روکش دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

2,506

کسانی که دندان‌های آسیب دیده دارند، معمولاً بر سر دوراهی‌ها و یا حتی چند راهی‌های متفاوتی برای درمان دندان‌های خود می‌مانند. نکته‌ای که برای بیماران حائز اهمیت است، درمان دندان به بهترین شکل و با کم‌ترین آسیب و همچنین کم‌ترین هزینه است.

در صورتی که بخواهید دندان‌های خود را به بهترین شکل درمان کنید، باید با روش‌هایی که دندان پزشکی ارائه می‌دهد به خوبی آشنا باشید و سپس با سبک و سنگین کردن معایب و مزایایی هر روش، بهترین را برگزینید. مثلاً بین ایمپلنت و روکش بهترین روش را انتخاب کنید.

یکی از روش‌هایی که در انتخاب روش مناسب درمان به شما کمک می‌کند، مقایسه است. مقایسه‌ی روش‌های مختلف با یکدیگر به شما این امکان را می‌دهد که مناسب‌ترین راه برای حفظ دندان طبیعی یا راه جایگزین دندان از دست رفته را انتخاب کنید. البته که ممکن است هر روش برای هر کسی به نحوی مناسب باشد.

مثلاً برای یک نفر ایمپلنت روش خوبی باشد و برای شخص دیگری مناسب‌ترین روش، روکش باشد. دندان‌پزشک متخصص در انتخاب روش مناسب نقش بسزایی دارد و کمک شایانی به شما می‌کند.

در این مقاله به مقایسه‌ی دو روش ایمپلنت و روکش دندان می‌پردازیم. این که کدام روش بهتر است و معایب و مزایای هر کدام چه هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی ایمپلنت دندان و روکش‌های دندانی با ما همراه باشید.

هر آن چه که باید درباره‌ی روکش دندان بدانید!

روکش دندان یا کراون (dental crown) از روش‌های فوق‌العاده‌ی محافظت از دندان آسیب دیده در دندان پزشکی است. کسانی که دندان‌هایی با آسیب دیدگی شدید دارند و پوسیدگی‌ دندان‌ آن‌ها وسیع است، می‌توانند از روکش دندان برای حفاظت از دندان‌های خود استفاده کنند.

دندان‌هایی که به شدت خورده شده‌اند و با برداشتن پوسیدگی‌ها، دیواره‌ی دندان‌ها نازک شده است، باید حمایت شوند. در غیر این صورت با کوچک‌ترین فشار شکسته خواهند شد. اگر می‌خواهید که دندان شما حفظ شود و برای مدت طولانی‌تری در دهان شما عملکرد داشته باشد، باید از دیواره‌ی آن محافظت کنید.

یکی از روش‌های حفاظت از دیواره‌ی نازک شده‌ی دندان، روکش دندان است. کراون دندانی یک روکش کامل است که همه‌ی دیواره‌های دندان را می‌پوشاند و از آن حمایت می‌کند. این روکش از جنسی ساخته شده است که بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی است و در برابر شکستگی و تغییر رنگ از خود مقاومت نشان می‌دهد. کراون تنها سطح دندان را می‌پوشاند و نقشی در حفاظت از ریشه دندان ندارد.

روکش دندان

روش ترمیم دندان شکسته عقب چگونه است؟

چرا روکش دندان خوب است؟

  • روکش دندان از دندان‌هایی که به علت پوسیدگی عمقی و شدید آسیب دیده‌اند، محافظت می‌کند.
  • روکش دندانی از پوسیدگی بیشتر دندان‌های شما جلوگیری می‌کند.
  • کراون از دندان‌هایی که بر روی آن‌ها فرایند روت کانال یا عصب کشی دندان انجام شده است، محافظت می‌کند.
  • از نظر زیبایی جلوه‌ی بسیاری دارند و بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی هستند.

