نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان [درمان و پیشگیری]

607

ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی به نظر رسیده و عمل می‌کنند، اما متأسفانه ممکن است مستعد عفونت نیز باشند. در این مطلب از وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد، علل و نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان و درمان‌های مختلف برای کمک به حفظ ایمپلنت دندان توضیح داده شده است.

اگر ایمپلنت‌های دندانی نادیده گرفته شده یا معاینه‌های منظم توسط دندانپزشک متخصص انجام نشود، ممکن است بروز مشکلات مختلفی را در پی داشته باشد. هدف از این اقدامات، جلوگیری از بروز یا گسترش عفونت و حفظ ایمپلنت دندان است.

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

پری ایمپلنتیت یا عفونت ایمپلنت دندان، وضعیتی است که می‌توان آن را به بیماری لثه تشبیه کرد. این بیماری باعث التهاب و عفونت لثه‌ها و بافت استخوانی اطراف ایمپلنت‌های دندانی می‌شود. عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند باعث تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت شود. در نهایت، این امر منجر به بی‌ثباتی ایمپلنت خواهد شد. ازآنجایی‌که ممکن است عفونت لثه عاری از درد باشد، بیماران اغلب از وجود آن بی‌اطلاع هستند؛ بنابراین پس از ایمپلنت دندان مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

عکس عفونت ایمپلنت

دلایل عفونت ایمپلنت دندان

شایع‌ترین علل عفونت ایمپلنت عبارت‌اند از:

  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • سیگارکشیدن
  • بیماری پریودنتال قبلی
  • مقدار اضافی سیمان در زمان قرار دادن تاج دندان
  • قرار گرفتن ایمپلنت‌های دندانی نزدیک به هم
  • زاویه نامناسب قرار گیری ایمپلنت در استخوان فک
  • کیفیت ضعیف استخوان
  • مشکلات سیستمیک مانند دیابت
  • شکستگی ایمپلنت
  • حساسیت به تیتانیوم
  • پس زدن پیوند ایمپلنت با لثه

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مراحل عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان را می‌توان در دو مرحله توصیف کرد. اولین مرحله به‌عنوان «موکوزیت اطراف ایمپلنت» شناخته می‌شود. هنگامی که این بیماری درمان نشود، ممکن است به یک بیماری جدی‌تر به نام «پری ایمپلنتیت» تبدیل شود.

هر دو بیماری به طور مشابه، به سمت بیماری‌های سخت لثه پیشرفت می‌کنند و ممکن است با سرعت زیادی ایجاد شوند. این موضوع به این دلیل است که چسبندگی ایمپلنت نسبت به دندان طبیعی، دوام کمتری دارد. علائم عفونت حتی ممکن است سال‌ها پس از کاشت ایمپلنت دندان، رخ دهد.

۱. موکوزیت اطراف ایمپلنت

بیماران ممکن است التهاب بافت‌‌های نرم اطراف ایمپلنت را تجربه کنند و تحلیل استخوان را تشخیص ندهند که به این حالت موکوزیت گویند. هنگامی که تحلیل استخوان قابل تشخیص نباشد، امکان بروز عفونت وجود دارد. اگر عفونت پیشرفت کند، درمان غیر جراحی فایده نداشته و در موارد شدیدتر، ممکن است درمان از طریق جراحی ضروری باشد.

به هر طریقی، موکوزیت اطراف ایمپلنت باید در اسرع وقت درمان شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. در صورت عدم رسیدگی، موکوزیت ممکن است منجر به ازبین‌رفتن ایمپلنت در آینده شود.

۲. پری ایمپلنتیت

مرحله دوم عفونت ایمپلنت دندان، پری ایمپلنتیت نامیده می‌شود. این بیماری بافت‌های نرم و سخت اطراف ایمپلنت را تحت‌تأثیر قرار داده و با تحلیل استخوان در آن ناحیه، همراه است. این وضعیت پس از استئواینتگراسیون (فرایند ثابت شدن فیکسچر توسط بافت استخوانی فک است) رخ می‌دهد. پری ایمپلنتیت به طور اجتناب‌ناپذیری منجر به شکست ایمپلنت می‌شود. به‌محض آشکار شدن علائم، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

عفونت ایمپلنت دندان

صفر تا صد مراحل ایمپلنت دندان را بدانید.

