختران و پسران وجود دارد. به‌طورکلی، دختران رشد استخوان را قبل از پسران کامل می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، حداقل سن برای دخترانی که واجد شرایط کاشت دندان هستند، حدود ۱۵ سال است و برای پسران تقریباً نزدیک به ۱۷ سالگی است. برخی از جراحان، ممکن است ترجیح دهند تا سن ۱۸ سالگی صبر کنند تا از دریافت بهترین نتایج حاصل از ایمپلنت دندان مطمئن شوند.

با دندانپزشک متخصص مشورت کنید

به خاطر داشته باشید که این محدودیت‌های سنی برای ایمپلنت‌های دندانی، تعیین نشده است. متخصصین باید به صورت موردی تشخیص دهند که کدام بیمار برای عمل ایمپلنت دندان مناسب است یا خیر. تصویربرداری از طریق اشعه ایکس و معاینه کامل موردی جهت تشخیص دقیق شرایط هر فرد، نیاز است.

برای قراردادن ایمپلنت دندان، بیماران باید توسط یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت ارزیابی شوند تا مشخص شود که آیا دندان‌های شخص، برای این نوع ترمیم آماده است یا خیر. قراردادن موفقیت‌آمیز ایمپلنت دندان، با ارزیابی استخوان فک بیمار و اطمینان از وجود استخوان کافی برای نگه‌داشتن ایمپلنت در جای خود، تعیین می‌شود.

بدون استخوان کافی، ایمپلنت دندان ممکن است از بین رفته یا عملکرد مناسبی نداشت باشد.

بیماران  تحت تصویربرداری با اشعه ایکس قرار می‌گیرند که دندانپزشک بتواند سلامت استخوان فک آنها را ارزیابی کرده و تشخیص دهد که آیا بیمار برای ایمپلنت مناسب است یا خیر.

کاشت ایمپلنت دندان برای نوجوانان

چه مدت بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت انجام داد؟

دندانپزشک با ایجاد سوراخ‌های دقیق در استخوان فک، ایمپلنت‌های دندانی را در فک شما قرار می‌دهد تا به‌خوبی با استخوان فک و لثه شما، جوش بخورند. دندانپزشکان، این فرایند را در محل دندان ازدست‌رفته و در محلی که استخوان کافی برای نگه‌داشتن ایمپلنت‌های دندانی دارید، انجام می‌دهند. به طور معمول، حدود سه تا شش ماه بعد از زمان کشیدن دندان و بهبودی کامل در محل دندان ازدست‌رفته، ایمپلنت دندان انجام می‌شود.

مزایای ایمپلنت دندان برای افراد در تمام سنین

ایمپلنت دندان بهترین راه‌حل برای کسانی است که به دنبال جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته هستند، زیرا عملکرد ایمپلنت‌ها تاحدامکان به دندان‌های طبیعی نزدیک است. در ادامه به بررسی مزایای ایمپلنت دندان می‌پردازیم.

۱. افزایش اعتماد به نفس

داشتن یک زندگی اجتماعی فعال برای همۀ افراد، صرف‌نظر از سن، بسیار دوست داشتنی است. ایمپلنت‌های دندانی، شما را قادر می‌سازند تا زندگی اجتماعی خود را حفظ کنید. زیرا ایمپلنت‌های دندانی، بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی بوده و اعتمادبه‌نفس و همچنین راحتی لازم را برای شما فراهم می‌کنند.

برای برخی از افراد، ممکن است حتی زمانی که دندان‌های از دست رفته‌ی خود را با پروتز یا بریج دندان، جایگزین می‌کنند، همچنان در مورد غذا خوردن یا لبخند زدن در بیرون از خانه، احساس ناخوشایندی داشته باشند. زیرا نگران هستند پروتز دندان آنها حرکت کرده یا بیفتد.

بااین‌حال، با جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته با ایمپلنت‌های دندانی، می‌توانید مطمئن باشید که دندان‌های جدید شما تحت هیچ شرایطی حرکت نکرده و نمی‌افتند.

ایمپلنت دندان

۲. جلوگیری از پیری زودرس

ازدست‌دادن دندان، اگر بلافاصله با ایمپلنت جایگزین نشود، می‌تواند منجر به تحلیل استخوان (تخریب استخوان) شود. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که استخوان فک در جای خالی دندان که در گذشته دندان طبیعی قرار داشته، توسط ریشه دندان و نیروهای طبیعی جویدن، تحریک نمی‌شود. میزان تحلیل استخوان ممکن است قابل‌توجه باشد. در واقع، در سال اول، ممکن است حدود ۲۵٪ تحلیل استخوان داشته باشیم.

