قالب‌گیری دندان برای روکش + مراحل قالب‌گیری

14,196

دندان‌پزشکی نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت‌های بسیاری کرده است. این پیشرفت‌ها هم در زمینه‌ی درمان و هم در زمینه‌ی زیبایی بوده است. برخی از روش‌های درمانی در زیبایی نیز مؤثر هستند و یا برخی از روش‌های موجود در دندان پزشکی زیبایی تاثیرات درمانی نیز دارند. یکی از این روش‌ها روکش دندان است.

روکش دندان یکی از روش‌های معمول و مرسوم در دندان‌پزشکی زیبایی است که نقش محافظتی و درمانی نیز برای دندان‌های شما دارد. روکش دندان برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که آسیب دیدگی‌های شدیدی دارند.

برای جای‌گذاری روکش دندان، نیاز به فرایندهایی برای آماده‌سازی روکش و آماده‌شدن خودتان دارید. یکی از این فرایندها قالب‌گیری دندان است. این پروسه مراحلی دارد که آگاهی داشتن درباره‌ی آن برای کسانی که کاندید روکش دندان هستند باعث آرامش خیال است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی مراحل قالبگیری از دندان برای ساخت روکش با ما همراه باشید، در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

مراحل قالب‌گیری از دندان برای ساخت روکش

قالب‌گیری دندان مراحل مختلفی دارد که مرحله به مرحله‌ی آن را در ادامه توضیح می‌دهیم. دو روش برای قالبگیری دندان جهت ساخت روکش وجود دارد.

قالبگیری دندان به روش سنتی

دندان‌پزشکان برای قالب گرفتن از دندان‌های شما از مواد قالب‌گیری استفاده می‌کنند. این ماده معمولاً گچ یا خمیر نامیده می‌شود و قابل شکل‌دهی و شکل‌گیری است.

مراحل قالب‌گیری دندان به روش سنتی شامل مواردی است که در ادامه آورده شده‌اند.

۱. دندان آماده شده شسته می‌شود و سپس خشک می‌شود.

برای این که از دندان آماده شده قالب تهیه شود، در ابتدا باید دندان شما عاری از هر گونه آلودگی باشد.

۲.سپس یک نوار بین دندان شما و لثه قرار می‌گیرد تا این فاصله حفظ شود.

برای اینکه قالب‌گیری دقیق انجام شود، دندان شما باید از لثه جدا شود. با قرار دادن این نوار، دندان در دسترس دندان‌پزشک قرار می‌گیرد. بعد از انجام کار این نوار از دور دندان شما جدا می‌شود.

۳.ماده‌ی قالب‌گیری بر روی دندان قرار می‌گیرد.

یک ماده‌ی سبک وزن که قابلیت شکل‌گیری دارد، بر روی دندان شما قرار می‌گیرد و مانند یک دستگاه کپی، یک قالب مشخص و دقیق از دندان شما می‌گیرد.

۴.سینی ماده‌ی سخت در داخل دهان قرار می‌گیرد.

یک سینی پر از ماده‌ی سخت در داخل دهان شما قرار می‌گیرد که با فشردن فک بالا و پایین بر روی یک دیگر برای چند دقیقه، قالب‌گیری تکمیل می‌شود. سپس مواد مختلف قالب‌گیری سبک و سنگین به یکدیگر متصل می‌شوند و در جای خود محکم می‌شوند.

۵.قالب آماده است

سپس قالب آماده شده از دهان شما خارج می‌شود و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

نصب روکش دندان

قالب‌ دندان نوری (‌اوپتیکال)

برخی از دندان‌پزشکان امکاناتی دارند که می‌توانند به وسیله‌ی آن‌ها قالب‌های نوری یا اوپتیکال بگیرند. این نوع از قالب‌ دندان دیجیتالی گرفته می‌شوند و مانند روش سنتی نیستند. در این روش هیچ ماده‌ی قالب‌گیری استفاده نمی‌شود.

در واقع تصاویر دهان و دندان در این مورد توسط اسکنر گرفته می‌شوند. در روش قالب دندان اوپیتکال یک پودر بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و نور را انعکاس می‌دهد. این پودر به تصویربرداری دوربین کمک می‌کند.

در این روش قالب گیری معمولاً اسکن گرفته شده از دندان به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. سپس آزمایشگاه روکش مخصوص را می‌سازد و به دندان پزشک ارسال می‌کند. در برخی از کشورها، در همان روزی که اسکن از دندان گرفته می‌شود، روکش ساخته شده و بر روی دندان قرار می‌گیرد.

