آیا ممکن است ایمپلنت با شکست مواجه شود؟

همان طور که می دانید ، ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش های جایگزینی بی دندانی است. این روش تا ۹۶% موفقیت آمیز است و احتمال خیلی کمی وجود دارد که با شکست مواجه شود. هرچند تعداد خیلی کمی از افراد وجود دارند که کاندید مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نیستند و مجبور به انجام فرایندهایی می شوند تا شاید برای ایمپلنت آماده و مناسب شوند. اما به هرحال برخی نمی توانند از این روش استفاده کنند و مجبور به روش های جایگزین بی دندانی دیگر می شوند.

در صورتی که بتوانید از این روش استفاده کنید، دندان از دست رفته ی خود را به بهترین شکل ممکن جایگزین کرده اید. اما ممکن است مشکلاتی بعد از کاشت ایمپلنت به وجود آید؟ آیا ممکن است پس از کاشت ایمپلنت لثه ی شما عفونت کند و متورم شود؟ هر چند خیلی کم و نادر است اما امکان وقوع این اتفاق به دلایل مختلفی وجود دارد. با خواندن مقاله ی زیر می توانید با این خطرات و علل وقوع آن ها آشنا شوید.

شکست زود هنگام و دیر هنگام ایمپلنت دندانی

ایمپلنت یک ریشه ی فلزی پیچ مانند است که در لثه ی شما میان استخوان قرار می گیرد و از دندان مصنوعی قرار گرفته بر روی آن حمایت می کند. تا حد زیادی شبیه دندان های طبیعی خود شماست و حتی استخوان فک را نیز حفظ می کند و از نابودی و تحلیل رفتن بیش از حد آن جلوگیری می کند. با وجود اینکه ایمپلنت روش مطمئنی است و احتمال شکست در آن بسیار پایین است، ۵ تا ۱۰% افرادی که ایمپلنت می کارند، ممکن است اندکی بعد از انجام فرایند، یک ماه بعد و یا یک سال بعد با شکست این روش مواجه شوند.

همه چیز درباره کاشت ایمپلنتهمه چیز درباره کاشت ایمپلنت

شکست زود هنگام ایمپلنت و مشکلات آن

مشکلات ایمپلنت ممکن است بلافاصله بعد از انجام فرایند و یا یک تا ۳ ماه بعد یا ۱ سال بعد از کاشت ایمپلنت ظاهر شوند. اما مشکلات زودرس کاشت ایمپلت در ۳ تا ۴ ماه اول بعد از جراحی خود را نشان می دهند. البته توجه داشته باشید که احساس درد و ناراحتی بعد از جراحی طبیعی است که با داروهای مسکن برطرف خواهد شد و قابل کنترل است. اگر بعد از ۵ تا ۷ روز از بعد جراحی درد کاهش پیدا نکرد با جراح خود در میان بگذارید. بهبودی کامل ۳ تا ۶ ماه طول می کشد.

هر چند درد و ورم کردن بعد از جراحی طبیعی است مراقب علائم و رویدادهای زیر باشید؛

• عفونت در محل جراحی

عفونت می تواند هنگام یا بعد از جراحی شروع شود. موارد خطر برای دچار شدن به عفونت می تواند شامل بیماری های خود ایمنی، بهداشت دهان و دندان ضعیف و سیگار کشیدن باشد.

• جابجایی مختصر ایمپلنت

حرکت مختصر ایمپلنت می تواند هنگامی رخ دهد که به ایمپلنت به خوبی پایدار و ثابت نشده است. معمولا بلافاصله بعد از جایگزینی دندان این اتفاق می افتد. معمولا دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت قرار نمی گیرد تا موقعی که ایمپلنت به خوبی توسط استخوان حمایت شود. اما متاسفانه گاهی دندان پزشک بلافاصله دندان مصنوعی جایگزین را بر روی ایمپلنت قرار می دهد. این روش مراجعات کمتری برای جایگزینی بی دندانی نیاز دارد اما استرس شکست ایمپلنت را بالاتر می برد.

• حمایت ضعیف استخوان

در صورتی که استخوان فک برای ایمپلنت کافی نباشد و جراح در هر صورت این کار را انجام دهد ممکن است ایمپلنت شکست بخورد. بدون استخوان کافی ایمپلنت به فک متصل نمی شود.

• واکنش آلرژیک نشان دادن

اگر به آلیاژهای تیتانیوم حساسیت داشته باشید و واکنش های آلرژیک نشان دهید، ایمپلنت شکست خواهد خورد. علائمی که ممکن است نشان دهنده ی این اتفاق باشند عبارتند از؛ ورم، از دست دادن حس چشایی، احساس گزگز کردن. اگر به تیتانیوم حساسیت دارید به دندان پزشک خود بگویید. به ایمپلنتی نیاز خواهید داشت که از مواد دیگر ساخته شده باشد.