بدی‌‌های روکش دندان کدام است؟

  • دندانی که قرار است بر روی آن روکش قرار داده شود باید تغییراتی بکند. این تغییرات غیر قابل بازگشت هستند و دندان تا همیشه نیازمند کراون خواهد بود.
  • ممکن است دندان دچار حساسیت شود و نسبت به سردی و گرمی بیش از حد واکنش نشان دهد.
  • احتمال شکستگی و لب پریدگی روکش وجود دارد.
  • چسبی که برای مراحل جایگذاری روکش روی دندان استفاده می‌شود، ممکن است به مرور زمان از بین برود.
تراشیدن دندان برای روکش

هر آن چه که باید درباره‌ی ایمپلنت دندانی بدانید!

کسانی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، به دنبال روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته هستند. انتخاب بهترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته کاری دشوار است. زیرا معیارها و ملاک‌های مختلفی برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش وجود دارد.

ایمپلنت یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. ایمپلنت شامل یک ریشه‌ی پیچ مانند است که معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است و به داخل استخوان فک وارد می‌شود.

ایمپلنت بعد از کاشته شدن درون استخوان فک، نقش ریشه‌ی طبیعی را برای دندان بازی می‌کند و به استخوان فک جوش می‌خورد. یکی از بهترین نکات ایمپلنت همین است که استخوان فک از آن حمایت می‌کند.

سپس بر روی ایمپلنت یک پایه قرار می‌گیرد و بر روی آن پایه یک کراون و یا دندان مصنوعی قرار داده می‌شود. عملکرد این دندان مصنوعی بسیار بهتر از سایر روش ها است. زیرا این دندان یک ریشه دارد. پس مقاومت آن بیشتر از بریج دندانی و یا دندان مصنوعی کامل است.

ایمپلنت نیازمند دوره‌ی نقاهت است. این دوره شامل زمانی است که استخوان به دور ایمپلنت تشکیل می‌شود. بعد از جای‌گیری کامل ریشه‌ی ایمپلنت درون استخوان فک، باقی مراحل که شامل جایگذاری دندان مصنوعی هستند انجام می‌شوند. ایمپلنت برای اکثر افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند انتخاب فوق‌العاده‌ای است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چرا ایمپلنت دندان خوب است؟

  • ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته باشد، زیرا نقشی مشابه دندان طبیعی ایفا می‌کند.
  • ایمپلنت دندانی از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند. زیرا درون استخوان فک جای می‌گیرد و استخوان را تحریک به تقسیم و رشد می‌کند.
  • ایمپلنت از نظر استحکام فوق‌العاده عمل می‌کند.
  • عمل جویدن و صحبت کردن با ایمپلنت به بهترین نحو انجام می‌شود.
  • ایمپلنت ریسک پایینی برای عفونت و سایر عوارض دارد. (علائم عفونت ایمپلنت دندان)
  • دوام و طول عمر ایمپلنت نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته بیشتر است.
  • ایمپلنت به سایر دندان‌ها آسیبی نمی‌رساند.

بدی‌های ایمپلنت کدام‌اند؟

  • ایمپلنت نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته، گران‌تر است.
  • ایمپلنت نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته نیازمند زمان بیشتری برای عمل کردن است. مراحل کاشت ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌ها زمان‌بر است مدت زمانی برای کاشت پیچ تیتانیومی نیاز است. مدتی برای نقاهت آن و بعد از جای گیری مناسب ریشه، گذاشتن پایه و دندان مصنوعی آغاز می‌شود.
  • ایمپلنت نیازمند جراحی است. جراحی کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران ناخوشایند است.
  • ممکن است برخی از افراد نتوانند از این روش استفاده کنند. زیرا ایمپلنت برای کسانی مناسب است که می‌توانند تحت جراحی قرار بگیرند و از طرفی استخوان فک کافی داشته باشند.
ایمپلنت چیست

چه زمانی از ایمپلنت و چه زمانی از روکش دندانی استفاده کنیم؟

ایمپلنت و روکش دندان از بهترین روش‌ها در دندان پزشکی هستند، اما هر کدام از آن‌ها برای برخی از افراد و با شرایط خاص مناسب هستند. بنابراین بهتر است بیشتر با موقعیت‌هایی که از این روش‌ها استفاده می شود آشنا شویم. با ما همراه باشید.

