ایمپلنت تمام دندان‌ها | مزایا و معایب ایمپلنت تمام فک

953

ازدست‌دادن دندان‌ها اتفاق ناگواری است که برای هر کسی پیش بیاید، او را غمگین و ناراحت می‌کند. در گذشته راه‌های ایده آلی برای جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته نبود، اما امروزه راه‌های بسیاری برای جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته وجود دارد. اگر می‌خواهید دندان‌های ازدست‌رفته را جایگزین کنید، بهتر است درباره‌ی تمامی روش‌های موجود تحقیق کنید و روشی را انتخاب کنید که برای شما بهترین نتیجه را به همراه دارد.

تقریباً کسی را پیدا نمی‌کنید که با واژه‌ی “ایمپلنت” آشنایی نداشته باشد. همه‌ی ما حداقل یک‌بار این نام را شنیده‌ایم. ایمپلنت یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است.

این روش فوق‌العاده‌ی جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته، شامل یک ریشه‌ی پیچ مانند معمولاً از جنس تیتانیوم است که از طریق جراحی درون استخوان فک بیمار قرار می‌گیرد و نقش ریشه‌ی دندان ازدست‌رفته را ایفا می‌کند. سپس بر روی این ریشه یک‌پایه و روی آن پایه یک روکش قرار می‌گیرد.

تا اینجا دانستید که ایمپلنت درون استخوان جای می‌گیرد و شبیه به دندان طبیعی عمل می‌کند؛ بنابراین از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند و عملکرد دندان مصنوعی را بهبود می‌بخشد، زیرا از استحکام و قوام بیشتری برخوردار است. این روش برای کسانی که یک دندان و یا دو دندان خود را از دست داده‌اند، قابل‌تصور است.

اما افرادی که همه‌ی دندان‌های خود را از دست داده‌اند هم می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟ آیا می‌توان از ایمپلنت برای تمام دندان ها هم استفاده کرد؟ در این صورت، آیا ایمپلنت برای افرادی که هیچ دندانی ندارند مفید خواهد بود و کاربرد خوبی خواهد داشت؟ در غیر این صورت چه روش‌هایی می‌توانند برای جایگزین‌کردن تمام دندان‌های ازدست‌رفته مناسب باشند؟ فواید و مضرات ایمپلنت کل دندان ها چیست؟

این‌ها سؤالاتی هستند که احتمالاً با به اتمام رساندن خواندن این مقاله، به آن‌ها جواب داده خواهد شد. با ما همراه باشید و به این سؤالات پرتکرار پاسخ دهید.

عوارض بی دندانی

ایمپلنت تمام دندان‌ها (full dental implants)

در روش ایمپلنت کل دندان‌های فک بالا یا پایین، با یک بریج کامل که بر روی ۴ یا ۶ ایمپلنت سوار می‌شود، جایگزین می‌شود. به این تکنیک all on four یا all on 6 (AO4 / AO6) می‌گویند.

این پدیده زمانی امکان‌پذیر است که یک بریج کامل و یا ده تا دوازده دندان را با چند ایمپلنت کاشته شده در فک، هم‌زمان جایگزین کنید. این که چه تعداد ایمپلنت برای ساپورت بریج دندان شما لازم است، بستگی به فک بالا و پایین و شرایط فرد دارد. در بیشتر موارد از بریج بر روی ۶ ایمپلنت استفاده می‌شود.

همان‌طور که یک صندلی برای حفظ تعادل خود به پایه نیاز دارد و معمولاً تعداد پایه‌های موردنیاز آن ۴ عدد است، برای جای‌گذاری بریج متعادل در فک شما نیز، نیازمند ۴ ایمپلنت دندان یا تعداد بیشتری هستیم.

ایمپلنت تمام دندان

عملکرد بریج بر روی ۴ ایمپلنت و یا بریج بر روی ۶ ایمپلنت چگونه است؟

برای جای‌گذاری بریج کامل بر روی یک فک (بالا یا پایین)، تعداد ایمپلنت‌های موردنیاز با رعایت فاصله‌های مناسب از هم در استخوان کاشته می‌شوند. سپس یک ردیف دندان کامل که جایگزین دندان‌های ازدست‌رفته‌ی یک فک شما است، به طور دائم و همیشگی بر روی ایمپلنت‌ها فیکس می‌شود.

