درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی + دلیل عقب نشینی لثه

18,285

یکی از خطراتی که ممکن است به سلامت لثه شما آسیب وارد کند، تحلیل رفتن لثه و یا عقب نشینی آن نام دارد. عقب نشینی لثه چیست و چه درمان‌هایی برای این تحلیل رفتگی وجود دارد؟ آیا امکان درمان تحلیل لثه بدون استفاده از جراحی وجود دارد؟

روزانه سلامت دهان و دندان افراد زیادی به دلایل مختلف در معرض خطر قرار می‌گیرد و در صورت نادیده گرفتن این خطرات چالش‌های بعضاً جبران ناپذیری در انتظار این افراد خواهد بود. به همین دلیل رعایت کامل بهداشت دهان و دندان حائز اهمیت بسیاری است.

در صورت عدم توجه به این مسئله، شانس بروز این خطرات به صورت جدی افزایش پیدا می‌کند. این خطرات احتمالی صرفاً به دندان‌ها محدود نشده و ممکن است سلامت قسمت‌های دیگر دهان از جمله لثه نیز مورد تهدید قرار بگیرد.

در این مقاله به بررسی دقیق این پدیده پرداخته و راهکارهای مقابله با آن را به صورت کامل مرور می‌کنیم. بهتر است در ابتدا و قبل از بررسی عقب نشینی لثه، با لثه و خصوصیات آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

لثه کدام بخش دهان است؟

لثه یک بافت صورتی رنگ در دهان است که دندان‌های ما در قسمت پایه به آن متصل می‌شود. در واقع برای هر ردیف از دندان‌ها یک لثه وجود دارد. لثه دارای یک بافت بسیار فشرده بوده و با وجود اتصال به قسمت‌های دیگر دهان که به رنگ قرمز هستند، رنگ متفاوتی دارد. این بافت به صورت بسیار محکم به استخوان فک وصل بوده و تک تک دندان‌ها را تا قسمت خط لثه کاملا می‌پوشاند.

در صورت سالم بودن لثه، این بافت تمام ریشه دندان‌ها را پوشانده و از آن‌ها حفاظت می‌کند. در صورتی که لثه برای حفاظت از ریشه دندان حضور نداشته باشد، این قسمت از دندان در برابر خطرات احتمالی مثل پوسیدگی ریشه دندان بسیار آسیب پذیر می‌شود.

لثه چیست

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

تحلیل لثه چه فرایندی است؟

اگر بافت لثه به سمت عقب متمایل شده و اصطلاحاً عقب نشینی کند و یا به هر نحوی ریشه دندان‌ها را نمایان کرده و در معرض خطرات احتمالی قرار دهد، فرد موردنظر اصطلاحاً دچار عقب نشینی لثه شده و این بافت به مرور در این فرد تحلیل خواهد رفت.

عقب نشینی لثه ممکن است در یک و یا تمام دندان‌ها دیده شود و علاوه بر در معرض خطر قرار دادن لثه، ریسک پوسیدگی، عفونت و از دست دادن دندان‌ها را نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. زمانی که شما در مراحل ابتدایی برای درمان این پدیده اقدام کنید می‌توانید از پیشرفت آن جلوگیری کرده و این روند را برعکس کنید.

اگر عقب نشینی لثه شما پیشرفت زیادی کرده و باعث بروز علائمی همچون حساسیت، دندان درد و یا عفونت شود، درمان‌های مختلفی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. باید گفت که عقب نشینی لثه به طور معمول در افراد مختلف ایجاد می‌شود ولی متاسفانه تا پیشرفته شدن مراحل این پدیده، افراد متوجه بروز آن نمی‌شوند.

اما چه عواملی باعث ایجاد عقب نشینی و تحلیل رفتن لثه می‌شود؟

علائم تحلیل لثه

آیا می‌دانید: بهترین روش درمان لبخند لثه‌ای چیست؟

عوامل بروز تحلیل لثه

می‌توان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری پریودنتال را از دلایل بروز این پدیده در نظر گرفت اما امکان ایجاد عقب نشینی لثه در افرادی که در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان خود فعال هستند نیز وجود دارد. به صورت کلی ساییدگی فیزیکی لثه و وجود التهاب در این بافت، دلایل اصلی بروز عقب نشینی لثه محسوب می‌شوند.