چه زمانی از ایمپلنت استفاده کنیم؟

ایمپلنت زمانی کاربرد دارد که فرد دندان خود را به طور کامل از دست داده باشد. اگر فرد بخواهد دندان خود را جایگزین کند می تواند از این روش استفاده کند. در صورتی که دندانی که آسیب دیده است، قابل حفظ و بازگردانی نباشد، بهتر است آن را بکشید و ایمپلنت کنید.

بهتر است برای بهترین زمان کشیدن دندان با دنداپزشک خود مشورت کنید؛ به طور کلی زمانی که می‌توانید دندان خود را با پر کردن و روکش حفظ کنید نیازی به ایمپلنت ندارید.

چه زمانی از روکش دندانی استفاده کنیم؟

زمانی که دندان شما بسیار آسیب دیده باشد و پر کردن دندان سطحی چاره‌ی آن نباشد، باید پر کردگی‌های عمیقی روی دندان اعمال شود. زمانی که بخش زیادی از دندان خالی می‌شود و با مواد خاصی پر می‌شود، احتمال آسیب دیدگی و شکستگی دندان وجود دارد. زیرا دیواره‌ی دندان نازک می‌شود و مقاومتی ندارد.

در این زمان می‌توانید دندان خود را با روکش دندانی حمایت کنید. روکش دندانی در این زمان کاربرد بسیاری دارد. در واقع دندان طبیعی خود شما حفظ می‌شود. هر چند عمر دندان روکش شده به اندازه‌ی ایمپلنت نیست. اما از آن‌ جایی که تلاش علم دندان پزشکی بر حفظ دندان‌های خود فرد است، این روش فوق‌العاده است.

ایمپلنت یا روکش

مراقبت‌های بعد از روکش کدام‌اند؟

برای این که روکش مدت طولانی‌تری برای شما کاربرد داشته باشد، باید مراقبت‌هایی برای آن انجام دهید. برخی از این توصیه‌ها و نکات عبارت‌اند از؛

  • یکی از مهم‌ترین مسائلی که به حفظ روکش دندانی کمک می‌کند، رعایت بهداشت فردی است. در صورتی که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و روزی یک بار نخ دندان بکشید، سلامت دندان‌های شما حفظ خواهد شد و روکش دندانی شما دوام بیشتری خواهد داشت.
  • یکی دیگر از مواردی که به افزایش طول عمر روکش کمک می‌کند، رعایت کردن در مواد غذایی است. با این که روکش از مقاومت بالایی برخوردار است و جنس خوبی دارد، اما با دندان طبیعی متفاوت است و به هر حال در خطر شکستگی و لب پریدگی قرار دارد. اگر می‌خواهید که روکش دندانی شما حفظ شود، سعی کنید از خوردن موارد غذایی سخت، جویدن وسایل سخت و خوردن مواد بسیار سرد و بسیار گرم بپرهیزید.
  • سعی کنید از خوردن مواد غذایی رنگی بپرهیزید. خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی می‌تواند در تغییر رنگ روکش دندان و ماده‌ی چسبنده‌ی روکش موثر باشد.
  • به طور منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنید و سعی کنید چک‌آپ‌های ۶ ماهه‌ی خود را به طور منظم انجام دهید.
  • در صورتی که روکش شما دچار لب پریدگی و یا شکستگی شد بلافاصله به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.
کاربرد روکش دندان

