تا چند سال بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد؟

1,235

روزانه تعداد زیادی از افراد به دلایل مختلف دندان‌های خود را از دست می‌دهند. دلایلی که می‌تواند به ازدست‌دادن شما منجر شود، طیف وسیعی را شامل می‌شود. این دلایل می‌تواند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا حتی بروز یک حادثه باشد که بر اثر آن به دندان شما به میزانی آسیب برسد که شما راهی جز کشیدن آن نداشته باشید.

همان‌طور که می‌دانیم ازدست‌دادن دندان فارغ از تأثیر آن بر زیبایی قابلیت ایجاد چالش‌های دیگری در زندگی روزمره شخص را نیز دارد. همه این مسائل دست‌به‌دست یکدیگر داده که پس از این اتفاق اکثر افراد به فکر جبران آن افتاده و سعی کنند در سریع‌ترین حالت ممکن این مشکل را برطرف کنند.

ولی باید گفت که دلایل مختلفی می‌تواند شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزند که این موضوع به تأخیر افتاده و در نتیجه زمان زیادی برای برطرف‌کردن این مشکل نسبت به زمانی که به وجود آمده است گذشته باشد.

وقتی درباره جبران از دست دادن دندان صحبت می‌کنیم یکی از گزینه‌هایی که قطع به‌یقین مطرح می‌شود و به ذهن افراد می‌رسد، “ایمپلنت” است. اینجا سؤال اساسی این است که چه زمانی بهترین بازه برای ایمپلنت است؟

به‌طورکلی مبحث زمان به چه میزانی در استفاده از ایمپلنت تأثیرگذار است؟ دیگر سؤالی که برای تعداد زیادی از افراد به وجود می‌آید این است که تا چند سال بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد؟

برای پاسخ‌دادن به تمام این سؤال‌ها ابتدا باید مروری بر ایمپلنت و چگونگی روند دریافت آن داشته باشیم. اگر شما نیز در این باره کنجکاو هستید و سؤال‌هایی پیرامون ایمپلنت در ذهن خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

ایمپلنت چیست؟

از دست‌دادن دندان می‌تواند جویدن شما را با مشکل مواجه کرده و روی شکل ظاهری صورت تأثیر بگذارد. همچنین این مشکل می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس افراد نسبت به لبخندشان تأثیر منفی گذاشته و پدیده زیبای لبخند را برای آن‌ها تلخ کند.

در این مواقع اگر تصمیم شما بر این باشد که دندان ازدست‌داده را جایگزین کنید، ممکن است دندان‌پزشک شما، دندان ساختگی را به شما پیشنهاد دهد که با یک ایمپلنت دندان به استخوان فک و یا کنار آن متصل می‌شود.

ایمپلنت دندانی یک ریشه برای دندان ساختگی است که در طی یک جراحی در استخوان فک شما قرار می‌گیرد. این روند به طور معمول ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد. در این مدت استخوان اطراف ایمپلنت رشد کرده و ایمپلنت را احاطه کرده و آن را ایمن می‌کند.

پس از اطمینان از اینکه این روند به‌خوبی پیش رفته و ایمن بودن ایمپلنت، دندان ساختگی (روکش دندان) که برای شما آماده شده است به‌وسیله یک واسطه به ایمپلنت متصل شده و فضای خالی به وجود آمده را به طور کامل پر می‌کند.

یکی از مسائلی که می‌تواند در این روند بسیار تأثیرگذار باشد وضعیت استخوان‌های فک شماست. میزان استحکام استخوان فک شما و شرایط آن می‌تواند باعث ایجاد یک سری از چالش‌ها در مسیر دریافت ایمپلنت شما شود.

اصولاً روند نصب ایمپلنت دندان به دو صورت انجام می‌پذیرد که دندان‌پزشک شما پس از معاینه و بررسی دقیق وضعیت محل موردنظر و چگونگی وضعیت استخوان فک برای اینکه چه روشی بهترین انتخاب نسبت به شرایط شما برای نصب ایمپلنت است تصمیم می‌گیرد. در ذیل توضیحی مختصر راجع به این روش‌ها می‌دهیم.

