کامپوزیت ونیر دندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

943

در چند دهه گذشته علم دندان‌پزشکی تحولات مختلفی را پشت سر گذاشته و پیشرفت تکنولوژی در کنار این موضوع باعث شده که راهکارهایی متعددی به‌منظور درمان هر نوع آسیب‌دیدگی یا نقص در این ناحیه پیش روی همه افراد قرار بگیرد.

فارغ از اهمیت بسیار زیاد سلامت دهان و دندان، مسئله دیگری نیز در این موضوع برای همه ما مهم است مسئله‌ی زیبایی از چالش‌هایی است که امروزه بسیاری از افراد با آن مواجه بوده و به دنبال یک راهکار مناسب برای اصلاح طرح لبخند خود می‌گردند.

یکی از این راهکارها استفاده از “کامپوزیت ونیر” است که در سال‌های گذشته مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

  • اما کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟
  • بهترین ویژگی‌های یک مارک خوب کامپوزیت ونیر چیست؟
  • یک کامپوزیت باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا افراد پس از استفاده از آن به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند؟

در این مقاله شما را با این روکش زیبایی دندان بیشتر آشنا کرده و به شما در روند استفاده از آن کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

روکش کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپوزیت یک ماده با رنگ شبیه به دندان است که در ترمیم دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده به‌صورت یک‌ لایه روی دندان قرار گرفته و با فراهم‌کردن استحکام می‌تواند از دندان طبیعی فرد محافظت کند. در مواردی همچون:

  • پوسیدگی دندان
  • کج بودن جزئی دندان‌ها
  •  ترمیم شکستگی دندان و ترک‌خوردگی
  • تغییر رنگ
  •  ایجاد لکه روی دندان

کامپوزیت یک گزینه مناسب برای برطرف‌کردن چالش‌های به وجود آمده محسوب می‌شود. باید گفت که در طی سالیان گذشته انواع مختلف کامپوزیت دندان در اختیار افرادی که قصد استفاده از آن را دارند قرار گرفته است که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

شما می‌توانید بسته به نیاز خود و شرایطی که در آن قرار دارید از بین آن‌ها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. اما مهم‌ترین سؤالی که در ذهن افراد وجود دارد این است که یک کامپوزیت خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

کامپوزیت دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

بهترین ویژگی‌های یک مارک خوب کامپوزیت ونیر چیست؟

برای این که شما در بلندمدت از روکش کامپوزیت ونیر خود راضی باشید، نباید در روند انتخاب و استفاده از آن عجله کنید. قبل از انتخاب یک مارک کامپوزیت ونیر باید برخی از نکات را مدنظر داشته و باتوجه‌به آن‌ها تصمیم‌گیری نهایی انجام بگیرد.

در این راستا از عوامل مهمی که نشان‌دهنده خوب بودن یک مارک کامپوزیت ونیر هستند، نام خواهیم برد.

۱. استحکام و مقاومت

مهم‌ترین ویژگی یک مارک خوب کامپوزیت ونیر، استحکام بالای ساختار و مقاومت آن در برابر فشار و ضربه است. هر چه میزان این استحکام در کامپوزیت ونیر شما بیشتر باشد، در آینده مطمئناً با چالش‌های کمتری مواجه خواهید شد. مقاومت این روکش نسبت به مواد اولیه و نحوه ساخت آن متغیر بوده و باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

در این راستا معمولاً سازندگان کامپوزیت ونیر اطلاعات مرتبط با این موضوع را در قالب یک مقاله منتشر کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. قبل از انتخاب مارک کامپوزیت ونیر خود حتماً این اطلاعات را مطالعه کرده و با مشورت با متخصصین از استحکام بالای آن اطمینان حاصل کنید.

ویژگی های کامپوزیت دندان

بهترین برند کامپوزیت در ایران چیست؟

۲. انعطاف‌پذیری

دیگر عاملی که در این زمینه باید موردتوجه قرار بگیرد، انعطاف‌پذیری کامپوزیت ونیر است. هر چه کامپوزیت ونیر شما از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار باشد، روند شکل‌دهی به آن برای دندان‌پزشک آسان‌تر شده و روکش در بهترین حالت ممکن بر روی دندان‌های شما قرار خواهد گرفت؛ بنابراین قبل از انتخاب کامپوزیت ونیر حتماً نظر دندان‌پزشک خود نسبت به انعطاف‌پذیری آن را جویا شوید.