ساییدگی فیزیکی لثه به چه معناست؟

عامل اصلی این ساییدگی مسواک زدن با فشار زیاد و استفاده از مسواک زبر بوده و به همین دلیل نمی‌توان رعایت بهداشت دهان و دندان را برای جلوگیری از بروز این پدیده کافی دانست و چگونگی رعایت این بهداشت نقش به سزایی در این پیشگیری ایفا می‌کند.

این نوع از عقب نشینی و تحلیل رفتگی لثه به طور معمول در قسمت سمت چپ دهان تاثیر بیشتری گذاشته و دلیل آن نیز راست دست بودن افراد و اعمال فشار بیشتر با مسواک به سمت چپ دهان می‌باشد. همچنین تحلیل لثه در این موارد، در دندان های آسیاب بیش از دندان‌های جلو دیده می‌شود.

دلیل دیگر که می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد، ژنتیک افراد است. احتمال عقب نشینی لثه در افرادی که برخی از مشخصات را از والدین خود به ارث برده‌اند بیش از دیگران است و مشخصاتی همچون موقعیت دندان‌ها و یا ضخامت لثه در این موارد موثر می‌باشند.

 اصلاح طرح لبخند برای داشتن یک لبخند هالیودی در دندانپزشکی زیبایی شامل چه مواردی می‌شود؟

التهاب لثه

عوامل دیگری که می‌توانند منجر به بروز تحلیل لثه در افراد شوند، به شرح ذیل هستند:

  • نامرتبی دندان‌ها
  • آسیب‌های ناشی از درمان‌های مرتبط با دندان‌ها
  • پیرسینگ لب یا زبان
  • تغییرات شدید هورمونی
  • خرابی دندان و پوسیدگی عمیق ریشه
  • دندان قروچه

برخی از افراد به دلیل حساسیت بیشتر بافت لثه، برای عقب نشینی لثه به دلایل التهابی بیشتر مستعد هستند. نازک بودن بافت لثه احتمال ایجاد التهاب بر اثر تجمع پلاک را افزایش داده و این تجمع پلاک می‌تواند به ایجاد موارد زیر منتهی شود.

  • التهاب لثه: التهاب لثه شانس ایجاد پریودنتیت را افزایش می‌دهد. در صورتی که التهاب لثه به موقع درمان نشود بیماری پریودنتیت در مرحله بعد از التهاب رخ می‌دهد. پریودنتیت یکی از بیماری‌های لثه و وخیم‌ از ژنژیویت و التهاب است.
  • پریودنتیت: در نتیجه پریودنتیت فاصله بین لثه و دندان‌ها بیشتر شده و فیبرهای اطراف ریشه را از بین می‌رود. عقب نشینی لثه و از دست دادن استخوان عوارض احتمالی پریودنتیت محسوب می‌شوند.

جرمگیری لثه از مهم‌ترین راهکارهای درمانی بدون خطر جهت بهبود سلامت لثه و به طور کلی دندان‌هاست.

علائم تحلیل لثه

چه افرادی بیشتر در معرض تحلیل لثه هستند؟

طبق تحقیقات، سن افراد یک عامل بسیار مهم در این زمینه محسوب شده و تاثیر به سزایی در بروز تحلیل لثه دارد. طبق آمار ۸۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال حداقل در یک دندان خود عقب نشینی لثه را تجربه می‌کنند.

  • استعمال دخانیات و مصرف تنباکو نیز ریسک بروز این پدیده را به طور جدی افزایش خواهد داد.
  • افراد مبتلا به دیابت دیگر افرادی هستند که بیشتر در معرض تحلیل لثه قرار دارند.

علائم تحلیل لثه

همان‌طور که اشاره کردیم تعداد زیادی از افراد تا مراحل پیشرفته این پدیده از وجود آن اطلاع نداشته و صرفاً بعد از پیشرفت متوجه آن در خود خواهند شد. با این وجود افرادی که دچار عقب نشینی لثه هستند، ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • حساسیت بالا به سرما و گرما به دلیل در معرض بودن ریشه دندان
  • ترس نسبت به از دست دادن دندان یا دندان‌ها
  • تغییر ظاهر دندان‌ها به دلیل افزایش فاصله لثه و دندان

اما مهم‌تر از همه این پدیده را می‌توان ریشه بروز مشکلاتی همچون:

  • بیماری‌های لثه
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان‌ها
  • افزایش احتمال افتادن دندان‌ها
  • افزایش احتمال بروز التهابات
  • خون ریزی از لثه
  • و بوی بد دهان دانست

در نتیجه در صورت مشاهده هر گونه علامت حتما نظر دندان پزشک متخصص خود را در این باره جویا شوید.