عوارض بی دندانی

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

کاشت ایمپلنت درون استخوان  (Endosteal)

می‌توان گفت که این روش شایع‌ترین روش ایمپلنت دندانی است. این مدل ایمپلنت که شبیه پیچ‌های کوچک است اصولاً از موادی تهیه می‌شود که کاملاً برای بدن ایمن بوده و باعث بروز مشکلی نمی‌شود. یکی از رایج‌ترین متریال‌هایی که می‌توانیم از آن نام ببریم تیتانیوم است. البته ایمپلنت زیرکونیا نیز جنس دیگری است که دندانپزشکان با در نظر گرفتن شرایط فرد از این نوع ایمپلنت نیز استفاده می‌کنند.

در این روش کاشت، ایمپلنت را جراح به‌صورت عمیق درون استخوان فک قرار می‌دهد تا کارکردی شبیه به ریشه دندان داشته باشد. باید گفت که یک ایمپلنت می‌تواند اصطلاحاً به‌عنوان یک لنگر برای یک و یا چند دندان استفاده شود.

کاشت ایمپلنت روی استخوان  (Subperiosteal)

این مدل از کاشت ایمپلنت زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که میزان کافی استخوان فک سالم برای پشتیبانی ایمپلنت درون استخوانی وجود نداشته باشد. این نوع از ایمپلنت به‌جای درون استخوان در واقع در زیر لثه قرار گرفته ولی در استخوان فک حفر نمی‌شود. این ایمپلنت بالا و یا روی استخوان قرار گرفته و درون آن نمی‌رود.

قبل از پاسخ‌دادن به سؤال اصلی مربوط به بازه زمانی و میزان نقش آن بر روی دریافت ایمپلنت، لازم است که مروری بر روند نصب آن و دریافت دندان جایگزین و همچنین بازه زمانی که این روند طول می‌کشد داشته باشیم.

روش نصب ایمپلنت

درباره انواع ایمپلنت دندان و روش‌های کاشت هر کدام بیشتر بدانید.

روند نصب ایمپلنت

برای شروع باید گفت که به‌طورکلی روند دریافت و نصب ایمپلنت دندانی می‌تواند یک بازه زمانی سه تا نه‌ماهه به طول بیانجامد که متغیرهای زیادی بر روی میزان دقیق آن می‌توان تأثیرگذار باشد. در طول این مدت شما با جراح و متخصص ایمپلنت دندان در ارتباط بوده تا از موفقیت‌آمیز بودن این روند اطمینان حاصل کنند.

ارزیابی

مرحله اولی که شما با آن روبه‌رو می‌شوید، مرحله ارزیابی است. در این مرحله دندان، لثه و استخوان‌های فک شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. علی‌رغم اینکه به میزان اهمیت وضعیت استخوان‌های فک و میزان استحکام آن اشاره کردیم باید بگوییم که وضعیت سلامت لثه شما نیز در این روند بی‌تأثیر نبوده و باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود تا از هرگونه بیماری پریودنتال عاری باشد.

همچنین اگر استخوان‌های فک شما میزان زیادی نازک و یا نرم باشد، ممکن است قبل از شروع به شما پیوند استخوان فک و یا راه‌حل‌های دیگری پیشنهاد شود. برای مشخص‌شدن ابعاد و نوع روندی که در پیش است باید میزان و تعداد دندان‌هایی که ایمپلنت را برای آن‌ها در نظر دارید نیز بررسی شود.

در مرحله آخر هم دندانپزشک متخصص تصمیم می‌گیرد که در طول جراحی چه روشی بهترین راه‌حل برای به حداقل رساندن درد شماست. حال ممکن است بی‌حس‌کننده موضعی انتخاب شود و یا حتی بیهوشی.

مراحل کاشت ایمپلنت

 جای‌گذاری ایمپلنت

اگر شما بخواهید ایمپلنت درون استخوانی و یا Endosteal دریافت کنید مراحل جای‌گذاری آن به شرح زیر است:

  • در مرحله اول: جراح لثه شما را شکافته تا استخوان فک که در زیر آن قرار دارد نمایان شود.
  • در مرحله بعد: جراح یک سوراخ عمیق در این استخوان حفر کرده تا بتواند ایمپلنت را در آن جای‌گذاری کند.
  • در مرحله نهایی: نیز اگر شما انتخاب کنید متخصص می‌تواند باهدف زیبایی یک ساختار دندانی موقت و قابل جابه‌جایی را روی این سوراخ قرار دهد تا در طول مدتی که دندان دائم خود را دریافت می‌کنید این مسئله برای شما آزاردهنده نباشد.