۳. عمر مفید

هر چه کامپوزیت ونیر دارای عمر مفید طولانی‌تری باشد طبیعتاً شما می‌توانید مدت‌زمان بیشتری به استفاده از آن بپردازید. در نتیجه فراموش نکنید که در انتخاب مارک کامپوزیت ونیر خود به این نکته مهم دقت کنید. به طور معمول عمر مفید این روکش بین ۵ تا ۷ سال تخمین زده می‌شود که شما با نگهداری صحیح و مراقبت از کامپوزیت ونیر دندان می‌توانید مدت‌زمان بیشتری را به این میانگین اضافه کنید.

۴. سازگاری

اگر کامپوزیت ونیر شما از مواد اولیه بی‌کیفیتی تهیه شده باشد ممکن است بعد از قرارگیری بر روی دندان، بدن شما نسبت به آن واکنش نشان دهد. مشکلاتی مثل عفونت دندان، التهاب و… از جمله چالش‌هایی هستند که در این شرایط قابل‌انتظار هستند.

قبل از انتخاب مارک روکش زیبایی خود تلاش کنید با افرادی که در گذشته از آن استفاده کرده‌اند، مشورت کرده و نظر کارشناسان باتجربه را جویا شوید. هزینه کمتر کامپوزیت ونیر نباید باعث بی‌توجهی شما به این نکته شود زیرا در صورت واکنش بدن شما نسبت به این روکش، شما متحمل هزینه بسیار بیشتری خواهید شد.

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

۵. پولیش پذیری

دیگر عاملی که در انتخاب یک مارک خوب کامپوزیت ونیر تأثیر زیادی دارد، میزان پولیش پذیری آن است. از آن جایی که باگذشت زمان معمولاً رنگ کامپوزیت ونیر دندان کمی تغییر پیدا خواهد کرد، اصلاح‌پذیری تغییر رنگ در این شرایط از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در صورت تغییر رنگ کامپوزیت ونیر، دندان‌پزشک احتمالاً پولیش آن را به شما پیشنهاد خواهد داد تا در نتیجه این روند رنگ روکش کاملاً اصلاح شده و به رنگ اولیه آن نزدیک‌تر شود.

درصورتی‌که مارک کامپوزیت ونیر انتخابی شما از قابلیت پولیش پذیری بالایی برخوردار نباشد شما در بلندمدت و پس از تغییر رنگ آن حتماً با مشکل روبه‌رو خواهید شد. قبل از انتخاب نهایی با چند کارشناس در این زمینه مشورت کنید.

۶. تطبیق پذیری رنگ

طیف رنگی گسترده‌ کامپوزیت ونیر از دیگر ویژگی‌هایی است که یک مارک خوب کامپوزیت باید داشته باشد. رنگ دندان‌های طبیعی هر فرد تقریباً منحصربه‌فرد بوده و هنگام نصب روکش، رنگ آن باید تا حد ممکن به رنگ دندان طبیعی وی نزدیک شود.

اگر کامپوزیت ونیر تطبیق پذیری پایینی در این زمینه داشته باشد، احتمال نارضایتی شما از نتیجه نصب این روکش زیبایی دندان وجود خواهد داشت. به این منظور بهتر است قبل از انتخاب مارک کامپوزیت ونیر، تطبیق پذیری و تنوع رنگ آن را بررسی کرده و از تناسب آن نسبت به دندان‌های طبیعی‌تان اطمینان حاصل کنید.

۷. ترمیم پذیری

پس از طی شدن مراحل کامپوزیت ونیر روی دندان‌ها، احتمال آسیب‌دیدن آن کماکان وجود خواهد داشت. عوامل مختلفی این قابلیت را دارند که سلامت این روکش را در معرض خطر قرار داده و به ساختار آن آسیب وارد کنند.

به‌عنوان‌مثال اگر قسمتی از روکش شما به علت ضربه دچار پریدگی شود، مطمئناً شما نسبت به اصلاح شرایط آن اقدام خواهید کرد. حال اگر کامپوزیت ونیر شما قابلیت ترمیم‌پذیری نداشته و یا از قابلیت کمی در این زمینه برخوردار باشد، ممکن است به تعویض آن نیاز پیدا شود.