عقب نشینی لثه

درمان تحلیل لثه

در مواردی که تحلیل لثه خفیف بوده و در مراحل ابتدایی خود باشد، شما نیاز قطعی به درمان نداشته و می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده صحیح از مسواک، روند پیشرفت آن را متوقف کنید.

همچنین شما می‌توانید بنا بر صلاحدید دندان‌پزشک خود از پاکسازی عمیق دندان و لثه استفاده کرده تا سلامت این بخش به صورت کامل بازیابی شود. در پاکسازی عمیق که به آن اصطلاحاً روت پلنینگ و اسکیلینگ نیز اطلاق می‌شود، پلاک و جرم تشکیل شده بر روی دندان، ریشه و پایین خط لثه کاملا از بین رفته و این نقاط پاکیزه می‌شوند.

بعد از انجام روند پاکسازی عمیق، امکان تشکیل باکتری و پلاک در قسمتی از ریشه که نمایان شده است به حداقل خواهد رسید. همچنین ممکن است دندان‌پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده تا هیچ گونه باکتری مضری در این قسمت‌ها باقی نماند.

درمان لثه تحلیل رفته

فیشور سیلانت چیست و چه کاربردی دارد؟

روش‌های دیگری که در درمان تحلیل غیر پیشرفته لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح ذیل می‌باشند:

  • استفاده از عامل حساسیت زدا: هدف استفاده از این عامل، کاهش حساسیت ریشه دندان می‌باشد. عامل حساسیت زدا علائم عصبی را درمان کرده و با راحت‌تر کردن روند مسواک زدن، به بهداشت دهان و دندان شما کمک می‌کند.
  • استفاده از باندینگ کامپوزیت رزین: ممکن است نظر دندان پزشک شما استفاده از کامپوزیت رزین همرنگ دندان برای پوشاندن قسمتی از ریشه که نمایان شده است، باشد. همچنین از این مواد برای بستن فاصله بین دندان و لثه نیز استفاده می‌شود.
  • پرسلین صورتی: از این ماده که هم رنگ بافت لثه است برای پر کردن قسمت عقب نشینی کرده استفاده می‌شود.
  • ارتودنسی: این درمان شامل اصلاح موقعیت دندان‌ها در بلندمدت برای اصلاح تحلیل خط لثه می‌باشد و در نتیجه آن نظافت دندان‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ارتودنسی می‌توانید مقاله ۸ روش محبوب زیباسازی دندان‌ها مطالعه فرمایید.

اما در مواردی که تحلیل لثه پیشرفته است و سلامت شخص در معرض خطر جدی دارد، احتمالاً دندان‌پزشک به شما جراحی را پیشنهاد خواهد داد. معمولاً از جراحی در مواردی که پاکسازی عمیق و دیگر درمان‌ها کارساز نیست، استفاده می‌شود.

درمان لثه تحلیل رفته

اگر برایتان این سوال به وجود آمده که: چه زمانی ارتودنسی بهتر است و چه زمانی لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت ونیر؟ مقاله مربوطه را بخوانید.

 آیا درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی ممکن است؟

با این که احتمالاً جواب سوال خود را تا به اینجا گرفته‌اید، بار دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای درمان تحلیل لثه را مرور خواهیم کرد.

همان طور که اشاره کردیم نوع درمانی که برای تحلیل لثه شما مورد استفاده قرار می‌گیرد تا میزان زیادی به شرایط و میزان پیشرفت این پدیده در شما وابسته می‌باشد. در شرایطی که تحلیل لثه وارد مراحل پیشرفته نشده درمان آن بدون استفاده از جراحی امکان پذیر است.

اما قبل از تصمیم‌گیری حتماً نظر تخصصی‌ دندان‌پزشک خود را جویا شده و نکات مطرح شده را مدنظر خود قرار دهید. در صورتی که نظر دندان‌پزشک استفاده از جراحی بوده و دیگر روش‌های موجود را برای شما مناسب نمی‌داند، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حد ممکن برنامه پیشنهادی پزشک خود را قبول کرده و درمان کامل تحلیل لثه خود را سریعاً آغاز کنید.