علاوه بر این، دندان‌های اطراف دندان ازدست‌رفته، ممکن است شروع به جابه‌جایی کرده و تحلیل استخوان، محدود به ناحیۀ زیر دندان ازدست‌رفته، نباشد. کاهش استحکام استخوان فک و جابه‌جایی دندان‌های مجاور، منجر به تغییراتی در تراز بایت (تراز دندان‌ها نسبت به یکدیگر) می‌شود که می‌تواند باعث بروز درد و کاهش توانایی در جویدن شود.

علاوه بر این، اگر روند تحلیل استخوان، به سمت استخوان زیر دندان‌های سالم نیز پیشرفت کند، ممکن است باعث ازدست‌دادن دندان دیگری شود که در نتیجه فک به طور قابل‌توجهی کوچک‌تر می‌شود. در نتیجه ظاهر صورت نیز تغییر خواهد کرد و شاهد پیری زودرس خواهیم بود.

۳. یک گزینه مناسب برای جایگزینی دندان با روش نگهداری آسان

اگر می‌خواهید روشی برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته انتخاب کنید که کارایی خوبی داشته و درعین‌حال روش نگهداری از آن راحت باشد، ایمپلنت دندان برای شما مناسب است. نگهداری و مراقبت روزانه از ایمپلنت، مانند دندان‌های طبیعی است.

علاوه بر مسواک زدن، لازم نیست نگران برداشتن آنها در شب یا زمان‌های دیگر باشید، چرا که ایمپلنت در فک شما ثابت و همچون دندان مصنوعی، امکان درآوردن آن وجود ندارد.

ایمپلنت‌های دندانی، درست مانند دندان‌های طبیعی، نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، حداقل دومرتبه در روز، دارند. با مسواک زدن ایمپلنت‌های خود، از آنها و لثه‌های خود در برابر پوسیدگی باکتریایی و بیماری پریودنتال محافظت می‌کنید.

همچنین توصیه می‌شود حداقل دومرتبه در سال برای تمیزکردن دندان و به جهت پیشگیری از بروز مشکلات مختلف دهان و دندان، به دندانپزشک مراجعه کنید.

تحلیل استخوان صورت بر اثر بی دندان

چگونه از ایمپلنت دندان خود مراقبت کنیم؟

بعد از انجام ایمپلنت دندان، باید به شکلی مناسب از دندان‌ها مراقبت کنید. در ادامه راه‌های مراقبت از ایمپلنت دندان را برای شما بیان خواهیم کرد.

۱. مسواک و نخ دندان

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک در زمان‌های مشخص، بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند بیماری پریودنتال است که می‌تواند به‌مرورزمان باعث ازبین‌رفتن ایمپلنت‌های دندانی شود.

۲. مراجعه منظم به دندانپزشک

هر بار که بیماران برای معاینه به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، دندانپزشک بررسی کرده و مطمئن می‌شود که ایمپلنت همچنان در جای خود قرار دارد و همان‌طور که باید عمل می‌کند.

این ویزیت همچنین به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا به دنبال علائم اولیه مسائلی مانند بیماری پریودنتال یا پوسیدگی دندان باشد که می‌توانند بر سلامت و استحکام ایمپلنت در استخوان، تأثیر بگذارند. باید بدانید تحلیل استخوان، دلیل اصلی شکست ایمپلنت‌ دندان در گذر زمان است.

مسواک زدن ایمپلنت دندان

سخن پایانی

ایمپلنت دندان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است. ایمپلنت‌های دندانی به دلیل این که میزان موفقیت آنها بسیار بالا بوده و عملکردی مشابه دندان‌های طبیعی دارند، محبوب شده‌اند؛ به‌خصوص زمانی که توسط متخصصان بسیار باتجربه ایمپلنت دندان، مانند دکتر محمد نیک‌زاد و تیم تخصصی مستقر در کلینیک دندانپزشکی ایشان روند درمان انجام شود.

ایمپلنت دندان نه‌تنها لبخند شما را، بلکه به‌طورکلی کیفیت زندگی شما را نیز بهبود می‌بخشد. بااین‌وجود، مردم اغلب سؤالی مبنی بر این دارند که آیا ایمپلنت دندان برای آنها مناسب است یا به دلایلی همچون محدودیت سنی، امکان ایمپلنت دندان برای آنها وجود ندارد.

ملاحظاتی برای تعیین اینکه آیا شما کاندیدای ایمپلنت دندان هستید یا خیر، وجود دارد. بااین‌حال، تخصص و تعهد دکتر محمد نیک‌زاد به استفاده از آخرین فن آوری دندانپزشکی و سی تی اسکنر، وی را قادر ساخته است تا روش‌های کاشت ایمپلنت دندان را بادقت بیشتر، احساس درد کمتر در بیمار و حداقل زمان بهبودی انجام دهد. این بدان معناست که بیشتر بزرگسالان می‌توانند پس از بررسی‌های لازم، تحت عمل کاشت دندان قرار گیرند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: jovanpros

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.