علائم شکست ایمپلنت دندان [پس زدن ایمپلنت] و پیشگیری

1,478

تعداد خیلی کمی از افراد وجود دارند که کاندید مناسبی برای ایمپلنت‌های دندانی نیستند و مجبور به انجام فرایندهایی می‌شوند تا شاید برای ایمپلنت آماده و مناسب شوند. اما به‌هرحال برخی نمی‌توانند از این روش استفاده کنند و مجبور به روش‌های جایگزین بی دندانی دیگر می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید، “ایمپلنت دندان” یکی از بهترین روش‌های پر کردن جای خالی دندان است. این روش تا ۹۶% موفقیت‌آمیز است و احتمال خیلی کمی وجود دارد که با شکست مواجه شود.

درصورتی‌که بتوانید از روش کاشت دندان با ایمپلنت استفاده کنید، دندان ازدست‌رفته‌ی خود را به بهترین شکل ممکن جایگزین کرده‌اید. اما ممکن است مشکلاتی بعد از کاشت ایمپلنت به وجود آید. آیا ممکن است پس از کاشت ایمپلنت لثه‌ی شما عفونت کند و متورم شود؟ هرچند خیلی کم و نادر است اما امکان وقوع این اتفاق و پس زدن ایمپلنت دندان به دلایل مختلفی وجود دارد.

با خواندن مقاله‌ی زیر می‌توانید با این خطرات کاشت ایمپلنت و علل وقوع آن‌ها، نشانه‌های شکست زودهنگام ایمپلنت و عواملی که بر موفقیت ایمپلنت دندان مؤثر هستند؛ آشنا شوید.

شکست زودهنگام و دیرهنگام ایمپلنت دندانی

ایمپلنت یک ریشه‌ی فلزی پیچ مانند است که در لثه‌ی شما میان استخوان قرار می‌گیرد و از دندان مصنوعی قرار گرفته بر روی آن حمایت می‌کند. تا حد زیادی شبیه دندان‌های طبیعی خود شماست و حتی استخوان فک را نیز حفظ می‌کند و از نابودی و تحلیل رفتن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.

باوجوداینکه ایمپلنت دندان روش مطمئنی است و احتمال شکست در آن بسیار پایین است، ۵ تا ۱۰% افرادی که ایمپلنت می‌کارند، ممکن است اندکی بعد از انجام فرایند، یک ماه بعد و یا یک سال بعد با شکست این روش مواجه شوند.

همه چیز درباره کاشت ایمپلنتهمه چیز درباره کاشت ایمپلنت

شکست زودهنگام ایمپلنت و مشکلات آن

مشکلات ایمپلنت ممکن است بلافاصله بعد از انجام فرایند و یا یک تا ۳ ماه بعد یا ۱ سال بعد از کاشت ایمپلنت دندان ظاهر شوند. اما مشکلات زودرس کاشت ایمپلنت در ۳ تا ۴ ماه اول بعد از جراحی خود را نشان می‌دهند.

البته توجه داشته باشید که احساس درد بعد از ایمپلنت دندان و ناراحتی پس از جراحی طبیعی است که با داروهای مسکن برطرف خواهد شد و قابل‌کنترل است. اگر پس از ۵ تا ۷ روز از بعد جراحی درد کاهش پیدا نکرد با جراح خود در میان بگذارید. بهبودی کامل ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

هرچند درد و تورم صورت و لثه بعد از جراحی ایمپلنت طبیعی است مراقب علائم و رویدادهای زیر باشید؛

عفونت در محل جراحی

عفونت می‌تواند هنگام یا بعد از جراحی شروع شود. موارد خطر برای دچار شدن به عفونت ایمپلنت دندان، شامل بیماری‌های خودایمنی، بهداشت دهان و دندان ضعیف و سیگارکشیدن هستند.

جابه‌جایی مختصر ایمپلنت

حرکت مختصر ایمپلنت می‌تواند هنگامی رخ دهد که به ایمپلنت به‌خوبی پایدار و ثابت نشده است. معمولاًً بلافاصله بعد از جایگزینی دندان این اتفاق می‌افتد. معمولاً دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت قرار نمی‌گیرد تا موقعی که ایمپلنت به‌خوبی توسط استخوان حمایت شود.

اما متأسفانه گاهی دندان‌پزشک بلافاصله دندان مصنوعی جایگزین یا روکش دندان جدید را بر روی ایمپلنت قرار می‌دهد. این روش مراجعات کمتری برای جایگزینی بی دندانی نیاز دارد اما استرس شکست ایمپلنت را بالاتر می‌برد.

ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

حمایت ضعیف استخوان

درصورتی‌که استخوان فک برای ایمپلنت کافی نباشد و جراح درهرصورت این کار را انجام دهد ممکن است ایمپلنت شکست بخورد. بدون استخوان کافی ایمپلنت به فک متصل نمی‌شود.

اگر استخوان فک برای کاشت ایمپلنت کافی نباشد یکی از روش‌هایی که دندان‌پزشکان برای بالا بردن درصد موفقیت ایمپلنت استفاده می‌کنند پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت است.

واکنش آلرژیک نشان‌دادن

اگر به آلیاژهای تیتانیوم حساسیت داشته باشید و واکنش‌های آلرژیک نشان دهید، ایمپلنت شکست خواهد خورد. علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی این اتفاق باشند عبارت‌اند از؛

  • ورم
  • ازدست‌دادن حس چشایی
  • احساس گزگز کردن

اگر به تیتانیوم حساسیت دارید به دندان‌پزشک خود بگویید. در این‌صورت به ایمپلنتی نیاز خواهید داشت که از مواد دیگر ساخته شده باشد. مثل ایمپلنت دندان زیرکونیا

درصورتی‌که به توصیه‌های دندان‌پزشک خود گوش ندهید

رفتارها و عادات شما بر سلامت دهان و دندان و موفقیت ایمپلنت مؤثر است. درصورتی‌که تمایل دارید مشکلی برای ایمپلنت شما ایجاد نشود باید تمامی توصیه‌های بهداشتی داده شده را اجرا کنید.

احتمالاً به شما گفته خواهد شد که از مواد غذایی نرم استفاده کنید و دهان خود را به طور منظم شست‌وشو دهید.

عفونت پیچ ایمپلنت

شکست دیرهنگام ایمپلنت و مشکلات آن

ممکن است مسائل و مشکلاتی که در ایمپلنت ایجاد می‌شود بلافاصله خود را نشان ندهد. مشکلات دیررس ممکن است شامل موارد زیر باشند؛

  • آسیب به بافت یا عصب ممکن است رخ دهد اگر دندان‌پزشک ایمپلنت را زیادی نزدیک به عصب بکارد. آسیب به عصب ممکن است با گزگز کردن در لب و لثه و صورت حس شود.
  • پس‌زدگی جسم خارجی معمولاً رخ نمی‌دهد، اما احتمال رخ‌دادن آن وجود دارد. ممکن است بدن ایمپلنت را پس بزند. علائم پس زدن ایمپلنت، افزایش درد، ورم و تب و لرز است.
  • ممکن است ایمپلنت کاشته شده در فک بالا به حفره‌ی سینوس ورود پیدا کند.
  • آسیب فیزیکی رسیدن به محل ایمپلنت ممکن است سبب شکست ایمپلنت شود.

برای پیشگیری از مشکلات دیرهنگام ایمپلنت باید بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی انجام دهید و دهان و لثه‌های خود را سالم نگه دارید. دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک کنید و نخ دندان بکشید.

شل شدن پیچ ایمپلنت

چه عواملی بر موفقیت ایمپلنت دندان مؤثر است؟

موارد بسیاری می‌توانند بر موفقیت یا شکست ایمپلنت اثر بگذارند که شامل موارد زیر هستند؛

بیماری‌های لثه

لثه‌ی سالم از مهم‌ترین شرایط انجام فرایند کاشت ایمپلنت است. اگر لثه‌های سالمی ندارید و از بیماری‌های لثه رنج می‌برید نمی‌توانید این جراحی را انجام دهید. بیماری لثه می‌تواند عفونت لثه‌ای باشد که بر سلامت لثه و استخوان اثر می‌گذارد.

اثرگذاشتن بر این دو به معنی نامناسب کردن بستر قرارگیری ایمپلنت است. اگر عفونت لثه درمان نشود، می‌تواند گسترش یابد و اطراف ایمپلنت را بگیرد و سبب شکست کاشت ایمپلنت شود. اگر بیماری لثه دارید، باید آن را پیش از انجام فرایند درمان کنید.

سیگار کشیدن

کاهش جریان خون در لثه سبب کند شدن روند درمان و بهبودی پس از جراحی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که سیگاری‌هایی که ایمپلنت کاشته‌اند، تا ۲۰% احتمال شکست این روش برایشان وجود دارد.

