مینی ایمپلنت دندان چیست؟ | مزایا + معایب

585

ایمپلنت‌های دندانی به‌عنوان یکی از روش‌های ترجیحی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته، به افراد این امکان را می‌دهد تا لبخند خود را بازگردانند و راحت‌تر غذا بخورند. با این حال، ایمپلنت‌های دندانی معمولی ممکن است برای همه مناسب نباشند.

مینی ایمپلنت‌ها جایگزینی دیگر برای افرادی هستند که نمی‌توانند از ایمپلنت‌های دندان سنتی استفاده کنند. در ادامه قصد داریم به توضیحی مفصل درباره مزایا و معایب این نوع از ایمپلنت‌ها و کاربرد آنها بپردازیم. با ما همراه باشید!

مینی ایمپلنت چیست؟

مینی ایمپلنت‌های دندانی گزینه خوبی برای افرادی هستند که می‌خواهند دندان‌هایی را که از دست داده‌اند، جایگزین کنند اما نمی‌خواهند یا نمی‌توانند روش‌های مرسوم‌تر ترمیم و  ایمپلنت دندان را انجام دهند.

دلایل زیادی برای اجتناب از جراحی دندان مورد نیاز برای ایمپلنت‌های معمولی وجود دارد. به‌عنوان مثال، ممکن است شما فاقد توده استخوانی در فک خود برای حمایت از ایمپلنت باشید یا به سادگی نمی‌خواهید جراحی دردناکی مانند ایمپلنت‌های سنتی انجام دهید؛ مگر اینکه کاملاً ضروری باشد!

مینی ایمپلنت‌های دندانی، ایمپلنت‌های کوچکی هستند که نیازی به جاسازی کامل در استخوان فک شما ندارند. آنها یک قطعه جامد با قطر سه میلی‌متر (۳ میلی‌متر) یا کمتر هستند که مستقیماً به استخوان فک شما پیچ داده می‌شوند. این نوع ایمپلنت‌های دندانی ساختار مشابهی دارند و شبیه ایمپلنت‌های دندانی سنتی هستند، اما اندازه آنها کوچک‌تر است.

مینی ایمپلنت دندان چیست

مینی ایمپلنت‌ها به نازکی یک خلال دندان هستند و به طرز شگفت‌آوری کوچک به نظر می‌رسد! این نوع ایمپلنت‌ها می‌توانند جایگزین انواع دندان‌ها شوند و می‌توانند به جای موارد ذکر شده استفاده شوند:

مینی ایمپلنت‌ها حتی می‌توانند دندان مصنوعی قوس‌دار و لق را محکم کنند. در این ایمپلنت‌ها، از فلز تیتانیوم برای محکم کردن ایمپلنت روی فک شما استفاده می‌شود. میله‌ای که برای چسباندن ایمپلنت دندان استفاده می‌شود حرکت دندان طبیعی شما را تقلید می‌کند.

*توجه داشته باشید هنگامی که روند بهبودی شروع می‌شود، استخوان شما و تیتانیوم می‌توانند برای همیشه در تماس با یکدیگر باشند و عفونت نکنند.

دندان مصنوعی کامل

نصب مینی ایمپلنت دندان راحت‌تر و با درد کمتری همراه است. این ایمپلنت‌ها به مقدار توده استخوان فک کمتری نسبت به ایمپلنت‌های دندان سنتی نیاز دارند. این موضوع باعث می‌شود آنها گزینه‌ای عالی برای بزرگسالانی باشند که دندان‌های خود را به دلیل تصادف یا آسیب‌های محیطی از دست داده‌اند.

مینی ایمپلنت‌ها اغلب انتخاب بهتری نسبت به پروتزهای سنتی هستند زیرا نه‌تنها فرایند نصب آنها با درد و جراحی کمتری همراه است، بلکه یک روش سریع‌تر است که معمولاً فقط به یک جلسه درمانی نیاز دارد.

اکثر دندانپزشکان تمایل دارند از مینی ایمپلنت‌های دندانی برای موارد ذیل استفاده کنند.

  • افرادی که دندان‌ها یا دهان کوچکی دارند.
  • برای جایگزینی دندان‌های جلویی
  • جایگزینی دندان‌های پرمولر
  • جایگزینی دندان‌هایی که در یک فضای باریک قرار دارند.