در غیر این صورت از دندان‌پزشک خود بخواهید که راهکارهای جایگزین جراحی که بیشترین تاثیر را برای اصلاح شرایط شما دارند، در اختیار شما بگذارد. فراموش نکنید که در این مواقع به صورت منظم برای معاینه به مطب دندان پزشک مراجعه کرده و از تحت نظر بودن شرایط خود اطمینان حاصل کنید.

منظور از درمان ریشه دندان چیست و چه تفاوتی با عصب کشی دارد؟

خطرات تحلیل لثه

همان‌طور که گفتیم منظور از تحلیل لثه، کاهش ضخامت بافت لثه و عقب‌تر رفتن خط لثه است. تحلیل لثه به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، بهداشت ضعیف دهان و دندان و عوامل هورمونی ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین خطرات تحلیل لثه، ظاهرشدن ریشه دندان‌ها است. همچنین وقتی لثه تحلیل می‌رود، فعالیت باکتری‌ها بیشتر شده و عفونت در ریشه دندان و سایر نقاط  زودتر ایجاد می‌شود و می‌توانند به بافت استخوان فک هم آسیب برسانند.

وقتی لثه تحلیل می‌رود، یک مرز و شکاف بین لثه، دندان و ریشه نمایان شده ایجاد می‌شود که باکتری‌ها درون آن تجمع کرده و منجر به عفونت می‌شوند. تحلیل و عفونت لثه به مرور زمان باعث لق شدن دندان و در نتیجه افتادن دندان می‌شود. تحلیل لثه عوارض زیر را به همراه دارد:

  • حساسیت دندان
  • التهاب و عفونت لثه
  • پوسیدگی ریشه دندان
  • بوی بد دهان
  • درد دندان
پیشگیری از تحلیل لثه

پیشنهاد می‌کنیم مقاله: بیلدآپ و بازسازی دندان را مطالعه کنید.

تقویت لثه تحلیل رفته

درمان و تقویت لثه تحلیل رفته بسیار ضروری است. برای تقویت لثه تحلیل رفته می‌توان هم از روش‌های پزشکی و هم از روش‌های خانگی کمک گرفت. یکی از بهترین راه‌هایی که به تقویت لثه‌ها کمک می‌کند، ماساژ لثه‌ها است. در ادامه به درمان‌های دارویی و خانگی برای لثه تحلیل رفته می‌پردازیم.

درصورتی که به دلیل عقب نشینی و تحلیل لثه یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید؛ بعد از درمان لثه باید به دنبال روشی برای پر کردن جای خالی دندان خود باشید.

روش‌های جایگزین دندان از دست رفته

ماساژ لثه تحلیل رفته کار درستی است؟

یکی از راه‌هایی که به تقویت لثه تحلیل رفته کمک می‌کند، ماساژ آن است. بسیاری از دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند برای سالم‌ماندن لثه‌ها آن‌ها را ماساژ بدهید. برای ماساژ  لثه‌ها می‌توانید از یک مسواک نرم و یا دست خود استفاده کنید. یادتان باشد که قبل از ماساژ دادن دست خود را کاملا ضد عفونی کنید.

ماساژ لثه‌ها باید به آرامی و از بالا به پایین و از چپ به راست تا جایی که به مینای دندان می‌رسد صورت گیرد. وقتی لثه‌ها را ماساژ می‌دهید، گردش خون در آن‌ها افزایش یافته و به نوعی تقویت می‌شوند. همچنین ماساژ لثه می‌تواند از ایجاد التهاب و عفونت جلوگیری کرده و روند بهبود لثه‌ها را سرعت بخشد.

درمان دارویی لثه تحلیل رفته

تحلیل لثه جزئی را می‌توان با جرم‌گیری دندان برطرف کرد. در این روش پلاک‌های دندانی و تمام باکتری‌هایی که به زیر خط لثه نفوذ کرده‌اند، حذف می‌شوند و سپس بیمار یک دوره داروی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند. مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک باعث حذف باکتری‌های دیگر می‌شود. در صورتی که تحلیل لثه شدت بیشتری داشته باشد و با جرم‌گیری نتوان آن را برطرف کرد، جراحی پیوند لثه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: جراحی افزایش طول تاج دندان برای چه افرادی مناسب است؟