توجه داشته باشید ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری هم انجام می‌شود و سیگاری بودن به معنی این که نمی‌توانید متقاضی این روش باشید، نیست. اما نتیجه‌ی بسیار بهتری خواهید گرفت اگر یک هفته پیش از انجام فرایند کاشت ایمپلنت و دو ماه بعد از انجام جراحی از سیگارکشیدن خودداری کنید.

سیگار کشیدن و لثه ها هنگام ایمپلنتسیگار کشیدن و لثه ها هنگام ایمپلنت

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان شامل چه مواردی می‌شود؟

استخوان فک نامناسب

یک فرایند موفق کاشت ایمپلنت بستگی به استخوان فک مناسب دارد. بدون داشتن استخوان فک کافی و مناسب، جراح نمی‌تواند ایمپلنت را در آن استخوان فک قرار دهد و احتمال شکست وجود دارد.

تحلیل استخوان در استئوپروز اتفاق می‌افتد. این اتفاق وقتی می‌افتد که توده‌ی استخوانی کاهش می‌یابد. استخوان شکننده می‌شود و احتمال شکستن بسیار بالا می‌رود. بیماری‌های پیش‌رونده و حاد لثه هم می‌توانند سبب تحلیل رفتن استخوان شوند.

شرایط پزشکی

احتمال شکست ایمپلنت در مواردی چون بیماری‌های خودایمنی، دیابت و آرتروز روماتوئید بالا می‌رود. به‌این‌علت که سرعت بهبودی بدن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. کاهش سرعت بهبودی و اختلال در روند ایمپلنت دندان می‌تواند مانعی برای اتصال و استخوان‌سازی اطراف ایمپلنت شود و باعث شکست این روش شود.

مصرف برخی داروها نیز می‌تواند سبب مشکلاتی در ایمپلنت شود. پس مطرح‌کردن تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، چه بدون تجویز نسخه و چه با نسخه‌ی پزشک، با دندان‌پزشک خود ضروری است. برخی داروها باعث کاهش روند استخوان‌سازی می‌شوند. همچنین گفته شده است که داروهای آنتی دپرسانت (ضدافسردگی) سبب این مسئله می‌شوند.

پس زدن پیچ ایمپلنت به دلیل آسیب به عصب

رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از موارد مهمی که بر موفقیت ایمپلنت اثرگذار است رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر دندان‌های خود را نمی‌شویید و یا توانایی رعایت بهداشت دهان و دندان خود را ندارید، نمی‌توانید گزینه‌ی خیلی خوبی برای کاشت ایمپلنت باشید.

جراح بی‌تجربه

توانمندی همه‌ی جراحان در یک حد نیست. اگر جراح بی‌تجربه و یا نامناسب این فرایند را برای شما انجام دهد، احتمال شکست ایمپلنت وجود دارد. پس توصیه می‌شود حتما جهت کاشت ایمپلنت به بهترین متخصص کاشت ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

جراح دندان‌پزشک باتجربه و ماهر می‌داند چه تعداد ایمپلنت برای حمایت از دندان‌های جایگزین شده لازم است و نحوه‌ی قراردادن آن در استخوان فک بسیار مؤثر و مهم است.

همچنین آسیب‌های وارده به استخوان و لثه طی کاشت ایمپلنت کاهش می‌یابد، اگر فردی که این فرایند را انجام می‌دهد یک متخصص دندانپزشک باتجربه و ماهر باشد.

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت لازم را به عمل آورید. بهتر است راجع به موارد ذیل از دندان‌پزشک خود اطلاعات کسب کنید:

  • این که چند سال تجربه دارند؟
  • جراحی‌های ایمپلنت زیادی انجام داده‌اند؟
  •  میزان موفقیت‌آمیز بودن جراحی‌های ایشان چطور بوده است؟

در انتخاب جراح و دندان‌پزشک بهتر است کمی بیشتر وسواس به خرج دهید تا از چالش‌های بعد از جراحی در امان بمانید. شاید در اینجا برایتان سؤال ایجاد شود که به چه دندان‌پزشکی اطمینان کنیم؟ و سلامت دهان و دندان خود را به او بسپاریم؟ در این راستا پیشنهاد می‌کنیم مقاله مهم‌ترین ویژگی‌های یک دندان‌پزشک خوب چیست؟ را حتما مطالعه کنید.

جراح دندان پزشک

اگر ایمپلنت دندان شکست بخورد و با توجه به شرایط بیمار و تشخیص دندان پزشک فرد قادر به کاشت مجدد ایمپلنت دندان نباشد باید به سراغ بهترین روش جایگرین ایمپلنت جهت پرکردن جای خالی دندان رفت.