اما اگر شما در انتخاب مارک کامپوزیت ونیر خود به این نکته دقت کنید می‌توانید در این شرایط ترمیم آن را به دندان‌پزشک خود سپرده تا با اطمینان خاطر اصلاحات لازم در ساختار آن اعمال شود. در نتیجه وجود این قابلیت در مارک کامپوزیت ونیر را نادیده نگیرید.

مارک خوب کامپوزیت دندان

برای کسب آگاهی بیشتر مضرات و فواید کامپوزیت دندان را بخوانید.

۸. هزینه کامپوزیت ونیر دندان

این نکته یکی از پراهمیت‌ترین فاکتورها در روند انتخاب مارک خوب کامپوزیت ونیر است. این که شما چه هزینه‌ای را برای دریافت روکش خود متقبل خواهید شد به‌صورت مستقیم در کیفیت کامپوزیت ونیر مؤثر خواهد بود.

اما گران‌تر بودن یک مارک کامپوزیت ونیر الزاماً به معنای کیفیت بالای آن نیست. عوامل مختلفی در تعیین قیمت کامپوزیت ونیر تأثیرگذار هستند که کیفیت مواد اولیه و تکنولوژی ساخت آن یکی از این عوامل محسوب می‌شوند.

از دیگر عواملی که قیمت نهایی استفاده از کامپوزیت ونیر را معین می‌کنند، می‌توانیم از موارد زیر نام ببریم:

  • تعداد دندان‌هایی که به کامپوزیت ونیر نیاز دارند.
  • موقعیت دندان‌ها
  • میزان آسیب‌دیدگی دندان و مقیاس آن
  • میزان اصلاحات موردنیاز در راستای اصلاح وضعیت ظاهری دندان
  • روندهای پیش درمانی مثل عکس‌برداری و…
  • موقعیت جغرافیایی محل زندگی

هرکدام از این عوامل می‌توانند به‌صورت مستقیم هزینه استفاده از کامپوزیت ونیر را تغییر دهند. اما عامل دیگری نیز در تعیین این هزینه مؤثر خواهد بود که در بخش بعد توضیحات مربوط به آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پوسیدگی دندان جلو را چطور می‌توان درمان کرد تا در زیبایی تاثیر بدی نداشته باشد؟

قیمت کامپوزیت دندان

آیا انتخاب یک مارک خوب کامپوزیت ونیر برای موفقیت‌آمیز بودن این روند کافی است؟

همه عواملی که تا به اینجا به آن‌ها اشاره کردیم در موفقیت‌آمیز بودن طولانی‌مدت کامپوزیت ونیر شما مؤثر هستند اما به‌تنهایی نمی‌توانند تضمین‌کننده این موفقیت باشند. نکته‌ای که نباید اهمیت آن را فراموش کنیم روند نصب کامپوزیت دندان است.

فارغ از این که شما چه مارک کامپوزیت ونیری را برای دندان‌های خودتان انتخاب کرده‌اید، موفقیت نهایی آن به نصب موفقیت‌آمیز و ایده‌آل روکش وابسته خواهد بود. کامپوزیت ونیر یکی از روش‌های پرطرفدار در دندانپزشکی زیبایی است؛ بنابراین متخصص زیبایی دندان شما باید دارای توانایی و مهارت بالا و تجربه باشد تا در روند نصب کامپوزیت ونیر شما هیچ‌گونه مشکل غیرمنتظره‌ای اختلال ایجاد نکند.

اگر قصد استفاده از هر یک از روش‌های زیباسازی دندان‌ها را را دارید، قبل از انتخاب متخصص حتماً با بیماران قبلی وی صحبت کرده و نظر آن‌ها را جویا شوید. پیشنهاد می‌کنیم که در این مرحله سابقه فرد موردنظر را نیز بررسی کرده و از اصالت مدارک وی اطمینان حاصل کنید.

*توجه داشته باشید که حتی اگر شما بهترین مارک کامپوزیت ونیر را نیز انتخاب کرده باشید، در صورت بی‌دقتی و اشتباه دندان‌پزشک شما به نتیجه دلخواه خود نرسیده و احتمال صرف هزینه بیشتر برای رفع مشکلات احتمالی نیز به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

برای عبور از این مرحله مهم و چالش برانگیز که اهمیت ویژه‌ای بر سلامت دهان و دندان و زیبایی شما دارد؛ باید نکات خاصی را در انتخاب دندان‌پزشک خود در نظر بگیرید. جهت تضمین سلامی خود پیشنهاد می‌کنیم مقاله ویژگی‌های یک دندانپزشک خوب را در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد مطالعه کنید.