• در صورتی که به توصیه های دندان پزشک خود گوش ندهید

رفتارها و عادات شما بر سلامت دهان و دندان و موفقیت ایمپلنت موثر است. در صورتی که تمایل دارید مشکلی برای ایمپلنت شما ایجاد نشود باید تمامی توصیه های بهداشتی داده شده را اجرا کنید. احتمالا به شما گفته خواهد شد که از مواد غذایی نرم استفاده کنید و دهان خود را به طور منظم شست و شو دهید.

شکست دیر هنگام ایمپلنت و مشکلات آن

ممکن است مسائل و مشکلاتی که در ایمپلنت ایجاد می شود بالافاصله خود را نشان ندهد. مشکلات دیررس ممکن است شامل موارد زیر باشند؛

• آسیب به بافت یا عصب ممکن است رخ دهد اگر دندان پزشک ایمپلنت را زیادی نزدیک به عصب بکارد. آسیب به عصب ممکن است با گزگز کردن در لب و لثه و صورت حس شود.
  • پس زدگی جسم خارجی معمولا رخ نمی دهد، اما احتمال رخ دادن آن وجود دارد. ممکن است بدن ایمپلنت را پس بزند. علائم پس زدن ایمپلنت، افزایش درد، ورم و تب و لرز است.
  • ممکن است ایمپلنت کاشته شده در فک بالا به خفره ی سینوس ورود پیدا کند.
  • آسیب فیزیکی رسیدن به محل ایمپلنت ممکن است سبب شکست ایمپلنت شود.

برای پیش گیری از مشکلات دیر هنگام ایمپلنت باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی انجام دهید و دهان و لثه های خود را سالم نگه دارید. دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک کنید و نخ دندان بکشید.

چه عواملی بر موفقیت ایمپلنت موثر است؟

موارد بسیاری می توانند بر موفقیت یا شکست ایمپلنت اثر بگذارند که شامل موارد زیر هستند؛

بیماری های لثه

لثه ی سالم از مهم ترین شرایط انجام فرایند کاشت ایمپلنت است. اگر لثه های سالمی ندارید و از بیماری های لثه رنج می برید نمی توانید این جراحی را انجام دهید. بیماری لثه می تواند عفونت لثه ای باشد که بر سلامت لثه و استخوان اثر می گذارد، اثر گذاشتن بر این دو به معنی نامناسب کردن بستر قرارگیری ایمپلنت است. اگر عفونت لثه درمان نشود، می تواند گسترش یابد و اطراف ایمپلنت را بگیرد و سبب شکست کاشت ایمپلنت شود. اگر بیماری لثه دارید، باید آن را پیش از انجام فرایند درمان کنید.

سیگار کشیدن

کاهش جریان خون در لثه سبب کند شدن روند درمان و بهبودی پس از جراحی می شود. تحقیقات نشان داده است که سیگاری هایی که ایمپلنت کاشته اند، تا ۲۰% احتمال شکست این روش برایشان وجود دارد.

توجه داشته باشید که سیگاری بودن به معنی این که نمی توانید متقاضی این روش باشید، نیست. اما نتیجه ی بسیار بهتری خواهید گرفت اگر یک هفته پیش از انجام فرایند کاشت ایمپلنت و دو ماه بعد از انجام جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنید.

سیگار کشیدن و لثه ها هنگام ایمپلنتسیگار کشیدن و لثه ها هنگام ایمپلنت

استخوان فک نامناسب

یک فرایند موفق کاشت ایمپلنت بستگی به اتخوان فک مناسب دارد. بدون داشتن استخوان فک کافی و مناسب، جراح نمی تواند ایمپلنت را در آن استخوان فک قرار دهد و احتمال شکست وجود دارد.

تحلیل استخوان در استئوپروز اتفاق می افتد. این اتفاق وقتی می افتد که توده ی استخوانی کاهش می یابد. استخوان شکننده می شود و احتمال شکستن بسیار بالا می رود. بیماری های پیشرونده و حاد لثه هم می توانند سبب تحلیل رفتن استخوان شوند.

شرایط پزشکی

احتمال شکست ایمپلنت در مواردی چون بیماری های خود ایمنی، دیابت و آرتروز روماتوئید بالا می رود. به این علت که سرعت بهبودی بدن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. کاهش سرعت بهبودی و اختلال در این روند می تواند مانعی برای اتصال و استخوان سازی اطراف ایمپلنت شود و باعث شکست این روش شود.