افراد آسیب‌پذیر در مقابل عفونت ایمپلنت دندان

مراقبت‌های پس از کاشت ایمپلنت بسیار حیاتی است. اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، اجازۀ ورود و سکونت باکتری‌ها و قارچ‌ها در دهان را می‌دهید. عوامل بیماری‌زا به‌تدریج راه خود را به سمت بافت‌های نرم و سخت اطراف ایمپلنت باز می‌کنند. در نهایت عفونت ممکن است منجر به بروز انواع مشکلات برای ایمپلنت دندان شود.

۱. مصرف‌کنندگان تنباکو

مصرف‌کنندگان تنباکو، غلظت بیشتری از آنزیمی به نام آرژیناز (نقص آرژیناز، از جمله اختلالات سیکل اوره است. این بیماری به دلیل فعالیت نادرست یا عدم حضور آنزیم آرژیناز بروز می‌کند. وظیفه آلژیناز تبدیل آرژینین به اوره و اورنیتین است) را در آب دهان خود دارند که استدلال می‌شود تولید اکسید نیتریک (نوعی اسید معدنی بسیار قوی) را کاهش می‌دهد. این امر بزاق دهان را اسیدی‌تر می‌کند و محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند؛ بنابراین افراد سیگاری در برابر عفونت‌های ایمپلنت دندان آسیب‌پذیرتر هستند.

۲. بیماران با سابقه پریودنتیت

بیماران با سابقه پریودنتیت نیز در معرض خطر بیشتری برای عفونت ایمپلنت هستند. مطمئناً قبل از کاشت ایمپلنت، پریودنتیت باید درمان شود. تحلیل استخوان نیز در چنین مواردی مزید بر علت است و منجر به شکستن ایمپلنت می‌شود .در نتیجۀ شکستن ایمپلنت، احتمال بروز عفونت زیاد می‌شود.

بیماری و خونریزی لثه

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری چگونه انجام می‌شود؟

علائم عفونت ایمپلنت دندان

تعداد زیادی از افراد مخصوصاً بزرگسالان، حداقل یک دندان دائمی خود را ازدست‌داده‌اند. ازدست‌دادن دندان اگر به دلایلی همچون پوسیدگی دندان، ضربه یا بیماری لثه رخ داده باشد، همه این افراد می‌توانند از درمان به‌وسیلهٔ ایمپلنت دندان بهره‌مند شوند.

ایمپلنت دندان یک روش دندانپزشکی مفید و نسبتاً رایج است. حتی اگر بیشتر ایمپلنت‌ها بدون مشکل نصب شوند، باز هم احتمال عوارض نادری مانند عفونت، وجود دارد. برای مطالعۀ شایع‌ترین علائم عفونت ایمپلنت دندانی و اینکه در صورت مشاهده این علائم پس از ایمپلنت چه کاری باید انجام دهید، با ما همراه باشید.

۱. درد و مشکل جویدن

ایمپلنت دندان یک روش درمانی تهاجمی است و احساس کمی درد پس از هر روش دندانپزشکی تهاجمی، طبیعی است. بااین‌حال، درد ایجاد شده باید با داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک متخصص، کنترل شود. اگر درد شما افزایش‌یافته یا گسترش یابد، به‌خصوص تاحدی‌که در صحبت‌کردن و جویدن غذا، اختلال ایجاد کند، ممکن است یکی از نشانه‌های بروز عفونت باشد. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید: آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

۲. تب، قرمزی و تورم

مانند احساس درد، کمی تورم در اطراف محل جراحی پس از کاشت ایمپلنت دندان، طبیعی است. هرچند که این علائم باید پس از چند روز از ایمپلنت دندان، کاهش یابد. توجه داشته باشید افزایش تورم و قرمزی، به‌ویژه زمانی که همراه با تب باشد، از علائم بروز عفونت است.