حالا که بیشتر با این روکش آشنا شدیم و پاسخ این سؤال که بهترین ویژگی‌های یک مارک خوب کامپوزیت ونیر چیست را در اختیار شما قرار دادیم، توضیحات مختصری راجع به روند نصب آن ذکر می‌کنیم.

بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان

 روند نصب کامپوزیت ونیر

شاید برای شما سؤال باشد که روند نصب کامپوزیت ونیر بر روی دندان‌ها به چه صورت است؟ در این بخش مراحلی که شما باید به این منظور پشت سر بگذارید را به طور خلاصه مرور می‌کنیم.

  • در اولین قدم شرایط دندان یا دندان‌های شما باید توسط دندان‌پزشک به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد. معمولاً در این مرحله از دندان‌های شما عکس ایکس ری تهیه شده تا هیچ جزئیاتی نادیده گرفته نشود.
  • پس از بررسی شرایط دندان‌ها اگر به تراشیدن و یا جرم‌گیری دندان نیاز باشد، این روندها صورت‌گرفته تا سطح دندان شما برای قرارگیری کامپوزیت ونیر کاملاً آماده باشد.
  • سپس دندان شما خشک شده تا هیچ چیزی اعم از بزاق و … روی سطح آن وجود نداشته باشد.
  • در قدم بعد یک مایع اسیدی روی سطح دندان زده شده تا در مرحله بعد کامپوزیت ونیر روی آن نصب شود.
  • پس از آماده‌سازی کامل دندان یا دندان‌ها کامپوزیت که یک حالت چسبناک دارد بر روی دندان شما قرار خواهد گرفت.
  • سپس با استفاده از اشعه مختص به این روند، کامپوزیت سفت شده و اصطلاحاً ساختار آن فعال می‌شود.
  • حالا دندان‌پزشک به کامپوزیت ونیر فرم دلخواه را داده و اصلاحات رنگ آن را به انجام می‌رساند.
  • پس از این که کامپوزیت ونیر به‌صورت کامل بر روی دندان شما نصب شد، پولیش کردن آن آغاز می‌شود.
  • هدف از پولیش کردن این روکش، جلا دادن و افزایش براقی‌ات آن است. زمانی که مرحله پولیش کامپوزیت نیز پشت سر گذاشته شود، روند نصب کامپوزیت ونیر شما به اتمام رسیده است.
  • روند دریافت کامپوزیت ونیر معمولاً بین یک تا دو جلسه به طول انجامیده و شما زمان بسیار کمی را در این راستا صرف خواهید کرد.

در انتها به توصیه‌های دندانپزشک خود در راستای نگهداری از کامپوزیت ونیر دقت کرده و نکات ذکر شده را به‌خاطر بسپارید. دندان‌پزشک شما در این مرحله نکات مرتبط با جلوگیری از تغییر رنگ و… را در اختیار شما قرار خواهد داد.

رنگ کامپوزیت ونیر پس از قرارگیری بر روی دندان هنوز به ثبات کافی نرسیده است در نتیجه سعی کنید که پس از نصب کامپوزیت ونیر حداقل تا ۴۸ ساعت از مصرف خوراکی‌های رنگی مثل شکلات، زردچوبه و… بپرهیزید تا رنگ روکش شما در این روزها دچار تغییر نشود.

تراشیدن دندان برای نب کامپوزیت ونیر

لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر؟ کدام روش برای اصلاح طرح لبخند بهتر است؟

انواع کامپوزیت دندان

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه کامپوزیت‌های دندانی مختلفی در دسترس شما قرار دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند. بهتر است ویژگی‌های چند دسته کلی را در بین کامپوزیت‌های دندانی که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، بررسی کنیم.

ماکروفیلزها

این دسته از کامپوزیت‌ها اولین دسته‌ای محسوب می‌شود که به بازار دندان‌پزشکی معرفی شده است. ابعاد این نوع از کامپوزیت در بازه ۱۰ تا ۵۰ میکرومتر بوده و استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

اما ضعف آن را می‌توانیم عامل زیبایی‌شناسی آن در نظر بگیریم. از دیگر نقاط ضعف این نوع از کامپوزیت می‌توانیم به قابلیت پولیش پذیری پایین آن اشاره کنیم. البته امروزه از ماکروفیلزها به‌ندرت استفاده شده و مصرف آن رواج زیادی ندارد.