درمان خانگی لثه تحلیل رفته

برای درمان خانگی لثه تحلیل رفته می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی طبیعی هستند که منجر به کاهش التهاب لثه، کاهش خونریزی و جلوگیری از تشکیل پلاک در آن‌ها می‌شوند. یکی از مهم‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان، چای سبز است. مصرف یک الی دو فنجان چای سبز در طول روز به سلامت لثه‌ها و تقویت آن‌ها کمک می‌کند.
  • استفاده از ژل زردچوبه. زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی فراوانی دارد و می‌تواند با کاهش التهاب لثه‌ها، از تحلیل رفتن آن‌ها جلوگیری کند.
  • مصرف اسیدهای چرب امگا ۳. اسید چرب امگا ۳ در مواد غذایی همچون ماهی، آجیل و دانه‌ها یافت می‌شود. این اسیدها می‌توانند اتصال لثه به دندان را تقویت کرده و التهاب لثه را کاهش دهند. علاوه بر این مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ از بروز بیماری‌های پریودنتال جلوگیری می‌کند.
  • شستن دهان با آب نمک. شستشوی دهان با آب نمک یکی از بهترین راه‌ها برای درمان و کاهش التهاب لثه‌ها است. برای این کار لازم است مقداری نمک را در یک فنجان آب ولرم حل کرده و به مدت ۳۰ ثانیه دهان خود را با آن بشوئید. ۲ الی ۳ بار شستشوی دهان با آب نمک به تقویت لثه‌ها و جلوگیری از تحلیل رفتن آن‌ها کمک می‌کند.
  • شستشوی دهان با پراکسیدن هیدروژن هم در درمان تحلیل لثه و کاهش درد، قرمزی و التهاب آن‌ها کمک می‌کند. دو تا ۳ بار در هفته دهان خود را با مخلوط آب و پراکسید هیدروژن به مدت ۳۰ ثانیه بشوئید.
  • ژل آلوئه‌ورا یکی دیگر از درمان‌های خانگی موجود برای درمان لثه تحلیل رفته است. آلوئه‌ورا با داشتن خواص ضد التهابی، کلاژن‌سازی در لثه را افزایش داده و باعث تقویت لثه‌ها می‌شود.
  • شستشوی دهان با روغن‌های گیاهی مفید مثل روغن آویشن، روغن گل میخک، روغن لیمو، روغن نعنا، روغن نارگیل و روغن کنجد باعث کاهش التهاب لثه و تقویت آن می‌شود. برای این کار باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روغن گیاهی را در داخل دهان خود نگهدارید تا باکتری‌های عامل بیماری لثه از بین بروند. پس از شستن دهان با این روغن‌ها، باید حتما دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • مصرف ویتامین C به درمان لثه تحلیل رفته کمک می‌کند. اگر میزان ویتامین C بدن کم باشد، باعث ایجاد بیماری‌های لثه، التهاب و تورم لثه می‌شود. بنابراین اگر در معرض تحلیل لثه هستید، مواد غذایی سرشار از ویتامین C مثل کلم بروکلی، گوجه فرنگی و پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

در سایت دکتر محمد نیکزاد مقاله‌ای با عنوان: آشنایی با انواع درمان تحلیل لثه و انتخاب بهترین آن وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

جراحی درمان تحلیل لثه به چه صورت انجام می‌پذیرد؟

در ادامه روش‌های مختلف جراحی که برای درمان تحلیل لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند را مرور خواهیم کرد. این جراحی‌ها عبارت‌اند از:

فلپ باز لثه

در طول این روند دندان‌پزشک قسمت آسیب دیده بافت لثه را برگردانده و باکتری‌های مضر را که در زیر این قسمت قرار دارند، از بین می‌برد. بعد از پاکسازی این قسمت، بافت لثه به جای خود بازگردانده شده و ریشه دندان را می‌پوشاند.

پیوند بافت نرم لثه

امروزه انواع مختلفی از پیوند بافت نرم لثه برای درمان بیماری و چالش‌های مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرد که پیوند بافت همبند را می‌توان رایج‌ترین روش در این بین در نظر گرفت. در این روش دندان‌پزشک یک قسمت از پوست سقف دهان را بریده و یک قسمت از بافت زیر آن را جدا می‌کند.

سپس این بافت جدا شده در قسمتی از لثه که دچار تحلیل شده است قرار گرفته و ریشه نمایان شده دندان را پوشش می‌دهد. پس از متصل شدن، دندان‌پزشک قسمت بریده شده در سقف دهان را توسط بخیه به حالت اولیه خود باز می‌گرداند.

