آیا همه‌ی افراد کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند؟

1,118

اگر دندان خود را از دست داده‌اید، فرقی نمی‌کند که یک دندان باشد یا بیشتر یا حتی همه‌ی دندان‌هایتان، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته که دندان‌پزشک پیش روی شما می‌گذارد کاشت ایمپلنت است. فواید بی‌شماری که این روش دارد، آن را مقبول‌ترین روش موجود معرفی می‌کند.

امروزه کم‌تر کسی پیدا می‌شود که نام ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت به گوشش نخورده باشد. این روش به‌قدری کاربردی و معروف و پرمخاطب شده است که در همه جای دنیا برای بیشتر افراد ایمپلنت اولین گزینه‌ی پیشنهادی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است.

با مراقبت مناسب از ایمپلنت‌هایتان می‌توانید تا سال‌های سال از آن‌ها استفاده کنید و مشکلی برایتان پیش نیاید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایمپلنت این است که همچون دندان طبیعی که در لثه ریشه دارد، دارای یک پیچ غالباً از جنس تیتانیوم است که در لثه قرار می‌گیرد و نقش ریشه را بازی می‌کند.

ایمپلنت نیازمند مراقبت‌های ویژه است تا طول عمر آن کاهش نیابد و بتواند عملکرد فوق‌العاده‌ای برای شما داشته باشد. اما آیا همه‌ی افراد می‌توانند از ایمپلنت به‌عنوان روش جایگزین بی دندانی استفاده کنند؟ همچون بسیاری از روش‌ها، پاسخ این سؤال متأسفانه “خیر” است.

هرچند که ایمپلنت برای اکثریت افراد روش مناسب و قابل اجرایی است، اما برای تعداد کمی به علت مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، غیرقابل‌استفاده است و یا نیازمند انجام فرایندهایی برای مهیا ساختن بستر کاشت ایمپلنت است.

در این مقاله با شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت آشنا می‌شویم و به این مسئله خواهیم پرداخت که آیا کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستید؟

آیا من کاندید خوبی برای کاشت ایمپلنت هستم؟

میلیون‌ها انسان حداقل یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند. اگر شما هم یکی از آن‌ها هستید احتمالاً به انجام ایمپلنت دندان فکر می‌کنید و نگران این مسئله هستید که آیا می‌توانید کاندید خوبی برای این روش کاشت دندان باشید؟ در اینجا شما را با مسائلی آشنا می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند پاسخ این سؤال را بیابید.

در واقع بیشتر افراد کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستند. ایمپلنت‌ها پایه‌ی یک دندان، چند دندان و یا همهٔ دندان‌ها می‌توانند باشند. ایمپلنت می‌تواند یک روکش دندان یا کراون منفرد را حمایت کند و یا بستر حمایتی برای دنتور (ست دندان مصنوعی کامل) و یا بریج‌های دندانی را فراهم کند.

کاندید مناسب برای جراحی کاشت ایمپلنت از سلامت بدنی مناسبی برخوردار است و فک او به طور مطلوب رشد کرده است. همچنین باید از مقدار کافی استخوان فک برخوردار باشید تا بتوانید از ایمپلنت حمایت کنید. هرچند اگر امکان‌پذیر باشد از پیوند استخوان فک استفاده خواهد شد.

برای این که بتوانید به‌خوبی از ایمپلنت کاشته شده‌ی خود مراقبت کنید باید از بهداشت دهانی و دندانی قابل قبولی برخوردار باشید تا مشکل و بیماری برای لثه‌ها و دندان‌های کناری شما پیش نیاید.

از موارد ضروری که باید رعایت کنید شست‌وشوی دهان و دندان به طور پیوسته، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم است در کنار آن باید به طور منظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

برای آن که بدانید کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت‌های دندان هستید، در کلینیک دندان‌پزشکی دکتر نیک‌زاد، از شما معاینه‌های دقیقی به عمل می‌آید و مناسب بودن یا نبودن شرایط شما بررسی می‌شود.

این بررسی‌ها شامل بررسی سلامت لثه‌ها و دندان‌های باقی‌مانده، شرایط استخوان و سینوس‌ها و همچنین بررسی محل وجود اعصاب می‌شود.

کاشت ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چه زمانی کاشت ایمپلنت دندان گزینه‌ی خوبی نیست؟

در خلال بررسی‌ها و معاینات، توسط متخصص ایمپلنت دندان سوابق پزشکی شما نیز پرسیده می‌شود. سؤالاتی نظیر داروهایی که مصرف می‌کنید یا مصرف می‌کرده‌اید، بیماری‌هایی که دارید و جراحی‌هایی که انجام داده‌اید. این سوابق در تعیین سلامتی بدنی شما بسیار مؤثر و مهم است. شما با داشتن بدن سالم است که می‌توانید ایمپلنت کاشته و آن به‌خوبی در لثه‌ها و به استخوان‌های شما متصل شود.