ورم صورت بعد از کاشت ایمپلنت دندان

۳. مزه بد دائمی در دهان شما

عفونت ایمپلنت دندان، در پی تجمع باکتری‌ها، در محل تحت درمان ایجاد می‌شود. به دلیل اینکه باکتری‌ها در لثه و دهان شما نفوذ کرده و رشد می‌کنند، ممکن است طعم بد و عجیبی در دهان خود حس کنید که از بین نمی‌رود. در پی گسترش باکتری‌ها در محل درمان، ممکن است متوجه بوی بددهان شوید. این علائم نیز نشان‌دهنده‌ی بروز عفونت بعد از ایمپلنت دندان است.

۴. خونریزی یا نشت چرک

هنگامی که عفونت در دهان و لثه وجود داشته باشد، گلبول‌های قرمز و سفید خون به سمت ناحیۀ آسیب‌دیده هجوم می‌آورند تا عوامل بیماری‌زا را از بین ببرند. این شرایط در مورد لثه‌ها، بدان معنی است که ممکن است خون و چرک به درون دهان شما نشت کند. اگر خونریزی دارید که حتی چند روز بعد از ایمپلنت دندان ادامه یا افزایش‌یافته است، احتمالاً به دلیل بروز عفونت است.

۵. ایمپلنت شل

ایمپلنت‌های دندانی مستقیماً روی استخوان فک پیچ می‌شوند تا از شل شدن آن‌ها جلوگیری شود. هنگامی که ایمپلنت دندان قرار داده می‌شود، باید تا پایان عمر ثابت بماند. شل شدن ایمپلنت، نشانۀ این است که مشکلی پیش‌آمده و ممکن است برای رفع آن به روش درمانی خاصی نیاز داشته باشید. این علائم را جدی بگیرید و سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرده و مراحل درمان را آغاز کنید.

۶. تغییر رنگ لثه

یکی دیگر از نشانه‌های بروز عفونت ایمپلنت، تغییر رنگ لثه در محل درمان است. پس از ورود عوامل بیماری‌زا به ایمپلنت و نفوذ آن به لثه، لثه تغییر رنگ خواهد داد. به‌عنوان‌مثال ممکن است  خطوطی سیاه‌رنگ در لثه دیده شود.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

نحوه تشخیص عفونت ایمپلنت

یکی از اولین کارهایی که دندانپزشک انجام می‌دهد این است که از ایمپلنت دندانی عفونی، عکس با اشعه ایکس می‌گیرد تا تشخیص دهد که آیا تحلیل استخوان رخ‌داده است یا خیر.

مرحله دوم شامل کاوش ملایم در اطراف ناحیه ایمپلنت برای ارزیابی سطح التهاب و عفونت است. پس از این، دندانپزشک یک اقدام مناسب را توصیه می‌کند.

نحوه درمان عفونت ایمپلنت دندان

بسته به‌شدت عفونت، دندانپزشک شما ممکن است یک دهان‌شویه مخصوص یا ترکیبی از درمان‌های دیگر را برای بازگرداندن سلامتی ایمپلنت دندان، تجویز کند. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل:

  • آنتی‌بیوتیک
  • تمیزکردن ایمپلنت از طریق قلم اولتراسونیک
  • و ضدعفونی کردن سطح ایمپلنت
  • جراحی
  • دبریدمان مکانیکی
  • در صورت تحلیل حجم قابل‌توجهی از استخوان برداشتن ایمپلنت دندان باشد.

اگر مشکوک به عفونت ایمپلنت دندانی هستید، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بهترین زمان را برای نجات ایمپلنت خود از دست ندهید. هنگامی که ایمپلنت به سلامت کامل بازیابی شد، حفظ روندی مناسب برای رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است.

موارد زیر محبوب‌ترین درمان‌ها برای عفونت ایمپلنت هستند و معمولاً بنا به صلاحدید دندانپزشک ترکیبی انجام می‌شوند.

۱. درمان غیر جراحی

برای درمان عفونت ایمپلنت دندان به روش غیر جراحی، دو راه کار اساسی توسط دندان‌پزشکان توصیه می‌شود که در ادامه بیان خواهیم کرد.

تمیزکردن مکانیکی

نوعی تمیزکردن حرفه‌ای دندان و ایمپلنت است که به‌صورت دستی با کمک برس مخصوص یا به‌صورت مکانیکی با سیستم جریان هوا انجام می‌شود.