این بریج را نمی‌توان از جای خود خارج کرد زیرا آن‌ها دائمی هستند و برخلاف بریج‌های متحرک قابلیت جابه‌جایی ندارند. البته که جداکردن آن‌ها از ایمپلنت توسط دندان‌پزشک امکان‌پذیر است. در واقع این بریج‌ها توسط بیماران قابل جداشدن نیستند. این‌ دندان‌ها از ایمپلنت دندان زیرکونیا باکیفیت ترکیب شده با پرسلن ساخته شده‌اند.

با این که در یک روز، بیمار تمام دندان‌های ازدست‌رفته‌ی خود را برمی‌گرداند، اما نیاز به حداقل دو ویزیت برای بررسی و معاینه‌ی فک و برنامه‌ریزی برای درمان او است. این بدان دلیل است که همه بیماران به‌طور قطع، کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان نیستند. و این مسئله می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد مثل:

  • ضعف استخوان‌ها
  • عدم توانایی بیمار برای تحت جراحی قرارگرفتن
  • داشتن بیماری‌های زمینه‌ای که روند بهبود ایمپلنت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.
ایمپلنت برای تمام دندان‌ها

در این مقاله مواردی که به زود جوش خوردن ایمپلنت دندان کمک می‌کند را بخوانید.

فرایند جای‌گذاری ایمپلنت تمام دندان‌ها چگونه است؟

درصورتی‌که انتخاب شما ایمپلنت تمام دندان‌ها باشد، معمولاً فرایندهای زیر بر روی شما انجام خواهد شد. دقت کنید که تعداد مراجعات می‌تواند متفاوت باشد و زمان‌بندی‌های آن با هم اختلاف داشته باشد، اما در نهایت روندی که برای مراحل کاشت ایمپلنت‌ دندان‌ها و سپس جایگذاری بریج پیش گرفته می‌شود، معمولاً ثابت است.

مراجعه‌ی اول

در این مراجعه معمولاً بعد از انجام مشاوره‌های لازم و دادن اطلاعات تکمیلی درباره‌ی انتخاب شما، از دهان شما اسکن گرفته می‌شود و همچنین قالب‌هایی تهیه خواهد شد که از آن‌ها برای برنامه‌ریزی روند درمان استفاده خواهد شد.

مراجعه‌ی دوم

برای جای‌گذاری محل دقیق کاشت ایمپلنت‌ها مشخص می‌شود و جراح با ایجاد برش‌های کوچک در لثه‌ی شما، ایمپلنت را در استخوان فک شما خواهد کاشت. متناسب با این که کدام فک شما قرار است ایمپلنت شود و یا وضعیت استخوان فک شما چگونه است، تعداد مشخصی ایمپلنت در فک شما قرار داده خواهند شد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

جراحی ایمپلنت دندان

مراجعه‌ی سوم

معمولاً در این مراجعه که دوهفته بعد از کاشت ایمپلنت دندان است، دندان‌پزشک برای شما پروتزهای موقتی قرار خواهد داد تا بدون دندان نباشید. این مرحله به انتخاب بیمار بستگی دارد.

مراجعه‌ی چهارم

این مرحله بعد از گذشت زمان طولانی‌تری صورت می‌گیرد. به این مدت زمان دوره هیلینگ ایمپلنت گفته می‌شود و از اهمیت بسیار بالایی برخورداد است. این زمان برای استحکام یافتن ایمپلنت‌ها و رشد استخوان اطراف آن‌ها ضروری است. درصورتی‌که ایمپلنت‌ها به‌خوبی در جای خود محکم شده بودند، از دهان مجدداً قالب‌گیری انجام می‌شود تا بریج مناسب برای شما ساخته شود. بعد از ساخته‌شدن بریج متناسب برای فرد، بر روی ایمپلنت متصل می‌شوند و یک فک شما مجدداً دارای دندان می‌شود.