شرایط و مسائل پزشکی

  • مشکلات ایمنی شدید مثل بیماری‌های نقص ایمنی یا اختلالات خودایمنی
  • پریودنتیتیس یا بیماری التهابی لثه که کنترل یا درمان نشده است.
  • اگر مبتلا به سرطان باشید کاندید مناسبی برای ایمپلنت نخواهید بود.
  • درصورتی‌که فردی مبتلا به دیابت کنترل نشده باشد، ممکن است در روند بهبودی کاشت ایمپلنت دندان دچار مشکلات جدی شود.
  • بیماری‌های بافت همبندی
  • هموفیلی و یا سایر بیماری‌هایی که در روند انعقاد خون مشکل ایجاد می‌کنند.

البته که ممکن است با وجود داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و سایر مشکلات سلامتی، کاندید مناسبی برای ایمپلنت باشید. این مسئله به‌شدت و میزان بیماری بستگی دارد. شرایط شما باید به‌دقت تحت‌نظر قرار گیرد و در صورت لزوم با پزشکتان مشورت شده و برنامه‌ای برای بهبود سلامت شما ریخته شود.

اما برای برخی از افراد که قصد استفاده از ایمپلنت دندان را دارند این سؤال مطرح است که آیا ارتباط مستقیمی بین استفاده از ایمپلنت دندان و ابتلا به سرطان دهان وجود دارد؟ اگر به دنبال اطلاع یافتن از آخرین تحقیقات انجام‌گرفته در این زمینه باشید تا با خیال راحت در این مورد تصمیم‌گیری کنید. مقاله آیا کاشت ایمپلنت دندان باعث سرطان می‌شود؟ را بخوانید.

اگر فرد جوانی هستید و فک شما همچنان در حال رشد است باید از کاشت ایمپلنت بپرهیزید.

درصورتی‌که پس از معاینه توسط متخصص ایمپلنت به هر دلیلی کاندید مناسبی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت نبودید نگران نباشید روش‌های دیگری برای پر کردن جای خالی دندان غیر از ایمپلنت وجود دارد.

راه‌های جایگزین ایمپلنت دندان

فاکتورهای دیگر

  • اگر در گذشته تحت درمان با دوز بالای رادیوتراپی در ناحیه‌ی گردن و یا سر قرار گرفته باشید ممکن است نتوانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید.
  • اگر مادر باردار باشید. ازآن‌جهت که واردکردن استرس به مادر و کودک در دوران بارداری باید به حداقل خود برسد و ایمپلنت نیازمند جراحی است، توصیه می‌شود که در این دوره جراحی انجام ندهید و بررسی‌ها و کاشت ایمپلنت دندان را به بعد از زایمان موکول کنید.
  • اگر مبتلا به دندان‌ قروچه هستید و فشار بسیار زیادی به فک وارد می‌کنید، این روش خیلی برای شما مناسب نیست. بهتر از ابتدا مشکل دندان‌قروچه را برطرف کنید و سپس به کاشت ایمپلنت بیندیشید. گاهی برخی افراد در خواب دندان‌قروچه می‌کنند که برای آن‌ها معمولاً گاردها و انواع محافظ‌ شبانه دندان پیشنهاد می‌شود.
  • اگر داروهایی مصرف می‌کنید که دستگاه ایمنی شما را تضعیف می‌کنند، بهتر است به راه‌حل‌های دیگری بیندیشید. زیرا بهبود یافتن بعد از کاشت ایمپلنت (هیلینگ ایمپلنت) تأثیر بسیار زیادی در میزان موفقیت روش دارد.
  • اگر به مقدار زیاد سیگار می‌کشید کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت نیستید و بهتر است به ترک سیگار و یا حداقل کاهش دادن میزان مصرف خود پیش از فرایند کاشت ایمپلنت بیندیشید. مصرف سیگار جریان خون در لثه‌ها را کاهش می‌دهد و این مسئله سبب کند شدن روند نقاهت و در نتیجه ایجاد مشکلات متعدد برای ایمپلنت دندان می‌شود.
ایمپلنت دندان جلو

آیا یک دندان، چند دندان و یا همه‌ی دندان‌های خود را از دست داده‌اید؟

تحت شرایط زیر شما می‌توانید کاندید خیلی خوبی برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی باشید؛

  • یک دندان واحد را از دست داده‌اید!

اگر یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید و از شرایط منع کاشت ایمپلنت برخوردار نیستید می‌توانید به‌خوبی از این روش برای جایگزینی دندان از دست رفته‌ی خود اقدام کنید.

ایمپلنت که شامل یک ریشه‌ی پیچ مانند معمولاً از جنس تیتانیوم است که با برشی کوچک در لثه در آن جا کاشته می‌شود و سپس استخوان اطراف آن را گرفته و ایمپلنت را به‌خوبی حمایت می‌کند.

پس از بهبود کامل ایمپلنت یک روکش دندان واحد یا یک عدد دندان مصنوعی بر روی پایه‌ی ایمپلنت قرار می‌گیرد. به همین زیبایی دندان ازدست‌رفته‌ی شما باز خواهد گشت. ایمپلنت‌های دانه‌ای با کراون معمولاً از بریج‌های حمایت شده توسط ایمپلنت گران‌تر هستند.