در یک روش دیگر از جراحی پیوند لثه، که پیوند لثه آزاد نام دارد، دندان‌پزشک بدون بریدن پوست سقف دهان، مقداری از بافت این قسمت را جدا کرده و مستقیما به نقطه موردنظر پیوند می‌زند.

درمان تحلیل لثه

سفید کردن دندان‌ها با کدام روش بهتر است؟ بلیچینگ یا کامپوزیت ونیر

پیشگیری از تحلیل لثه

تحلیل لثه‌ها یکی از مشکلاتی است که حتی اگر از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید، خواه یا ناخواه با بالارفتن سن اتفاق می‌افتد. با این حال در برخی افراد به دلایل دیگری هم رخ می‌دهد. برای پیشگیری از تحلیل لثه ابتدا باید دلیل بروز آن را بفهمید و سپس برای رفع آن اقدام کنید. برای مثال اگر دلیل تحلیل لثه، رشد دندان‌های کج باشد، می‌توان با اصلاح فرم دندان از تحلیل لثه جلوگیری کرد. نکات زیر در پیشگیری از تحلیل لثه به شما کمک می‌کنند:

از مسواک‌های با کیفیت استفاده کنید

جنس مسواک و کیفیت آن بسیار مهم است. از یک مسواک به مدت زیاد استفاده نکنید و هر ۴ هفته یک بار مسواک خود را تعویض کنید. مسواک کهنه و بی‌کیفیت باعث تحلیل رفتن لثه‌ها می‌شود.

استفاده از محافظ دندان

چنانچه از مشکل دندان قروچه رنج می‌برید، بهتر است از نایت گارد یا محافظ دندان خصوصا در شب‌ها استفاده کنید.

طرز صحیح نخ دندان کشیدن

درباره علت کجی دندان‌ها و درمان کجی دندان جلو بیشتر بدانید.

پیشگیری از بیماری‌های لثه‌ای

بیماری‌های مربوط به لثه باعث تحلیل رفتن غیرقابل برگشت آن می‌شوند. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های لثه، در روز چندین بار از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. ترجیحا بعد از مصرف هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی بپرهیزید

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی روند تحلیل لثه‌ها را تسریع می‌بخشند. مینای دندان نسبت به عاج، مقاومت بیشتری در برابر اسیدها دارد. ریشه و عاج دندان اگر به مدت زیادی در معرض غذاهای اسیدی همچون آب مرکبات، نوشابه گازدار، لیموناد و … قرار گیرد، خیلی زود آسیب می‌بیند و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. برای کاهش اثر نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های اسیدی می‌توانید آن‌ها را همراه با یک لیوان آب مصرف کنید.

همچنین برای پیشگیری از تحلیل لثه نکات زیر را هم به خاطر داشته باشید:

  • حداقل هر ۶ ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنید تا از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید.
  • درست مسواک زدن را یاد بگیرید.
  • مصرف دخانیات مثل سیگار و قلیان را ترک کنید.
  • یک برنامه غذایی سالم و متعادل برای خود تدوین کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه تغییر در دندان و لثه‌های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین دندان از دست رفته است درباره این روش پرطرفدار و مورد تائید دندان‌پزشکان بیشتر بدانید.

در نهایت باید اضافه کنیم که مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و شما می‌توانید با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان خود و توجه به اصول آن، از بروز پدیده‌هایی همچون تحلیل لثه جلوگیری کرده و تا میزان زیادی در صرف زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

در صورت مشاهده هر گونه علامت تحلیل لثه سریعاً جهت معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کرده و پیشرفت آن را متوقف کنید. هر گونه سهل انگاری عواقب ناخوشایندی در زمینه سلامت دهان دندان شما خواهد داشت و شما می‌توانید با در نظر گرفتن مطالب ذکر شده از سلامت دهان و دندان خود لذت ببرید.

ما مقاله‌ای در مورد: مهم‌ترین معیارهایی که برای انتخاب یک دندان‌پزشک خوب باید توجه کنیم را دروب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد در اختیار شما قرار داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم برای یک تصمیم‌گیری دقیق و بهتر حتماً مطلب مورد نظر را مطالعه کنید.

از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما سلامتی و روزهایی پر از لبخند را آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.