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت کدام‌اند؟

با وجود این که ایمپلنت از بادوام‌ترین روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است، رعایت نکات مراقبتی بعد از ایمپلنت دندان به افزایش طول عمر ایمپلنت‌ها کمک می‌کند. برخی از این نکات عبارت‌اند از؛

  • رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین نکات حفظ دندان‌ها و حفظ ایمپلنت است. سعی کنید روزی دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک‌بار در روز نخ دندان بکشید.
  • از خوردن غذاهای سخت و محکم و جویدن موادی همچون یخ بپرهیزید. با اینکه ایمپلنت از مقاومت بالایی برخوردار است، اما باز هم نباید آن را در خطر قرار دهید.
  • سعی کنید به طور منظم هر ۶ ماه یک‌بار به دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا مراقبت‌های پیشرفته و حرفه‌ای از دندان‌های شما به عمل آید.
  • اگر جای ایمپلنت شما دچار درد، خونریزی، ورم و مشکلات دیگر شد بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر دچار تب و لرز و بی‌حسی و گزگز در ناحیه‌ی کاشت ایمپلنت شدید، با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

از عوارض شایع ایمپلنت دندان می‌توان به درد، خونریزی، التهاب و موارد دیگری اشاره کرد برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض بعد از ایمپلنت دندان و اینکه کدام یک از نشانه‌ها خطرناک هستند مقاله‌ی علت آبسه لثه بعد از ایمپلنت را مطالعه فرمایید.

  • درصورت لق شدن ایمپلنت در جای خود، بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • از خوردن نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید.
  • از کشیدن سیگار و دخانیات تاحدامکان بپرهیزید.
  • سعی کنید به‌اندازه‌ی کافی آب بنوشید.
ایمپلنت

ایمپلنت برای من بهتر است یا روکش دندان؟

با وجود این که آزادی انتخاب برای روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته و یا ترمیم دندان‌های شکسته دارید، باید بدانید در نهایت کسی که بهترین مشاوره را به شما می‌دهد، دندان‌پزشک شماست! اگر می‌خواهید بهترین روش را برای حفظ و درمان دندان‌های خود انتخاب کنید، یک وقت مشاوره با دندان‌پزشکی ماهر و باتجربه و بهترین متخصص ایمپلنت دندان بگیرید و سپس با او مشورت کنید.

اگر از نظر دندان‌پزشک برای شما ایمپلنت انتخاب بهتری باشد، می‌توانید از این روش استفاده کنید. اگر انتخاب او حفظ دندان و استفاده از روکش باشد، آن‌وقت می‌توانید با استفاده از کراون دندان خود را حفظ کنید.

روکش دندان بدون پایه چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سخن آخر

شاید این را از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها شنیده باشیم که چاره‌ی واقعه پیش از وقوع باید کرد. بدون شک حفظ سلامت دندان‌ها با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن بهترین گزینه برای نجات دندان‌ها است. به‌جای آن که بدون انجام مراقبت‌های فردی، به باکتری‌ها و اسید معده اجازه بدهیم تا دندان ما را از بین ببرد و بعد به فکر درمان آن باشیم، می‌توانیم پیش از آن که دندان آسیب ببیند، آن را سالم نگه داریم.

درصورتی‌که دندان‌های ضعیفی دارید، فلوراید تراپی و مراقبت‌های تخصصی انجام شده در دندان‌پزشکی می‌توانند آن‌ها را احیا و حفظ کنند. پس در حفظ سلامت دندان‌های خود بکوشیم و قدر آن‌ها را بدانیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: nogapsdental

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مریم می گوید

    سلام خسته نباشید من شوهرم دیروز ۶ تا دندون های جلو فک بالا روروکش کرده ولی اصلا از ظاهرش راضی نیست چون احساس میکنه خیلی داشته روکش هارلی دکترش میگه طبیعیه وعادت میکنه خواستم ببینم واقعیت داره

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      امکان تعویض وجود داره
      میتونید تشریف بیارید مشاوره

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.