برنامه‌ریزی‌هایی که قبل از کاشت ایمپلنت باید انجام شود

در ابتدا برای شروع مراحل کاشت ایمپلنت دندان باید به طور کامل دهان و دندان‌های شما توسط دندان‌پزشک بررسی شود. با این کار وضعیت استخوان‌ها و محلی که قرار است ایمپلنت کاشته شود بررسی می‌شود و اگر بیماری لثه وجود داشته باشد، برای درمان آن اقدام خواهد شد.

تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس می‌تواند برای بررسی‌های لازم توسط دندان‌پزشک بسیار کمک‌کننده باشد. این بررسی‌ها همچنین می‌توانند نشان‌دهنده‌ی میزان موفقیت‌آمیز بودن ایمپلنت باشد.

برنامه‌ریزی قبل از جراحی شامل بررسی سوابق پزشکی شما نیز می‌شود. اگر لازم است دارویی قبل و یا بعد از انجام جراحی قطع شود و یا این که آیا می‌توانید متحمل جراحی شوید یا نه!

اگر بررسی‌های لازم انجام نشود ممکن است شما بدون این که یک کاندید مناسب برای کاشت ایمپلنت باشید، این فرایند را انجام دهید. چنین اقدامی می‌تواند سبب واردکردن استرس به محل ایمپلنت شود و ایجاد عفونت‌ها و مشکلات متعددی کند که در نهایت سبب شکست این روش و همچنین واردکردن آسیب به سلامتی شما شود.

اما در صورت انجام بررسی‌های لازم، موفقیت در این روش افزایش خواهد یافت و اگر انجام فرایندهایی مثل لیفت سینوس یا پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان ضروری باشد، متوجه آن خواهید شد.

حفره سینوس

باز شدن هیلینگ ایمپلنت چه خطراتی دارد؟ ایا افتادن هیلینگ نشانه شکست و پس زدن ایمپلنت است؟

علائم شکست ایمپلنت دندان چیست؟

اگر ایمپلنت شما به شکل زودهنگام و یا دیرهنگام شکست بخورد، موارد زیر را احساس خواهید کرد؛

  • در جویدن خود احساس مشکل می‌کنید.
  • در لثه‌های خود احساس التهاب می‌کنید.
  • لثه‌های شما عقب‌نشینی خواهند کرد.
  • ورم خواهید کرد و رو به افزایش خواهد بود.
  • ایمپلنت شما و یا دندان مصنوعی جایگزین شده شل خواهد شد.
  • درد شدید و یا ناراحتی احساس خواهید کرد.

البته دلایل بسیاری برای شل شدن پیچ ایمپلنت یا دندان مصنوعی روی آن وجود دارد مهم‌ترین دلایل شل شدن پیچ ایمپلنت را بخوانید تا در صورت چنین اتفاقی نکات اورژانسی را بشناسید و در کمترین زمان از آسیب جدی به سلامت دهان و دندان و ایمپلنت خود جلوگیری کنید.

ایمپلنت دندان

عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ آیا ایمپلنت دندان‌ها مادام العمر است؟

پیشگیری از شکست ایمپلنت

درست است که برخی از موارد شکست ایمپلنت قابل پیشگیری نیست اما می‌توان خطرات ایمپلنت دندان و ریسک‌های بعد از جراحی کاشت دندان را با رعایت موارد زیر کاهش داد؛

  • استفاده از دهان‌شویه و مسواک زدن نخ دندان کشیدن مداوم.
  • مراجعه به دندان‌پزشک هر ۶ ماه یک‌بار
  • مصرف کلسیم خود را افزایش دهید تا استخوان‌های خود را تقویت کنید. سعی کنید از مکمل استفاده کنید و از مواد غذایی کلسیم‌دار بیشتری مصرف کنید.
  • اگر دندان‌قروچه دارید از محافظ‌های شبانه دندان استفاده کنید.
  • بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت دندان مصنوعی را روی ایمپلنت قرار ندهید.
  • از انجام کارهایی که به دندان‌ها آسیب می‌رسانند بپرهیزید. مثلاً یخ نجوید. از جویدن سایر مواد سخت مثل آب‌نبات‌های سفت و سایر مواد غذایی سفت بپرهیزید.
  • در صورت وجود هر مشکلی به متخصص مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع : bexleydental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.