مهم ترین خطرات و ریسک های کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از بهترین و کارآمدترین روش های جایگزینی دندان از دست رفته است. برای افرادی که یک یا چند تا از دندان های خود را از دست داده اند، کاشت ایمپلنت می تواند فوق العاده باشد. احتمالا می دانید که ایمپلنت از یک ریشه ی پیچ مانند معمولا تیتانیومی و یک پایه و کراون یا دندان مصنوعی قرار گرفته بر روی آن تشکیل شده است. ریشه ی ایمپلنت درون استخوان فک شما قرار می گیرد و این کار نیازمند یک جراحی است. سپس مدتی به ایمپلنت استراحت داده می شود تا استخوان اطراف این ریشه ی مصنوعی رشد کند و آن را در جای خود محکم نگه دارد.

این روش بسیار اثربخش و موفقیت آمیز است و فواید بسیاری دارد. از جمله ی این فواید می توان به پایدار بودن، مقاوم بودن، شبیه به دندان طبیعی بودن و موثر بودن در پیش گیری از تحلیل استخوان فک اشاره کرد. اما در کنار تمام ویژگی های خوب و موارد مثبتی که ایمپلنت دارد، همانند هر روش دیگری در دندان پزشکی، دارای مشکلات و خطراتی نیز می باشد. هر چند این موارد بسیار اندک و انگشت شمارند، اما برای انتخاب بهتر و تصمیم گیری موثرتر، بهتر است همه ی جوانب یک موضوع را بسنجید و بهترین تصمیم را بگیرید.

در صورتی که ایمپلنت انتخاب شما برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است و همچنین شما نیز موانعی که در کاشت ایمپلنت اختلال ایجاد می کنند را ندارید، بهتر است خطرات و ریسک های کاشت ایمپلنت را بدانید. توجه داشته باشید که این روش برای اکثریت افراد می تواند موثر باشد اما همه ی متقاضیان مناسب این روش نیستند. مسائلی که ممکن است مانعی برای کاشت ایمپلنت باشند، عبارتند از استخوان فک ناکافی، بیماری های زمینه ای که بهبودی استخوان را بعد از جراحی مختل می کنند مثل بیماری های خودایمنی و بیماران سرطانی که در حال گذراندن دوره ی شیمی درمانی هستند و بیمارانی که نمی توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

برای این که مهم ترین خطرات و ریسک های کاشت ایمپلنت دندان را بشناسید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چه مشکلاتی ممکن است بعد از جراحی کاشت ایمپلنت برای بیمار پیش بیاید؟

با اینکه جراحی کاشت ایمپلنت درصد موفقیت بسیار بالایی داد اما ممکن است برای برخی ایجاد مخاطرات و مشکلاتی را بکند. همان طور که می دانید ایمپلنت دندان یک روش دائمی برای جایگزینی دندان از دست رفته است. خود ایمپلنت یک ریشه ی پیچ مانند از جنس تیتانیوم است که درون استخوان فک شما قرار می گیرد و نقش ریشه ی دندان طبیعی را بازی می کند. سپس بر روی آن یک دندان مصنوعی قرار می گیرد. ایمپلنت پس از کاشته شدن در فک، باید چند هفته فرصت داشته باشید تا بهبود پیدا کند و استخوان فک اطراف آن قرار بگیرد و آن را محکم کند.

تعداد افرادی که ایمپلنت را به عنوان یک روش جایگزین دندان از دست رفته انتخاب می کنند پیوسته رو به افزایش است. از این رو باید اطلاعات خود را در رابطه با مخاطرات و عوارض آن گسترش دهید.

مشکلاتی هستند که احتمال رخداد آن ها بعد از جراحی کاشت ایمپلنت وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

مشکلات شایع تر بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت

عفونت

افرادی که جراحی کاشت ایمپلنت انجام داده اند باید با دقت از محل جراحی ایمپلنت خود محافظت کنند تا ریسک و خطر عفونت در آن را کاهش دهند. ضروری است که تمامی نکات بهداشتی توصیه شده توسط دندان پزشک خود را رعایت کنند تا با مشکلات دیگری مواجه نشوند. درمان عفونت ایجاد شده در محل ایمپلنت بستگی به شدت عفونت دارد. مثلا یک عفونت در محل ایمپلنت که تنها به لثه منتهی می شود را  می توان با یک آنتی بیوتیک درمانی کنترل و رفع کرد. اما عفونتی که در استخوان محل کاشت ایمپلنت ایجاد شده است را تنها می توان با برداشتن بافت آلوده شده و سپس درمان آنتی باکتریال کنترل کرد.