ایمپلنت دندان برای تمام دندان‌ها

ایمپلنت تمام دندان‌ها چه فوایدی دارد؟

AO4 یا AO6 دارای فواید بسیار است که به آن‌ها می پردازیم؛

  • این روش برای کسانی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند و یا بیشتر آن‌ها را از دست داده‌اند می‌تواند روشی فوق‌العاده کاربری و مناسب باشد.
  • یکی از نقاط قوت این روش این است که به بیمار اجازه می‌دهد یک بار دیگر داشتن دندان‌هایی ردیف، کامل و محکم و مقاوم در جای خود را تجربه کند. تجربه‌ای ناب که با پروتزهای متحرک قابل‌لمس نیست.
  • دائمی بودن این روش و استحکامی که دارد، باعث اعتمادبه‌نفس بیمار می‌شود و این در کیفیت زندگی او تأثیر بسیار مهمی دارد.
  • عمل جویدن بیمار از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
  • وجود ایمپلنت در استخوان فک شما می‌تواند همچون ریشه‌ی یک دندان طبیعی عمل کند و باعث حفظ شدن استخوان شود. این که استخوان فک شما تحلیل نمی‌رود اتفاق بسیار خوبی است که در روش‌های دیگری که در استخوان شما ریشه نمی‌دوانند، قابل رویت نیست و بعد از مدتی استخوان فک تحلیل رفته و شکل صورت دفرمه می‌شود.
  • با وجود ایمپلنت در استخوان و ثابت قرارگرفتن بریج بر روی لثه‌های شما، سادگی و راحتی بیشتری در این روش نسبت به پروتزهای متحرک مشاهده می‌شود.

درصورتی‌که برای انتخاب بین ایمپلنت و بریج‌های دندانی مردد هستید مقاله بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.

فواید ایمپلنت تمام دندان

نقاط ضعف ایمپلنت تمام دندان‌ها کدام‌اند؟

در کنار تمام خوبی‌هایی که این روش دارد، نقاط ضعفی را نیز دارا است که بهتر است با آن‌ها آشنا باشید؛

  • یکی از مهم‌ترین و پررنگ‌ترین مشکلات و نقاط ضعفی که ایمپلنت دندان‌ها دارد، زمان بر بودن این روش است.

خیلی از افرادی که تمایل به کاشت ایمپلنت دارند، به علت زمان بر بودن این فرایند و بازه‌ای که باید بدون دندان سر کنند، از انتخاب خود منصرف می‌شوند. اما بهتر است بدانید که بازه‌ای که قرار است ایمپلنت در جای خود ثابت شود و استخوان شما ریکارور شود، می‌توانید از پروتزهای موقتی استفاده کنید تا خوردن، تکلم و ظاهر شما تحت‌تأثیر قرار نگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با پروتزهای دندانی مقاله‌ی انواع پروتزهای دندانی و مزایا و معایب هر کدام را در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد مطالعه فرمایید.

  • از دیگر معایبی که این روش فوق‌العاده دارد، گران بودن و هزینه بر بودن آن است.

پولی که بابت کاشت ایمپلنت پرداخت خواهد شد، به‌مراتب هنگفت‌تر از روش‌های دیگر جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. البته اگر در مقیاس بزرگ‌تر به این روش بنگرید، می‌بینید که از نظر اقتصادی صرفه‌ی بهتری دارد. زیرا عمر ایمپلنت دندان طولانی‌تر است و کیفیت همچنین دوام بالاتری دارد و باعث ایجاد مشکلات کمتری می‌شود.

  • انجام جراحی ایمپلنت برای تمام دندان‌ها می‌تواند احتمال عفونت را برای شما تا حدی افزایش دهد. ازاین‌رو برای پیشگیری از دچار شدن به عفونت بعد از ایمپلنت دندان و هرگونه مخاطره‌ای، باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.
مضرات ایمپلنت تمام دندان

چگونه از AO4 یا AO6 خود مراقبت کنیم؟

ایمپلنت‌ها از بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین روش‌ها در میان روش‌های متنوع دندان‌پزشکی هستند، اما توجه داشته باشید که هیچ روشی همیشگی و ابدی نیست و نیازمند رعایت نکات بهداشتی ویژه‌ای برای افزایش بازه‌ی عمری آن است.