مصرف برخی داروها نیز می تواند سبب مشکلاتی در ایمپلنت شود. پس مطرح کردن تمامی داروهایی که مصرف می کنید، چه بدون تجویز نسخه و چه با نسخه ی پزشک، با دندان پزشک خود ضروری است. برخی داروها باعث کاهش روند استخوان سازی می شوند. همچنین گفته شده است که داروهای آنتی دپرسانت (ضد افسردگی) سبب این مسئله می شوند.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از موارد مهمی که بر موفقیت ایمپلنت اثرگذار است رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر دندان های خود را نمی شویید و یا توانایی رعایت بهداشت دهان و دندان خود را ندارید، نمی توانید گزینه ی خیلی خوبی برای کاشت ایمپلنت باشید.

جراح بی تجربه

توانمندی همه ی جراحان در یک حد نیست. اگر جراح بی تجربه و یا نامناسب این فرایند را برای شما انجام دهد، احتمال شکست ایملنت وجود دارد. جراح دندان پزشک با تجربه و ماهر می داند چه تعداد ایمپلنت برای حمایت از دندان های جایگزین شده لازم است و نحوه ی قرار دادن آن در استخوان فک بسیار موثر و مهم است. همچنین آسیب های وارده به استخوان و لثه طی کاشت ایمپلنت کاهش می یابد، اگر فردی که این فرایند را انجام می دهد یک متخصص دندانپزشک با تجربه و ماهر باشد. سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت لازم را به عمل آورید. بهتر است راجع به موارد ذیل از دندان پزشک خود اطلاعات کسب کنید، این که چند سال تجربه دارند، جراحی های ایمپلنت زیادی انجام داده اند و میزان موفقیت آمیز بودن جراحی های ایشان چطور بوده است.

جراح دندان پزشک

برنامه ریزی هایی که قبل از کاشت ایمپلنت باید انجام شود

در ابتدا باید به طور کامل دهان و دندان های شما توسط دندان پزشک بررسی شود. با این کار وضعیت استخوان ها و محلی که قرار است ایمپلنت کاشته شود بررسی می شود و اگر بیماری لثه وجود داشته باشد ، برای درمان آن اقدام خواهد شد. تصویربرداری با اشعه ی ایکس می تواند برای بررسی های لازم توسط دندان پزشک بسیار کمک کننده باشد. این بررسی ها همچنین می توانند نشان دهنده ی میزان موفقیت آمیز بودن ایمپلنت باشد.

برنامه ریزی قبل از جراحی شامل بررسی سوابق پزشکی شما نیز می شود. اگر لازم است دارویی قبل و یا بعد از انجام جراحی قطع شود و یا این که آیا می توانید متحمل جراحی شوید یا نه! اگر بررسی های لازم انجام نشود ممکن است شما بدون این که کاندید مناسبی برای ایمپلنت باشید، این فرایند را انجم دهید. چنین اقدامی می تواند سبب وارد کردن استرس به محل ایمپلنت شود و ایجاد عفونت ها و مشکلات متعددی کند که در نهایت سبب شکست این روش و همچنین وارد کردن اسیب به سلامتی شما شود.

اما در صورت انجام بررسی های لازم، موفقیت در این روش افزایش خواهد یافت و اگر انجام فرایندهایی مثل لیفت سینوس یا پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان ضروری باشد، متوجه آن خواهید شد.

علائم شکست ایمپلنت دندان چیست؟

اگر ایمپلنت شما به شکل زود هنگام و یا دیر هنگام شکست بخورد، موارد زیر را احساس خواهید کرد؛

• در جویدن خود احساس مشکل می کنید.
  • در لثه های خود احساس التهاب می کنید.
  • لثه های شما عقب نشینی خواهند کرد.
  • ورم خواهید کرد و رو به افزایش خواهد بود.
  • ایمپلنت شما و یا دندان مصنوعی جایگزین شده شل خواهد شد.

درد شدید و یا ناراحتی احساس خواهید کرد.

پیشگیری از شکست ایمپلنت

درست است که برخی از موارد شکست ایمپلنت قابل پیشگیری نیست اما می توان ریسک آن را با رعایت موارد زیر کاهش داد؛

• استفاده از دهان شویه و مسواک زدن نخ دندان کشیدن مداوم.
  • مراجعه به دندان پزشک هر ۶ ماه یک بار
  • توقف مسواک زدن
  • مصرف کلسیم خود را افزایش دهید تا استخوان های خود را تقویت کنید. سعی کنید از مکمل استفاده کنید و از مواد غذایی کلسیم دار بیشتری مصرف کنید.
  • اگر دندان قروچه دارید از محافظ های شبانه استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت دندان مصنوعی را روی ایمپلنت قرار ندهید.
  • از انجام کارهایی که به دندان ها اسیب می رسانند بپرهیزید. مثلا یخ نجوید. از جویدن سایر مواد سخت مثل آب نبات های سفت و سایر مواد غذایی سفت بپرهیزید.
  • در صورت وجود هر مشکلی به متخصص مراجعه کنید.

منبع : bexleydental