عقب نشینی و تحلیل لثه

گاهی ممکن است بیمار متوجه عقب نشینی و تحلیل رفتن لثه در محل ایمپلنت شود. این مسئله می تواند موجب التهاب و درد شود. در این صورت باید بلافاصله بررسی های لازم توسط دندان پزشک انجام شود تا از وخیم شدن این مشکل پیشگیری به عمل آید و در صورت لزوم ایمپلنت از فک خارج شود.

ایمپلنت شل

در هفته های اول بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت، ایمپلنت در جای خود محکم می شود و این کار را با فیوز شدن و اتصال به استخوان و دربر گرفتن آن توسط استخوان انجام می دهد. این فرایند استئواینتگریشن نامیده می شود. این فرایند در موفقیت آمیز بودن ایمپلنت نقش بسیار مهمی دارد. تکمیل آن ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اگر این فرایند صورت نگیرد، در این صورت ایمپلنت در جای خود محکم نمی شود و باید آن را خارج کرد. به بیمار فرصت داده می شود تا محل کاشت ایمپلنت بهبود پیدا کند و سپس دوباره برای کاشت آن تلاش می شود.

آسیب به بافت و عصب

گاهی ممکن است که جراح ایمپلنت را بسیار نزدیک به عصب جایگذاری کند و این کار باعث بی حسی طولانی مدت، تیر کشیدن و درد می شود. درد در عصب به شکلی که توضیح داده شد سبب کاهش کیفیت زندگی می شود. هنگامی که به بافت عصب آسیب وارد می شود، باید سریعا مشکل را پیگیری و رفع کرد. آسیب به عصب می تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. برخی علائم آسیب به عصب عبارت‌اند از؛

• بی حسی مقاوم و پایدار در اطراف محل ایمپلنت و در لب پایینی و چانه
  • درد پایدار و ناخوشی
  • خارش، سوزش و یا گزگز کردن در لثه و پوست نزدیک محل ایمپلنت. برای کسب اطلاعات بیشتر ایمپلنت دندان مقاله ی راهنمای جامع ایمپلنت دندان به شیوه ی مدرن را مطالعه فرمایید.
عقب نشینی و تحلیل لثه

مشکلات ناشایع بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

برخی از مشکلات و مخاطرات نیز هستند که کمتر از موارد ذکر شده در بالا ممکن است اتفاق بیفتند که عبارت‌اند از؛

مشکلات سینوسی

گاهی ممکن است ایمپلنت های فک بالایی به درون حفره ی سینوس نفوذ کنند و ایجاد التهاب و عفونتی را بکنند که به آن سینوزیت گفته می شود. برخی از علائم سینوزیت عبارت‌اند از؛

• درد، درد در اثر لمس و ورم در ناحیه ی اطراف چشم ها، پیشانی و گونه ها
  • مخاط بینی به رنگ سبز یا زرد تغییر می کند.
  • معمولا بینی فرد دچار انسداد و گرفتگی می شود.
  • حس بویایی کاهش پیدا می کند.
  • سردردهای سینوسی در فرد ایجاد می شود.
  • دندان درد برای فرد ایجاد می شود.
  • نفس او بوی بدی خواهد داد.
  • تب او افزایش می یابد.

آسیب در اثر فشار زیاد

اگر به ایمپلنت کاشته شده فشار زیادی وارد شود، می تواند آن را شل کند و یا باعث شکستگی آن شود. برخی افراد بدون اینکه متوجه آن باشند، به ایمپلنت خود فشار زیادی وارد می کنند. مثلا برخی هنگام خواب دندان قروچه می کنند و دندان هایشان را بر هم می سایند. افرادی که دندان قروچه دارند باید شب ها هنگام خواب از نایت گارد یا همان محافظ شبانه استفاده کنند.