مینی ایمپلنت دندان مانند یک ایمپلنت دندان سنتی در استخوان فک شما ثابت می‌شود، بنابراین می‌تواند به جلوگیری از افتادگی صورت و سایر مسائل کمک کند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

تفاوت بین مینی ایمپلنت و ایمپلنت استاندارد

ایمپلنت‌های سنتی جایگزین ریشه‌های دندان هستند که پایه‌ای برای دندان‌های مصنوعی دائمی یا متحرک تشکیل می‌دهند و همچنین برای نگه‌داشتن پروتزهای متحرک در جای خود استفاده می‌شوند. مینی ایمپلنت‌ها معمولاً برای محکم کردن پروتزهای متحرک استفاده می‌شوند.

این نوع کاشت ایمپلنت دندان اغلب می‌توانند برای حمایت از پروتزهای موجود بیمار نصب شوند، مگر اینکه به شدت فرسوده شده باشند یا عملکرد ضعیفی داشته باشند. در این صورت ممکن است نیاز به ساخت پروتزهای جدید باشد.

مزیت بزرگ مینی ایمپلنت این است که برای بیمارانی که درجات زیادی از ضعیف شدن استخوان فک را تجربه می‌کنند، مناسب است و می‌توان از آن برای نصب پروتزهای کامل یا جزئی و سایر ترمیم‌ها استفاده کرد.

مینی ایمپلنت دندان جلو

با مراحل کاشت ایمپلنت دندان از ابتدا تا زمانی که دندانی برای غذا خوردن و خندیدن دارید آشنا شوید.

مزایای مینی ایمپلنت دندان

مینی ایمپلنت‌ها در مقایسه با ایمپلنت‌های سنتی مزایای زیادی دارند:

کاشت سریع و آسان

کاشت مینی ایمپلنت در مقایسه با سایر ایمپلنت‌های معمولی سریع‌تر و راحت‌تر است و نیازی به برش در لثه یا بخیه وجود ندارد. این روش می‌تواند ظرف ۳۰ دقیقه انجام شود و نیازی به جراحی اضافی برای قراردادن اباتمنت نیست (زیرا آنها از یک قطعه فلزی جامد ساخته شده‌اند).

زمان بهبود نسبتاً کوتاه

از آنجایی که برای قراردادن این ایمپلنت‌ها به برش‌های جراحی کوچک‌تر نیاز است، مینی ایمپلنت‌ها زمان بهبودی حداقلی دارند.

تجربه ناراحتی کمتر

تجربه درد بعد از جراحی ایمپلنت‌ دندان معمولی می‌تواند برای چند روز تا یک هفته ناراحت کننده و دردناک باشد. با این حال، مینی ایمپلنت‌های دندانی با حداقل دوره درد و ناراحتی همراه هستند که معمولاً به چند روز محدود می‌شود.

مقرون به صرفه بودن

مینی ایمپلنت‌ها به طور قابل ‌توجهی ارزان‌تر از ایمپلنت‌های سنتی هستند؛ زیرا کوچک‌تر هستند، از مواد کمتری استفاده می‌کنند و روش درمانی ساده‌تر و سریع‌تری دارند.

زیبایی شناسی

مینی ایمپلنت‌های دندانی فوایدی مشابه ایمپلنت‌های سنتی دارند، اما اغلب زیبایی بیشتری نسبت به ایمپلنت‌های دندان سنتی ارائه می‌دهند.

عدم نیاز به پیوند استخوان

در این روش، معمولاً نیازی به پیوند استخوان نیست زیرا مینی ایمپلنت‌ها از نظر اندازه بسیار کوچک‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را در نواحی که نمی‌توان از ایمپلنت‌های سنتی استفاده کرد (به دلیل عدم وجود استخوان کافی در آن ناحیه)، قرار داد.

ایمپلنت دندان جلو

معایب مینی ایمپلنت‌های دندانی

مانند هر نوع درمان دندانی دیگری، مینی ایمپلنت نیز دارای کاستی‌هایی است. برخی از معایب مینی ایمپلنت عبارت‌اند از:

پایداری کمتر

مینی ایمپلنت‌ها معمولاً پایداری کمتری نسبت به ایمپلنت‌های سنتی دارند و هنگام حل یک مشکل درمانی مشابه، مینی ایمپلنت‌های بیشتری در مقایسه با ایمپلنت‌های سنتی استفاده می‌شود.

گزینه خوبی برای کسانی که دندان‌قروچه می‌کنند، نیست!