قالب‌های نوری دندان

قالب گیری دندان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان قالب‌گیری دندان به عوامل مختلفی مانند نوع قالب‌گیری، تعداد دندان‌های قالب‌گیری شده، و مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی دارد. اما به طور کلی، فرایند قالب‌گیری دندان به صورت معمول ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

در برخی موارد، ممکن است نیاز به قالب‌گیری دقیق‌تری باشد. قالبگیری دقیق به معنای صرف زمان بیشتر است؛ به عنوان مثال، در قالب‌گیری ایمپلنت دندان یا قالب دندان برای ساخت بریج یا پل دندانی، ممکن است زمان بیشتری صرف شود.

آیا قالب گیری دندان درد دارد؟

قالب‌گیری دندان معمولاً بدون درد است. با این حال، در برخی موارد، ممکن است قالب‌گیری دندان باعث ایجاد درد یا حس ناراحتی کوتاه مدت در دهان شود. درد دندان هنگام قالب‌گیری ممکن است به دلیل ترمیم‌های قبلی یا وجود شکستگی دندان بیشتر احساس شود. همچنین، در برخی بیماران به دلیل حساسیت دندانی شدید، ممکن است هنگام قالب‌گیری یا بعد از قالبگیری به علت تماس قالب با دندان‌ها درد یا عدم راحتی کوتاه مدت ایجاد شود.

آماده شدن دندان بعد از قالبگیری چقدر زمان می‌برد؟

  • قالب دندان آماده شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و پر از گچ می‌شود تا از آن برای ساخت روکش استفاده شود.
  • از آنجایی که قالب از دندان شما و از دندان‌های کناری آن گرفته شده است، روکش متناسب برای دندان شما ساخته می‌شود.
  • معمولا به مدت یک تا دو هفته طول می‌کشد تا روکش دندان برای شما مهیا شود. در نوبت بعدی مراجعه به دندان‌پزشک، روکش بر روی دندان شما قرار داده می‌شود.

در این صورت، نیازی به گذاشتن روکش موقتی بر روی دندان تا جلسه‌ی بعد نیست. همان روز دندان آماده شده و در همان روز بر روی آن، یک روکش قرار می‌گیرد. در این صورت تمام مراحل بین دو تا چهار ساعت طول می‌کشد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

فرایند جای‌گذاری روکش دندان

جای‌گذاری روکش دندان نیازمند مراحلی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم؛

آماده‌سازی و تراش دندان

پس از این که مشخص شد که دندان شما نیازمند روکش دندانی بر روی آن است، دندان‌پزشک باید دندان شما را تراش دهد. زیرا قرارگیری روکش روی دندان نیازمند اعمال تغییراتی بر روی دندان شماست.

بنابراین دندان‌پزشک دندان شما را اندکی می‌تراشد تا جا برای قرارگیری روکش بر روی آن باز شود. بعد از انجام این تغییرات دندان شما برای همیشه نیازمند روکش بر روی خود خواهد بود. زیرا دیواره‌ی آن نسبت به قبل نیز نازک‌تر شده است و دندان باید توسط روکش حفاظت شود. در مواردی پایه دندان از بین رفته و دندانپزشک از روش روکش دندان بدون پایه استفاده خواهد کرد.

قالب‌گیری از دندان تراشیده شده

بعد از آماده‌شدن دندان‌ها، باید از دندان شما قالب گرفته شود. هنگامی که از دندان قالب گرفته شد، این قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و از جنس مورد نظر برای دندان شما روکش مخصوص خودتان ساخته می‌شود. انتخاب رنگ روکش دندان نیز در همین مرحله انجام می‌شود. معمولاً یک تا دو هفته بین جلسه‌ی اول و دوم فاصله می‌افتد.

جای‌گذاری روکش دندان

بعد از این که روکش مخصوص شما آماده شد، دندان شما آماده‌ی قرارگیری روکش بر روی آن است. برای این منظور از یک چسب خاص و قوی برای چسباندن روکش بر روی دندان استفاده می‌شود. سپس راحت بودن و مناسب بودن روکش بر روی دندان تست می‌شود. معمولاً برای آزمایش این کار، از جویدن دندان بر روی کاربن استفاده می‌شود.