حال اگر این روش برای شما مناسب نباشد و صلاحدید جراح حاکی از این باشد که بهتر است باتوجه‌به وضعیت لثه و استخوان فک شما از نوع Subperiosteal استفاده شود، در مرحله دوم دیگر نیازی به حفر استخوان فک شما نیست.

فارغ از این که شما از کدام نوع ایمپلنت استفاده می‌کنید باید انتظار مقداری ناراحتی و ورم در محل کاشت ایمپلنت دندان را موردنظر داشته باشید. این روند ممکن است تا چند روز به طول انجامیده ولی به طور معمول افراد می‌توانند بعد از یک روز به زندگی روزمره خود بازگردند.

ادغام استخوانی

زمانی که ایمپلنت دندانی در دهان شما جای‌گذاری می‌شود بین دو تا شش ماه طول می‌کشد تا به میزان کافی و ایمن استخوان‌های اطراف آن رشد کرده و آن را احاطه کنند. به این مرحله اصطلاحاً (Osseointegration) گفته می‌شود.

در این مرحله استخوان طبیعی فک شما قدرت خود را بازیابی کرده و اطراف ایمپلنت رشد می‌کند و در نهایت موجب می‌شود که ایمپلنت به‌صورت محکم در جای خود تثبیت شده و بتواند به‌عنوان ریشه دندان کارایی داشته باشد.

کاشت ایمپلنت دندان

نصب تکیه‌گاه

در این مرحله یک ساختار فلزی که Abutment نام دارد روی ایمپلنت نصب شده و به آن اضافه می‌شود. ممکن است متخصص این مرحله را در یک جلسه کوتاه پس از مرحله گذشته انجام دهد. این تکیه‌گاه در واقع دندان جایگزین شما را به ایمپلنت متصل می‌کند.

در این مرحله ممکن است جراح نیاز داشته باشد پس از تزریق بی‌حس‌کننده موضعی میزان از لثه را بشکافد تا بافتی که در طول این زمان رشد کرده و روی ایمپلنت را پوشانده از بین ببرد. سپس هیلینگ کپ (Healing cap) از ایمپلنت جدا شده و این تکیه‌گاه به آن اضافه می‌شود. معمولاً ممکن است چند هفته طول بکشد تا لثه بعد از این روند سلامت خود را به طور کامل بازیابی کند.

جای‌گذاری دندان

به‌محض اینکه دندان‌پزشک شما اطمینان حاصل کند که تمام این روند به‌خوبی طی شده و شما آماده هستید، شروع به قالب‌گیری ایمپلنت دندان و یا دندان‌های شما می‌کند. پس از قالب‌گیری دندان برای ایمپلنت مشخصات دقیق به لابراتوار ارسال شده تا دندان شما آماده شود.

حال این دندان می‌تواند دائم و یا موقت باشد. نوع موقت آن بدین صورت است که شما این قابلیت را دارید که آن را مثلاً برای نظافت روزانه جابه‌جا کنید. نوع دائم نیز همان‌طور که از نامش پیداست به‌صورت دائمی در دهان شما قرار می‌گیرد.

پس از آماده‌شدن دندان یا دندان‌ها، متخصص آن‌ها را به ایمپلنت وصل کرده و اطمینان حاصل می‌کند که این دندان برای شما مناسب بوده و نسبت به آن احساس رضایت دارید. لازم به ذکر است که اگر بعد از انجام این مرحله احساس ناراحتی زیاد داشتید باید با دندان‌پزشکتان مشورت کنید. چند نوع از این علائم را در ذیل برای شما ذکر می‌کنیم:

  • ناراحتی متداوم
  • درد شدید
  • خون‌ریزی
  • ورم
  • جویدن نامساوی و آزاردهنده (این مورد می‌تواند به دلیل بلند بودن روکش دندان باشد و با یک مراجعه به دندانپزشک برطرف خواهد شد)

باید به شما این اطمینان را بدهیم که دندان جدید شما کاملاً حس دندان‌های طبیعی شما را دارد. همانند دندان‌های طبیعی خودتان باید آن‌ها را نظافت کرده و از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. همان‌طور که اشاره کردیم برای نظافت آن نیازی نیست از مواد خاص و متفاوتی استفاده کرده و می‌توانید همانند دندان‌های طبیعی‌تان با آن برخورد کنید.