تمیزکردن اولتراسونیک

یک روش تمیزکردن با فرکانس بالاست که با دستگاهی به نام اولتراسونیک انجام می‌شود. این دستگاه امواج ارتعاشی را برای تمیزکردن ناحیه آلوده اطراف ایمپلنت، منتشر می‌کند. امواج با فرکانس بالا به دندانپزشک اجازه می‌دهد تا مواد آلوده را از اطراف ایمپلنت خارج کند.

به این روش‌ها «دبریدمان زیر مخاطی» گفته می‌شود. اگر پاکت‌های مخاطی ایجاد شده، عمیق‌تر از ۴ میلی‌متر باشد، دندانپزشک ممکن است ابزارهای جرم‌گیری ظریف مثل قلم اولتراسونیک یا تمیزکردن مکانیکی را توصیه کند. باید بدانید ضدعفونی کننده‌های موضعی پس از دبریدمان استفاده می‌شوند.

درباره انواع ایمپلنت دندان و روش‌های کاشت آن بیشتر آشنا شوید.

از بین بردن عفونت ایمپلنت دندان

۲. تمیزکردن به روش جراحی

به طور معمول، زمانی که ایمپلنت در مکانی نامناسب قرار می‌گیرد، دندانپزشکان از یک روش جراحی برای درمان عفونت ایمپلنت، استفاده می‌کنند. در این روش، مقداری از لثه بریده شده و به عقب بلند می‌شود و دسترسی به منطقه آلوده را آسان‌تر می‌کند. پس از پاک‌سازی محل آلوده و قبل از بخیه، ناحیه برش به طور کامل ضدعفونی می‌شود. به این روش درمانی، «دبریدمان فلپ باز» گفته می‌شود.

در این روش از درمان، احتمال بروز عوارض پس از جراحی وجود دارد. این روش، زمانی باید استفاده شود که سایر درمان‌ها با شکست مواجه شوند.

۳. آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت ایمپلنت دندان

دندانپزشک وضعیت پریودنتال دندان‌های باقی‌مانده را بررسی می‌کند. بر اساس این اطلاعات، تعیین می‌کند که آیا آنتی‌بیوتیک‌ها را به‌صورت تزریق وریدی یا مصرف دارو تجویز کند.

  • اگر پری ایمپلنتیت محدود به اطراف ایمپلنت باشد و بیماری دیگری در دهان وجود نداشته باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز شود.
  • اگر عفونت به ناحیۀ بزرگ‌تری در دهان تعمیم داده شود، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها به‌صورت تزریق وریدی تجویز شوند.

*درمان آنتی‌بیوتیکی ممکن است در عرض چند هفته یا چند ماه، جهت تکمیل فرایند درمان تکرار شود.

۴. برداشتن ایمپلنت

اگر موکوزیت اطراف ایمپلنت (التهاب لثه ایمپلنت) به پری ایمپلنتیت (التهاب و تحلیل استخوان‌های اطراف ایمپلنت) تبدیل شده باشد و مقدار قابل‌توجهی از استخوان تحلیل رفته باشد، ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد، ایمپلنت باید برداشته شود. این کار را می‌توان با یک ابزار جراحی به نام «ترفین» انجام داد.

از طرف دیگر، دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد، استخوان به حد بیشتری تحلیل رود، تا جایی که بتوان ایمپلنت را با فورسپس خارج کرد. این تصمیم زمانی گرفته می‌شود که کمتر از ۳ تا ۴ میلی‌متر استخوان نگهدارنده وجود داشته باشد.

برخی از بیماران ممکن است پس از پیوند استخوان و چندین ماه بهبودی واجد شرایط کاشت مجدد ایمپلنت باشند.

اگر کاندید مناسبی برای ایمپلنت نباشید یا به دلایل پزشکی مجبور به خارج کردن ایمپلنت دندان شوید باید به روش‌های دیگر بیاندیشید.

روش‌های جایگزین ایمپلنت دندان

خارج کردن ایمپلنت از لثه

راه‌های پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

در ادامه این مطلب به بررسی راه‌هایی جهت جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان می‌پردازیم. با رعایت این نکات به افزایش طول عمر ایمپلنت دندان خود کمک خواهید کرد.