بیلدآپ دندان چیست و چه تفاوتی با روکش دندان دارد؟

روکش دندان موقتی

همان‌طور که گفته شد برای جای‌گذاری روکش دندان بر روی آن، نیازمند اعمال تغییراتی بر روی دندان هستیم. در این صورت دندان شما اندکی تراشیده می‌شود. این تراشیده شدن مینای دندان می‌تواند در دندان ایجاد حساسیت کند.

حساسیت ایجاد شده در دندان تا زمانی که روکش بر روی آن قرار می‌گیرد، می‌تواند ایجاد ناراحتی کند. برای کاستن این ناراحتی، بر روی دندان تراشیده و دستکاری شده، یک روکش موقتی قرار می‌گیرد. این روش موقتی در جلسه‌ی بعد پیش از قرار گرفتن روکش بر روی دندان، برداشته می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله: آیا ممکن است دندان روکش شده دچار پوسیدگی شود؟ را در سایت دکتر محمد نیکزاد مطالعه کنید.

پایه دندان برای روکش

مراقبت‌های بعد از جای‌گذاری روکش بر روی دندان

هنگامی که کراون و یا روکش بر روی دندان شما قرار گرفت، مراقبت از آن اهمیت پیدا می‌کند. برای این که روکش دندانی خود را سالم و بادوام نگه دارید، باید موارد زیر را رعایت کنید؛

  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

باید به طور منظم و پیوسته، حداقل روزی دو بار مسواک بزنید. مسواک زدن باید به شیوه‌ی درست باشد و از مسواک مناسب نیز استفاده کنید. هم چنین سعی کنید حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

هنگام نخ دندان کشیدن به روکش، سعی کنید آن را به سمت پایین کشیده و سپس از بین دندان‌ها آزاد کنید، نه این که به سمت بالا بکشید.

  • از خوردن مواد غذایی سخت بپرهیزید.

مواد سخت علاوه بر آسیب به روکش دندان می‌تواند به دندان‌های دیگر شما نیز آسیب برساند. همچنین از جویدن اشیاء سخت بپرهیزید. مثلا ته مداد را به دندان نگیرید. مخصوصا اگر روکش از جنس پرسلن دارید، بیشتر این نکته را رعایت کنید.

سعی کنید به روانشناس یا روان‌پزشک مراجعه کنید و مشکل خود را درمان کنید. همچنین اگر در خواب دندان قروچه می‌کنید، سعی کنید از محافظ شبانه دندان یا نایت گارد استفاده کنید.

  • سیگار نکشید.

مصرف سیگار و دخانیات می‌تواند جریان خون را به لثه‌ها کاهش دهد و انواع بیماری‌های التهابی لثه را برای شما ایجاد کند. چنین مشکلی می‌تواند به دندان و سپس روکش شما آسیب برساند.

  • نوشیدنی‌های رنگی کمتری مصرف کنید.

اگر روکش شما کامپوزیت ونیر باشد، می‌تواند رنگ بگیرد و تغییر رنگ دهد.

  • از خوردن نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید.

الکل می‌تواند بر ماده‌ی چسبنده‌ی روکش بر دندان تاثیر بگذارد و آن را از بین ببرد.

  • از دهانشویه‌های حاوی الکل استفاده نکنید.

الکل موجود در دهانشویه می‌تواند به روکش و ماده‌ی چسبنده‌ی موجود در آن آسیب برساند.

مراقبت از روکش دندان

راهنمای جامع ایمپلنت دندان به شیوه‌ی مدرن

عوارض احتمالی روکش دندان

اگر از روکش دندانی استفاده می‌کنید، ممکن است به مشکلات زیر دچار شوید؛

  • ممکن است دندان‌های شما حساس شوند.

حساس شدن دندان روکش شده غیر‌طبیعی نیست. ممکن است در روزهای اول، دندان روکش شده نسبت به سردی و گرمی حساسیت بیشتری نشان دهد. سعی کنید از خوردن مواد غذایی بسیار سرد و بسیار گرم بپرهیزید. در صورتی که حساسیت و درد دندان بعد از روکش پس از یک هفته ادامه داشت حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • ممکن است روکش دندان لب‌پریده شود و یا شکسته شود.

سعی کنید مواردی را که به حفظ روکش دندان کمک می‌کند، به خوبی رعایت کنید و از خوردن مواد غذایی سخت بپرهیزید.

  • ممکن است روکش دندان شل شود و یا از روی دندان جدا شود.

در صورتی که چنین اتفاقی افتاده بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کنید. در صورت شل شدن روکش نحوه برداشتن روکش دندان در خانه را بدانید.