میکروفیلزها

این نوع از کامپوزیت در اواخر دهه ۷۰ میلادی به بازار معرفی شد. در این مدل سعی شده تا قابلیت پولیش پذیری نسبت به نوع قبلی افزایش پیدا کرده و معیارهای زیبایی‌شناسی نیز در این نوع از کامپوزیت بیشتر مدنظر قرار گرفته شده است.

 البته کاهش استحکام در این مدل به این امر منجر شده که از آن در دندان‌های خلفی (آسیاب) استفاده نشود و برای این ناحیه مناسب نباشد.

اگر می‌خواهید کامپوزیت آی پی اس را بشناسید، مقاله‌ی کامپوزیت ونیر چه تفاوتی با آی پی اس دارد؟ را مطالعه فرمایید.

هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبریدها

می‌توان تجمیع استحکام ماکروفیلزها و قابلیت پولیش پذیری میکروفیلزها را هدف تولید کامپوزیت‌های هیبریدی دانست. این نوع از کامپوزیت با افزایش استحکام و مقاومت در کنار ظاهر زیبا و پولیش پذیری مناسب به یکی از رایج‌ترین نوع‌های کامپوزیت دندانی تبدیل شده است که امروزه به طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود و به یک انتخاب مناسب برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

نانو کامپوزیت‌ها

نانو کامپوزیت‌ها جدیدترین نسل کامپوزیت است که به بازار معرفی شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. در تولید این محصول سعی شده با استفاده از ذرات کوچک نانو یک ساختار قدرتمند بزرگ‌تر ساخته شود تا نسبت به نسل‌های گذشته کامپوزیت‌های دندانی، استحکام بیشتری در ساختار آن وجود داشته باشد.

همچنین ساختار نانوکامپوزیت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که مقاومت آن در برابر سایش افزایش پیدا کرده و در کنار پولیش پذیری خوبی را نیز دارا باشد.

نانو کامپوزیت ها

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر مفید کامپوزیت‌ها نسبت گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته و امروزه این طول عمر ما بین ۵ تا ۷ سال تخمین زده می‌شود. بعد از گذشت این مدت‌زمان شما می‌توانید آن را ترمیم و یا تعویض کنید. البته نباید فراموش کرد که فارغ از نوع و کیفیت کامپوزیتی که از آن استفاده کرده‌اید، نوع مراقبت شما تأثیر مستقیمی در طول عمر مفید آن دارد.

شما می‌توانید با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان خود عمر مفید کامپوزیت دندان خود را به‌صورت قابل‌توجهی افزایش دهید. برای این‌کار از مسواک و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت ونیر استفاده کنید. نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید و نحوه صحیح را از دندانپزشکتان بیاموزید.

رعایت رژیم غذایی مناسب و عدم استفاده افراطی از مواد غذایی سفت‌وسخت نیز از دیگر عواملی محسوب می‌شود که می‌تواند طول عمر کامپوزیت شما را تغییر دهد.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، تغییر رنگ کامپوزیت است. مصرف مواد غذایی رنگی می‌تواند رنگ کامپوزیت شما را از حالت اصلی خود تغییر دهد در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در مصرف این‌گونه مواد غذایی، به‌خصوص در روزهای ابتدایی پس از دریافت کامپوزیت دقت کافی را داشته باشید.

در نهایت باید گفت که اگر از ظاهر دندان‌ها و لبخند خودتان رضایت ندارید و این موضوع بر روی اعتمادبه‌نفس و سلامت روحی شما تأثیر منفی می‌گذارد، استفاده از کامپوزیت دندان برای شما یک راهکار نیمه دائم بسیار مناسب محسوب می‌شود. از آن جایی که این روند درمانی هزینه تقریباً بالایی را شامل می‌شود، حتماً قبل از هرگونه تصمیم‌گیری با بررسی دقیق گزینه‌ها و مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها، شانس بروز هرگونه مشکل را به حداقل ممکن برسانید.

از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما سلامتی و روزهای پر از لبخند را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.