۱. رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت یک روال منظم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان، روشی توصیه شده برای جلوگیری از بروز عفونت پس از جراحی ایمپلنت دندان است. روال رعایت بهداشت دهان برای بیماری که ایمپلنت انجام داده است، باید شامل مسواک زدن ملایم دو مرتبه در روز، به طور متداول باشد. مسواک زدن منظم، به جلوگیری از تجمع باکتری‌هایی که عامل عفونت هستند، کمک می‌کند.

۲. استفاده مرتب از نخ دندان

علاوه بر مسواک زدن، بیماران باید به طور منظم از نخ دندان نیز استفاده کنند. نخ دندان به حذف ذرات غذایی که مسواک نمی‌تواند به آنها برسد، کمک می‌کند و تضمین می‌کند لثه‌ها و دندان‌ها دارای محیطی سالم هستند.

۳. دهان خود را به طور منظم شستشو دهید

یکی از جنبه‌های اساسی فرایند پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان، شستشوی صحیح و منظم است. به بیماران توصیه می‌شود دهان خود را یک یا دو مرتبه در روز با دهان‌شویه مورد تأیید دندانپزشک یا محلول آب نمک شستشو دهند.

هنگامی که زخم در حال بهبود است، بسیار بیشتر در معرض عفونت ناشی از باکتری‌های سرسخت است. شستشو به کنترل تجمع باکتری‌ها و در نتیجه کاهش خطر بروز عفونت کمک می‌کند.

۴. از سیگارکشیدن خودداری کنید

استعمال دخانیات نه‌تنها تعداد زیادی باکتری را وارد دهان می‌کند، بلکه توانایی بدن برای بهبودی صددرصد را نیز به خطر می‌اندازد. در نتیجه، این کار، یکی از بدترین اقداماتی است که یک بیمار می‌تواند پس از جراحی ایمپلنت دندان انجام دهد. دندانپزشکان به بیماران توصیه می‌کنند قبل و بعد از عمل، از سیگارکشیدن خودداری کنند.

۵. از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد خودداری کنید

شکر در هر زمان برای لثه مضر است، به‌ویژه برای لثه‌هایی که در مراحل بهبودی هستند، ممکن است  آسیب بیشتری ایجاد کنند. حداقل تا زمانی که ایمپلنت‌ها بهبود می‌یابند، بیماران باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی قند زیادی هستند اجتناب کنند.

زیرا مصرف این نوع خوراکی‌ها می‌تواند باعث تجمع باکتری‌های اضافی شود. ذرات قند نیز بسیار کوچک هستند و می‌توانند در عمیق‌ترین شکاف‌های دهان از جمله در محل جراحی پنهان شوند.

نحوه صحیح مسواک زدن

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد، به بررسی نشانه‌های عفونت ایمپلنت و راه‌های درمان و همچنین روش‌های پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان را بیان کردیم. ایمپلنت‌های دندانی پتانسیل ماندگاری مادام‌العمر را دارند، اما تنها درصورتی‌که کاشت اولیه موفقیت‌آمیز باشد، ماندگاری همیشگی خواهند داشت.

اگر می‌خواهید درمان شما موفقیت‌آمیز باشد، با مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت دندان و فعال در این حوزه، همچون دکتر محمد نیک‌زاد و تیم تخصصی همراه ایشان در کلینیک دندانپزشکی در مورد راه‌های مراقبت از ایمپلنت بلافاصله پس از جراحی و دیگر نکات مهم در خصوص جلوگیری از بروز عفونت ایمپلنت و همچنین انتخاب بهترین روش درمانی در زمانی که دچار عفونت ایمپلنت شده‌اید، مشاوره دریافت کنید.

دکتر محمد نیک‌زاد با توجه به تخصص و تبحری که در درمان‌های مختلف دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان دارند، می‌توانند بهترین مشاوره و در نهایت بهترین درمان را برای شما انجام دهند. از این جهت می‌توانید جهت دریافت وقت مشاوره به وب‌سایت جناب دکتر مراجعه کرده و روند درمان خود را پیگیری نمایید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: authoritydental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.