مینی ایمپلنت‌ها می‌توانند خیلی سریع‌تر از ایمپلنت‌های سنتی برای کسانی که دندان‌قروچه می‌کنند، آسیب ببینند و فرسوده شوند؛ اما با استفاده از محافظ دندان شب می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

نیاز به داشتن استخوان فک سالم

اگرچه مینی ایمپلنت‌های دندانی به اندازه ایمپلنت‌های سنتی به مواد استخوانی نیاز ندارند، یک استخوان فک سالم هنوز یک پیش نیاز مهم برای پشتیبانی و جاسازی این نوع کاشت دندان است.

سایر کاستی‌های مینی ایمپلنت‌های دندانی

مینی ایمپلنت‌های دندانی را نمی‌توان در نواحی که استخوان عمودی کمی دارند استفاده کرد؛ زیرا پیچ‌های این ایمپلنت‌ها برای اطمینان از ثبات آنها، بلند هستند. آسیب به آنها، به معنای برداشتن و خارج کردن تمام ایمپلنت و کاشت مجدد آن است. این موضوع می‌تواند روند بهبود را برای بیمار طولانی تر و آسیب‌زاتر کند.

چه زمانی نیاز به خارج کردن پیچ ایمپلنت از لثه داریم؟ آیا بعد از دراوردن ایمپلنت می‌توان دوباره ایمپلنت کاشت؟

تعویض ایمپلنت 

مینی ایمپلنت مناسب برای افراد سالخورده

استفاده از مینی ایمپلنت‌ها برای چه افرادی مناسب است؟

مینی ایمپلنت‌های دندانی برای کودکان یا افرادی که فک آنها به صورت کامل رشد نکرده است، انتخابی مناسبی نیستند. زیرا با رشد استخوان، ایمپلنت می‌تواند همانند یک میخ که درون درخت گیر کرده، توسط استخوان احاطه شود.

افرادی که دارای شرایط بهداشت و سلامت زیر هستند معمولاً اجازه استفاده از این نوع کاشت را ندارند:

  • دیابت
  • بیماری عروقی
  • هموفیلی و لخته شدن
  • بیماری استخوانی
  • پریودنتیت (نوعی بیماری لثه)
  • شرایطی که بر بهبود زخم یا استخوان تأثیر می‌گذارد

برخی از عادت‌های زندگی و داروهایی که مصرف می‌کنید هم می‌تواند بر شرایط شما تأثیر بگذارد:

  • سیگاری بودن
  • رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت محدود
  • استفاده از هرگونه داروی ضدانعقاد یا دارویی که روند بهبود استخوان را کند می‌کند
  • انجام شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هستند

به طور کلی، استفاده از مینی ایمپلنت به اندازه ایمپلنت‌های سنتی به تراکم استخوان فک نیاز ندارد، اما مقداری تراکم استخوان مورد نیاز است. این بدان معناست که اگر پوسیدگی شدید دندان و تحلیل استخوانی داشته باشید، ممکن است در این روش از درمان دندانی با مشکل مواجه شوید. افرادی که دچار عقب نشینی لثه هستند و یا لثه‌های آسیب دیده دارند نیز ممکن است نتوانند از مینی ایمپلنت بهره ببرند.

مینی ایمپلنت

 روش‌های درمان خانگی و طبی دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان

روش کاشت مینی ایمپلنت

اولین قدم در پروسه کاشت مینی ایمپلنت دندان، انجام عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان است. این اشعه ایکس دقیقاً به دندانپزشک نشان می‌دهد که ایمپلنت‌ها باید در کدام قسمت فک قرار گیرند. هنگامی که عکس برداری با اشعه ایکس انجام شد، متخصص ایمپلنت دندان موارد زیر را انجام می‌دهد:

  1. از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی حس کردن لثه و فک شما استفاده می‌کند.
  2. یک سوراخ کوچک در فک شما ایجاد می‌کند.
  3. سپس پایه تیتانیومی را در فک شما قرار می‌دهد و محکم می‌کند.
  4. دندان جایگزین را به پایه وصل می‌کند.
  5. اطمینان حاصل می‌کند که دندان جایگزین به درستی قرار گرفته و ایمن شده است.

بسیاری از مینی ایمپلنت‌ها نیازی به سوراخ کردن ندارند زیرا رزوه‌های پیچ روی استخوان شما می‌چسبند. به‌علاوه، برای بهره‌مندی از این روش نیازی به بخیه یا برش در سطح لثه نیست. مراحل دقیق این روش بسته به نیازهای دندانی شما می‌تواند کمی متفاوت باشد.