ایمپلنت تمام دندان‌ها برای افرادی که همه دندان‌های خود را از دست داده‌اند انجام می‌شود؟

بریج یا پل دندانی به جای استفاده از ایمپلنت تکی
  • اگر بیش از یک دندان از دست داده‌اید!

اگر بیش از یک دندان را ازدست‌داده‌اید می‌توانید به بریج‌های تحت حمایت ایمپلنت فکر کنید که انتخاب بسیار خوبی است. این بریج‌ها شبیه به بریج‌های ساده هستند با این تفاوت که در بریج‌های ساده حمایت خود را از دندان‌های طبیعی می‌گیرند و در بریج‌های تحت حمایت ایمپلنت، این ایمپلنت است که بریج را حمایت می‌کند.

اگر تمامی دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اید می‌توانید از دندان مصنوعی کامل با پایه ایمپلنت استفاده کنید که انتخاب بسیار خوبی است. تعداد مشخصی ایمپلنت در فک بالا و پایین می‌تواند برای پایه‌ی دندان مصنوعی شما کافی باشد.

با چهار یا تعداد بیشتر ایمپلنت کاشته شده می‌توان بهترین ساپورت را برای دندان‌های جایگزین مهیا ساخت و قدرت جویدن و گزیدن را به شکل قبل بازگرداند. البته که ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می‌کند و با حفظ آن به حفظ شکل صورت و پیشگیری از پیری زودرس کمک می‌کند.

کاشت ایمپلنت برای تمام دندان‌ها

مزایای ایمپلنت‌های دندانی کدام‌اند؟

  • جراحی کاشت ایمپلنت تا ۹۸% احتمال موفقیت دارد که این احتمال درصد بالایی محسوب می‌شود. این روش از بهترین و کارآمدترین روش‌های جایگزینی بی دندانی است.
  • ایمپلنت‌های دندانی باعث حفظ استخوان و در نتیجه حفظ شکل صورت می‌شوند.
  • ایمپلنت‌ها باوجود گران بودن اما بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند زیرا جزو روش‌های دائمی و باکیفیت هستند.
  • فرد با آن‌ها احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس می‌کند.
  • قدرت جویدن و گزیدن با ایمپلنت تا حد زیادی مشابه دندان‌های طبیعی است.
  • طول عمر ایمپلنت دندان بسیار بالاست. در صورت مراقبت مناسب از ایمپلنت می‌توان آن‌ها را تا پایان عمر نگهداری کرد و عملکرد خوب آن‌ها را مشاهده کرد.
ایمپلنت یک دندان

چگونه از ایمپلنت دندان خود مراقبت کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، ایمپلنت از نظر اقتصادی گران اما به‌صرفه است. همچنین فرد پس از تجربه‌ی وضعیت بی دندانی مجدداً دندان جدید را جایگزین بی‌دندانی کرده و احساس خوشایندی دارد.

ازاین‌رو باید از ایمپلنت به‌خوبی مراقبت کنیم تا مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید. نکاتی که می‌توان در نگهداری از ایمپلنت‌های دندان و حفظ آنها به کار گرفت شامل موارد زیر هستند؛

  • از سیگارکشیدن و مصرف دخانیات بپرهیزید. هر آسیبی به لثه و استخوان می‌تواند تهدیدکننده‌ی ایمپلنت باشد. مصرف سیگار همچنین برای سلامتی شما زیان‌های بسیار بی‌شماری دارد.
  • هر روز حداقل دو بار دهان خود را شست‌وشو دهید و دندان‌ها را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • اگر مشکل یا التهابی در لثه مشاهده کردید بلافاصله با متخصص خود در جریان بگذارید تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود.
  • در صورت وجود درد و خارش و سوزش به متخصص خود اطلاع دهید و به علائم خطر دیگر توجه ویژه بکنید.
  • نشانه‌های شل شدن ایمپلنت دندان را بدانید و اگر نیاز به درمان اورژانسی دارید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • از واردکردن فشار بیش از حد به دندان‌ها و فک خود بپرهیزید زیرا فشار بیش از اندازه می‌تواند به ایمپلنت آسیب برساند.
  • مراقبت‌های دوره‌ی نقاهت پس از جراحی کاشت ایمپلنت را موبه‌مو و بادقت تمام انجام دهید که این کار به موفقیت روش کمک شایانی می‌کند.
  • به طور پیوسته با دندان‌پزشک خود در ارتباط باشید. معمولاً بعد از انجام کاشت ایمپلنت، ویزیت‌های شش‌ماهه به بیماران توصیه می‌شود. این کار به شناسایی و تشخیص مشکلات پیش از موعد کمک می‌کند و همچنین گهگاهی نیاز به شست‌وشوی حرفه‌ای است که دندان‌پزشک آن را برای شما انجام خواهد داد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: wspdic

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.