روش‌های مراقبت بعد از ایمپلنت دندان چیست و چه غذاهایی باید بخوریم؟

مراحل نصب ایمپلنت دندان

بهترین بازه زمانی دریافت ایمپلنت

حالا که با ایمپلنت بیشتر آشنا شدیم و روند دریافت آن را مرور کردیم زمان آن است که جواب این سؤال را بدهیم که:

تا چند سال بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد؟

برای جواب به این سؤال باید بگوییم که عوامل متعددی می‌تواند بر روی موفقیت‌آمیز بودن روند دریافت ایمپلنت تأثیرگذار باشد و ممکن است در این روند با چالش‌هایی روبه‌رو شویم. باید گفت که به‌طورکلی نرخ موفقیت دریافت و نصب ایمپلنت بالا بوده و درصد کمی از آن‌ها ممکن است با چالش روبه‌رو شوند

طبق آمار فقط بین پنج تا ده درصد این روش کاشت دندان، می‌تواند ناموفق باشد و با شکست ایمپلنت مواجه شویم. همان‌طور که اشاره کردیم یکی از عواملی که به‌صورت میانی بر روی موفقیت‌آمیز بودن ایمپلنت تأثیر می‌گذارد وضعیت استخوانی فرد موردنظر است.

این مسئله اهمیت بسیاری دارد که شما تا چه مدت زمانی قادر به دریافت ایمپلنت هستید و آیا وضعیت استخوان فک شما به صورتی است که روند نصب ایمپلنت موفقیت‌آمیز باشد و یا خیر. به‌طورکلی اگر شرایط شما مناسب باشد جراح هم‌زمان با کشیدن دندان ایمپلنت را نیز جای‌گذاری می‌کند.

در غیر این صورت اصولاً پس از گذشت دو تا سه ماه از کشیدن دندان معمولاً بهترین زمان برای دریافت ایمپلنت است. پس در واقع می‌توانیم بگوییم با اینکه برای دریافت ایمپلنت یک بازه زمانی طلایی وجود دارد ولی با گذر از این زمان این امر برای شما غیرممکن نشده و شما می‌توانید بسته به داشتن شرایط مناسب اقدام به دریافت ایمپلنت دندانی کنید.

پس در نظر داشته باشید که اگر استخوان فک شما شرایط مناسب داشته باشد مهم نیست چند سال از زمانی که شما دندان خودتان را ازدست‌داده‌اید گذشته باشد و شما می‌توانید با مراجعه به متخصصین مجرب و انجام مراحل پیش‌نیاز از موفقیت‌آمیز بودن این روند اطمینان حاصل کنید.

لازم به ذکر است که این موفقیت صرفاً به این عامل بستگی نداشته و عوامل دیگری نیز همچون وضعیت سلامت لثه، سلامت کلی فرد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و… می‌تواند بر روی آن تأثیرگذار باشد. ممنون که تا انتها همراه ما بودید. برای شما سلامتی و خنده را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام من حدود سه روره دندون شماره ۷ بالا رو کشیدم و میخدستم بدونم چقد زمان لازمه تا بتونم ایمپلنت کنم؟

  2. کیوانی می گوید

    سلام من۷ماه پیش ۴ دندان جلو را کشیدم و الان ۲ماه یک دندان از جلو کشیدم پیش دوتا دکتر رفتم یکیش گفته لثه تحلیل رفته باید پیوند بشه ودکتردیگه گفته نه لثه زیاد تحلیل نرفته میشه ایمپلنت کرد میشه راهنمای کنید

  3. سهیل زاده می گوید

    سلام من۳ساله۲تاازدندانهایم راکشیدم میشه ایمپلنت کنم

  4. کریم پور می گوید

    من جراحی دندان نهفته کردم می شود بعد از ۱۲ روز ارتودنسی را شروع کرد

  5. ذحبی می گوید

    با سلام من حدود یکسال است که یک دندان را کشیده ام و حدود یک ماه هم میشود دندان کنار آنرا کشیده ام ،ایا میتوان ایمپلنت هر دو دندان را با هم انجام داد ؟؟

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.