مشکلاتی که با گذر زمان طولانی تر برای ایمپلنت ایجاد می شود

پری ایمپلنتیتیس با عفونت پیرامون محل ایمپلنت، نوعی عفونت است که سبب تحلیل و از دست رفتن استخوان فک می شود. ایجاد آن با گسترش التهاب اطراف محل ایمپلنت می باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، این عفونت می تواند طی پنج سال ایجاد شود و پیشرفت کند و علائم ایجاد کند. این علائم شامل خونریزی و ورم اطراف محل ایمپلنت است.

همچنین یک احتمال نادر وجود دارد که بدن ایمپلنت را پس بزند. برخی افراد که تعداد آن ها بسیار کم می باشد نسبت به فلزات یک آلرژی خاص دارند که باعث می شود ایمپلنت را پس بزنند. بنابراین پیشنهاد می شود که قبل از جایگذاری ایمپلنت برای هر کسی یک تست حساسیت سنجی نسبت به فلز به کار برده شده صورت گیرد.

عوارض کاشت ایمپلنت دندان

چه کسانی می توانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

ایمپلنت دندانی برای کسانی که دندان های خود را به دلایل متعددی چون تروما، پوسیدگی وسیع و یا کهولت سن از دست داده اند می تواند انتخابی فوق العاده باشد. هرچند که دو مورد هستند که تعیین می کنند این روش برای شخص مناسب است یا این که باید به دنبال روش های جایگزین دیگری همچون بریج دندان و یا دندان مصنوعی متحرک باشد.

متناسب با شرایط فرد

یکی از مهم ترین مسائل ایمپلنت این است که برای برخی افراد مناسب نیست. کسی که متقاضی ایمپلنت دندانی است باید از بهداشت دهان و دندان خوبی برخوردار باشد. همچنین سلامت نسبی او لازم و ضروری است. کسی که استخوان فک او کافی نباشد و یا بیماری التهابی لثه داشته باشد، نمی تواند از این روش استفاده کند مگر اینکه در ابتدا به رفع این مشکلات بپردازد. همچنین ایمپلنت های دندانی برای کودکان مناسب نیستند زیرا استخوان های آنان در حال رشد است.

میزان موفقیت آمیز بودن ایمپلنت

گاهی ایمپلنت دندان ممکن است با شکست مواجه شود. دندان پزشکان شکست ایمپلنت دندان را به دو گروه دسته بندی می کنند، شکست زودهنگام و شکست دیرهنگام. بهتر است بدانید که درصد موفقیت ایمپلنت دندان بیش از ۹۵ درصد است که رقم بالایی است اما گاهی شکست هایی نیز رخ می دهد که به عوامل بسیاری نسبت داده می شود. این شکست ها معمولا بیشتر در افرادی دیده می شود که؛

• سیگار می کشند.
  • دیابت دارند.
  • بیماری های لثه دارند.
  • در ناحیه ی فک رادیوتراپی انجام داده اند.
  • داروهای خاصی مصرف می کنند.
شکست ایمپلنت

مراقبت هایی که به حفظ ایمپلنت شما کمک می کند!

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که به حفظ ایمپلنت شما کمک می کند و احتمال موفقیت را بالا می برد، انجام مراقبت های بعد از کاشت است. مواردی که به حفظ ایمپلنت شما کم می کند عبارت‌اند از؛

• ورزش های سنگین را تا چند روز بعد از کاشت ایمپلنت کنار بگذارید تا از وارد شدن تروما به آن پیشگیری کنید.
  • از خوردن نوشیدنی ها و غذاهای گرم و یا سخت از منظر جویدن بپرهیزید. این کار ممکن است باعث افزایش خونریزی از محل ایمپلنت شود. تا چند روز به خوردن غذاهای نرم مشغول باشید تا مشکلی برای دندان های شما پیش نیاید.
  • شستن و پاکیزه نگه داشتن محل ایمپلنت شبیه به دندان های طبیعی معمولی است. حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید و به مسواک زدن خود ادامه دهید. باقی ماندن مواد غذایی در محل ایمپلنت می تواند سبب ایجاد عفونت شود.
  • به طور منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، متخصص پیش از موعد آن را تشخیص داده و برطرف خواهد کرد.
  • کسانی که سیگار می کشند، بهتر است چند روز اول بعد از انجام جراحی، حداقل میزان مصرف سیگار خود را کاهش دهند. زیرا مصرف سیگار جریان خون را به محل کاشت ایمپلنت کم می کند و این کار سبب کند کردن روند بهبودی ایمپلنت می شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

منبع: medicalnewstoday