  • ممکن است نسبت به روکش دندانی حساسیت نشان دهید.

این حساسیت می تواند نسبت به ماده‌ی چسبنده نیز باشد.

  • ممکن است در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی دچار بیماری التهابی لثه شوید.

برای داشتن اطلاعات کامل برای انتخاب یک متخصص دندان‌پزشکی پیشنهاد می‌کنیم مقاله: مهم‌ترین معیارهایی که برای انتخاب یک دندان‌پزشک خوب باید توجه کنیم را حتما بخوانید.

قالب گیری روکش دندان

بلند بودن روکش دندان یکی از مواردی‌ست که ممکن است برای بیماران پیش بیاید. این مسئله بسیار جدی است و نباید سرسری گرفته شود.

آشنایی با روکش دندان

شاید در ابتدا از خود سؤال کنید که روکش دندان چیست. روکش دندان یک پوشش سحطی است که بر روی دندان می‌نشیند. این پوشش برخلاف ونیر دندان (کامپوزیت ونیر و لمینت دندان)، تمامی سطوح دندان را می‌پوشاند و شبیه به یک کلاهک عمل می‌کند.

جنس روکش دندانی می‌تواند متفاوت باشد. روکش دندان فرایندی است که در یک جلسه نمی‌توان از آن بهره برد. برخی تکنیک‌ها در دندان‌پزشکی نیازمند جلسات متعدد و آماده سازی‌های خاصی است. روکش دندان نیز این گونه است.

روکش دندان یا کراون یک پوشش کامل است که بر روی همه‌ی وجه‌های دندان شما قرار می‌گیرد و آن را می‌پوشاند. جنس روکش دندانی بسیار شبیه به دندان طبیعی است و از نظر زیبایی مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

قالب گیری روکش دندان

انواع مختلف روکش دندانی

انواع مختلف روکش دندان وجود دارد که هر کدام با مواد متفاوتی ساخته می‌شوند و با توجه به نیاز و تشخیص دندانپزشک روی دندان‌های جلو یا عقب قرار می‌گیرند.

  • پرسلن
  • سرامیک
  • زیرکونیا
  • فلز
  • رزین کامپوزیت
  • ترکیبی از برخی از مواد (مثلا می‌تواند از جنس پرسلنی باشد که به فلز متصل شده است.)

برای آشنایی بیشتر با روکش‌های زیرکونیا مقاله‌ی روکش های زیرکونیا نسبت به روکش‌های معمولی Pfm چه مزایایی دارند؟ در وب‌سایت دکتر نیکزاد را مطالعه فرمایید.

مواردی که دندان‌پزشک شما برای انتخاب نوع روکش در نظر می‌گیرد عبارت‌اند از؛

  • محل دندان شما (به طور مثال روکش دندان جلو باید از جنس تمام سرامیک باشد تا به زیبایی لبخند شما آسیب نرسد)
  • چه مقدار از دندان هنگام لبخند زدن مشخص می‌شود.
  • محل بافت لثه‌ی شما
  • عملکردی که دندان مورد نظر دارد.
  • چه مقدار از دندان طبیعی شما باقی‌مانده است.
  • رنگ دندان‌های کناری

البته که در کنار تمامی موارد فوق، نظر شخصی شما نیز اهمیت دارد و در نهایت این شما هستید که نظر نهایی را می‌دهید.

روکش دندان چیست

چه کسانی به روکش نیاز دارند؟

اگر شرایط زیر را دارا باشید ممکن است نیاز به روکش دندانی پیدا کنید؛

  • در صورتی که حفره‌ی بزرگی در دندان شما وجود داشته باشد.
  • دندان‌هایی که به شدت پوسیده شده‌اند و آسیب دیده‌اند.
  • دندان‌هایی که دیواره‌ی نازکی دارند و بسیار ضعیف هستند.
  • دندان‌های شکسته و لب پریده شده.
  • دندان‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها پر شده است.

همچنین کسانی که عصب کشی دندان بر روی ریشه‌های دندان خود انجام می‌دهند نیز، نیازمند روکش هستند. زیرا در این موارد دندان بیش از اندازه نازک می‌شود و نیازمند پشتیبانی است.

کراون یا روکش همچنین در مواردی که از بریج های دندانی یا ایمپلنت استفاده می‌کنید نیز، کاربرد دارد و همان دندان مصنوعی است که بر روی پایه‌های مخصوصی قرار می‌گیرد.

برایتان روزهایی پر از لبخند آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: animated-teeth

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.