ریکاوری

روند بهبودی مینی ایمپلنت معمولاً سریع و آسان است. اکثر بیماران می‌توانند در عرض ۱ یا ۲ روز پس از این عمل به فعالیت‌های معمول خود بازگردند. در بسیاری از موارد، احتمالاً نیازی به قرار ملاقات بعدی ندارید اما ممکن است بعد از این عمل مقداری درد داشته باشید.

یخ یا مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، می‌توانند به کنترل این درد کمک کنند. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است دارویی برای کمک به کنترل درد تجویز کند.

سعی کنید از خوردن غذاهای سفت یا چسبنده بعد از جراحی مینی ایمپلنت دندان خودداری کنید. این امر خطر شل شدن ایمپلنت یا بیرون کشیدن ایمپلنت را کاهش می‌دهد. در دوران نقاهت از غذاها یا مایعات نرم مانند سوپ، آب میوه و پوره سیب زمینی استفاده کنید.

در صورت مشاهده علائم غیرمنتظره زیر پس از عمل، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • دردی که بیش از چند روز طول بکشد
  • یک دندان کاشته شده که احساس لق شدن یا افتادن دارد.
  • بی حسی در فک شما
مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت دندان

عمر مینی ایمپلنت چه قدر است؟

هنوز هیچ پاسخ قطعی برای مدت زمان ماندگاری این روش وجود ندارد. با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است به طول عمر آنها کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این نوع کاشت دندان می‌تواند به اندازه ایمپلنت‌های سنتی با مراقبت کافی و چند فاکتور دیگر، دوام بیاورند. با این حال، در زیر برخی از عوامل کلیدی که ممکن است طول عمر ایمپلنت‌ دندان را افزایش دهند، آورده شده است:

بهداشت دهان

در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام هر روزه این امر، می‌توان طول عمر یک مینی ایمپلنت را افزایش داد. رعایت منظم بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت یا دندان مصنوعی توسط باکتری‌ها آسیب نمی‌بیند و در نتیجه طول عمر آنها را افزایش می‌دهد.

ملایمت

به دلیل موارد بهداشتی، باید از جویدن ناخن یا استفاده از دندان برای باز کردن بطری‌ها خودداری کرد، اما علاوه بر موارد بهداشتی، این عادات می‌تواند به طور استثنایی برای ایمپلنت‌ها مضر باشند. اگرچه موارد مورد استفاده در این روش مانند سایر تجهیزات دندان‌پزشکی قوی و بادوام هستند، اما در صورت عدم مراقبت مناسب، ممکن است آسیب ببینند و فرسوده شوند.

به طور کلی، محدودیتی برای نیرویی که مینی ایمپلنت‌ها می‌توانند تحمل کنند وجود دارد و به همین دلیل معمولاً در مقایسه با ایمپلنت‌های معمولی (که در صورت نگهداری صحیح طول عمر بیش از ۱۵ سال دارند)، طول عمر کمتری (بین ۶ تا ۹ سال) دارند. با این حال، هر دو نوع ایمپلنت‌های دندانی اگر به درستی از آنها مراقبت نشود (به دلیل مشکلات پزشکی دیگر)، می‌توانند قبل از زمان مورد انتظار خود فرسوده شده و بشکنند.

کاشت ایمپلنت دندان

جمع بندی

مینی ایمپلنت‌های دندانی معمولاً برای تثبیت دندان‌های مصنوعی مفیدتر هستند، بنابراین بیشتر برای بیماران مسن‌تری مناسب هستند که در گذشته دندان‌های خود را از دست داده‌اند و این امر منجر به از دست دادن استخوان شده است. به همین دلیل پیوند استخوان برای ایمپلنت‌های معمولی مورد نیاز است.

تحمل این روش برای بیماران مسن دشوار است و مینی ایمپلنت‌ها می‌توانند گزینه بهتری برای آنها باشند. با این حال، هیچ دو بیماری شبیه هم نیستند. اگر به ایمپلنت‌های دندانی علاقه‌مند هستید و به دنبال کمک برای انتخاب بین مینی ایمپلنت و ایمپلنت‌های سنتی هستید، می‌توانید از راهنمایی‌های دکتر نیک‌زاد و تیم تخصصی مستقر در کلینیک ایشان کمک بگیرید.

در کلینیک دکتر نیک‌زاد علاوه بر خدمات ایمپلنت و لمینت دندان، تمامی خدمات دندان‌پزشکی نیز انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: cdadentist

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.