  • در ابتدا برای انجام این روش حتما به بهترین متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید.
  • بهداشت فردی خود را به‌خوبی رعایت کنید. روزی دو بار با مسواک مناسب مسواک بزنید و از دهان‌شویه‌هایی که دندان‌پزشکتان تأیید می‌کند استفاده کنید. باید تا جایی که می‌توانید از رشد باکتری‌ها و تشکیل پلاک جلوگیری کنید، زیرا پلاک‌ها می‌توانند به شکست ایمپلنت منجر شوند.
  • به طور پیوسته و منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.
  • سعی کنید از مواد غذایی اسیدی و رنگی کمتر استفاده کنید.

در نهایت به‌خاطر داشته باشید که تمام تلاش علم دندان‌پزشکی حفظ دندان‌های شماست. درصورتی‌که دندان شما از دست رفت و راه دیگری برای نجات آن نبود، نگران نباشید، روش‌های جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته‌ی بسیاری در دسترس شما هستند که می‌توانید با مشاوره بهترین آن را انتخاب کنید.

ایمپلنت دندان

مشکلات بی دندانی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که نداشتن دندان برای فرد بی‌دندان ایجاد می‌کند، نقص در زیبایی اوست. دندان‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که شما را زیبا نشان می‌دهند. درصورتی‌که یکی یا چند تا از دندان‌های شما اشکال و نقص ظاهری داشته باشند، در زیبایی چهره‌ی شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت، حال فرض کنید که یک فرد بیشتر دندان‌های خود را ازدست‌داده باشد؟!

در این صورت اعتمادبه‌نفس او برای حاضر شدن در جمع‌های خانوادگی، دوستانه و کاری کاهش پیدا می‌کند، حتی اگر این از دست دندان در اثر کهولت سن باشد. از آن‌جایی که دندان‌پزشکی پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی داشته است، کمتر کسی را می‌بینید که بی‌دندان باقی بماند و راهی برای جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته‌ی خود نیابد.

علاوه بر زیبایی که اولین مشکلی است که به چشم می‌آید، مشکلات مهم‌تر و آزاردهنده‌تری نیز در پی ازدست‌دادن دندان‌ها برای فرد به وجود می‌آیند. در ادامه به تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت؛

  • اختلال در تکلم: تکلم عملی است که تحت‌تأثیر فرمان مغز و با همکاری زبان، لب‌ها و دندان‌ها و تارهای صوتی صورت می‌گیرد. اگر یکی از این اجزا دچار مشکل شوند، صحبت‌کردن فرد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. مثلاً در ادای بعضی کلمات و هجاها دچار مشکل خواهد شد و این در برقراری ارتباط اجتماعی فرد می‌تواند ایجاد مشکل کند.
  • اختلال در تغذیه: اولین مکان گوارش دهان است. دهان محل آغاز گوارش شیمیایی و مکانیکی مواد غذایی است و درصورتی‌که این مکان دچار مشکل شود، دستگاه گوارش نیز به‌مرورزمان دچار مشکل خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که تحت‌تأثیر عملکرد دندان‌ها قرار دارد، دستگاه گوارش است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. نگار علوی می گوید

    سلام
    لطفا بفرمایید پروتز ثابت متکی به ایمپلنت فک بالا چقدر هزینه برمیداره، ممنون از خدمات و سایت خوبتون….

  2. رضایی می گوید

    سلام خدمت جناب آقای دکتر
    من ۳۳ سالمه و متاسفانه همه دندون هام خراب شدن، از آنجا که وضع مالی مناسبی هم ندارم میخواستم بدونم حداقل هزینه ایمپلنت واسه کاشت کامل هر دو فک چقدر میشه ؟

  3. شیوا می گوید

    درود بر شما
    سوال بنده هم همین براو رد قیمت تقریبی این روش هست که برای هر فک حدودآ چقدر هزینه در بر خواهد داشت و همچنین طول درمان این روش چه مدت می باش.

  4. سلیمی می گوید

    با سلام من کل دندانهام خراب باز میتونم ایمپلنت کنم و ایا سن و سال در عمل ایمپلنت مهمه

  5. نظیری می گوید

    سلام خسته نباشین ببخشید هزینه ایمپلنت کل دندان ها چقدر میشه؟؟ من نیاز به یه مشاوره دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.